Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Ja, jag hittade precis den samt följande när jag klev ur komfortzonen (Prisjakt) och sökte lite.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-audio-ad18-kompakt-...
https://www.amazon.se/dp/B08J7Z8TN6
https://www.amazon.se/dp/B083NFV2TL

Rotel A10
Cambridge Audio AX-A35
Marantz PM6007

Permalänk

Har precis köpt hus och firade med att ordna lite ljud.

Min budget var 10k och det blev då en
BlueSound Powernode Edge N230 samt
2x Dali Spektor 2

Men tycker att det saknas lite djup så kollar på en baslåda att köpa till. Vad rekommenderas under/runt 5000:-?
Ingen stress heller så kan vänta till Black Friday, brukar det vara bra reor på sånt? Vad bör man hålla utkik efter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Har precis köpt hus och firade med att ordna lite ljud.

Min budget var 10k och det blev då en
BlueSound Powernode Edge N230 samt
2x Dali Spektor 2

Men tycker att det saknas lite djup så kollar på en baslåda att köpa till. Vad rekommenderas under/runt 5000:-?
Ingen stress heller så kan vänta till Black Friday, brukar det vara bra reor på sånt? Vad bör man hålla utkik efter

Du bör hålla koll på den lokala begmartknaden för där blir det mest prisvärt.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/rel_strata_3_182946.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/xtz_subwoofer_183153.ht...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/2_st_xtz_99w10_17p_sub_...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/velodyne_spl_800_ultra_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för tipset! Det är en djungel för mig dock..har en förstärkare så antar att det är passiva subs jag ska leta efter, om ja inte är helt ute o cyklar?

Finns det märken som direkt säger kvalitet eller är det vissa modeller man bör kolla efter?

Permalänk
Medlem

Jag måste tipsa om dessa högtalare:

https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/aktivahogtalare/aktiva-bluetoothhogtalare/system-audio-air-9/#tab-title-description

Jag lyssnade på dessa för knappt en månad sedan och jag blev tårögd, vilket otroligt ljud och detaljrikedom. Kan verkligen rekommendera att lyssna på dom när ni har tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Tack för tipset! Det är en djungel för mig dock..har en förstärkare så antar att det är passiva subs jag ska leta efter, om ja inte är helt ute o cyklar?

Finns det märken som direkt säger kvalitet eller är det vissa modeller man bör kolla efter?

Om din Powernode orkar driva en sub på ett bra sätt så funkar ju passiva. Annars kan du köra med en aktiv (inbyggd förstärkare) och låda Powernode ta hand om allt över crossover (som du ställer in på subben, ex 80hz).

Personligen har jag haft gott resultat med RELs subbar till musik iom att du kan koppla högnivåkabel direkt till högtalarna, som i mitt fall gjort att subben bättre integreras med högtalarna för musik.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Tack för tipset! Det är en djungel för mig dock..har en förstärkare så antar att det är passiva subs jag ska leta efter, om ja inte är helt ute o cyklar?

Finns det märken som direkt säger kvalitet eller är det vissa modeller man bör kolla efter?

Rel, Velodyune men det är också ganska svårt att görra fel om man letar beg för det mesta beg för 5000 kr lär vara bättre än något nytt i samma prisklass, det är väl bara trasiga prylar som presterar sämre.

Skrivet av eFoppa:

Om din Powernode orkar driva en sub på ett bra sätt så funkar ju passiva. Annars kan du köra med en aktiv (inbyggd förstärkare) och låda Powernode ta hand om allt över crossover (som du ställer in på subben, ex 80hz).

Personligen har jag haft gott resultat med RELs subbar till musik iom att du kan koppla högnivåkabel direkt till högtalarna, som i mitt fall gjort att subben bättre integreras med högtalarna för musik.

Hur menar du, det är väl ingen 3 kanalig förstärkare utan en stereoförstärkare på 2 x 40 W ? Den har en subutgång men det är ju linjenivå till en aktiv bas och inget som kan driva en passiv högtalare på nått vettigt sätt .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vill ha lite hjälp.
Gillar ljud.
Jag är svagsynt och tänkt som sådan att jag vill gärna göra det enklare för mig.
Tänker i banorna på ett par aktiva högtalare.
Vad kan låta bra som ersätter KEF R100, som jag använder idag.
Jag har även en Marantz NA6006 så jag behöver inte några extra funktioner för streaming utan enbart högtalare. Budget upp till 12k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vill ha lite hjälp.
Gillar ljud.
Jag är svagsynt och tänkt som sådan att jag vill gärna göra det enklare för mig.
Tänker i banorna på ett par aktiva högtalare.
Vad kan låta bra som ersätter KEF R100, som jag använder idag.
Jag har även en Marantz NA6006 så jag behöver inte några extra funktioner för streaming utan enbart högtalare. Budget upp till 12k

Kanske det här kan intressera:

https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/aktivahogta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du, det är väl ingen 3 kanalig förstärkare utan en stereoförstärkare på 2 x 40 W ? Den har en subutgång men det är ju linjenivå till en aktiv bas och inget som kan driva en passiv högtalare på nått vettigt sätt .

Ja men om den passiva har dual voice coils går det att koppla. Omständigt dock, så en aktiv är ett bättre alternativ. Ska också tillägga att jag aldrig kopplat så, vet inte hur bra det funkar men av det jag läst mig till så är det möjligt iaf
Missade att det va en Powernode EDGE, så ja 40 watt är kanske lite futtigt med sub också.

@ ILTotoRiina
Svs SB-1000 kan vara ett alternativ också om du har svårt att hitta rätt på begagnatmarknaden. Sett till övriga komponenter tror jag inte den skulle göra bort sig.
Har själv haft en sådan i ett betydligt mer påskostat system. Hembiobutiken har ett demoex för 5290:-
Samtidigt brukar de dyka upp titt som tätt på hifitorget eller blocket, om du har is i magen

Skrivet av Buddaz112:

Vill ha lite hjälp.
Gillar ljud.
Jag är svagsynt och tänkt som sådan att jag vill gärna göra det enklare för mig.
Tänker i banorna på ett par aktiva högtalare.
Vad kan låta bra som ersätter KEF R100, som jag använder idag.
Jag har även en Marantz NA6006 så jag behöver inte några extra funktioner för streaming utan enbart högtalare. Budget upp till 12k

Nu har jag för mig att du bodde utomlands?
Kanske omständigt och Totem är väl inte för alla, en dessa får min röst

https://hifitorget.se/visa_annons.php/totem_kin_play_182214.h...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Sitter själv och kikar efter ett stereoljud utan sub. Var inne och lyssnade på Triangle Borea BR03 hos hemmabio butiken och tyckte de spelade roligt.

Varit även och lyssnat på Dali Oberon 5/7 hos Hifi klubben med en förstärkare de rekommenderade, bluesound tror jag den hette. Tyckte om hur Oberon spelar men blev tveksam när de endast rekommenderar en förstärkare för 10k. Kändes väldigt dyrt.

Kommer ha högtalarna inkopplade till TVn. För primärt filmer, serier och PlayStation.

Föredrar en mindre förstärkare om det går pågrund av estetiska skäl. Kan tänka mig att köpa ovan högtalare eller likvärdiga begagnat. Dock svårt att avgöra vad ett par i bra skick Oberon kan vara värda att ge för.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Ja men om den passiva har dual voice coils går det att koppla. Omständigt dock, så en aktiv är ett bättre alternativ. Ska också tillägga att jag aldrig kopplat så, vet inte hur bra det funkar men av det jag läst mig till så är det möjligt iaf
Missade att det va en Powernode EDGE, så ja 40 watt är kanske lite futtigt med sub också.

@ ILTotoRiina
Svs SB-1000 kan vara ett alternativ också om du har svårt att hitta rätt på begagnatmarknaden. Sett till övriga komponenter tror jag inte den skulle göra bort sig.
Har själv haft en sådan i ett betydligt mer påskostat system. Hembiobutiken har ett demoex för 5290:-
Samtidigt brukar de dyka upp titt som tätt på hifitorget eller blocket, om du har is i magen

Nu har jag för mig att du bodde utomlands?
Kanske omständigt och Totem är väl inte för alla, en dessa får min röst

https://hifitorget.se/visa_annons.php/totem_kin_play_182214.h...

Jag vet inte riktigt. Verkar vara så smalt i utbudet. Sedan ver jag ej om jag får tag på de Totem. Är mest bara i fasen över vad som finns. Vill även att det skall se bra ut och fungera bra. Skall stå runt TV på en bänk.
Tycker det är dumt att köpa en högtalare med inbyggd streaming när jag redan har det.
Nästa nivå rent prismässigt känns overkill för mitt rum och känns allt för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag vet inte riktigt. Verkar vara så smalt i utbudet. Sedan ver jag ej om jag får tag på de Totem. Är mest bara i fasen över vad som finns. Vill även att det skall se bra ut och fungera bra. Skall stå runt TV på en bänk.
Tycker det är dumt att köpa en högtalare med inbyggd streaming när jag redan har det.
Nästa nivå rent prismässigt känns overkill för mitt rum och känns allt för dyrt.

Aaa fattar. Totem har dock inte inbyggd streaming vad jag vet. Kef LSX har väl det men vad jag vill minnas funkade det inte nåt vidare så jag hade separat streamer/dator. Också bara haft dem vid skrivbord så vet inte hur de står sig i större rum.

Annars begagnade KEF LS50 trådlösa? Har inte hört senaste modellen men den första tyckte jag lät riktigt bra för sin storlek och pris. Har inte hört KEF R100.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men om den passiva har dual voice coils går det att koppla. Omständigt dock, så en aktiv är ett bättre alternativ. Ska också tillägga att jag aldrig kopplat så, vet inte hur bra det funkar men av det jag läst mig till så är det möjligt iaf

Det är väldigt osannolikt att det kommer att kunna låta bra.
En bas behöver delas korrekt och det är orimligt dyrt/svårt att göra ett ställbart passivt filter som tål höga effekter så integrationen mot en valfri topp är nog på sin höjd dålig och mer troligt obefintlig.

Det finns system som har en passiv basmodul med dubbla talspolar men då säljs det som ett topp och bassystem och inte som separata delar, dock finns det inte nått seriösare system som är gjort på det viset även om det finns en del skapligt bra element med dubbla talspolar, man brukar oftast driva dem aktivt även när de har bubbla talspolar för passiva basfilter är väldigt dyra att bygga om de ska vara bra och de kan inte sällan kosta mer än ett aktivt filter och separat basslutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Aaa fattar. Totem har dock inte inbyggd streaming vad jag vet. Kef LSX har väl det men vad jag vill minnas funkade det inte nåt vidare så jag hade separat streamer/dator. Också bara haft dem vid skrivbord så vet inte hur de står sig i större rum.

Annars begagnade KEF LS50 trådlösa? Har inte hört senaste modellen men den första tyckte jag lät riktigt bra för sin storlek och pris. Har inte hört KEF R100.

Börjar tveka. Känns nästan enklare för mig att besöka butik och lyssna på nya passiva högtalare. Ha kvar övrig elektronik som jag använder i dag. Sist jag lyssnade i butik gillade jag Sonos Faber Lumina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Börjar tveka. Känns nästan enklare för mig att besöka butik och lyssna på nya passiva högtalare. Ha kvar övrig elektronik som jag använder i dag. Sist jag lyssnade i butik gillade jag Sonos Faber Lumina

Svårt att lyssna i butik dock då dom inte har samma rum som du har hemma, det kommer alltså låta annorlunda. Tips istället för att försöka köpa ett par högtalare som kaanske passar ditt rum o din smak så är väl några akustikpaneler (går lätt att bygga själv om man vill det) o en DSP en enklare väg att gå för bättre ljud

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Svårt att lyssna i butik dock då dom inte har samma rum som du har hemma, det kommer alltså låta annorlunda. Tips istället för att försöka köpa ett par högtalare som kaanske passar ditt rum o din smak så är väl några akustikpaneler (går lätt att bygga själv om man vill det) o en DSP en enklare väg att gå för bättre ljud

Har redan tavlor utav eget fotografi på väggen. Ytterligare en ny tavla kommer sättas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Börjar tveka. Känns nästan enklare för mig att besöka butik och lyssna på nya passiva högtalare. Ha kvar övrig elektronik som jag använder i dag. Sist jag lyssnade i butik gillade jag Sonos Faber Lumina

Vilken version? Jag har hört II. Tycker de spelar väldigt fint, fast kanske inte riktigt i min smak. Bästa är ju att lyssna på några modeller och sen låna hem och testa

Överlag är det roligare med passiva tycker jag eftersom man kan inte blir så låst.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Vilken version? Jag har hört II. Tycker de spelar väldigt fint, fast kanske inte riktigt i min smak. Bästa är ju att lyssna på några modeller och sen låna hem och testa

Överlag är det roligare med passiva tycker jag eftersom man kan inte blir så låst.

Helt ärligt vet jag inte. Inte helt hundra. Ändrar mig hela tiden. Svårt att välja.
Spanade lite på nya Martin Logan 15i Motion.
Vet ej om deras diskant har samma jobbighet som jag har fått uppleva med Audiovector. Att höga toner låter så högt.
Jag har nedsatt syn och det medför till att hörseln är bättre och mina öron uppfattar höga toner som det låter allt för högt.

Var i butik och köpte Yamaha lurar och fick då provat SF lumina 2, SF Sonetto och Monitor Audio Gold.
Fick lyssnat via en Roksan.
Eftersom vi då kom fram till utifrån det jag hadde hemma och preferens att jag gillar rakt samtidigt lite värme.
Fick lyssnat och efter det hadde jag önskat en kloning på SF mellanregister/diskant från Lumina ihop med Monitor Audio bas respons.

Jag har några butiker till hands som säljer det mesta. Ofta i butiken har de så minimalt och vill hellre man skall köpa något annat som är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt vet jag inte. Inte helt hundra. Ändrar mig hela tiden. Svårt att välja.
Spanade lite på nya Martin Logan 15i Motion.
Vet ej om deras diskant har samma jobbighet som jag har fått uppleva med Audiovector. Att höga toner låter så högt.
Jag har nedsatt syn och det medför till att hörseln är bättre och mina öron uppfattar höga toner som det låter allt för högt.

Var i butik och köpte Yamaha lurar och fick då provat SF lumina 2, SF Sonetto och Monitor Audio Gold.
Fick lyssnat via en Roksan.
Eftersom vi då kom fram till utifrån det jag hadde hemma och preferens att jag gillar rakt samtidigt lite värme.
Fick lyssnat och efter det hadde jag önskat en kloning på SF mellanregister/diskant från Lumina ihop med Monitor Audio bas respons.

Jag har några butiker till hands som säljer det mesta. Ofta i butiken har de så minimalt och vill hellre man skall köpa något annat som är dyrare.

Äldre versioner av Audiovector hade problem med diskanten framförallt då Avantgarde modellen i kombination med viss musik och vissa förstärkare. Detta ska vara fixat i nyare modellerna så lyssna på ett par R1:or om de ligger inom budgeten.

Arrete -> Avantgarde
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt vet jag inte. Inte helt hundra. Ändrar mig hela tiden. Svårt att välja.
Spanade lite på nya Martin Logan 15i Motion.
Vet ej om deras diskant har samma jobbighet som jag har fått uppleva med Audiovector. Att höga toner låter så högt.
Jag har nedsatt syn och det medför till att hörseln är bättre och mina öron uppfattar höga toner som det låter allt för högt.

Var i butik och köpte Yamaha lurar och fick då provat SF lumina 2, SF Sonetto och Monitor Audio Gold.
Fick lyssnat via en Roksan.
Eftersom vi då kom fram till utifrån det jag hadde hemma och preferens att jag gillar rakt samtidigt lite värme.
Fick lyssnat och efter det hadde jag önskat en kloning på SF mellanregister/diskant från Lumina ihop med Monitor Audio bas respons.

Jag har några butiker till hands som säljer det mesta. Ofta i butiken har de så minimalt och vill hellre man skall köpa något annat som är dyrare.

Ppst, om höga toner spelar för högt så går dom snabbt o enkelt att justera med en DSP

Permalänk
Medlem

Har en mix i vardagsrummet.

Enklare hemmabioreceiver xh4800 för mitt atmos system, som jag för tillfället använder även för mitt 2.1 system i väntan på Nad M66. Hade Nad c658, men gjorde jag nyligen av med.

För mitt 2.1 är det B&W 702 S3 komponerat med B&W DB1D, effektförstärkare Nad c298, frontarna. Med Pro-Ject 2X B med tillhörande Riaa förstärkare + massa balanserat (audioquest).

Finns inget härligare än att lyssna på en go vinyl med kamin tänd och sitta och titta ut på den goa miljön (bor på landet).

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt vet jag inte. Inte helt hundra. Ändrar mig hela tiden. Svårt att välja.
Spanade lite på nya Martin Logan 15i Motion.
Vet ej om deras diskant har samma jobbighet som jag har fått uppleva med Audiovector. Att höga toner låter så högt.
Jag har nedsatt syn och det medför till att hörseln är bättre och mina öron uppfattar höga toner som det låter allt för högt.

Var i butik och köpte Yamaha lurar och fick då provat SF lumina 2, SF Sonetto och Monitor Audio Gold.
Fick lyssnat via en Roksan.
Eftersom vi då kom fram till utifrån det jag hadde hemma och preferens att jag gillar rakt samtidigt lite värme.
Fick lyssnat och efter det hadde jag önskat en kloning på SF mellanregister/diskant från Lumina ihop med Monitor Audio bas respons.

Jag har några butiker till hands som säljer det mesta. Ofta i butiken har de så minimalt och vill hellre man skall köpa något annat som är dyrare.

Kolla på Vienna Acoustics Haydn. Hade nog passat dig.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på Vienna Acoustics Haydn. Hade nog passat dig.

Den hörde jag en gång för länge sedan. Butiken som hadde har inte Vienna längre. När jag väl skulle köpa så hadde de inriktat sig på andra märken. Just då blev det KEF istället för ett par sådana.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Äldre versioner av Audiovector hade problem med diskanten framförallt då Avantgarde modellen i kombination med viss musik och vissa förstärkare. Detta ska vara fixat i nyare modellerna så lyssna på ett par R1:or om de ligger inom budgeten.

Senast jag hörde var någon gång runt förra vintern med Naim all in på demo då har jag för mig det var R6. Vet ej. Känns som att deras diskant hadde behövt trimmas ner ett hack.
Det lät inte dåligt. Utan det bara kändes som att diskanten var inte riktigt I harmoni.

Hört R1 också med Naim Atom. Tycker den lider utav samma problem. Kan ju vara mina öron som hör något som inte är fel. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt vet jag inte. Inte helt hundra. Ändrar mig hela tiden. Svårt att välja.
Spanade lite på nya Martin Logan 15i Motion.
Vet ej om deras diskant har samma jobbighet som jag har fått uppleva med Audiovector. Att höga toner låter så högt.
Jag har nedsatt syn och det medför till att hörseln är bättre och mina öron uppfattar höga toner som det låter allt för högt.

Var i butik och köpte Yamaha lurar och fick då provat SF lumina 2, SF Sonetto och Monitor Audio Gold.
Fick lyssnat via en Roksan.
Eftersom vi då kom fram till utifrån det jag hadde hemma och preferens att jag gillar rakt samtidigt lite värme.
Fick lyssnat och efter det hadde jag önskat en kloning på SF mellanregister/diskant från Lumina ihop med Monitor Audio bas respons.

Jag har några butiker till hands som säljer det mesta. Ofta i butiken har de så minimalt och vill hellre man skall köpa något annat som är dyrare.

Har bara hört R3 Arreté från Audiovector. Bra högtalare, upplevde inte att diskanten va hård eller jobbig (ganska känslig för det själv).
Som någon annan tipsade om så Vienna Acoustics är fantastiska imo. Hade vi haft platsen i vardagsrummet hade det absolut stått ett par Beethoven Reference där nu. Har inte hört Haydn men har heller aldrig aldrig hört nåt dåligt från Vienna.

Dynaudio Special Forty tycker jag du ska dema också om du har möjlighet. Det är ju såklart personligt men jag tycker dem är väldigt välbalanserade.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Har bara hört R3 Arreté från Audiovector. Bra högtalare, upplevde inte att diskanten va hård eller jobbig (ganska känslig för det själv).
Som någon annan tipsade om så Vienna Acoustics är fantastiska imo. Hade vi haft platsen i vardagsrummet hade det absolut stått ett par Beethoven Reference där nu. Har inte hört Haydn men har heller aldrig aldrig hört nåt dåligt från Vienna.

Dynaudio Special Forty tycker jag du ska dema också om du har möjlighet. Det är ju såklart personligt men jag tycker dem är väldigt välbalanserade.

Där tänker jag mig evoke 10 fast priset tar lite emot. 15k känns för mycket. Den som jag också har i tankeboxen är AE500. Kollade i lokal butik. Ingen Haydn i lager vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Där tänker jag mig evoke 10 fast priset tar lite emot. 15k känns för mycket. Den som jag också har i tankeboxen är AE500. Kollade i lokal butik. Ingen Haydn i lager vad jag kunde se.

Begagnat?
Vet inte om Dynaudio kör fortfarande men hade för mig att de hade typ 7 års garanti om man reggade produkterna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Här har vi en fantastisk tråd; sanna mina ord !

Även jag håller på och bygger hus och har stora planer på att övergå till en
ren tvåkanalsrigg efter många år med mer och mer nedskalad hemmabio då
"Happy wife, happy life" är viktigare än 7.2.2-system och projektordukar

Har i dagsläget ett par Elac Carina BS 243.4 då jag var nyfiken på deras JET-diskant
från början och det visade sig vara en bra magkänsla! Otroligt nöjd än så länge.
En Cambridge Audio Minx X200 hjälper till med djupet, kul liten rackare som gick
att gömma undan perfekt i ett hörn bakom gardinerna så alla i familjen är nöjda

Skulle gärna testa dyrare högtalare och byta sub till något större då det kommer finnas
plats och möjlighet att gömma på mer kreativa sätt än tidigare.. men det får vänta.

Har kikat på NAD M10 V2, NAD C 3050 eller Hegel H120 men har svårt att bestämma
mig för vad som är viktigast; design eller råstyrka? Vill gärna ha båda såklart ^^
Kan även tänka mig försteg/slutsteg-combo med extern DAC/Streamer.

Kommer primärt lyssna på Vinyl men även Spotify så ett plus vore att den funktionen
är inbyggd men är öppen för alla kluriga lösningar. Sub Out får nog anses som ett krav.
Phono-in för MM är plus men inte nödvändigt. Stor display vore också gött att ha

Budget: flexibel 😅 Vill ogärna gå över 30.000 men gärna mindre än så då det
finns fler rum och medialösningar som ska klämmas in i huset också.

Det här blev visst en rejäl vägg.. Sorry för det!

Permalänk
Skrivet av Litecore:

Här har vi en fantastisk tråd; sanna mina ord !

Även jag håller på och bygger hus och har stora planer på att övergå till en
ren tvåkanalsrigg efter många år med mer och mer nedskalad hemmabio då
"Happy wife, happy life" är viktigare än 7.2.2-system och projektordukar

Har i dagsläget ett par Elac Carina BS 243.4 då jag var nyfiken på deras JET-diskant
från början och det visade sig vara en bra magkänsla! Otroligt nöjd än så länge.
En Cambridge Audio Minx X200 hjälper till med djupet, kul liten rackare som gick
att gömma undan perfekt i ett hörn bakom gardinerna så alla i familjen är nöjda

Skulle gärna testa dyrare högtalare och byta sub till något större då det kommer finnas
plats och möjlighet att gömma på mer kreativa sätt än tidigare.. men det får vänta.

Har kikat på NAD M10 V2, NAD C 3050 eller Hegel H120 men har svårt att bestämma
mig för vad som är viktigast; design eller råstyrka? Vill gärna ha båda såklart ^^
Kan även tänka mig försteg/slutsteg-combo med extern DAC/Streamer.

Kommer primärt lyssna på Vinyl men även Spotify så ett plus vore att den funktionen
är inbyggd men är öppen för alla kluriga lösningar. Sub Out får nog anses som ett krav.
Phono-in för MM är plus men inte nödvändigt. Stor display vore också gött att ha

Budget: flexibel 😅 Vill ogärna gå över 30.000 men gärna mindre än så då det
finns fler rum och medialösningar som ska klämmas in i huset också.

Det här blev visst en rejäl vägg.. Sorry för det!

Marantz model 40n
Simaudio Moon 250i ihop med billig streamer
Primare I15 Prisma mk2
Cambridge Audio 150 evo
Roksan Attessa