Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

2020 Jan-Aug medelvärde på 123,75 kWh
2021 Jan-Aug medelvärde på 127,625 kWh

Någonting i mitt hem drar väldigt mycket i år.

Det är en skillnad på 4 kWh per månad. Dvs ca 0.129 kWh per dag. Det är inte väldigt mycket, utan extremt lite. Om jag inte räknar helt galet (sitter på mobil) så motsvarar det ca 5W som går 24/7. Som jämförelse om du har en stationär dator som du har på på natten så drar den kanske 50w i idle eller liknande (gissar hejvilt)

Permalänk
Medlem

4 kWh/dygn är inte speciellt mycket - motsvarar genomsnitts-effekt på 175 Watt fördelat över alla dina prylar du har anslutna inklusive kyl/frys, användning av spis, mikron, kaffebryggare, belysning, laddning av laptop/nalle - timmarna du har TV:n igång och ev stationär dator med skärm är igång (skulle säga att bara den delen drar runt 200 Watt även vid slösurf) - har du jobbat mer hemma i coronatider och kaffebryggaren har använts mer än innan tex. ??

Skillnaden mellan 123,75 och 127,625 kWh/mån är 5.3 Watt i förbrukare inkopplad 24/7 - lycka till och hitta denna - räcker med att du köpt eller bytt någon elektronik-pryl, en extra inkopplad extern USB-hårdisk eller annan Router/switch eller rentutav annan telefon med annan laddare, stereon/ljudanläggningen igång mer än innan etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

2020 Jan-Aug medelvärde på 123,75 kWh
2021 Jan-Aug medelvärde på 127,625 kWh

Någonting i mitt hem drar väldigt mycket i år.

Du förbrukar ungefär 1/2 av vad jag gör. 55 kvm lägenhet med fjärrvärme.

Så nej, det är inget i din lägenhet som drar väldigt mycket. Du har extremt låg förbrukning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dinkefing:

Därför jag jämför med föregående år. Förra året hade jag rekordlåg elanvänding nästan varje månad. Varför har jag ingen aning om. Något har kanske börjat fela?

Skrivet av Dinkefing:

2020 Jan-Aug medelvärde på 123,75 kWh
2021 Jan-Aug medelvärde på 127,625 kWh

Någonting i mitt hem drar väldigt mycket i år.

123.75 avrundat uppåt = 124
127.625 avrundat uppåt = 128

124/128 ~ 3% skillnad.

3% skillnad på ett halvår är... nästan inom felmarginalen, alltså nästan ingen skillnad överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Det är en skillnad på 4 kWh per månad. Dvs ca 0.129 kWh per dag. Det är inte väldigt mycket, utan extremt lite. Om jag inte räknar helt galet (sitter på mobil) så motsvarar det ca 5W som går 24/7. Som jämförelse om du har en stationär dator som du har på på natten så drar den kanske 50w i idle eller liknande (gissar hejvilt)

Tack för uträkningen! Var kan man köpa vettiga elmätare så jag kan jaga boven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

2020 Jan-Aug medelvärde på 123,75 kWh
2021 Jan-Aug medelvärde på 127,625 kWh

Någonting i mitt hem drar väldigt mycket i år.

Skrivet av Dinkefing:

Tack för uträkningen! Var kan man köpa vettiga elmätare så jag kan jaga boven?

Vad pratar du om?

Du jagar upp dig för inget, det handlar om en nivå som kan förklaras av ändrade vanor. Inget du behöver mäta och är som flera påpekat ca 5 W när du mäter om det skulle vara en maskin som fick för sig att dra mer.

Du satt säkert hemma mer jan-mars 2021 än 2020 till att börja med.

Trött
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för uträkningen! Var kan man köpa vettiga elmätare så jag kan jaga boven?

Bör väl kosta mer att jaga denna bov och byta ut den?
Skillnaden mellan båda år är ju extremt lite...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den är redan länkad tidigare - Clas Ohlson-mätaren Artikelnr: 36-2897 för 149:95kr

Den klarar fula förbrukare som switchade nätaggregat till laptop och stationär dator, väggvårtor och laddare, TV, energisparlampor och vita-LED-lampor och mäter rätt även på dem.

Den är ful som stryk men gör sitt jobb - bättre än många sina mycket dyrare och snyggare alternativ. Den är också så billig att du kan köpa 2-3 st och placera på olika ställen.

dock att hitta en avvikelse på endast 5 Watt är inte lätt ens med bra energimätare... hade det handlar om att jaga flera kWh/dygn så är det annan sak - men att jaga en förbrukare som drar 5W mer genomsnittligt än året innan är nog lite som att jaga mygg och det kommer att dröja flera år innan du jagat in kostnaden i energibesparing för att köpa energimätaren...

Tänk på att anslutningstariffen vare sig du drar ström eller inte är en fast avgift och ganska stor räknat per år - ju mindre ström du drar, ju dyrare blir kWh-priset pga. denna fasta avgift fördelas på allt färre kWh.

Permalänk
Medlem

De pengar du lägger ut på en elmätare lär ta väldigt lång tid för dig att spara ihop om det handlar om 16W/dag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för uträkningen! Var kan man köpa vettiga elmätare så jag kan jaga boven?

Du ska inte jaga någon "elbov". Du ska tänka på något annat istället för du har redan mkt låg förbrukning.

Permalänk
Medlem

Det är bara 5 Watts skillnad i genomsnittlig förbrukning mellan 2020 och nu 2021 - den blir hård att hitta då det räcker med windowsuppdatering lite mer ofta i laptop/stationär dator eller att man kör defragmenterande backupprogram i sin dator... eller att dammsugaren åker fram lite mer ofta eller kaffebryggaren gör några fler koppar per dag för att man jobbar hemma... ...eller en ny Router/Wlan-grunka...

TS är redan på halva förbrukningen i jämförelse med de flesta som bor i lägenhet - en lägenhets säkringstariff är mellan 1600 - 2000kr/år så bara den delen står för över 1 kr/kWh i TS fall och är inget som kan påverkas med minskad elförbrukning, utan gör tvärt om att priset per kWh blir dyrare när man minskar sin förbrukning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mitt fel, TS menar att det handlar om 3875 W/dag.

Jag är ingen elektriker, men vad är egentligen W/dag för enhet?
Watt = J/s, dvs W/dag är joule per sekund per dag?

Vilka siffror räknar du med för att få 3875 watt/dag?

Jag tycker det ser ut som detta:
Skillnad per månad = ca 4kWh
Skillnad per dag = 4/30 = 0.133 kWh/dag = 133Wh/dag
133Wh/24h = 5.5W förbrukning om man antar att förbrukningen är igång 24/7, eller har jag räknat/tänkt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Därför jag jämför med föregående år. Förra året hade jag rekordlåg elanvänding nästan varje månad. Varför har jag ingen aning om. Något har kanske börjat fela?

Har du frostat av kyl/frys på sistone?

Permalänk
Medlem

Sälj datorn och njut av att elräkningen kommer att gå neråt, sen får du ju lite cash att betala elräkningen med också.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Du tänker rätt. 127,625 kWh i snitt på 8 månader är 4,2 kWh per dag och 123,625 kWh i snitt på 8 månader året innan är 4,05 kWh per dag. Ca 148 Wh per dag (244 dagar mellan 1 jan och 31 aug 2020, 243 dagar 2021). Som du ser så tänkte jag inte perioden när han skrev jan-aug, så några 0,016 kWh extra per dag är det inte.

Om du sitter och spelar på ditt värstinggrafikkort och inget annat ändrats är det typ 30 minuter extra per dag. Kanske att du använder ugnen vid 6-7 fler tillfällen per månad skulle också förklara så liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Otäta magnetlister på kyl och framförallt frys[1] kan lätt göra att gångtiderna blir längre och därmed mer ström förbrukas - kyl/frys med enkel kompressor drar ca 200 Watt när den arbetar, så arbetar den 40 minuter mer per dygn med typ 3 minuter längre körning per period så kan det förklara skillnaden - en annan sak att det har varit lite varmare denna sommar än förra sommaren och gör att gångtiderna för kyl/frys har blivit lite längre av den orsaken.

[1]
Syns på att det behöver frostas/isas av med allt kortare mellanrum och det bygger på is mer tydligt i överkant på frysskåpet då varmare och fuktigare luften sugs uppifrån när den kallare luften sipprar ut i otätheter i nederkanten på dörren.

En frysskåps-dörr skall sugas fast ordentligt i uppemot 30 sekunder efter man öppnat dörren, vänta 15 sekunder och stängt igen - innan det går lättare att öppna igen, så tätt skall magnetlisterna smita åt ytorna - känner man ingen sådan 'sugverkan' alls eller att någon dräneringsplugg i botten ej är stängd så kan det ge betydligt högre strömförbrukning än annars då det hela tiden 'rinner' ut kyla och drar in varm fuktig luft.

.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du frostat av kyl/frys på sistone?

Den ska visserligen bytas ut nästa år gratis kostnad. Men det kanske är ett år tills dit.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Vill man inte betala el slipper man väl i en lägenhet? Säg upp elabonnemanget bara. Lär inte finnas något som fastighetsägaren vill ha igång. Driv routern och några lampor på en batteribank och ladda allt på något fik. Stationära datorn får givetvis bytas ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den här tråden är helt overklig.

@Dinkefing läs vad folk skriver. Du har en extremt låg elförbrukning. Med betoning på EXTREMT. Det finns inga bovar att jaga, ditt klimatsamvete är rent osv osv.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Var skall man ladda sin laptop, powerbank etc. - snatta hos arbetsgivaren?? - att ladda hos fik är snatteri om man inte frågar innan och är man där var dag i timmar per gång så blir någon säkert undrande om man inte också köper från fiket tillräckligt ofta - dyra kWh den vägen...

Annars får man leta upp den berömda 'grisen' hos de som håller på att samla militära artiklar - det var en trampgenerator för att hålla igång radioanläggningen i det millitära och den fick inte sitt smeknamn utan orsak... - att trampa över 100 Watt last kontinuerligt timme efter timme är väldigt jobbigt för de flesta.

Permalänk
Medlem

Man fick ju dra lite på smilbanden över denna tråd när det var årsförbrukningen.

Att jaga 5W förbrukning på en redan låg förbrukning är väl förvisso hedersvärt. Men pengamässigt känns det som att du kan plocka upp några pantburkar du ser utomhus varje månad, så gör du nog dessutom mer nytta för miljön.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@Petterk: Var skall man ladda sin laptop, powerbank etc. - snatta hos arbetsgivaren?? - att ladda hos fik är snatteri om man inte frågar innan och är man där var dag i timmar per gång så blir någon säkert undrande om man inte också köper från fiket tillräckligt ofta - dyra kWh den vägen...

Annars får man leta upp den berömda 'grisen' hos de som håller på att samla militära artiklar - det var en trampgenerator för att hålla igång radioanläggningen i det millitära och den fick inte sitt smeknamn utan orsak... - att trampa över 100 Watt last kontinuerligt timme efter timme är väldigt jobbigt för de flesta.

Förutsatt att han pendlar med bil en bit går det fint att ladda den vägen, pendlar du med tåg kan det också gå fint. Hade biblioteken varit öppna hade de säkert varit ok med det, förutsatt att du typ sitter och jobbar och inte massor andra vill använda rummet/platsen. Halva året hade det också gått fint med en portabel solpanel eller två.

Finns säkert trampgenerator att köpa från AliExpress och dylikt, men ska du ha trampgenerator, batteribank o.s.v. så blir det ju ingen besparing givetvis

Sen finns det ju förråd där de är okej med att du typ har en frys där. En mindre batteribank i är samma klass när det gäller förbrukning.

Permalänk
Medlem

Allt detta för en skillnad i förbrukning som mäts i enstaka kronor per månad, allvarligt.. Det finns bättre saker att lägga sin tid på broder.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om det är 1500KWH per år så drar du ca 125KWh i månaden vilket blir ca 4KWH om dagen det får du nog leva med eller stäng av allt som går på el.

Eller hur. 125kWh är ju ingenting...

Permalänk
Medlem

jag drar ensam i min lägenhet ca 300 KW/h per månad. +-50 beroende på hur mycket jag har varit hemma och om golvvärmen i badrummet eller AC'n har använts.
Största strömboven hos mig är min hemmabyggda router och server som tillsammans drar ca 150 watt 24/7.

Att ens komma ner till 125 KW/h på en månad tror jag inte är möjligt så länge jag faktiskt bor i lägenheten. Skulle vara om jag handdiskade, använda tvättstugan istället för egen maskin, och drar ur server, dator och router och bara kör kylskåpet

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

jag drar ensam i min lägenhet ca 300 KW/h per månad. +-50 beroende på hur mycket jag har varit hemma och om golvvärmen i badrummet eller AC'n har använts.
Största strömboven hos mig är min hemmabyggda router och server som tillsammans drar ca 150 watt 24/7.

Att ens komma ner till 125 KW/h på en månad tror jag inte är möjligt så länge jag faktiskt bor i lägenheten. Skulle vara om jag handdiskade, använda tvättstugan istället för egen maskin, och drar ur server, dator och router och bara kör kylskåpet

Att diska för hand förbrukar normalt mer energi än maskindisk (om man fyller den) men kostnaden syns inte direkt på din egen elräkning.
Det finns en liten debatt om att man inte ska få baka ihop allt i hyran, åtminstone inte utan att redovisa energi separat för att öka intresset att spara energi, värme, el och vatten är inte utan energiåtgång bara för att många inte får en separat räkning för förbrukningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att diska för hand förbrukar normalt mer energi än maskindisk (om man fyller den) men kostnaden syns inte direkt på din egen elräkning.
Det finns en liten debatt om att man inte ska få baka ihop allt i hyran, åtminstone inte utan att redovisa energi separat för att öka intresset att spara energi, värme, el och vatten är inte utan energiåtgång bara för att många inte får en separat räkning för förbrukningen.

ja nä det vet jag, men jag betalar inte uppvärmningen av det vattnet själv(givetvis gör jag det indirekt), precis som jag inte betalar elen till tvättstugan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.