Apple ska tillverka 5G-kretsar hos TSMC

Permalänk
Melding Plague

Apple ska tillverka 5G-kretsar hos TSMC

Elektronikjätten knyter allt närmre band med TSMC, som förutom A-systemkretsarna även ska tillverka Apples modemkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se om detta leder till ännu längre batteritid på deras telefoner. Redan den nya 13 ska ha grym batteritid vad jag förstått.

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Det blir intressant att se om detta leder till ännu längre batteritid på deras telefoner. Redan den nya 13 ska ha grym batteritid vad jag förstått.

Jag tänker på mottagning.
Jag drömmer tillbaka till 1995 när jag hade min NMT 450 och kunde ringa från telefonen nästan var jag ville.
Idag med en sprillans ny iPhone eller Samsung för 15000kr, så får man svaret att de mer är gjorda för att kunna ringa i tätbebyggda områden. Min första GSM telefon så knappade man in en kod och vops så var uteffekten från mobilen typ det dubbla. Vad jag har sett så är det inte enkel att utöka uteffekten på de nya mobilerna. Men dagens folk har nog inte lika höga mobilkrav som folk hade för 30 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker på mottagning.
Jag drömmer tillbaka till 1995 när jag hade min NMT 450 och kunde ringa från telefonen nästan var jag ville.
Idag med en sprillans ny iPhone eller Samsung för 15000kr, så får man svaret att de mer är gjorda för att kunna ringa i tätbebyggda områden. Min första GSM telefon så knappade man in en kod och vops så var uteffekten från mobilen typ det dubbla. Vad jag har sett så är det inte enkel att utöka uteffekten på de nya mobilerna. Men dagens folk har nog inte lika höga mobilkrav som folk hade för 30 år sedan.

Jag har motsatt upplevelse, mycket bättre mottagning idag än mitten av 90-talet. Iaf i nedre norrlands inland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker på mottagning.
Jag drömmer tillbaka till 1995 när jag hade min NMT 450 och kunde ringa från telefonen nästan var jag ville.
Idag med en sprillans ny iPhone eller Samsung för 15000kr, så får man svaret att de mer är gjorda för att kunna ringa i tätbebyggda områden. Min första GSM telefon så knappade man in en kod och vops så var uteffekten från mobilen typ det dubbla. Vad jag har sett så är det inte enkel att utöka uteffekten på de nya mobilerna. Men dagens folk har nog inte lika höga mobilkrav som folk hade för 30 år sedan.

Varför pratar han om mottagning när han inte nämner det? IPhone har ju senaste åren varit kända för just energieffektivitet, så jag tycker den frågan är relevant.

Anledningen till att 12/13 är bra på just batteritid är ju att de stänger av 5G i de flesta fall och bara använder det när det behövs. Finns säkert många andra saker man kan göra som inte handlar om mottagning eller utstrålad effekt

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Jag har motsatt upplevelse, mycket bättre mottagning idag än mitten av 90-talet. Iaf i nedre norrlands inland.

Det beror lite på vart i landet och vilken levernatör man har. Där Net1 har erbjuder gamla 450MHz bandet för de som vill ha täckning på fler ställen. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobil-...

Skrivet av medbor:

Varför pratar han om mottagning när han inte nämner det? IPhone har ju senaste åren varit kända för just energieffektivitet, så jag tycker den frågan är relevant.

Anledningen till att 12/13 är bra på just batteritid är ju att de stänger av 5G i de flesta fall och bara använder det när det behövs. Finns säkert många andra saker man kan göra som inte handlar om mottagning eller utstrålad effekt

När det handlar om kretsar för mobiluppkoppling så tycker jag signalmottagning hör till ämnet. Men det ligger nog mer i antennförstärkaren på mobilen och inte 5G kretsen.
Angående batteritid så anser jag iPhone är minst dålig, jag väntar på solidstate batterier som de har pratat om i 20år att de snart kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker på mottagning.
Jag drömmer tillbaka till 1995 när jag hade min NMT 450 och kunde ringa från telefonen nästan var jag ville.

Detta berodde väl på att 450-nätet hade mycket bättre täckning?

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Detta berodde väl på att 450-nätet hade mycket bättre täckning?

Det handlar om frekvens. Ju lägre frekvens man har ju längre kan man skicka signalen med samma effekt. Lägre frekvens har dock nackdelar som att signalen är känslig för berg som blockerar.
Men även om man är mitt inne i Stockholm centrum och några meter ner i backen så fungerar inte 3G. Varvid 3 abonnemanget är skit. Går man ännu längre ner i backen så får man skaffa en pager (minicall). Säkerligen fungerar även Net1 som kör på 450MHZ bandet också bättre.

*edit*
Jag var på gymmet igår. Ligger i utkanten av en stad och jag har 3 abonnemang. Jag kunde ta mig tusan inte se på netflex eller annan filmtjänst från min mobil. Om jag bara kunde utöka effekten från den. (ja det var en samsung mobil) Betongväggar, massa störningar tror jag var behoven till den kassa uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det handlar om frekvens. Ju lägre frekvens man har ju längre kan man skicka signalen med samma effekt. Lägre frekvens har dock nackdelar som att signalen är känslig för berg som blockerar.
Men även om man är mitt inne i Stockholm centrum och några meter ner i backen så fungerar inte 3G. Varvid 3 abonnemanget är skit. Går man ännu längre ner i backen så får man skaffa en pager (minicall). Säkerligen fungerar även Net1 som kör på 450MHZ bandet också bättre.

5G innehåller ju flertalet låga frekvenser (gamla UHF) också, men de har inte byggts ut så mycket ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag har motsatt upplevelse, mycket bättre mottagning idag än mitten av 90-talet. Iaf i nedre norrlands inland.

Min upplevelse är det motsatta i södra Lappland. Är lite bekymrad över vad som kommer att hända när både 2G samt 3G har fasats ut i slutet av 2025.

Speciellt på sommaren med löv på träden så är täckningen nära nog noll runt fjällen (radioskugga) i Arjeplogs kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det handlar om frekvens. Ju lägre frekvens man har ju längre kan man skicka signalen med samma effekt. Lägre frekvens har dock nackdelar som att signalen är känslig för berg som blockerar.
Men även om man är mitt inne i Stockholm centrum och några meter ner i backen så fungerar inte 3G. Varvid 3 abonnemanget är skit. Går man ännu längre ner i backen så får man skaffa en pager (minicall). Säkerligen fungerar även Net1 som kör på 450MHZ bandet också bättre.

Förstår fortfarande inte kopplingen mellan det gamla 450-nätet och att Apple börjar tillverka egna 5G-kretsar. Apples kretsar kommer knappast att förbättra täckningen i 5G-nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min upplevelse är det motsatta i södra Lappland. Är lite bekymrad över vad som kommer att hända när både 2G samt 3G har fasats ut i slutet av 2025.

Speciellt på sommaren med löv på träden så är täckningen nära nog noll runt fjällen (radioskugga) i Arjeplogs kommun.

Ja i fjällvärlden kan jag tänka mig att det är skillnad på många ställen. Där var iofs både 450 MHz på 90-talet och 2g och 3g nu helt obefintlig där jag höll till i Härjedalsfjällen. Net1 ska dock ha löst en del men har inte kollat själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Jag har motsatt upplevelse, mycket bättre mottagning idag än mitten av 90-talet. Iaf i nedre norrlands inland.

Har aldrig haft problem med mottagning sedan den dagen jag gick från Tre till Telia. Förr var det hemskt (inte Tre, men ”förr”).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men dagens folk har nog inte lika höga mobilkrav som folk hade för 30 år sedan.

Visst är det bra att kunna ringa var man än är, men klart att folk bryr sig mindre om de bor i tätbebyggelse och som mest åker till en skidort. Annat om man bor på landsbyggden i ett område där Telia skär kopparkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min upplevelse är det motsatta i södra Lappland. Är lite bekymrad över vad som kommer att hända när både 2G samt 3G har fasats ut i slutet av 2025.

Speciellt på sommaren med löv på träden så är täckningen nära nog noll runt fjällen (radioskugga) i Arjeplogs kommun.

Är inte planen att de frekvenserna som blir lediga när nätet släcks skall gå över till 4/5G? Generationen skall inte påverka täckningen, det är frekvensen som styr det. Så nettoeffekten borde bli ungefär samma täckning, men bättre datahastighet. 700MHz utbyggnaden borde tex göra stor skillnad i glesa områden, men det var knappt 2 år sedan det bygget började.

Förutsatt att man inte har en GSM telefon då, då är du rökt.

Permalänk

Min uppfattning är att de hadde istället kunnat fokusera på att ge chipen som hanterar kommunikation bättre stöd för 4G nätet. Javisst är 5G framtiden. När stora delar utav samhället redan idag bygger på 4G så varför inte först fokusera på att ge telefonerna ordentligt stöd för att hantera signalerna på de frekvenserna.

Hoppas verkligen andra kunder kan gå till säg Samsung och bryta sig loss från TSMC nu när de bara skall fokusera ännu mer resurser på det mögliga äpplet.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Visst är det bra att kunna ringa var man än är, men klart att folk bryr sig mindre om de bor i tätbebyggelse och som mest åker till en skidort. Annat om man bor på landsbyggden i ett område där Telia skär kopparkabel.

Bara åk någon mil utanför en större stad och vips så är 4G+ borta och telefonen blir som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är inte planen att de frekvenserna som blir lediga när nätet släcks skall gå över till 4/5G? Generationen skall inte påverka täckningen, det är frekvensen som styr det. Så nettoeffekten borde bli ungefär samma täckning, men bättre datahastighet.

Det låter bra på pappret, men kommer våra telefoner att klara övergången? Vi hade nog behövt en 5G-router till fiskestugan och sedan en WiFi-nät ut till våra telefoner. Ska bara lösa elförsörjningen dit först!