Gängpaj på tumskruvar - PCI backplate

Permalänk

Gängpaj på tumskruvar - PCI backplate

Hej,

Har ett Fractal Design Meshify S2 Blackout och det verkar vara gängpaj på 3 av tumskruvarna till PCI plåtarna så jag får inte in grafikkortet eftersom jag inte får ut tumskruvarna. Allting är redan monterat, har aldrig varit med om sådan här otur tidigare. Någon som har förslag på lösning som inte innefattar borrning?

Känns som om jag skulle behöva reklamera eländet men det hela känns så omständigt...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Hej,

Har ett Fractal Design Meshify S2 Blackout och det verkar vara gängpaj på 3 av tumskruvarna till PCI plåtarna så jag får inte in grafikkortet eftersom jag inte får ut tumskruvarna. Allting är redan monterat, har aldrig varit med om sådan här otur tidigare. Någon som har förslag på lösning som inte innefattar borrning?

Känns som om jag skulle behöva reklamera eländet men det hela känns så omständigt...

Prova att dra ordentligt i skruvarna, alt. stoppa in något bakom skallen och bända för att hjälpa skruvarna i rätt riktning första gängorna, när du skruvar ut dem. De sitter i tunn plåt, inte omöjligt att skruvarna jackar över i slutet av gängan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske en dum fråga, men: om det är såna som har mejselhål så har du testat med mejsel, right?
Drar man åt ens måttligt med mejsel så är man chanslös med fingrarna sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ta en avbitartång du inte är rädd om och kläm åt försiktigt under skruven och dra den uppåt samtidigt som sy skruvar upp skruven.

När du väl fått upp skruven testa att byta ut den mot en annan skruv så du inte fått en felaktig skruv och sätter tillbaḱa en trasig.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Prova att dra ordentligt i skruvarna, alt. stoppa in något bakom skallen och bända för att hjälpa skruvarna i rätt riktning första gängorna, när du skruvar ut dem. De sitter i tunn plåt, inte omöjligt att skruvarna jackar över i slutet av gängan.

Ja jag har starkt funderat på detta och det kan sannolikt funka om jag tar i och använder kraft. Risken blir dock att jag antingen bänder hålet för stort eller att den går av i gängan.

Skrivet av Thomas:

Kanske en dum fråga, men: om det är såna som har mejselhål så har du testat med mejsel, right?
Drar man åt ens måttligt med mejsel så är man chanslös med fingrarna sen.

Det är alltså inget fel på skruvskallen, problemet är att skruven inte rör sig varken upp eller ned hur mycket man än skruvar:(

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Det är alltså inget fel på skruvskallen, problemet är att skruven inte rör sig varken upp eller ned hur mycket man än skruvar:(

Dra med en tång hårt uppåt medans du skruvar ett halvt varv. Den kommer ta gäng.
För att "fixa" problemet sedan, sätt en tunn kabelkardel ner i hålet när du sätter i ny skruv.

Permalänk
Medlem

Tryck med ett verktyg på skruvens spets från baksidan samtidigt som du skruvar ut den.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått gängpaj på två Fractal chassin PCIe platser, ett Define R6 och ett Define 7.

Kvalitén verkar vara bristfällig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Sötast

Använd två skruvmejslar.

en för att skruva och en för att stötta.

Du behöver inte stötta alls hårt utan bara låt skruven rida på skruvmejseln.

Permalänk

Tryck uppåt med avbitare + skruvning fixade till slut biffen.

Stort tack för alla tips, hade känts jäkligt trist att behöva borra ur tumskruvarna. Med tanke på priset på chassit så drog detta kvalitetsproblem ned betyget. Allting annat verkar dock fungera bra så nu blir sambon glad:)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"