WD Red Pro 4TB inkompatibel med Synology NAS?

Permalänk

WD Red Pro 4TB inkompatibel med Synology NAS?

Jag har en trasig disk i min 7 år gamla DS415play. Disken som hade trasiga sektorer var en WD Red TB (WD20EFRX) av äldre snitt. Jag svängde förbi Webhallen och plockade upp en ny av samma typ, WD Red, men när jag nu bytt disk så gnäller lådan om att disken är inkompatibel och att det kan bli problem om man fortsätter.

Det var ju klantigt att inte kolla kompatibilitetslista innan köp, men jag tänkte att SATA disk som SATA disk, i dagens läge så är väl allt kompatibelt i en sådan gammal teknologi, men tji fick jag...

Den nya disken är en WD4003FFBX.

Vågar jag köra på den nya disken ändå?
Synology är kanske onödigt petiga?

Har någon råkat ut för problem med en disk som inte står med på kompatibilitetslistan?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att den inte har fel kontroller alternativt dubbelkolla att du har kompatibiliteteslistan uppdaterad på NAS:en.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

WD4003FFBX står tyvärr listad som icke kompatibel:

https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

Vad menar du med fel kontroller?

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag beställde en WD Red 8TB, men fick en WD Red Plus, vilket i alla avseende är samma disk men med annan modellbeteckning i firmware. Varning vid initiering av disk om att den inte var kompatibel och två misslyckade försök att bygga om min raid gjorde att jag fick returnera disken och välja en annan modell.
I ditt fall hade jag inte chansat utan istället valt en enhet som är bekräftat kompatibel med din NAS.

typo
Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag beställde en WD Red 8TB, men fick en WD Red Plus, vilket i alla avseende är samma disk men med annan modellbeteckning i firmware. Varning vid initiering av disk om att den inte var kompatibel och två misslyckade försök att bygga om min raid gjorde att jag fick returnera disken och välja en annan modell.
I ditt fall hade jag inte chansat utan istället valt en enhet som är bekräftat kompatibel med din NAS.

det är ju plus man vill ha, "icke plus", dvs wd red, är ju deras SMR disk. Plus kom till efter tryck från konsumenter då man sålde två versioner av WD RED, där en hade sämre prestanda pga SMR.

jag köper bara RED PLUS om jag får välja.

Att en eller andra ska vara inkompatibel är ju märkligt dock, undrar vad som ligger bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

det är ju plus man vill ha, "icke plus", dvs wd red, är ju deras SMR disk. Plus kom till efter tryck från konsumenter då man sålde två versioner av WD RED, där en hade sämre prestanda pga SMR.

jag köper bara RED PLUS om jag får välja.

Att en eller andra ska vara inkompatibel är ju märkligt dock, undrar vad som ligger bakom.

Det beror lite på, diskar större än 6TB är inte förändrade, men de använde ju inte SMR tidigare heller. De är däremot omdöpta och omflashade med ny modellbeteckning även om diskarna i övrigt är identiska. Det är bara en marknadsföringsgrej att döpa om dem för att slippa det dåliga ryktet som Red-serien fick när det kom fram vilken teknik som användes i de mindre diskarna.

Att de inte ligger på Synologys lista för kompatibla diskar har egentligen inte med att de inte är kompatibla, utan bara de som ligger på listan är testade och verifierade av Synology - övriga diskar kan fungera, men helt utan någon som helst support.
Jag gick över till en annan modell helt, en som var enterprise-klassad. Kostade inte många kronor mer heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag chansar på att det funkar och har kört igång en "repair" av volymen.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kan den disken inte stödjas i den NAS:en? Jag har två sådana diskar i den äldre modellen DS213j. Ibland är vissa saker obegripliga.

Permalänk
Medlem

Söker man på WD4003FFBX så verkar det inte vara SMR och alltså helt ok för NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Söker man på WD4003FFBX så verkar det inte vara SMR och alltså helt ok för NAS.

8TB-diskarna har aldrig varit SMR, men EFBX fungerade inte i min RS816, jag hade tre EFAX sedan tidigare där det inte varit några som helst problem. Synology har ju blivit mer kinkiga med vilka firmware de accepterar. I deras enterprise-modeller stödjer man numera bara sina egna diskar tom.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster