Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Stor display vore också gött att ha

Nu vet vi ju att stor display är dåligt för ljudet 😁
Skämt å sido, det är ganska nice med display men jag saknar det inte efter att ha bytt grejer. Vill man ha grejer att titta på och läsa är det bättre att skaffa Roon.

Skrivet av Buddaz112:

Roksan Attessa

Slår ett slag för denna med. Dessutom är den mycket snyggare IRL. Klart högre WAF än bilderna antyder!

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Nu vet vi ju att stor display är dåligt för ljudet 😁
Skämt å sido, det är ganska nice med display men jag saknar det inte efter att ha bytt grejer. Vill man ha grejer att titta på och läsa är det bättre att skaffa Roon.

Slår ett slag för denna med. Dessutom är den mycket snyggare IRL. Klart högre WAF än bilderna antyder!

Jag tror det var den jag fick lyssnat på i butik. Minnet sviker mig ibland. Hellre Roksan framför Rega. Inte för att Rega är dålig. Utan jag tycker Rega spelare är snyggare och bättre. Hadde jag varit vinyl hardcore så hadde jag lätt sparat till en RP10.
Jobbar allt för lite. Ej hunnit åkt och lyssnat på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Här har vi en fantastisk tråd; sanna mina ord !

Även jag håller på och bygger hus och har stora planer på att övergå till en
ren tvåkanalsrigg efter många år med mer och mer nedskalad hemmabio då
"Happy wife, happy life" är viktigare än 7.2.2-system och projektordukar

Har i dagsläget ett par Elac Carina BS 243.4 då jag var nyfiken på deras JET-diskant
från början och det visade sig vara en bra magkänsla! Otroligt nöjd än så länge.
En Cambridge Audio Minx X200 hjälper till med djupet, kul liten rackare som gick
att gömma undan perfekt i ett hörn bakom gardinerna så alla i familjen är nöjda

Skulle gärna testa dyrare högtalare och byta sub till något större då det kommer finnas
plats och möjlighet att gömma på mer kreativa sätt än tidigare.. men det får vänta.

Har kikat på NAD M10 V2, NAD C 3050 eller Hegel H120 men har svårt att bestämma
mig för vad som är viktigast; design eller råstyrka? Vill gärna ha båda såklart ^^
Kan även tänka mig försteg/slutsteg-combo med extern DAC/Streamer.

Kommer primärt lyssna på Vinyl men även Spotify så ett plus vore att den funktionen
är inbyggd men är öppen för alla kluriga lösningar. Sub Out får nog anses som ett krav.
Phono-in för MM är plus men inte nödvändigt. Stor display vore också gött att ha

Budget: flexibel 😅 Vill ogärna gå över 30.000 men gärna mindre än så då det
finns fler rum och medialösningar som ska klämmas in i huset också.

Det här blev visst en rejäl vägg.. Sorry för det!

Du behöver inte "råstyrka", läs mindre av Hifiklubbens floskler. Av de du skrivit hade jag tagit en C3050 med Dirac-modul till. Snygg, funktionell och inte en stor skärm som stör. Dessutom med alla former av streaming i ett etablerat format (BluOS) och med rumskorrigering inbyggt.
Men annars hade jag nog skalat ner rejält på förstärkarbudgeten och lagt krutet på nya högtalare istället, samt tittat i andra affärer än Hifiklubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Marantz model 40n
Simaudio Moon 250i ihop med billig streamer
Primare I15 Prisma mk2
Cambridge Audio 150 evo
Roksan Attessa

40n och 150 Evo är mycket intressanta alternativ också, tack

Skrivet av eFoppa:

Nu vet vi ju att stor display är dåligt för ljudet 😁
Skämt å sido, det är ganska nice med display men jag saknar det inte efter att ha bytt grejer. Vill man ha grejer att titta på och läsa är det bättre att skaffa Roon.

Slår ett slag för denna med. Dessutom är den mycket snyggare IRL. Klart högre WAF än bilderna antyder!

Roksan-enheten ser väldigt spännande ut! Kände inte till detta märke tidigare.
Hög WAF är toppen! Stor display underlättar väldigt mycket på den punkten ^^

Skrivet av oatp1b1:

Du behöver inte "råstyrka", läs mindre av Hifiklubbens floskler. Av de du skrivit hade jag tagit en C3050 med Dirac-modul till. Snygg, funktionell och inte en stor skärm som stör. Dessutom med alla former av streaming i ett etablerat format (BluOS) och med rumskorrigering inbyggt.
Men annars hade jag nog skalat ner rejält på förstärkarbudgeten och lagt krutet på nya högtalare istället, samt tittat i andra affärer än Hifiklubben.

Nåväl, jag inser att det är endast grejer från just Hifi-klubben som jag skrev i mitt inlägg..
Praktiska skäl främst då en sådan butik finns här i byn medans en förkovring hos mer välsorterade
etablisemang kräver resor och planering (utöver att be om tips och råd bland likasinnade här )

Tar gärna emot tips på andra högtalare också, kan tänka mig något kring 20.000 framöver !

PS: Tycker väldigt mycket om hifi-möss, kabel-raisers och att vända nätkabeln åt rätt håll o.s.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Nåväl, jag inser att det är endast grejer från just Hifi-klubben som jag skrev i mitt inlägg..
Praktiska skäl främst då en sådan butik finns här i byn medans en förkovring hos mer välsorterade
etablisemang kräver resor och planering (utöver att be om tips och råd bland likasinnade här )

Tar gärna emot tips på andra högtalare också, kan tänka mig något kring 20.000 framöver !

PS: Tycker väldigt mycket om hifi-möss, kabel-raisers och att vända nätkabeln åt rätt håll o.s.v

Finns rätt många ÅF som erbjuder hemlån på distans så är du inte begränsad till vad du har för affärer i närheten. Kan även rekommendera att besöka en hifi-mässa så får du se väldigt mycket olika märken på samma gång. Skulle personligen också hellre kolla på beg/demoex än köpa nytt, då får du väldigt mycket mer för pengarna än att köpa sprillans nytt.

Edit: Står ju att du bor i Uppsala. Där finns ju både Hifiexperience och Esoterisk Hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Edit: Står ju att du bor i Uppsala. Där finns ju både Hifiexperience och Esoterisk Hifi.

Ja, jävlar! Det har du rätt i, Hifi Experience har jag besökt en gång faktiskt
men det ligger så avsides så jag glömde helt bort att det finns här.. Tack! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Ja, jävlar! Det har du rätt i, Hifi Experience har jag besökt en gång faktiskt
men det ligger så avsides så jag glömde helt bort att det finns här.. Tack! <3

Företag som säljer kablar, DACs, CD-spelare, stärkare etc för sexsiffriga belopp skulle jag hålla mig långt ifrån, sån ormolja är det som gör att hifi-branchen har så dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Ja, jävlar! Det har du rätt i, Hifi Experience har jag besökt en gång faktiskt
men det ligger så avsides så jag glömde helt bort att det finns här.. Tack! <3

Perfect Sense i Stockholm kör hemlån på distans också. Säkerligen många fler ÅF om man frågar. Hifitorget är också ett tips att kika på för begagnat.
Svårt att tipsa om högtalare. Preferenserna är olika. Personligen tycker jag Dynaudios Emit och Evoke serier är trevliga i prisklassen. De är dock inte alls neutrala om det är något du eftersträvar. Men åk och provlyssna lite alternativ. Bäst är ju om man har möjlighet att låna hem.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Företag som säljer kablar, DACs, CD-spelare, stärkare etc för sexsiffriga belopp skulle jag hålla mig långt ifrån, sån ormolja är det som gör att hifi-branchen har så dåligt rykte.

Snälla kan inte du hålla dig till ämnet. Det börjar bli allt för tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Snälla kan inte du hålla dig till ämnet. Det börjar bli allt för tröttsamt.

Huh? Nån tipsade om en butik o jag otipsade om en butik, vad är felet med det? Hur ofta håller jag mig för övrigt inte till ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Huh? Nån tipsade om en butik o jag otipsade om en butik, vad är felet med det? Hur ofta håller jag mig för övrigt inte till ämnet?

Det du gjorde men att dra in "ormolja" diskussionen är tyvärr döda hela tråden för oss andra som vill ha lite bättre saker och inte tycker allt är "ormolja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det du gjorde men att dra in "ormolja" diskussionen är tyvärr döda hela tråden för oss andra som vill ha lite bättre saker och inte tycker allt är "ormolja".

Så vad är poängen med en CD-spelare för sexsiffriga belopp? Jämför den med en beggad CD-spelare för en hundralapp in i samma DAC o du kommer inte höra nån skillnad. Sure, lite bättre funktioner o bättre byggkvalitet kan man ju vilja ha, men för 195000kr så handlar det inte om nåt sånt, utan det handlar bara om statusprylar o inget annat.
Eller högtalarkablar för samma belopp, jag menar visa en sån för vilken elektriker som helst o dom kommer skratta åt den o dra fram en lampsladd som gör exakt samma grej. O sen kan du ju köpa en DAC för en tusenlapp som är lika bra eller kanske tillomed bättre än den som som kostar 200 gånger mer.
Sorry, men alla förslag på på dyra pryttlar en bit upp i tråden har inget med bra ljud att göra, eller alltså dom låter nog inte dåligt men huvudpoängen med dom är att lura av pengarna från sämre vetande ljudnyfikna. Aka ormolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så vad är poängen med en CD-spelare för sexsiffriga belopp? Jämför den med en beggad CD-spelare för en hundralapp in i samma DAC o du kommer inte höra nån skillnad. Sure, lite bättre funktioner o bättre byggkvalitet kan man ju vilja ha, men för 195000kr så handlar det inte om nåt sånt, utan det handlar bara om statusprylar o inget annat.
Eller högtalarkablar för samma belopp, jag menar visa en sån för vilken elektriker som helst o dom kommer skratta åt den o dra fram en lampsladd som gör exakt samma grej. O sen kan du ju köpa en DAC för en tusenlapp som är lika bra eller kanske tillomed bättre än den som som kostar 200 gånger mer.
Sorry, men alla förslag på på dyra pryttlar en bit upp i tråden har inget med bra ljud att göra, eller alltså dom låter nog inte dåligt men huvudpoängen med dom är att lura av pengarna från sämre vetande ljudnyfikna. Aka ormolja.

Kan du inte hålla papegojåsikterna på ASR pls, lite onödigt att stöka ner tråden.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Så vad är poängen med en CD-spelare för sexsiffriga belopp? Jämför den med en beggad CD-spelare för en hundralapp in i samma DAC o du kommer inte höra nån skillnad. Sure, lite bättre funktioner o bättre byggkvalitet kan man ju vilja ha, men för 195000kr så handlar det inte om nåt sånt, utan det handlar bara om statusprylar o inget annat.
Eller högtalarkablar för samma belopp, jag menar visa en sån för vilken elektriker som helst o dom kommer skratta åt den o dra fram en lampsladd som gör exakt samma grej. O sen kan du ju köpa en DAC för en tusenlapp som är lika bra eller kanske tillomed bättre än den som som kostar 200 gånger mer.
Sorry, men alla förslag på på dyra pryttlar en bit upp i tråden har inget med bra ljud att göra, eller alltså dom låter nog inte dåligt men huvudpoängen med dom är att lura av pengarna från sämre vetande ljudnyfikna. Aka ormolja.

Jag vill se dina förslag till föregående som frågade istället för det här svaret. För dess var snäll och håll dig undan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Kan du inte hålla papegojåsikterna på ASR pls, lite onödigt att stöka ner tråden.

Det är inte papegoja åsikter. Folk är okunniga och branschen utnyttjar det.
Du kommer inte ha svindyra kablar i någon som helst studio heller. Gurrra gör folk en tjänst när han säger håll i era pengar.
Man märker det också när man går på hifi mässor. Svindyra saker där estetik kombineras med ormolja som kabel lyftare.
Stereophile lyfte nyss upp en högtalare som rent av fantastisk trots att den objektivt mäter apa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sorry, men alla förslag på på dyra pryttlar en bit upp i tråden har inget med bra ljud att göra, eller alltså dom låter nog inte dåligt men huvudpoängen med dom är att lura av pengarna från sämre vetande ljudnyfikna. Aka ormolja.

Vad går gränsen för ett slutsteg eller högtalare? När blir det ormolja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Folk är okunniga och branschen utnyttjar det.
Du kommer inte ha svindyra kablar i någon som helst studio heller. Gurrra gör folk en tjänst när han säger håll i era pengar.
Man märker det också när man går på hifi mässor. Svindyra saker där estetik kombineras med ormolja som kabel lyftare.
Stereophile lyfte nyss upp en högtalare som rent av fantastisk trots att den objektivt mäter apa.

Att folk är okunniga är en åsikt. Liksom att företag som Topping mfl utnyttjar att folk är okunniga gällande vissa parametrar av mätningar (också en åsikt, som jag delar med ex Benchmark. De har ju till och med erkänt att de omdesignat produkter för att kunna mätas bättre av ASR.
ASR är ett utmärkt forum för likasinnade att diskutera. Vi andra som gillar att diskutera hifi tycker det är tröttsamt att sådana här diskussioner alltid ska ledas in på diskussionen om priser och kablar, och där går du och Gurra i bräschen för att så sker.

Inte ovanligt att studios använder ormolja. Nedan har du erkända Abbey Road Studios.

Diana Krall brukade (oklart hur det är nu?) lyssna igenom sina inspelningar på Simaudio Moon. Synd att hon inte pratade med Gurra innan, då kunde hon ju sparat en slant

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kan du inte hålla papegojåsikterna på ASR pls, lite onödigt att stöka ner tråden.

Ursäkta? Om du anser att jag sprider "papegojåsikter" så visar det bara på din egen okunskap (med det sagt så tycker jag du kommit med en del vettiga grejer tidigare ändå). Att vissa stökar ner tråden med div dyra lyxprodukter som inte tillför nånting vettigt här i världen är väl om något att stöka ner tråden.

Skrivet av Buddaz112:

Jag vill se dina förslag till föregående som frågade istället för det här svaret. För dess var snäll och håll dig undan.

Jag ser inte mina inlägg som irrelevanta, men ja du har helt rätt i att det blir bättre om jag kontrar med nåt jag själv tycker är vettigt, var ju på väg att ge förslag tidigare också men var nåt som kom ivägen o så glömde jag av.
NAD C3050 som oatp1b1 föreslog tidigare ser ju ganska trevlig ut, alternativt en MiniDSP SDH Power. Både ger Dirac-möjligheter o den senare ännu mer DSP-möjligheter för att forma sitt ljud o få det bra på riktigt. Kräver såklart lite mer nörderi, men det borde man vara intresserad av när man jagar det bästa ljudet?

Skrivet av joakim99:

Vad går gränsen för ett slutsteg eller högtalare? När blir det ormolja?

Finns såklart ingen precis cutoff, men när grejerna kostar sexsiffriga belopp o beksrivs med massa flashiga ord som inte har nån betydelse alls men har sämre mätbar prestanda än saker som en tiondel av priset så känns det som en no brainer. Har inga tydliga exempel på det att komma med just nu, men lättast att hitta liknande är att leta upp valfri kabel för dom priserna o läsa hur dom beskriver dom.

Permalänk
Medlem

Diskussionen var kul så länge den varade, nu lämnar jag tråden och sätter på lite Sabaton på min Ormolja anläggning...

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ursäkta? Om du anser att jag sprider "papegojåsikter" så visar det bara på din egen okunskap (med det sagt så tycker jag du kommit med en del vettiga grejer tidigare ändå). Att vissa stökar ner tråden med div dyra lyxprodukter som inte tillför nånting vettigt här i världen är väl om något att stöka ner tråden.
Jag ser inte mina inlägg som irrelevanta, men ja du har helt rätt i att det blir bättre om jag kontrar med nåt jag själv tycker är vettigt, var ju på väg att ge förslag tidigare också men var nåt som kom ivägen o så glömde jag av.
NAD C3050 som oatp1b1 föreslog tidigare ser ju ganska trevlig ut, alternativt en MiniDSP SDH Power. Både ger Dirac-möjligheter o den senare ännu mer DSP-möjligheter för att forma sitt ljud o få det bra på riktigt. Kräver såklart lite mer nörderi, men det borde man vara intresserad av när man jagar det bästa ljudet?

Finns såklart ingen precis cutoff, men när grejerna kostar sexsiffriga belopp o beksrivs med massa flashiga ord som inte har nån betydelse alls men har sämre mätbar prestanda än saker som en tiondel av priset så känns det som en no brainer. Har inga tydliga exempel på det att komma med just nu, men lättast att hitta liknande är att leta upp valfri kabel för dom priserna o läsa hur dom beskriver dom.

Nu är vi där igen. Säg mig vad är bra för dig. Jag är tillräckligt tillmötesgående och vill gärna veta din egen åsikt och inte utifrån en mätning.
Nu har du chansen att få säga ditt. Jag är intresserad.
För var gång läser jag samma svar från dig.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Diskussionen var kul så länge den varade, nu lämnar jag tråden och sätter på lite Sabaton på min Ormolja anläggning...

Kör Greta Van Fleet för dess Blackberry Smoke
Jag har också en ormolja 2.0 setup eftersom jag använder Nordost kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Att folk är okunniga är en åsikt. Liksom att företag som Topping mfl utnyttjar att folk är okunniga gällande vissa parametrar av mätningar (också en åsikt, som jag delar med ex Benchmark. De har ju till och med erkänt att de omdesignat produkter för att kunna mätas bättre av ASR.
ASR är ett utmärkt forum för likasinnade att diskutera. Vi andra som gillar att diskutera hifi tycker det är tröttsamt att sådana här diskussioner alltid ska ledas in på diskussionen om priser och kablar, och där går du och Gurra i bräschen för att så sker.

Inte ovanligt att studios använder ormolja. Nedan har du erkända Abbey Road Studios.

<Uppladdad bildlänk>

Diana Krall brukade (oklart hur det är nu?) lyssna igenom sina inspelningar på Simaudio Moon. Synd att hon inte pratade med Gurra innan, då kunde hon ju sparat en slant

Att folk är okunniga o företag utnyttjar det är ingen åsikt utan väldigt tydliga fakta o tåls att upprepas många gånger om.

Det finns dock en poäng i det du skriver att vissa företag försöker designa sina produkter för bästa mätresultat, men i slutändan ser jag inte alls vad som skulle vara dåligt med det då det inte ger dåligt ljud? Sure att SINAD-poängen i ett vakum inte nödvändigtvis ger hela bilden, men när den ligger på 120dB så finns det inget tvivel om att prylen är bra.
Att folk på ASR inte skulle vara intresserad i hifi är det märkligaste uttalandet jag sett på länge. Dom om några är intresserade av hifi, medans subjektivister utan teknisk kunskap nog inte är ritkgit lika intresserade om dom inte ens försöker få koll på det tekniska, utan bara köper prylar påverkade av placebo.

Att Abbey Road köper apdyra prylar förvånar mig inte, dom har väl hur mycket pengar som helst o dessutom måste visa ett "bra" ansikte utåt. Men bara för det är ormolja så betyder det inte heller att det låter dåligt, jag menar en kabellyftare för en halv miljard är garanterat ormolja, men det kommer inte göra nånting negativt med ljudet.

Skrivet av Buddaz112:

Nu är vi där igen. Säg mig vad är bra för dig. Jag är tillräckligt tillmötesgående och vill gärna veta din egen åsikt och inte utifrån en mätning.
Nu har du chansen att få säga ditt. Jag är intresserad.
För var gång läser jag samma svar från dig.

Jag skrev ju precis det? O om du läser samma svar från mig varje gång kan ju bero på att jag inte tycker det verkar gå in.
Annars kan jag föreslå en Nvidia Shield en MiniDSP 2x4HD o valfri förstärkare med den krämen man behöver till sina högtalare. Det är vad jag rockar iaf o det låter helt fantastiskt fint.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Att folk är okunniga o företag utnyttjar det är ingen åsikt utan väldigt tydliga fakta o tåls att upprepas många gånger om.

Det finns dock en poäng i det du skriver att vissa företag försöker designa sina produkter för bästa mätresultat, men i slutändan ser jag inte alls vad som skulle vara dåligt med det då det inte ger dåligt ljud? Sure att SINAD-poängen i ett vakum inte nödvändigtvis ger hela bilden, men när den ligger på 120dB så finns det inget tvivel om att prylen är bra.
Att folk på ASR inte skulle vara intresserad i hifi är det märkligaste uttalandet jag sett på länge. Dom om några är intresserade av hifi, medans subjektivister utan teknisk kunskap nog inte är ritkgit lika intresserade om dom inte ens försöker få koll på det tekniska, utan bara köper prylar påverkade av placebo.

Att Abbey Road köper apdyra prylar förvånar mig inte, dom har väl hur mycket pengar som helst o dessutom måste visa ett "bra" ansikte utåt. Men bara för det är ormolja så betyder det inte heller att det låter dåligt, jag menar en kabellyftare för en halv miljard är garanterat ormolja, men det kommer inte göra nånting negativt med ljudet.

Jag skrev ju precis det? O om du läser samma svar från mig varje gång kan ju bero på att jag inte tycker det verkar gå in.
Annars kan jag föreslå en Nvidia Shield en MiniDSP 2x4HD o valfri förstärkare med den krämen man behöver till sina högtalare. Det är vad jag rockar iaf o det låter helt fantastiskt fint.

Du kan gå in på Abbey Road hemsida och läsa dig till exakt vad de använder. De har mer än bara B&W
De högtalare är mest till för att sälja in studion. Mic, ljudkort och övrig utrustning de har tillgång räknas som ormolja enligt din mening.

ASR hemsida
Jag har läst den några gånger och det är ju skrämmande när personen i fråga inte tål kritik.
Jag avskyr sidan som pesten. Det är min åsikt.

Nej jag är varken okunnig eller troende utan köpt mitt ljud utifrån vad som låter bra för just mig. Även hört dyrare saker.
Dyraste högtalare jag har hört har varit KEF Moun med monster förstärkare och Audiovector R11 med Gryphon Audio. Lät det ormorja. Nej det lät något så otroligt bra.

Nu nämner jag saker som är min åsikt. Bara så du är med.

Som sagt det här börjar bli tröttsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Att folk är okunniga är en åsikt. Liksom att företag som Topping mfl utnyttjar att folk är okunniga gällande vissa parametrar av mätningar (också en åsikt, som jag delar med ex Benchmark. De har ju till och med erkänt att de omdesignat produkter för att kunna mätas bättre av ASR.
ASR är ett utmärkt forum för likasinnade att diskutera. Vi andra som gillar att diskutera hifi tycker det är tröttsamt att sådana här diskussioner alltid ska ledas in på diskussionen om priser och kablar, och där går du och Gurra i bräschen för att så sker.

Inte ovanligt att studios använder ormolja. Nedan har du erkända Abbey Road Studios.

<Uppladdad bildlänk>

Diana Krall brukade (oklart hur det är nu?) lyssna igenom sina inspelningar på Simaudio Moon. Synd att hon inte pratade med Gurra innan, då kunde hon ju sparat en slant

Nej, det är inte en åsikt, de flesta har inte kunskap nog att förstå sig på hur dessa saker fungerar. Jag har själv varit där, köpte Canton högtalare med lite sämre diskant och började fixa det felet med dyrare kablar, och det är klart att det inte fungerade.

Som tidigare sagts (typ miljoner ggr, men det verkar fortfarande inte sjunka in) så finns det mängder av olika folk på ASR, många köper t.ex. Fosi V3 förstärkaren som inte enligt mig mäter objektivt bra och skulle inte godkännas av svenska LTS (ljudtekniska sällskapet) då den inte är ens frekvensneutral oberoende på last (högtalarens ohm). Den låter dock tillräckligt bra för de flesta och saknar i alla fall inte kraft så många köper efter att den mycket för pengarna, dvs folk på forumet köper inte bara efter objektiva mätningar. Kan den lögnen dö nu?

Hur just dessa B&W mäter vet jag inte men Stereophile har mätt några dyrare högtalare av dem och de var inte så trevlig läsning.
Som gurrrra skriver så har Abbey Road enormt med cash, då är det inte konstigt att man betalar lite extra, och det behöver ju inte heller alltid bli så att det blir sämre heller, är det något som krånglar så har de nog bra garantier för att fixa allt igång snabbt igen.

Sen ska vi inte glömma att vi är på en hårdvaru sida där folk letar efter objektiv data för att få fram bra prestanda per krona. Ifall datorbranschen skulle bli mer likt den bluff som säljs av hifi-företag så skulle vi inte ens mäta framerates, utan det skulle nästan uteslutande handla om subjektiva intryck. Tänk vilket kaos det skulle bli. Och det är det skräpet man borde vilja skippa även inom hifi, för det går ju faktiskt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Du kan gå in på Abbey Road hemsida och läsa dig till exakt vad de använder. De har mer än bara B&W
De högtalare är mest till för att sälja in studion. Mic, ljudkort och övrig utrustning de har tillgång räknas som ormolja enligt din mening.

ASR hemsida
Jag har läst den några gånger och det är ju skrämmande när personen i fråga inte tål kritik.
Jag avskyr sidan som pesten. Det är min åsikt.

Nej jag är varken okunnig eller troende utan köpt mitt ljud utifrån vad som låter bra för just mig. Även hört dyrare saker.
Dyraste högtalare jag har hört har varit KEF Moun med monster förstärkare och Audiovector R11 med Gryphon Audio. Lät det ormorja. Nej det lät något så otroligt bra.

Nu nämner jag saker som är min åsikt. Bara så du är med.

Som sagt det här börjar bli tröttsamt.

Branschen säljer faktiskt gärna repiga skivor och hävdar att det är fantastiskt. Och folk går på det med.

"Mic, ljudkort och övrig utrustning de har tillgång räknas som ormolja enligt din mening. "
Nu har du rent av börjat ljuga

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är vad jag rockar iaf o det låter helt fantastiskt fint.

Det är det ingen som vet. Du vet inte hur din förstärkare mäter (enligt din egna utsago) och du har kört din DSP med dina guldöron. Så det kan lika gärna låta riktigt skit faktiskt.
Känns viktigt att poängtera så du inte lurar på folk Nvidia Shields

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina B&W N802 och mitt Bryston-slutsteg som driver dom. Jag snålade dock in på kabeln mellan slutsteget och högtalarna då jag använder EKK- kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kul tråd!

Har ju själv stereo/tvåkanaligt som intresse sedan många år. Är de någon här som kör Tidal istället för Spotify?
Lämna gärna comments isf, har just signat up på Tidal och tycker det är riktigt bra.

Jag började med TIDAL när jag fick en bra deal på min Nad C390DD med BluOS MDC-kort. Kopplad till Canton Reference 9.2DC.

Canton-högtalarna är obarmhärtiga och tar fram varje detalj vilket gjorde att bytet till Tidal verkligen gjorde skillnad. I mina öron var ljudkvalitén bättre än Spotify.

Jag castar från TIDAL iPhone-app till BluOS på förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Exakt. Du har inget annat belägg för dina synpunkter än att du är någon slags självutnämnd expert. ”kompis med en ljudtekniker” och annat du brukar skriva. Så fort man inte håller med dig så förstår man inte. Dagisnivå.

Finns massa digitala enheter som låter kasst enligt ASR, speciellt om de kostar en slant.

Ja? På vilket sätt är den mer kraftfull? Vad skulle fördelen vara att köra Android mot ex Lumins OS, InnuOS, Auralics Lightning DS mfl menar du?
Finns en uppsjö androidbasererade streamers.

Visst den kan köra film (vilket den är högst medioker på, men avsaknad av codecs, halvt handikappad på Dolby Vision mm men det är en helt annan diskussion. Här diskuterar vi ju 2-kanal.

Har inget minne av att jag skrivit att jag är "kompis med en ljudtekniker". Fast om vi ska vara sån så är jag kompis med flera såna där jag inte sällan fått hjälpa till med ting dom inte haft helt koll på. Men jag har försökt förklara flera gånger hur o varför jag menar som jag menar, men ni kommer bara med "nä, det är bara papegojsvammel" utan vidare motargument. Dagisnivå var det ja.

Jasså har du lust att visa vilka digitala STREAMERS där ASR mäter dom digitala utgångarna (alltså inte streamers DACs där han mäter dom analoga utgångarna) som låter dåligt?
Sen bara för jag kan läsa o förstå hans utmärkta mätdata så håller jag faktiskt inte med honom riktigt om vilka nivåer som klassas som bra o dåligt, utan mina erfarenheter är mer i linje avNwAvGuys nivåer.

Fördelen med Android år tillgången till alla appar i Google Play Store plus att man kan casta till den. Men visst finns det andra bra alterntiv också, men ser inte varför man ska lägga månadslöner på prylarna när det inte behövs.
Ja den saknar AV1 för HDR på Youtube vilket är lite irriterande o att äldre varianten inte klarar av DV, men det gör den långt ifrån "högst medioker" för film. Ännu ett väldigt märkligt påstående från ditt håll, känns mest som du försöker hitta billiga poäng för att visa att jag på nåt sätt har fel. Dagisnivå var det ja.

Skrivet av oatp1b1:

Jag menar att jag tycker det låter som en copy-paste av generiskt inlägg på ASR/reddit, d.v.s. efterapning utan någon att bidra med något nytt. Ja, det har tyckts alternativt konstaterats ad nauseum att mycket inom hifi-branschen i bästa fall har tveksam vetenskaplig anknytning trots producenters försök att antyda motsatsen. Men att återupprepa detta oräkneliga gånger tror jag inte tjänar något till heller, om inte målet är att skapa motsättningar. Man måste inte tycka samma sak.
Jag väljer att på sin höjd sucka lite inombords när jag läser diskussioner om möbler och jordningsskruvar som låter olika. Alla roar sig på olika sätt.

Nätack, jag klarar av att tänka själv utan att kopiera nåt på ASR. Jag bara försöker dra ner nivån i den här tråden från det eviga tugget om att man måste ha dyra prylar för att det är dom som låter bäst o att öronen är det enda man kan lita på, det om något är papegojnivå eftersom det är det som hifibranschen lyckats övertyga folk om genom alla år. O alltså jag förstår att dom har lycakts med det eftersom alla inte förstår hur tekniken faktiskt fungerar, o jag har försökt förklara men det är som att snacka med en vägg vilket blir väldigt tröttsamt till slut.

Permalänk
Medlem

Jag är glad för Androids skull (och Googles) att det finns användare som är nöjda år 2023. Tyvärr saknar jag helt förmåga att dela glädjen (systemet ger mig högt blodtryck bokstavligt talat). Efter att ha tröskat igenom olika systemlösningar för musik och film fann jag frid med dator, Kodi och MusicBee samt Foobar2000. Möjligheten att fixa codecpacks är också alldeles underbar, inget mer frustande över Androidenheter som saknar codec X när datorn spelar upp filen utmärkt bra.

Således har mina mediasystem (jag integrerar musik och film/TV-serier även i 2-kanal) blivit uppbyggda med dator som källa och sedan HiFi-komponenter och/eller hörlurar för ljudet. Modell dator in i DAC och vidare till förstärkaren. För detta är en SFF (Mac Mini och andra mindre burkar) smidiga och fungerar utmärkt.

Streaming är inte min melodi, allt ligger lokalt lagrat. Överlag är nyare mastring av musik inte min melodi även om EBU R128 är en räddare i nöden när jag låter Foobar scanna musiken och tagga upp den med dessa värden. Det närmast olyssningsbara blir då lyssningsbart.

När det gäller HiFi företräder jag definitivt den mer "vetenskapliga" linjen så jag kan definitivt känna igen mig i och hålla med "Gurrrra" och "Kaled" även om jag har mina egna preferenser.

För min del är jag mycket inriktad på Carlsson/Larsenhögtalare av olika modeller och tilltalas inte av "konventionella" högisar speciellt mycket. Framförallt Larsen 4 och 6 samt 8 är modeller jag definitivt kan rekommendera en provlyssning/hemlån av. De låter helt enkelt på det sätt jag kommit fram till att jag vill att det skall låta samtidigt som deras stereoverkan är utmärkt utanför sweetspot tack vare konstruktionen. Samma sak gäller Carlssonhögtalare och det är principen bakom och teorierna som dels är intressanta, dels logiska och är rimliga för den miljö ett par hemmahögtalare befinner sig i.

Förstärkarmässigt ligger min huvudprioritet på att det ljud som presenteras har "timing" och att högtalarna är välkontrollerade. Arcam, Musical Fidelity och YBA är de bolag som givit mig den presentation jag uppskattar, dock är det viktigt för egen del att prova ut detta tillsammans med högtalarna och en speciell testskiva/spellista jag brukar använda för att analysera framförallt timingen och kontrollen.

Hörlursmässigt "hittade jag hem" för ett antal år sedan med Grado PS1000. De låter exakt som jag vill, har inga som helst invändningar mot ljudet. All musik jag spelar genom dem låter utmärkt och de har hållit stilen.

Problemet med många "vanliga" HiFi-diskussioner väl framförallt tron på prislappens saliggörande effekt, d.v.s att prestanda mäts med prislappar och att ju dyrare en produkt är, desto bättre är den. Verkligheten är långt mer komplex än så eftersom frågan om "bra" snarare handlar om tekniska parametrar, sedan finns det olika preferenser avseende "ljudpresentation" där olika utrustningar kan passa in beroende på detta vilket också styrs av musikstilar och album.

När det gäller olika beskrivningar av kablar och tweaks finner jag det främst intressant som ett psykologiskt experiment när det gäller hur hjärnan behandlar insignal från sinnena. Min enkla inställning är att det som fungerar för att överföra en elektrisk signal beroende på typ också är tillräckligt bra för att överföra elektrisk ljudsignal.