Styra varmvattenberedare med home assistant

Permalänk
Medlem

Styra varmvattenberedare med home assistant

Hej.

Jag har börjat använda home assistant och har tänkt lägga in så att varmvattenberedaren bara är igång de billigaste timmarna på dygnet.

Har timpris med Tibber och har fixat integrering så att jag kan se aktuellt elpris där och att den stänger av varmvattenberedaren om priset kommer över ett visst värde, men skulle vilja ha att den stänger av om priset kommer över genomsnittet eller om man kan få in nordpools priser för hela dygnet och välja dom billigaste timmarna därefter.

Någon här som har erfarenhet och skulle kunna hjälpa mig?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte riktigt svarar på din fråga men en vvb drar inte något alls, knappt, om du inte använder vattnet. När du duschar/spolar varmvatten fylls det automatiskt på med kallt vatten och därmed slår elpatronen till och värmer upp. Så, för att verkligen spara så ska du snarare ha en app eller liknande som visar när du ska duscha.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Samsung Sverige

Du vill generellt inte att temperaturen faller under 60 grader i en varmvattenberedare, bland annat utifrån risken för legionella. Jag tror dessutom att besparingen blir tämligen låg.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag kanske inte riktigt svarar på din fråga men en vvb drar inte något alls, knappt, om du inte använder vattnet. När du duschar/spolar varmvatten fylls det automatiskt på med kallt vatten och därmed slår elpatronen till och värmer upp. Så, för att verkligen spara så ska du snarare ha en app eller liknande som visar när du ska duscha.

Om jag värmer varmvattenberedaren så håller den sig varm ganska länge om jag inte använder den och den räcker gott och väl för en varm dusch även om den varit avstängd i typ 16h.

Vill alltså kunna "ladda upp" den när elen är billigast för att sen kunna använda det varma vattnet senare.

Skrivet av Samsung:

Du vill generellt inte att temperaturen faller under 60 grader i en varmvattenberedare, bland annat utifrån risken för legionella. Jag tror dessutom att besparingen blir tämligen låg.

Jo jag är medveten om det men det är inget problem med bakterietillväxt sålänge det inte är längre tid den är under 60 grader, är ju aldrig mer än ett dygn om jag lyckas konfigurera den rätt (exempelvis så är många värmepumpar programmerade att bara värma upp över 60 grader en natt i veckan för att elpatronen måste hjälpa till då).

Och det handlar inte så mycket om att spara pengar utan mer att lära sig lite om home assistant, förstår att det kommer ta många år att ens tjäna in kostnaden för det materiel som behövs.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jo jag är medveten om det men det är inget problem med bakterietillväxt sålänge det inte är längre tid den är under 60 grader, är ju aldrig mer än ett dygn om jag lyckas konfigurera den rätt (exempelvis så är många värmepumpar programmerade att bara värma upp över 60 grader en natt i veckan för att elpatronen måste hjälpa till då).

Är beredaren enbart till duschen? Om inte: Det räcker att någon öppnar en vattenkran någon annanstans under tiden det är ljummet vatten i beredaren för att du riskerar tillväxt i ledningarna p.g.a. det ljumna vattnet tar sig ifrån beredaren. Så kul är det inte med lunginflammation, tänk dig för.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Hej.

Jag har börjat använda home assistant och har tänkt lägga in så att varmvattenberedaren bara är igång de billigaste timmarna på dygnet.

Har timpris med Tibber och har fixat integrering så att jag kan se aktuellt elpris där och att den stänger av varmvattenberedaren om priset kommer över ett visst värde, men skulle vilja ha att den stänger av om priset kommer över genomsnittet eller om man kan få in nordpools priser för hela dygnet och välja dom billigaste timmarna därefter.

Någon här som har erfarenhet och skulle kunna hjälpa mig?

Hej, jag styr min varmattenberedare med en Aeotec Heavy Duty Smart Switch Gen5 kopplad till Home Assistant

I Node-Red använder jag följande flöde:
[Refresh (timvis uppdatering)]->[tibber query]->[ps-receive-price] ->[ps-strategy-lowest-price]->[Call Service (on /off toggle)]

För [ps-receive-price], [ps-strategy-lowest-price] se https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Jag har konfigurerat min varmvattenberedare att vara på 20h om dygnet i strategi-noden, alltså 4 timmar avslagen under de dyraste timmarna. Jag har även konfigurerat det så att dessa 20 timmarna inte behöver vara sammanhängande.

20h om dygnet är väl ganska konservativt tror jag, det går säkert att minska detta. Legionellasnacket gjorde mig lite nojjig men nu när jag läst på mer så verkar det som det är lugnt sålänge du får upp temperaturen tillräckligt under de timmar beredaren faktiskt är på.

Hoppas detta hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Du vill generellt inte att temperaturen faller under 60 grader i en varmvattenberedare, bland annat utifrån risken för legionella. Jag tror dessutom att besparingen blir tämligen låg.

Skrivet av ponanmsi:

Jo jag är medveten om det men det är inget problem med bakterietillväxt sålänge det inte är längre tid den är under 60 grader, är ju aldrig mer än ett dygn om jag lyckas konfigurera den rätt (exempelvis så är många värmepumpar programmerade att bara värma upp över 60 grader en natt i veckan för att elpatronen måste hjälpa till då).

Legionella dör vid 60 grader inom 10 minuter.
/någon som haft det i sin BRF nyligen

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Om man inte har tibber så finns https://github.com/custom-components/nordpool att installera via hacs.

Gällande legionella så gäller det som jag förstått det att komma över rätt temperatur då och då. Behöver nog inte ens vara dagligen. Det bästa vore att ha en beredare som kan ta separat signal och köra hygienen på eget schema, med extra värme tänker jag? Eller om man har en tempgivare och om det var mer än 48 timmar sedan man nådde den kritiska temperaturen så tvingar den igång? Har för dålig koll på området dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutoRobot:

Hej, jag styr min varmattenberedare med en Aeotec Heavy Duty Smart Switch Gen5 kopplad till Home Assistant

I Node-Red använder jag följande flöde:
[Refresh (timvis uppdatering)]->[tibber query]->[ps-receive-price] ->[ps-strategy-lowest-price]->[Call Service (on /off toggle)]

För [ps-receive-price], [ps-strategy-lowest-price] se https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Jag har konfigurerat min varmvattenberedare att vara på 20h om dygnet i strategi-noden, alltså 4 timmar avslagen under de dyraste timmarna. Jag har även konfigurerat det så att dessa 20 timmarna inte behöver vara sammanhängande.

20h om dygnet är väl ganska konservativt tror jag, det går säkert att minska detta. Legionellasnacket gjorde mig lite nojjig men nu när jag läst på mer så verkar det som det är lugnt sålänge du får upp temperaturen tillräckligt under de timmar beredaren faktiskt är på.

Hoppas detta hjälper!

Tack, ska kolla på detta när jag har tid och ork.

Jag har räknat på tiden det tar och min beredare på 1000 watt värmer sina 100 liter på ca 8-9 timmar från helt kallt, så om man inte använder så mycket så kan det räcka med 8h/dag.

https://www.omnicalculator.com/physics/water-heating

Skrivet av jocke92:

Om man inte har tibber så finns https://github.com/custom-components/nordpool att installera via hacs.

Gällande legionella så gäller det som jag förstått det att komma över rätt temperatur då och då. Behöver nog inte ens vara dagligen. Det bästa vore att ha en beredare som kan ta separat signal och köra hygienen på eget schema, med extra värme tänker jag? Eller om man har en tempgivare och om det var mer än 48 timmar sedan man nådde den kritiska temperaturen så tvingar den igång? Har för dålig koll på området dock.

Som det är nu så kommer den upp i 85 grader varje dag men kör bara om det är billigare än dagens genomsnitt (så oftast ca 12h), men ska prova AutoRobot's förslag och tänkte ställa den att köra de 8 billigaste timmarna istället.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Man ska akta sig för att labba med VVB temperaturer, vill det sig illa så räcker det inte med att chockhöjja i "10 minuter" utan du får byta ut samtliga rör/vvb eftersom att bakterierna kan sätta sig på knepiga ställen i systemet.

Chockhöjning brukar man köra på äldreboenden etc där det finns utsatta grupper oavsett om temperaturen konstant ligger på 60 grader för att vara på den säkra sidan.

Dessutom lär patronen få ladda på extra mycket när VVBN varit avstängd ett par timmar och då vetetusan hur mycket man spar.

// Någon som jobbar inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

...
Dessutom lär patronen få ladda på extra mycket när VVBN varit avstängd ett par timmar och då vetetusan hur mycket man spar.

// Någon som jobbar inom området.

Så länge man inte har effekt-tarriff så gör det inget om den går max när priset är lågt. Men kan tänka mig att slitaget ökar när den går på max vs lagom effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så länge man inte har effekt-tarriff så gör det inget om den går max när priset är lågt. Men kan tänka mig att slitaget ökar när den går på max vs lagom effekt?

Oavsett om du har effektabonnemang eller inte kommer patronen gå längre för att värma upp vattnet när den varit avstängd, därmed blir besparingen minimal.
Slitaget på lamellerna/relä på patronen är också en grejj precis som du skriver, patronerna är inte speciellt billiga.

Risken för att få legionella i systemet är liten men det är ingenting du vill chansa på för att det är kul att laborera.
I allmännyttan finns det oerhört rigorösa krav på just varmvattentemperaturer av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Hej.

Jag har börjat använda home assistant och har tänkt lägga in så att varmvattenberedaren bara är igång de billigaste timmarna på dygnet.

Har timpris med Tibber och har fixat integrering så att jag kan se aktuellt elpris där och att den stänger av varmvattenberedaren om priset kommer över ett visst värde, men skulle vilja ha att den stänger av om priset kommer över genomsnittet eller om man kan få in nordpools priser för hela dygnet och välja dom billigaste timmarna därefter.

Någon här som har erfarenhet och skulle kunna hjälpa mig?

Med home assistant vet jag inte... men jag har en varmvattenberedare på 275 liter, med tank osv så motsvarar värmekapaciteten drygt 300 liter.

På den sitter tre temperaturgivare, en i botten (under värmepatronen) en i mitten och en högst upp. Dessa är kopplade till en arduino som kan styra värme av/på (interna termostaten kvar för säkerhet men ställd på max) och kommunicera med omvärlden med ethernet.

Finns en liten hemsida så man kan se status samt ett telnet-interface för att ställa parametrar o kolla status. Just nu stå styrs det på mitten-temperaturen.

Den har två moder, en för att öka egenanvändningen av el från mina solpaneler, så när tillräckligt mycket el exporteras så slås värmaren på. Finns en ställbar min-temperatur (just nu 60C) då värmen alltid går på.

Den andra moden är att den styrs externt eller autonomt, då går den på vid min-temperaturen eller vid extern trig (kör en trig vid midnatt) och stänger av vid en ställbar max-temperatur (nu 72C).

Så här kan det se ut en dag med liten vattenförbrukning och vvb går mest på solel:

Eller en dag på vintern med rätt mycket förbrukning på varmvatten:

Praktrisk att slå på vid midnatt eller någon/några timmar innan så är temperaturen uppe när det ska duschas på morgonen. Har även ställt ned effekten till 1kW från 3kW då det passar bättre med exporterad el från solpanelerna.

Noteras kan att temperaturen under värmepatronen sällan når över 50C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Som det är nu så kommer den upp i 85 grader varje dag men kör bara om det är billigare än dagens genomsnitt (så oftast ca 12h), men ska prova AutoRobot's förslag och tänkte ställa den att köra de 8 billigaste timmarna istället.

Fick du tid och ork att lösa någon styrning?

Annars är väl ett enklare alternativ att helt enkelt köra en smart plug och köra uppvärmning på natten?

Tror exempelvis Nibes 200 liter compact VVB tar ca 13-14h att värma upp till 80 grader på 1,3kW effekt (enfas), så om man väljer att värma från midnatt till kl 10 så borde man nå åtminstone 60 grader. Och detta går hyfsat bra hand i hand med billigare elpris dom flesta dagar.

Har även för mig att Nibe anger 75w i spillvärme, har dock inte räknat på hur mycket man förlorar på att behöva värma upp efter förlusten på dryga 1kWh spillvärme. Men borde bli billigare nu när dagspriserna på el ofta är 10x priset på natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Fick du tid och ork att lösa någon styrning?

Annars är väl ett enklare alternativ att helt enkelt köra en smart plug och köra uppvärmning på natten?

Tror exempelvis Nibes 200 liter compact VVB tar ca 13-14h att värma upp till 80 grader på 1,3kW effekt (enfas), så om man väljer att värma från midnatt till kl 10 så borde man nå åtminstone 60 grader. Och detta går hyfsat bra hand i hand med billigare elpris dom flesta dagar.

Har även för mig att Nibe anger 75w i spillvärme, har dock inte räknat på hur mycket man förlorar på att behöva värma upp efter förlusten på dryga 1kWh spillvärme. Men borde bli billigare nu när dagspriserna på el ofta är 10x priset på natten?

Det var så jag hade det från början men det fungerade inte så bra då de billigaste timmarna inte alltid är på samma tid på dygnet.

Spillvärme blir ju i princip lika mycket oavsett hur man gör.

Jag har också nyligen installerat en elmätare med modbus (Carlo Gavazzi em340) och kan få värden och historik i home assistant.
Länk om någon är intresserad hur man ställer in:
https://community.home-assistant.io/t/how-do-i-get-correct-values-from-carlo-gavazzi-em340-modbus/331909

Har även lagt in elnätsavgifter och skatter i nordpoolsensorn och lagt in det på energi-fliken i home assistant så kan se statistik på hur mycket varje timme kostar, har även en elmätare i reläet jag använder (Aqara T1 med neutralledare, 2500 W) för att styra varmvattenberedaren så kan se vad den kostar.

Har nu lyckats få in en sensor som ger True när priset är samma eller billigare än det antal jag ställt in (8h), brukar behövas 3-4h varje dag om jag kollar historiken på elmätaren, verkar fungera än så länge.

Lagt till detta i min configuration.yaml

Citat:

sensor:
- platform: template
sensors:
cheapest_hours:
friendly_name: "Cheapest hours"
unique_id: sensor.cheapest_hours
value_template: >-
{%- set ns = namespace(hour_price=[], cheapest_hour=False) %}
{%- set cheap_hours = namespace(number=7) %}
{% for i in range(0, 23) %}
{% set ns.hour_price = ns.hour_price + [(i, states.sensor.nordpool.attributes.raw_today[i].value)] %}
{%- endfor -%}
{% set hour_price_dict = dict.from_keys(ns.hour_price) %}
{% set sorted_hour_price_dict = hour_price_dict.items()|sort(attribute='1') %}
{% for i in range(0, cheap_hours.number) %}
{% if sorted_hour_price_dict[i].0 == now().hour %}
{% set ns.cheapest_hour = true %}
{% endif %}
{%- endfor -%}
{{ ns.cheapest_hour }}

https://github.com/custom-components/nordpool/issues/181
(number=7) ersätts med antalet timmar man vill ha minus 1
och
sensor.nordpool ersätts med vad nordpool-sensorn heter

Har räknat ut att jag har sparat över 1800kr totalt än så länge i år på att ha timpris istället för bara vanligt rörligt, och antagligen har varmvattenberedaren bidragit en del.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Alla som är oroliga för legionella kan lungna ner sig lite.

Jag skulle absolut inte rekomendera andra att göra liknande styrningar utan att vara medvetna om riskerna, men i mitt fall så kommer varmvattenberedaren ligga över 80˚c i flera timmar varje dag så borde döda alla bakterierna i beredaren.

Jag har bara en varmvattenledning som går utanför badrummet och det är till blandaren i köket (ca 6 meter rör dit) så ser det som en minimal risk för legionella där.

Har dessutom blandarventilen inställd på att inte blanda in kallvatten i varmvattenledningen då mina blandare har en knapp på sig som skyddar från att man ställer in för hög värme och bränner sig, så borde bli ordentlig chockhöjning där emellanåt också.

Dessutom så kommer temperaturen på vattnet vara lågt i någon timme efter dusch oavsett, då beredaren bara är på 1000W och 100 liter så tar tid att värma igen.

Skrivet av cosmo_k:

Man ska akta sig för att labba med VVB temperaturer, vill det sig illa så räcker det inte med att chockhöjja i "10 minuter" utan du får byta ut samtliga rör/vvb eftersom att bakterierna kan sätta sig på knepiga ställen i systemet.

Chockhöjning brukar man köra på äldreboenden etc där det finns utsatta grupper oavsett om temperaturen konstant ligger på 60 grader för att vara på den säkra sidan.

Dessutom lär patronen få ladda på extra mycket när VVBN varit avstängd ett par timmar och då vetetusan hur mycket man spar.

// Någon som jobbar inom området.

Skrivet av jocke92:

Så länge man inte har effekt-tarriff så gör det inget om den går max när priset är lågt. Men kan tänka mig att slitaget ökar när den går på max vs lagom effekt?

Skrivet av cosmo_k:

Oavsett om du har effektabonnemang eller inte kommer patronen gå längre för att värma upp vattnet när den varit avstängd, därmed blir besparingen minimal.
Slitaget på lamellerna/relä på patronen är också en grejj precis som du skriver, patronerna är inte speciellt billiga.

Risken för att få legionella i systemet är liten men det är ingenting du vill chansa på för att det är kul att laborera.
I allmännyttan finns det oerhört rigorösa krav på just varmvattentemperaturer av en anledning.

Mängden energi för att värma vattnet kommer vara detsamma oavsett om det värms snabbt eller långsamt.

Har såklart timpriser på mitt elavtal annars hade det inte varit någon nytta med att göra denna styrning.

Relä kommer troligtvis slitas mindre då det inte måste slå av och på lika ofta och patronen borde klara sig ganska bra även den då den är dimensionerad för att kunna köra på 3kW så ska klara mycket snabbare temperaturförändringar.

EDIT:
Kan tillägga att min dusch (där risken för legionella är störst) är kopplad nästan direkt till varmvattenberedaren, bara ca 3 meter vattenledning och en T-koppling emellan.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så länge man inte har effekt-tarriff så gör det inget om den går max när priset är lågt. Men kan tänka mig att slitaget ökar när den går på max vs lagom effekt?

Vvb är relativt simpel teknik.

Oftast är inte effekten steglös utan det är max eller av och styrs av en justerbar bimetall termostat för att ställa tempen på lagom temp när den ska stänga av värmen för att sen när tempen sjuker böjer sig bimetallen tillbaka och gör elkontakt igen.

Exakt samma funktion som på en vattenkokare eller ett elelement eller kylningen på din bilmotor för den delen fast där öppnar den upp vattenkanalen istället för att sluta en elkrets.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Det var så jag hade det från början men det fungerade inte så bra då de billigaste timmarna inte alltid är på samma tid på dygnet.

Spillvärme blir ju i princip lika mycket oavsett hur man gör.

Jag har också nyligen installerat en elmätare med modbus (Carlo Gavazzi em340) och kan få värden och historik i home assistant.
Länk om någon är intresserad hur man ställer in:
https://community.home-assistant.io/t/how-do-i-get-correct-values-from-carlo-gavazzi-em340-modbus/331909

Har även lagt in elnätsavgifter och skatter i nordpoolsensorn och lagt in det på energi-fliken i home assistant så kan se statistik på hur mycket varje timme kostar, har även en elmätare i reläet jag använder (Aqara T1 med neutralledare, 2500 W) för att styra varmvattenberedaren så kan se vad den kostar.

Har nu lyckats få in en sensor som ger True när priset är samma eller billigare än det antal jag ställt in (8h), brukar behövas 3-4h varje dag om jag kollar historiken på elmätaren, verkar fungera än så länge.

Lagt till detta i min configuration.yaml
https://github.com/custom-components/nordpool/issues/181
(number=7) ersätts med antalet timmar man vill ha minus 1
och
sensor.nordpool ersätts med vad nordpool-sensorn heter

Har räknat ut att jag har sparat över 1800kr totalt än så länge i år på att ha timpris istället för bara vanligt rörligt, och antagligen har varmvattenberedaren bidragit en del.

Klart intressant, tack för exempel på skript

Jag har skaffat en Shelly 3EM för att trigga brytningen och mäta effekten för VVB, elektrikern är bokad och jag skall skaffa en Tibber med.

Varifrån tar du Nordpool? Jag hittade någon integration via "HACS" till Home Assistant men den bråkade så jag fick ta bort den. (Den gav bara medelvärdet med. Jag tänker att Tibber kan ge mig det istället.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Klart intressant, tack för exempel på skript

Jag har skaffat en Shelly 3EM för att trigga brytningen och mäta effekten för VVB, elektrikern är bokad och jag skall skaffa en Tibber med.

Varifrån tar du Nordpool? Jag hittade någon integration via "HACS" till Home Assistant men den bråkade så jag fick ta bort den. (Den gav bara medelvärdet med. Jag tänker att Tibber kan ge mig det istället.)

Lägg till den "nya" Nordpool integrationen direkt ifrån HA inte Hacs.
Där klickar bara du i allt du behöver konfigurera. Funkar kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Det var så jag hade det från början men det fungerade inte så bra då de billigaste timmarna inte alltid är på samma tid på dygnet.

Grymt med utförligt svar

Jag kör enbart med Aqara grejer för tillfället så jag får nog vänta tills thread släpps innan jag börjar köpa på mig andra prylar (för att säkerställa kompabilitet).

Det är lite segt att ändra tid så man prickar billigaste timmarna varje natt, men får stå ut med det ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Klart intressant, tack för exempel på skript

Jag har skaffat en Shelly 3EM för att trigga brytningen och mäta effekten för VVB, elektrikern är bokad och jag skall skaffa en Tibber med.

Varifrån tar du Nordpool? Jag hittade någon integration via "HACS" till Home Assistant men den bråkade så jag fick ta bort den. (Den gav bara medelvärdet med. Jag tänker att Tibber kan ge mig det istället.)

Jag använder den från HACS, tibbers fungerar liknande men man får bara nuvarande timme, genomsnitt, min, max och några till (inte alla dygnets timmar) så ganska begränsad med vilka automationer man kan göra.

Bilder för jämförelse av (nordpool har även raw today och raw tomorrow men fick ej plats på skärmdumpen)

(Anledningen till att värdena skiljer är för jag lagt till mina elnätsavgifter i nordpool-sensorn.)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Grymt med utförligt svar

Jag kör enbart med Aqara grejer för tillfället så jag får nog vänta tills thread släpps innan jag börjar köpa på mig andra prylar (för att säkerställa kompabilitet).

Det är lite segt att ändra tid så man prickar billigaste timmarna varje natt, men får stå ut med det ett tag.

Jag använder också en del Aqara brytare (nämnde det tidigare) och de funkar utmärkt med ConBee II och Home assistant. (Varning om du köper en ConBee II så uppdatera inte firmware för de senaste verionerna har någon bug som gör att det ej går att para med vissa Aqara enheter, tror 0x26680700 är den senaste som fungerar)

Nu när jag kört detta några dagar (med elmätare på varmvattenberedaren) så kan jag meddela att varmvattenberedaren står för ca 20% av min elanvändning än så länge, så sparar helt klart en del pengar på att styra den, speciellt då jag bor i elprisområde SE4...

Kan också tillägga för alla som undrar så är temperaturen nu på ca 70°c i varmvattenberedaren efter att ha varit avstängd i ca 15h.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Klart intressant, tack för exempel på skript

Jag har skaffat en Shelly 3EM för att trigga brytningen och mäta effekten för VVB, elektrikern är bokad och jag skall skaffa en Tibber med.

Varifrån tar du Nordpool? Jag hittade någon integration via "HACS" till Home Assistant men den bråkade så jag fick ta bort den. (Den gav bara medelvärdet med. Jag tänker att Tibber kan ge mig det istället.)

Jag kör med tillägget via HACS och det fungerar bra. Använder koden nedan. Sedan har jag ytterligare massa rader kod föra att få en sensor för varje timme. Men gör just nu inget roligt med siffrorna, följer bara priset i en graf.

## Nordpool elpris - platform: nordpool VAT: false currency: "SEK" # Helper so you can set your "low" price # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff low_price_cutoff: 0.95 region: "SE4" # How many decimals to use in the display of the price precision: 3 # What the price should be displayed in default # Possible values: MWh, kWh and Wh # default: kWh price_type: kWh # This option allows the usage of a template to add a tariff. # now() always refers start of the hour of that price. # this way we can calculate the correct costs add that to graphs etc. # The price result of the additional_costs template expects this additional cost to be in kWh and not cents as a float # default {{0.0|float}} additional_costs: "{{0.0|float}}"

Permalänk
Medlem

Brytaren som anges högre upp i tråden (Aeotec) är bara brukbar om ni har enfas VVB. Med trefas borde det vara ett bra alternativ med kontaktor och ett hjälprelä. Relät styr man sedan tillslag på med brytare länkad till styrning med HA.

Legionella-paniken i tråden är överdriven. VVB kör ju mot termostat tillräckligt ofta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutoRobot:

Hej, jag styr min varmattenberedare med en Aeotec Heavy Duty Smart Switch Gen5 kopplad till Home Assistant

I Node-Red använder jag följande flöde:
[Refresh (timvis uppdatering)]->[tibber query]->[ps-receive-price] ->[ps-strategy-lowest-price]->[Call Service (on /off toggle)]

För [ps-receive-price], [ps-strategy-lowest-price] se https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Jag har konfigurerat min varmvattenberedare att vara på 20h om dygnet i strategi-noden, alltså 4 timmar avslagen under de dyraste timmarna. Jag har även konfigurerat det så att dessa 20 timmarna inte behöver vara sammanhängande.

20h om dygnet är väl ganska konservativt tror jag, det går säkert att minska detta. Legionellasnacket gjorde mig lite nojjig men nu när jag läst på mer så verkar det som det är lugnt sålänge du får upp temperaturen tillräckligt under de timmar beredaren faktiskt är på.

Hoppas detta hjälper!

Hur startar du denna? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver
Har installerat via paletten, men ser inga data i HA. Hur får jag fram data? Tacksam för lite tips/hjälp! (Har Nordpool)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Lagt till detta i min configuration.yaml
https://github.com/custom-components/nordpool/issues/181
(number=7) ersätts med antalet timmar man vill ha minus 1
och
sensor.nordpool ersätts med vad nordpool-sensorn heter

Hittade några buggar i koden, bland annat att den aldrig slog igång dygnets sista timme oavsett om den var billig eller inte.

- platform: template sensors: cheapest_hours: friendly_name: "Cheapest hours" unique_id: sensor.cheapest_hours value_template: >- {% set ns = namespace(hour_price=[], cheapest_hour=False) %} {% for i in range(0, 24) %} {% set ns.hour_price = ns.hour_price + [(i, states.sensor.nordpool.attributes.raw_today[i].value)] %} {% endfor %} {% set hour_price_dict = dict.from_keys(ns.hour_price) %} {% set sorted_hour_price_dict = hour_price_dict.items()|sort(attribute='1') %} {% for i in range(0, 8) %} {% if sorted_hour_price_dict[i].0 == now().hour %} {% set ns.cheapest_hour = true %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.cheapest_hour }}

"{% for i in range(0, 8) %}" är de timmarna man vill ha, ersätt 8 med det antal timmar ni vill ha.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Hur startar du denna? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver
Har installerat via paletten, men ser inga data i HA. Hur får jag fram data? Tacksam för lite tips/hjälp! (Har Nordpool)

Jag fick till det som helt novis på node red genom att följa deras exempel. Den började styra den grunkan jag kopplade på on/off. Det enda jag behövde göra var att koppla mot min nordpool sensor och ändra vad den skulle styra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag fick till det som helt novis på node red genom att följa deras exempel. Den började styra den grunkan jag kopplade på on/off. Det enda jag behövde göra var att koppla mot min nordpool sensor och ändra vad den skulle styra
<Uppladdad bildlänk>

Jag har fått igång det nu. Följde ditt förslag med sensornamn. Bytte dessutom namn till på switchen till min unika Shelly.
Nyss slog switchen på Shellyn på. Skall följa vad som händer därefter.

Hur är det tänkt att köra denna kod? Från Node-Red eller från daschboard? Hur vet man att det är igång förutom att Shellyn sätts på och stänger av..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Jag har fått igång det nu. Följde ditt förslag med sensornamn. Bytte dessutom namn till på switchen till min unika Shelly.
Nyss slog switchen på Shellyn på. Skall följa vad som händer därefter.

Hur är det tänkt att köra denna kod? Från Node-Red eller från daschboard? Hur vet man att det är igång förutom att Shellyn sätts på och stänger av..

Det är ju en node-red funktion som läser en homeassistant sensor och tar ett beslut som sedan styr en homeassistant-switch. Så länge node-red är igång kör den funktionen så som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Med home assistant vet jag inte... men jag har en varmvattenberedare på 275 liter, med tank osv så motsvarar värmekapaciteten drygt 300 liter.

På den sitter tre temperaturgivare, en i botten (under värmepatronen) en i mitten och en högst upp. Dessa är kopplade till en arduino som kan styra värme av/på (interna termostaten kvar för säkerhet men ställd på max) och kommunicera med omvärlden med ethernet.

Finns en liten hemsida så man kan se status samt ett telnet-interface för att ställa parametrar o kolla status. Just nu stå styrs det på mitten-temperaturen.

<Uppladdad bildlänk>

Den har två moder, en för att öka egenanvändningen av el från mina solpaneler, så när tillräckligt mycket el exporteras så slås värmaren på. Finns en ställbar min-temperatur (just nu 60C) då värmen alltid går på.

Den andra moden är att den styrs externt eller autonomt, då går den på vid min-temperaturen eller vid extern trig (kör en trig vid midnatt) och stänger av vid en ställbar max-temperatur (nu 72C).

Så här kan det se ut en dag med liten vattenförbrukning och vvb går mest på solel:
<Uppladdad bildlänk>

Eller en dag på vintern med rätt mycket förbrukning på varmvatten:
<Uppladdad bildlänk>

Praktrisk att slå på vid midnatt eller någon/några timmar innan så är temperaturen uppe när det ska duschas på morgonen. Har även ställt ned effekten till 1kW från 3kW då det passar bättre med exporterad el från solpanelerna.

Noteras kan att temperaturen under värmepatronen sällan når över 50C.

Hur löste du detta? Skulle gärna gjort exakt samma, samt styrt spabadet utomhus likadant.