Nvidia uppges tillverka Geforce "Lovelace" på TSMC:s 5 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges tillverka Geforce "Lovelace" på TSMC:s 5 nanometer

Nästa generations Geforce från Nvidia kan dyka upp tidigare än väntat och det med tillverkningstekniken 5 nanometer från TSMC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt om att det släpps en ny serie. Har inte råd med dom även om det skulle GÅ ATT KÖPA DOM.
Men gör det begagnatmarknaden något bättre blir jag glad.

Eller jo... intresset är lite svalt men klart det är kul att se hur dom presterar och tekniklullul är skoj.

Så två meh av 5.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

tappat intresset av grafikkort pga av pris å brist :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Nya Geforce, 42" OLED, ny processorgeneration (AMD:s svar på Alderlake el Zen 4)..
2022 ser ut att kunna bli ett intressant hårdvaruår, förutsatt något bättre tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tappat intresset av grafikkort pga av pris å brist :/

Samma här, drog till på en konsol och tänker nog hålla kvar vid den tills det hela lugnar ner sig (om det ens kommer göra det).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Nya Geforce, 42" OLED, ny processorgeneration (AMD:s svar på Alderlake el Zen 4)..
2022 ser ut att kunna bli ett intressant hårdvaruår, förutsatt något bättre tillgänglighet.

2020 och 21 skulle också ha blivit riktiga superår med alla nya släpp av konsoller och gpu:er. Många som fortfarande väntar på sitt😂😂

Vi hoppas verkligen de kan lyckas bättre med nya släppen och att bristen på komponenter ordnar upp sig. Smittan får gärna också fara och flyga.

Är intresserad med börjar bli som dagens spelsläpp, ingen ide att köpa första tiden då skiten inte är färdigutvecklat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Inte särskillt intressarad längre pga de ockerpris de begär. Fick bli en Series X för min del.

Permalänk
Medlem

Blir säkert en mer rolig nyhet när det börjar närma sig, men med över 11 månaders väntan på leverans av Ampere-releasen har gjort mig mätt på alla nyheter som inte är direkt relaterat till det.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag nya släpp på ny teknik som positivt. Det skiftar ju prestandasegmentet neråt vilket höjer prestanda vs priserna vid golvet. Förhoppningsvis mättar det en del av marknaden och gamla gpuer kommer ut på begmarknaden. Det i sin tur gör att mid och high end kanske kan få rimliga priser igen när väldigt få köper dem.
År 2022-2024.

Det har ju liksom gått snart 1 år sedan 3080 släpptrs och extremt många har ju inte ens fått sina kort...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det positiva kan ju vara att 5nm produktionslinjen avlastar 7nm vilket betyder betydligt flera chips från fabrik för GPUs.

Men samtidigt börjar ju lagret fyllas på med grafikkort, nu ska bara priserna ner också.

Permalänk
Inaktiv

Ser personligen fram emot 4080 och 4080Ti, men om det blir uppgradering redan efter en generation återstår att se. Mitt 3070 är egentligen bara ett tillsvidarekort då jag var på jakt efter just ett 3080 eller 3080Ti. Kortet jag fick var mer eller mindre perfekt för min dator så finns god chans att jag väntar till 5080/5080Ti istället. Förväntar mig även effektivare kort än 3000-serien på kommande generationer. Bra också om Nvidia dumpat Samsung och återvänder till TSMC.

Intressant att se priserna också, finns många faktorer som kan skicka priserna åt alla möjliga håll. Har man inte råd med ett nytt kort så finns ju alltid Geforce Now och liknande tjänster om det krisar.

Permalänk
Medlem

Vad kul med några GPU till, som man inte kommer att kunna få tag på..min förhoppning är att 3080 Ti och 3090 går ner i pris, men eftersom läget är som det är i världen, så lär det inte hända. Så man får antingen sitta med det man har eller betala ockerpriser ett tag till..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det positiva kan ju vara att 5nm produktionslinjen avlastar 7nm vilket betyder betydligt flera chips från fabrik för GPUs.

Men samtidigt börjar ju lagret fyllas på med grafikkort, nu ska bara priserna ner också.

är ju inte bara själva gpun det är brist på utan varenda komponent som sitter på kretskortet i praktiken, så bara för dom får ut fler gpuer gör inte att dom kan göra fler grafikkort ändå tyvärr :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att det kommer bli så extremt dyrt? Låter ju inte lovande med tanke på vad nuvarande generation kostade och sedan trissades upp pga komponentbrist, mining och scalpers.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad var det som rasslade till? Jo, et var en massa avbokningar på 3080/3080Ti...........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

ja tack!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Samma här, drog till på en konsol och tänker nog hålla kvar vid den tills det hela lugnar ner sig (om det ens kommer göra det).

Håller med, jag kör ett 1080Ti själv och tyckte den va dyr när den lanserades och fick sedan en chock då dom lansera 2000-serien av vilka sjuka priser dom satt, framförallt på 2080Ti...
och när dom lansera 3000-serien och alla började prata om vilka bra priser det skulle starta med, att det va lägre än 2000-serien och allt och då tänkte jag... YES, perfekt... nu blir det en 3080Ti... men helv*te heller, ~20.000kr ??

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Göteborgaren:

tappat intresset av grafikkort pga av pris å brist :/

Samma här, charmen blir förlorad när ett kort kostar ungefär lika mycket som en bil

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Håller med, jag kör ett 1080Ti själv och tyckte den va dyr när den lanserades och fick sedan en chock då dom lansera 2000-serien av vilka sjuka priser dom satt, framförallt på 2080Ti...
och när dom lansera 3000-serien och alla började prata om vilka bra priser det skulle starta med, att det va lägre än 2000-serien och allt och då tänkte jag... YES, perfekt... nu blir det en 3080Ti... men helv*te heller, ~20.000kr ??

Hade exakt samma tanke.
Suttit på ett 1080ti nu ett tag. Kör dock ultrawide i 3440x1440 och 1080ti:n har börjat ge efter i nyare titlar så är i starkt behov av uppgradering.
Tryckte till och med hem ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme när jag fick möjligheten. Testade det i burken och hade helt fantastiska resultat, men då inte tiden att spela så ofta som tidigare finns, så kunde jag inte rättfärdiga köpet och kortet fick åka tillbaka till Netonnet.

Permalänk
Medlem

Vill gärna uppgradera från ett GTX1080 nu men kommer det kosta 5 siffrigt att köpa ett xx80-kort så får jag nog kika på begagnat eller köra vidare på mitt nuvarande tills det brinner upp och blir tvingad köpa nytt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hoppas att det med intel skapar lite mer konkurrenskraftiga priser inom grafikkort… gissar annars att dessa nya kort är minst 15% dyrare än dagens redan höga priser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Samma här, drog till på en konsol och tänker nog hålla kvar vid den tills det hela lugnar ner sig (om det ens kommer göra det).

Skrivet av rewoX:

Håller med, jag kör ett 1080Ti själv och tyckte den va dyr när den lanserades och fick sedan en chock då dom lansera 2000-serien av vilka sjuka priser dom satt, framförallt på 2080Ti...
och när dom lansera 3000-serien och alla började prata om vilka bra priser det skulle starta med, att det va lägre än 2000-serien och allt och då tänkte jag... YES, perfekt... nu blir det en 3080Ti... men helv*te heller, ~20.000kr ??

Lite väl saftigt, även om man har råd känns onödigt och inte prisvärt längre. Lägger hellre pengarna på game pass. Kanske off topic för denna tråd, men vilken konsol tänkte du satsa på? Blev series s här då man ändå har datorn i signatur och klarar sig fint några år framöver.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tanken är troligen att bara släppa 80/90 kort på 5nm. För att fortsätta säkra upp så AMD inte tar första platsen i prestanda segmentet.

Tråkigt för oss konsumenter att intel inte kan tillverka sina egna grafikkretsar. Då det fortfarande är för låg tillverkningshastighet på kretsar mot försäljning. Kan tycka att Intels 10+++++ borde funka rätt bra i 3060/3070 segmentet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är ju inte bara själva gpun det är brist på utan varenda komponent som sitter på kretskortet i praktiken, så bara för dom får ut fler gpuer gör inte att dom kan göra fler grafikkort ändå tyvärr :/

Vi har ingen exakt info på vad det är brist på eller inte.

Främst är det väl brist på transportmedel för komponenterna, kolla bara på västkusten i USA, finns ingen plats att lasta av skepp = skeppen tar längre tid att komma tillbaka för nästa last.

Men mer komponenter från ytterligare en tillverkningsnod kommer garanterat inte försämra situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysmask:

Hade exakt samma tanke.
Suttit på ett 1080ti nu ett tag. Kör dock ultrawide i 3440x1440 och 1080ti:n har börjat ge efter i nyare titlar så är i starkt behov av uppgradering.
Tryckte till och med hem ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme när jag fick möjligheten. Testade det i burken och hade helt fantastiska resultat, men då inte tiden att spela så ofta som tidigare finns, så kunde jag inte rättfärdiga köpet och kortet fick åka tillbaka till Netonnet.

Jo precis, lite så känner jag också... jag är ju också den som gärna vill köra nya titlar med höga grafikinställningar och bra FPS samtidigt... så då måste jag kolla på high-end/enthusiast-korten.
Blir lite orolig hur BF2042 kommer flyta på med mitt nuvarande.
Känns nästan som att man borde byta Moderkort, CPU och Ram på engång när man liks håller på, men då sticker det iväg ännu mer i pengar :'(

Visa signatur
Permalänk
Medlem

smärtgränsen för gpu går nånstans runt 5000:- för mig tror jag...aja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någonstans undrar jag vilken GPU-generation vi kommer ligga på innan man kan spontanköpa ett 3070 i butik.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Någonstans undrar jag vilken GPU-generation vi kommer ligga på innan man kan spontanköpa ett 3070 i butik.

RTX 3000 eller 4000 skulle jag tro, för efter det lär det inte riktigt finnas i butik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

Jo precis, lite så känner jag också... jag är ju också den som gärna vill köra nya titlar med höga grafikinställningar och bra FPS samtidigt... så då måste jag kolla på high-end/enthusiast-korten.
Blir lite orolig hur BF2042 kommer flyta på med mitt nuvarande.
Känns nästan som att man borde byta Moderkort, CPU och Ram på engång när man liks håller på, men då sticker det iväg ännu mer i pengar :'(

Där skriver du ju något. De jag kommer spela BF2042 med kommer sitta på 1070 och 1660 Super blandannat. Frågan är hur det kommer funka. Nu är de inte lika krävande som många är här men likväl.

Permalänk
Medlem

Finns de att köpa och till priser som typ 600 serien när allt var som ser skulle så är det intressant. Men måste man ta lån eller ha rika föräldrar som krattat åt en sedan man var barn som det är idag så är intresset noll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.