Hjälp med koppla Mesh nätverk i nybyggt hus med fiberkonverter

Permalänk

Hjälp med koppla Mesh nätverk i nybyggt hus med fiberkonverter

Vi har nyss byggt hus. Har fiber indraget till en fiberbox, en raycore i mediaskåp i garderoben. Från mediaskåpet har jag 6 portar med draget nätverk ut till 6 st uttag på olika platser i huset.

I fiberboxen sitter 8 lanportar. (Jag har förstått av min internetleverantör att jag inte kan koppla mer än 2-3 saker direkt från fiberboxen till mitt nätverk, stämmer det? Man har 2-3 IP-adresser bara?). Jag vill få ut internet från mediaskåpet via mina 6st portar i skåpet till alla 6st uttag i huset, vardagsrum, kontor och några sovrum.

Jag har ett gäng Deco m5 enheter där jag vill göra ett trådlöst Mesh nätverk. Jag behöver hjälp med hur bästa sättet att koppla detta är. Vill gärna ha en eller kanske flera av dessa Deco som åtkomstpunkter kopplade med nätverkskabel ute i huset för bästa resultat. Har hört att det är att rekommendera om man har möjlighet. Och det borde jag väl ha?

Har försökt läsa på och jag har tänkt typ såhär: Kabel från fiberbox till första Deco-enheten som blir router. Från den antar jag att jag behöver koppla en switch och från den switchen sedan sätta kablar till mina 6st uttag? Kan jag då använda två till decos som åtkomstpunkter anslutna med kabel till ex uttagen i kontoret och vardagsrum? Jag hänger inte med där i instruktioner som jag försöker läsa mig till om det är så som är tanken. Eller måste jag först ha en annan router (utan Wi-Fi) som ger internet ut till mina uttag? Och hantera mina decos separat med en kabel från fiberbox till Deco1 som sedan via sitt andra uttag har kabel direkt till uttaget kontor där jag placerar min andra Deco som jag vill ha som åtkomstpunkt? Eller ska jag skita i att ha åtkomstpunkter och bara köra Deco trådlöst?

Är det jag skriver begripligt? Hur skulle ni lösa detta. Jag vill inte ha rekommendationer att köpa nyare meshsystem. Jag har Deco m5 sedan tidigare och det räcker till för mig. Har en annan router liggande också men den ska jag väl inte behöva använda?

Permalänk
Medlem

Du får nästan alltid bara bara 1st publik IP. Det finns sällsynta platser och leverantörer som fortfarande ger ut flera.

Du behöver helt enkelt dela på din Internet-anslutning där den kommer in - du behöver en router. Jag kan inget om "Deco" men om de har fler än två portar så bör den rimligen kunna användas som en router.

Ett annat alternativ är att ha en VLAN-switch i skåpet, sedan ha routern någon helt annanstans, också VLAN-separera WAN/LAN. Men det är nog lite överkurs för de flesta.

Permalänk
Medlem

Enkelt förklarat.
Fiberkonverter->router->switch->uttag

Det är inte svårt alls, det gäller bara veta vad som är vad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag tolkar databladen rätt har Deco M5 en "router" i en av meshpunkterna. Koppla in en Ethernetkabel mellan den och din fiberkonverterare (brukar vara LAN1) så ska det nog funka fint. Normalt vill man inte köra in prylar direkt i en fiberkonverterare då de kan vara åtkomstbara från Internet. Har du svartfiber kan det vara en fördel, men ingen garanti.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+