Långsam överföring till extern SSD.

Permalänk
Medlem

Långsam överföring till extern SSD.

Hej.

Jag har köpt en Samsung T7 extern SSD som skall klara upp till 1000MB/s
Men jag får bara upp till 200MB/s när jag skickar mina bildmappar till den.

Jag har uppdaterat Bios. Använder den snabbaste USB porten direkt på moderbordet baktill datorn.
Mitt moderbord är ASUS TUF GAMING Z490-PLUS wifi.

Jag har även testat USB-C porten på framsidan av datorchassit men det blir samma överföringshastighet.
Finns det något man bör göra i windows 10 ?

Permalänk
Medlem

Om det är många små filer så kommer det inte gå snabbare än så. Är det samma hastighet om du kopierar en stor fil?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

"Upp till" betyder egentligen "i vårt syntetiska test, som aldrig egentligen kan appliceras på verkligheten". Har du prövat att köra disken i ett syntetiskt test själv bara för att verifiera 1000MB/s?

Vad är det du kopierar ifrån? Ifall den disken inte kan läsa snabbare än 200MB/s spelar det ingen roll hur fort din SSD kan skriva.

Också så kan det påverka hur du flyttar mapparna. En massa små filer är stötigare (ergo långsammare) att flytta än en stor .zip-fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

"Upp till" betyder egentligen "i vårt syntetiska test, som aldrig egentligen kan appliceras på verkligheten". Har du prövat att köra disken i ett syntetiskt test själv bara för att verifiera 1000MB/s?

Vad är det du kopierar ifrån? Ifall den disken inte kan läsa snabbare än 200MB/s spelar det ingen roll hur fort din SSD kan skriva.

Också så kan det påverka hur du flyttar mapparna. En massa små filer är stötigare (ergo långsammare) att flytta än en stor .zip-fil

Du kan ha så rätt. Jag kopierar från en snurrdisk som troligtvis är långsam.

Jag skall pröva kopiera en större fil från C: som är en SSD.
Hur gör jag ett syntetiskt test?

Permalänk
Medlem

Japp, felet var den långsamma disken. Nu går den upp i 600MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur gör jag ett syntetiskt test?

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/

Vad bra att du blev klok på det!