Uppdatera dum-TV firmware över kanalnätet

Permalänk

Uppdatera dum-TV firmware över kanalnätet

Hej!

Jag köpte nyligen en klassisk dum-TV: Skantic B4325FHD, eftersom jag är lätt allergisk mot smartprylar och ändå har en egen vardagsrumsdator som förser mig med alla nödvändiga "smart"-funktioner. Nu stör jag mig lite på att huvudmenyn alltid öppnas när man sätter på TV:n. Tänkte att det kanske är löst i en nyare firmware-uppdatering, för när jag kollar i TV:ns inställningar så står det att nyaste tillgängliga firmware:n är 2.41.x och att jag har 2.9.x.

Sedan finns en funktion för att "söka efter och installera" uppdateringen, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att TV:n varken har Ethernet eller wifi inbyggt. Istället påstår den att den kan söka efter uppdateringen över kanalnätet (eller "sändningssignalen" som det står i manualen).

Detta måste det konstigaste en teknikpryl sagt till mig på länge. Menar den kabel-tv-nätet? Isf måste den väl ha ett kabel-tv-modem inbyggt? Bara för att kunna ladda ner firmware-uppdateringar? Det låter jättekonstigt. För övrigt får jag min "sändningssignal" via det marksända tv-nätet, och där kan det väl ändå inte vara möjligt att komma åt internet.

Någon som vet vad som menas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det usb-port?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Finns det usb-port?

Ja, men ingen hemsida att ladda ner firmware från...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Sökning av programuppdateringar via användargränssnitt
I huvudmenyn, välj Inställningar>System och sedan Mer.
Navigera till programvaruuppdateringar och tryck på OK-knappen.
Välj sedan Sök efter uppgradering och tryck på OK-knappen för att söka
efter en ny mjukvaruuppgradering.
Om en ny uppdatering hittas börjar nedladdning av denna.
När hämtningen är slutförd visas en varning,
tryck OK för att slutföra programvaruuppgraderingen och starta om TV:n.

3 AM-sökning och uppgraderingsläge
Din TV kommer att söka efter nya uppgraderingar
klockan 03:00 om alternativet Automatisk skanning är
aktiverat och om Tv:n är ansluten till en antennsignal
eller till internet. Om en ny programvara är funnen och
nedladdats kommer den installeras vid nästa uppstart.
Observera: Ta inte ur strömkabeln medan LED-lampan
blinkar under omstartsprocessen. Om Tv:n inte fungerar efter
uppgraderingen, koppla ur Tv:n i 2 minuter och anslut den igen.
Alla uppdateringar styrs automatiskt. Om manuell sökning
utförs och ingen mjukvara hittas är detta den nuvarande versionen."

Du kan alltså söka manuellt eller låta tv'n kolla automatiskt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

I manualen står det såhär:

Citat:

Programvaruppgradering
Din tv kan hitta och uppdatera mjukvaran automatiskt
via sändningssignalen.
Sökning av programuppdateringar via
användargränssnitt
I huvudmenyn, välj Inställningar>System och sedan
Mer. Navigera till programvaruuppdateringar
och tryck på OK-knappen. Välj sedan Sök efter
uppgradering och tryck på OK-knappen för att söka
efter en ny mjukvaruuppgradering.
Om en ny uppdatering hittas börjar nedladdning av
denna. När hämtningen är slutförd visas en varning,
tryck OK för att slutföra programvaruuppgraderingen
och starta om TV:n.
3 AM-sökning och uppgraderingsläge
Din TV kommer att söka efter nya uppgraderingar
klockan 03:00 om alternativet Automatisk skanning är
aktiverat och om Tv:n är ansluten till en antennsignal
eller till internet. Om en ny programvara är funnen och
nedladdats kommer den installeras vid nästa uppstart.

Tycker det låter lite tveksamt men jag vet inte alls, det kanske skickas ut sådant den vägen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av MatteN:

"Sökning av programuppdateringar via användargränssnitt
I huvudmenyn, välj Inställningar>System och sedan Mer.
Navigera till programvaruuppdateringar och tryck på OK-knappen.
Välj sedan Sök efter uppgradering och tryck på OK-knappen för att söka
efter en ny mjukvaruuppgradering.
Om en ny uppdatering hittas börjar nedladdning av denna.
När hämtningen är slutförd visas en varning,
tryck OK för att slutföra programvaruuppgraderingen och starta om TV:n.

3 AM-sökning och uppgraderingsläge
Din TV kommer att söka efter nya uppgraderingar
klockan 03:00 om alternativet Automatisk skanning är
aktiverat och om Tv:n är ansluten till en antennsignal
eller till internet. Om en ny programvara är funnen och
nedladdats kommer den installeras vid nästa uppstart.
Observera: Ta inte ur strömkabeln medan LED-lampan
blinkar under omstartsprocessen. Om Tv:n inte fungerar efter
uppgraderingen, koppla ur Tv:n i 2 minuter och anslut den igen.
Alla uppdateringar styrs automatiskt. Om manuell sökning
utförs och ingen mjukvara hittas är detta den nuvarande versionen."

Du kan alltså söka manuellt eller låta tv'n kolla automatiskt.

Jo tack, jag har också läst manualen. Men det svarar inte på frågan. Manualen är rena Alice i Underlandet – den pratar om internetanslutning på en tv som saknar nätverksstöd och om att söka efter uppdateringar via tv-antennen istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppenbarligen hittar TVn något eftersom den vet att det finns nyare uppdateringar. Hade den inte kontakt med nätet där uppdateringarna finns så skulle den inte veta att det finns uppdateringar. Således verkar problemet vara att den inte hämtar uppdateringen av någon anledning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det finns ju tekniker för att skicka ut firmwareuppdateringar via digital-TV nät i alla fall (som UpdateTV). Om det sen fungerar på en Skantic i Sverige är en annan fråga, manualen nämner att en del funktioner bara är tillgängliga i Norge. Du kan kolla om Netonnet har någon koll, de verkar vara den enda återförsäljaren av Scantic TV så om någon vet så bör det vara dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att skicka ut uppdateringar via tv signalen så det är väl bara att prova om du är ansluten till något nät som har funktionen och se om tvn uppdateras eller inte.
Tekniken är i vart fall verklig och förr var den vanlig, det var så man brukade uppdaterade "boxar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns ju tekniker för att skicka ut firmwareuppdateringar via digital-TV nät i alla fall (som UpdateTV). Om det sen fungerar på en Skantic i Sverige är en annan fråga, manualen nämner att en del funktioner bara är tillgängliga i Norge. Du kan kolla om Netonnet har någon koll, de verkar vara den enda återförsäljaren av Scantic TV så om någon vet så bör det vara dem.

Skrivet av mrqaffe:

Det går att skicka ut uppdateringar via tv signalen så det är väl bara att prova om du är ansluten till något nät som har funktionen och se om tvn uppdateras eller inte.
Tekniken är i vart fall verklig och förr var den vanlig, det var så man brukade uppdaterade "boxar"

Tack, hade ingen aning om UpdateTV! Otroligt att det finns något sådant. Trodde marksänd tv var simplex. I alla fall ska jag prata med NetOnNet i veckan, det vore ju konstigt om firmware-uppdateringar bara var lokalt tillgängliga.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack, hade ingen aning om UpdateTV! Otroligt att det finns något sådant. Trodde marksänd tv var simplex. I alla fall ska jag prata med NetOnNet i veckan, det vore ju konstigt om firmware-uppdateringar bara var lokalt tillgängliga.

Om nu tvn meddelar om att de finns uppdateringar måste den få infon nånstans ifrån så systemet borde ju finnas i ditt tvnät så i stället för att belasta en kundtjänst kan du väl helt enkelt låta den uppdatera och om det inte fungerar så kan du fråga då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om nu tvn meddelar om att de finns uppdateringar måste den få infon nånstans ifrån så systemet borde ju finnas i ditt tvnät så i stället för att belasta en kundtjänst kan du väl helt enkelt låta den uppdatera och om det inte fungerar så kan du fråga då.

Det är precis det – det fungerar inte. Det står "Uppgradera programvara: 2.41.xx" i inställningsmenyn, och om man klickar på det så får man alternativet att söka efter uppdateringar manuellt, eller ställa in tv:n att göra det automatiskt kl 03:00 varje natt. Oavsett vilket så leder en sökning till att "Inga uppdateringar hittades!" och man hamnar tillbaka i inställningsmenyn där det står "Uppgradera programvara: 2.41.xx".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är nog lite mycket att hoppas på support här.

Har du öppet köp får du väl byta till en TV som inte startar upp till "huvudmenyn".

Permalänk

Uppdatering: NetOnNet meddelar att tjänsten för att uppdatera över kanalnätet inte finns tillgänglig i Sverige. Hur tv:n ändå vet om att det finns en uppdatering tillgänglig är det ingen som vet. Skantic är tydligen NetOnNets egna märke nuförtiden, liksom Andersson. Men att skicka ut programvara för att uppdatera via USB är inget de tänker göra. Enda sättet att få den uppdaterad är att lämna in den till verkstad som ett garantiärende säger dem. Det tycker jag är för dåligt. Tyvärr har jag inte öppet köp längre, men hade jag haft det skulle jag lämnat tillbaka den. Tycker det är under all kritik att ha så nonchalant support för en produkt.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Just detta är en av orsakerna till jag nu i många år haft samma råd kring bottenskrapsmodeller och smart-system:

Bottenskrapet: du vet inte vad du får för TV och hur väl det fungerar. Så fort man ställer ett krav, specifika önskemål eller vilja kliva runt något problem, så brukar det bli stopp på den här typen av produkter. Med etablerade tillverkare och deras etablerade TV-modeller – även basmodellerna – finns support och information och kunskapen om hur produkten fungerar är närmast internationell. Ofta kan man checka sina krav och önskemål redan innan man köper. Med bottenskrapet vet du först vad du får efter att du öppnat kartongen. Och det som finns i kartongen förblir ofta exakt likadan som den levereras, där etablerade basmodeller ändå får buggfixar och uppdateringar.

Icke-Smart-TV: Det är en klassisk tankevurpa att köpa en produkt på basis på vad den inte har. Ett tankesätt man sällan använder i andra sammanhang. Såg samma för 10 år sedan med 3D-bild då folk tänkte att de "...inte vill betala för..." något de ansåg vara onödigt och därför valde en sämre TV bara för att den saknade 3D. För 5 år sedan gjorde man samma sak, köpte den sämre TV:n för att man ansåg att 4K är en onödig kostnad. Parellellt med är detta är frågan om en TV utan smart-system. Så köper man en sämre TV på basis att den saknar Smart-system.

Köp en TV utifrån de egenskaper man önskar. Ignorera det man inte behöver, likt smart-systemet. En modern TV är ändå ett smörgåsbord av finesser tänkt att tillfredställa allt och alla. Söker man en tillverkare som verkligen håller sitt smart-system i bakgrunden så köp en Panasonic. Men undvik LG och Samsung.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Just detta är en av orsakerna till jag nu i många år haft samma råd kring bottenskrapsmodeller och smart-system:

Bottenskrapet: du vet inte vad du får för TV och hur väl det fungerar. Så fort man ställer ett krav, specifika önskemål eller vilja kliva runt något problem, så brukar det bli stopp på den här typen av produkter. Med etablerade tillverkare och deras etablerade TV-modeller – även basmodellerna – finns support och information och kunskapen om hur produkten fungerar är närmast internationell. Ofta kan man checka sina krav och önskemål redan innan man köper. Med bottenskrapet vet du först vad du får efter att du öppnat kartongen. Och det som finns i kartongen förblir ofta exakt likadan som den levereras, där etablerade basmodeller ändå får buggfixar och uppdateringar.

Icke-Smart-TV: Det är en klassisk tankevurpa att köpa en produkt på basis på vad den inte har. Ett tankesätt man sällan använder i andra sammanhang. Såg samma för 10 år sedan med 3D-bild då folk köpte tänkte att de "...inte vill betala för..." något de ansåg vara onödigt och därför valde en sämre TV bara för att den saknade 3D. För 5 år sedan gjorde man samma sak, köpte en sämre TV för att man ansåg att 4K är en onödig kostnad. Parellellt med är detta samma fråga om en TV utan smart-system. Så köper man en sämre TV bara för att den saknar Smart-system.

Köp en TV utifrån de egenskaper man önskar. Ignorera det man inte behöver, likt smart-systemet. En modern TV är ändå ett smörgåsbord av finesser tänkt att tillfredställa allt och alla. Söker man en tillverkare som verkligen håller sitt smart-system i bakgrunden så köp en Panasonic. Men undvik LG och Samsung.

Tack för tipset om Panasonic, det ska jag komma ihåg till nästa gång. Tycker det är sjukt att marknaden ser ut så här. Varför finns det inga kvalitets-TV-apparater utan smarttjafs? Eller utan "3D"?

Som jag ser det så är smart-funktioner i första hand ett sätt att minska livslängden på tv-apparater och öka omsättningen. Apparna slutar uppdateras efter ett tag, eller det börjar se för omodernt ut --> folk köper nytt. Det går precis lika bra att koppla in sin egen dator/RPi/Chromecast i en vanlig dum-TV – som man sedan kan uppdatera eller byta OS på betydligt längre än vad någon smart-TV stöds. Själva TV:n (eller "skärmen", om man inte använder sig av TV-mottagaren i den) klarar en livslängd på många, många år. För i ärlighetens namn, är det rätt sällan gemene man väljer att uppgradera sin TV för en nyare skärmteknik eller högre upplösning, utan i de flesta fall handlar det om att OS:et på den gamla slutat fungera. Så därför har man skapat en marknad där smart-TV är normen, där en sju år gammal TV räknas som gammal, när de flesta personer i själva verket är mer än nöjda med en sju år gammal skärm. TV-apparater utan smartsystem är i princip utrotade idag, och de som finns är av billigaste kvalitet för att ingen ska få för sig att gå mot strömmen.

Detta är ett fulspel som jag inte har någon lust att vara del av. Därför försöker jag av ren princip att så långt det går välja produkter utan smartsystem.

Till er som faktiskt blir gladare av smart-TV:s – grattis till er. Självklart finns det en plats för smartprodukter, framförallt bland folk på ett teknikforum som SweClockers. Problemet är att man medvetet genom att vägra tillverka bra "dum-TV:s" har odlat en efterfrågan på smart-TV:s hos gemene man eftersom folk inte haft något val, och därmed vant sig vid att använda smartsystemen. Så småningom har tanken etablerats bland massorna att en normal livslängd på en TV är max 4 år. Vilket är helt sjukt.

Nu börjar jag kanske dra min egen tråd lite off-topic. För att gå on-topic igen, och ge en lite mer nyanserad bild av tv-eländet som jag köpt, så kan jag på plussidan nämna att den har skarp men behaglig bild efter lite pillande i inställningarna, inget nämnvärt ljusläckage, mycket låg strömförbrukning, och en intuitiv och robust fjärrkontroll. Och så på minussidan: konservburksljud (externt ljudsystem är ett måste!), menyer som skriker dålig design, och så den störande grejen att huvudmenyn öppnas vid varje start och försvinner först efter ca 15 sek om man inte trycker bort den innan. Hade man bara sluppit det, och sedan kan använda sitt eget ljudsystem och egna dator/Chromecast, så är det en jättebra billig TV.

Jag har lite lust att lämna in den till NetOnNet på garantin och låta de uppdatera den, bara för att. Även om jag egentligen inte tror att det löser den där störande grejen med huvudmenyn. Men har man gjort det så komplicerat för sig genom att vägra lämna ut uppdateringar på USB, så får man stå sitt kast tycker jag. Nästa TV-köp lutar det kanske åt en Panasonic istället, om inte marknaden har frisknat till tills dess.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt handlar om skala, TV-tillverkarna kan inte spendera resurser på att tillverka programvara och kretsar för att du ska ha en TV utan funktioner, och du är utan funktionerna så länge du inte kopplar in en nätverkskabel/kopplar upp WiFi vilket som.

Permalänk
Bildexpert 📺

Orsaken till att man inte längre tillverkar icke-smart-TV är att efterfrågan på appar och smart-funktioner är så pass stor och bred. Men också att smart-systemen idag är djupt integrerat med TV:ns övriga komplexitet runt alla andra tusen funktioner som det finns ett behov av. Din efterfrågan (och min – jag ignorerar smart-systemen i stort) är en nischad efterfrågan.

Därför kommer en TV utan smart-system att bli en dyrare TV eftersom den måste tillverkas i mindre serier där kostnaden per modell stiger jämfört med den vanliga modellen med smart-system. Plus att man måste fortfarande ha ett OS till sin TV för all annan komplexitet utöver själva smart-delen. Då måste man utveckla två operativsystem vilket inte blir billigare det heller. Alltså ser det ut som det gör.

Tillverkare som Sony, TCL och Philips har faktiskt utveckla egna alldeles rudimentära Linux-baserade operativsystem vilket de har på sina allra enklare modeller där det fortfarande gick att spara pengar. Men även det börjar försvinna. Det kostar mer än vad det ger tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta billigare att tillverka få modeller i stora serier, egentligen borde man bara tillverka det mest högspecade och få upp volymerna så borde det inte kosta med än budgetsegmentet gör idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Orsaken till att man inte längre tillverkar icke-smart-TV är att efterfrågan på appar och smart-funktioner är så pass stor och bred. Men också att smart-systemen idag är djupt integrerat med TV:ns övriga komplexitet runt alla andra tusen funktioner som det finns ett behov av. Din efterfrågan (och min – jag ignorerar smart-systemen i stort) är en nischad efterfrågan.

Därför kommer en TV utan smart-system att bli en dyrare TV eftersom den måste tillverkas i mindre serier där kostnaden per modell stiger jämfört med den vanliga modellen med smart-system. Plus att man måste fortfarande ha ett OS till sin TV för all annan komplexitet utöver själva smart-delen. Då måste man utveckla två operativsystem vilket inte blir billigare det heller. Alltså ser det ut som det gör.

Tillverkare som Sony, TCL och Philips har faktiskt utveckla egna alldeles rudimentära Linux-baserade operativsystem vilket de har på sina allra enklare modeller där det fortfarande gick att spara pengar. Men även det börjar försvinna. Det kostar mer än vad det ger tillbaka.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ofta billigare att tillverka få modeller i stora serier, egentligen borde man bara tillverka det mest högspecade och få upp volymerna så borde det inte kosta med än budgetsegmentet gör idag.

Jag förstår hur ni resonerar, men jag har ändå svårt att förstå hur det skulle kunna vara så i praktiken när det gäller TV-apparater. Det är ju mycket enklare att skala bort funktioner från ett system, än att lägga till. Bägge system kan i teorin vara baserade på samma Linux-dist i grunden. Dessutom ändras inte den efterfrågade funktionaliteten i ett dum-TV-system särskilt mycket genom åren, den nödvändiga utvecklingen bör vara nästan försumbar. Men jag är ingen expert i branschen.

Däremot funderade jag lite på det här med UpdateTV. Jag kan inte begripa hur det skulle fungera. Jag trodde att marksänd TV var simplex och att TV-mottagaren som sitter i min TV inte kan sända ut någon information? Så hur lyckas den kommunicera att den behöver en FW-uppgadering, och hur kan telemasten distribuera denna till just min TV, utan att samtidigt skicka ut den till resten av Göteborgs TV-apparater? Är det någon som vet hur det fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag förstår hur ni resonerar, men jag har ändå svårt att förstå hur det skulle kunna vara så i praktiken när det gäller TV-apparater. Det är ju mycket enklare att skala bort funktioner från ett system, än att lägga till. Bägge system kan i teorin vara baserade på samma Linux-dist i grunden. Dessutom ändras inte den efterfrågade funktionaliteten i ett dum-TV-system särskilt mycket genom åren, den nödvändiga utvecklingen bör vara nästan försumbar. Men jag är ingen expert i branschen.

Däremot funderade jag lite på det här med UpdateTV. Jag kan inte begripa hur det skulle fungera. Jag trodde att marksänd TV var simplex och att TV-mottagaren som sitter i min TV inte kan sända ut någon information? Så hur lyckas den kommunicera att den behöver en FW-uppgadering, och hur kan telemasten distribuera denna till just min TV, utan att samtidigt skicka ut den till resten av Göteborgs TV-apparater? Är det någon som vet hur det fungerar?

Är inte det som att frågar hur text-tv fungerar? Du tar emot (ser) de sidor du väljer att ta emot.

Billigare apparater är whitelabel-produkter, inte nedskalade flaggskepp. Äldre kretsar slutar tillverkas och då finns bra de som är lämpliga för smart-tv-funktionerna. Att designa produkter för folk med OCD går ju inte, allas problem är ju olika.

Kallas DVB-SSU i den här delen av världen, här är en liten genomgång av någon som jobbat med det: https://www.drejo.com/blog/dvb-ssu/ om du inte vill läsa de tekniska specifikationerna.

Programkort tar också emot uppdateringar. Ligger bredvid videodatan helt enkelt, flera uppdateringar kan ligga i samma stream.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag förstår hur ni resonerar, men jag har ändå svårt att förstå hur det skulle kunna vara så i praktiken när det gäller TV-apparater. Det är ju mycket enklare att skala bort funktioner från ett system, än att lägga till. Bägge system kan i teorin vara baserade på samma Linux-dist i grunden. Dessutom ändras inte den efterfrågade funktionaliteten i ett dum-TV-system särskilt mycket genom åren, den nödvändiga utvecklingen bör vara nästan försumbar. Men jag är ingen expert i branschen.

Däremot funderade jag lite på det här med UpdateTV. Jag kan inte begripa hur det skulle fungera. Jag trodde att marksänd TV var simplex och att TV-mottagaren som sitter i min TV inte kan sända ut någon information? Så hur lyckas den kommunicera att den behöver en FW-uppgadering, och hur kan telemasten distribuera denna till just min TV, utan att samtidigt skicka ut den till resten av Göteborgs TV-apparater? Är det någon som vet hur det fungerar?

Det är nog fler son vill ha smartfunktioner än inte så att bara göra en maxad modell lär innebära stora logistikfördelar möjligen kan man stänga av funktioner på "billigare" modeller ungefär som man gör med cpuer för att segmentera samma grundprodukt till olika modeller.

Du behöver inte tvåvägskommunikation för att överföra data och det går att koda in på många sätt, endera som metadata eller genom att modulera den vanliga signalen på nått sätt, så länge man tänker efter före och gör rätt så gör det inget om det är långsam kommunikation för du måste ju inte överföra datan på 10 sek, det kan få ta 10 dagar för det är ju inte nått man som användare märker när det är automatisk envägskommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Marsupilami:

Däremot funderade jag lite på det här med UpdateTV. Jag kan inte begripa hur det skulle fungera. Jag trodde att marksänd TV var simplex och att TV-mottagaren som sitter i min TV inte kan sända ut någon information? Så hur lyckas den kommunicera att den behöver en FW-uppgadering, och hur kan telemasten distribuera denna till just min TV, utan att samtidigt skicka ut den till resten av Göteborgs TV-apparater? Är det någon som vet hur det fungerar?

Schemalagda uppdateringar för digitalboxar och liknande sänds ut via DVB-systemen nattetid. Det leder till den annars ganska vanliga frågan om varför en TV och/eller anläggning startar sig själv mitt i natten.

Exakt hur schemaläggningen och administrationen går till i praktiken vet jag inte, men gissar att det är tillverkarna som ansvarar för att förmedla uppdateringar till operatören av nätet. Det är självklart inte TV-mottagaren som skickar info om att den vill uppdatera. Det är DVB-utsändningen som flaggar att en uppdatering sänds ut. Svårt att finna exakt information om detta, men det är alltså ett system för att skicka ut ny firmware via DVB. ETSI har en utförlig pdf med riktlinjer: https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102500_102599/10254204/0...

Bådar mindre gott för en Skantic eftersom det är en OEM och någon måste ta kostnaden för det formella ansvaret för att distribuera uppdateringar till dess mottagare. Vilket då är en internetbutik med kortsiktigt vinstintresse. Så din TV förblir nog som den kom.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på att är att TVs ska fungera i olika marknader och allt fungerar inte likadant som i Sverige. Så en buggfix för Bulgarien är ju inte relevant för oss.