Att köpa eller vänta på VR till pc?

Permalänk
Medlem

Att köpa eller vänta på VR till pc?

Hej vänner,

Jag sitter i valet och kvalet om att köpa mig ett VR-headset till PC. Hårdvaran i min PC kommer att klara det mesta jag kastar på den. 5900x och ett 6900 xt.

Quest 2 har ett rimligt pris nu tycker jag, men ser ni att det kommer något som man bör vänta på? Jag är inte priskänslig men samtidigt så vill jag inte köpa något idag om ni tror att det kommer något riktigt bra under året? Vad vet ni?

Spel fronten för VR är kanske inte den sexigaste heller, finns det bra spel nu eller som är på gång?

Tacksam för att få ta del av er kunskap

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Som alltid är fallet med teknikköp: ha något nu, eller vänta på något potentiellt bättre senare.

Vill du ha VR nu, köp nu.

Permalänk
Medlem

Vi fick tag på ett Oculus Rift S begagnat för en schysst peng så vi körde på det!
Jag väntar på att köpa nytt i butik tills något riktigt ballt kommer, när det väl kommer, men HTC Viven skall vara riktigt sköna att använda.

Quest 2:an går ju även att köra utan kopplat direkt till datorn och enkel streaming genom chromecast till tvn så polarna kan se så riktigt smidigt, men är också rätt begränsat tack vare det.

För spel så är Beat Saber ett roligt festspel, Superhot är läskigt roligt men tar slut ganska snabbt.
Gillar man bilracing så går det att köra Assetto Corsa i VR vilket är riktigt kul också, men ett helvete att få till alla inställningar rätt

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Som alltid är fallet med teknikköp: ha något nu, eller vänta på något potentiellt bättre senare.

Vill du ha VR nu, köp nu.

Ha ha jo så är det. Elektronik är inte framtidssäkert. Men samtidigt så kan man alltid vänta om det ligger något inte för långt framåt.
Sen är frågan vilket VR-headset ger mest för perngarna just nu eller i närtid. Bortskämd med bra bild och svärta idag. Så vill inte begränsa mig med något som ni som kan tycker är så där.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Ha ha jo så är det. Elektronik är inte framtidssäkert. Men samtidigt så kan man alltid vänta om det ligger något inte för långt framåt.
Sen är frågan vilket VR-headset ger mest för perngarna just nu eller i närtid. Bortskämd med bra bild och svärta idag. Så vill inte begränsa mig med något som ni som kan tycker är så där.

Är du bortskämd med bra bild så kan du glömma VR.
Har själv ägt (cv1 och quest2) och bildkvaliten på dessa kan du inte ens jämföra med en bildskärm.
Det finns ungefär 5 st roliga och bra spel till VR, i övrigt rätt dåligt utbud. Det är min personliga åsikt.

Quest2 är prisvärd, men förvänta dig ingen knivskarp bild eller uppkoppling utan facebook.

Jag tyckte de va skitcoolt första månaden, sen låg de och damma. Är nog inte ensam om detta, fördelen är att andrahandsmarknaden finns ifall du skulle tröttna och vilja sälja de för en rimlig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Är du bortskämd med bra bild så kan du glömma VR.
Har själv ägt (cv1 och quest2) och bildkvaliten på dessa kan du inte ens jämföra med en bildskärm.
Det finns ungefär 5 st roliga och bra spel till VR, i övrigt rätt dåligt utbud. Det är min personliga åsikt.

Quest2 är prisvärd, men förvänta dig ingen knivskarp bild eller uppkoppling utan facebook.

Jag tyckte de va skitcoolt första månaden, sen låg de och damma. Är nog inte ensam om detta, fördelen är att andrahandsmarknaden finns ifall du skulle tröttna och vilja sälja de för en rimlig peng.

Tack för ett bra svar. Min känsla också, att vi inte riktigt är där ännu.
Där av att jag hoppades att något "billigt och bra" likt PSVR2 var påväg ut på marknaden för oss som gillar PC mer.

Som du säger så verkar det inte finnas så mkt spel redo för VR.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Är du bortskämd med bra bild så kan du glömma VR.
Har själv ägt (cv1 och quest2) och bildkvaliten på dessa kan du inte ens jämföra med en bildskärm.
Det finns ungefär 5 st roliga och bra spel till VR, i övrigt rätt dåligt utbud. Det är min personliga åsikt.

Quest2 är prisvärd, men förvänta dig ingen knivskarp bild eller uppkoppling utan facebook.

Jag tyckte de va skitcoolt första månaden, sen låg de och damma. Är nog inte ensam om detta, fördelen är att andrahandsmarknaden finns ifall du skulle tröttna och vilja sälja de för en rimlig peng.

Håller inte med dig alls.

Mitt PSVR är som du beskriver men med mitt Reverb G2 så är jag mäkta imponerad. Både flyger MSFS och kör racing med det och det funkar förträffligt utan att vara pixligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Tack för ett bra svar. Min känsla också, att vi inte riktigt är där ännu.
Där av att jag hoppades att något "billigt och bra" likt PSVR2 var påväg ut på marknaden för oss som gillar PC mer.

Som du säger så verkar det inte finnas så mkt spel redo för VR.

Det finns myclet spel.
Köper du Quest 2 får du dessutom på 2 plattformar bpde Queat och PC.
Då lär du ha så du klarar dig

Många förväntar sig att spela i VR är samma som på plattskärm.
Nej det är det inte. Oftast så står man upp och är väldigt aktiv mer eller mindre beroende på spel.
Vill fu veta bra spelnär det egentligen bara kolla topplistorna.

Jag spelade nyss lite H3VR, sådana intensiva strider mef skjutvapen man kan få i det spelet är en omöjlighet på plattskärm
Var helt svettig efteråt. Jag har ett ganskanstort utrymme att spela på ca 4*4

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Project Cambria, det som inofficiellt kallats "Quest Pro" kommer i år. Skulle jag gissa så kanske den lanseras i maj i samband med F8, annars i höst.

Det är dock inte ett renodlat PCVR/gaming headset utan Meta lägger en del krut på "social VR", med högupplösta passthroughkameror i färg, slimmad formfaktor och eye tracking.

Men även för någon som främst spelar tror jag pannkakslinserna blir trevliga, då de kan ge en jämn skärpa över hela synfältet utan god rays/glare. Optiken är mer begränsande än upplösningen för bildkvalitén idag. Lägg utöver det till än mer högupplösta paneler, kanske med OLED eller mini-LED, och en mer kompakt formfaktor med bättre viktbalans så kan den vara ganska vass. Å andra sidan kanske det slutar med att den kostar som en Index också.

Nu vet vi inte om PSVR2:s spelbibliotek kommer spilla över på PC, men annars verkar PSVR2 bli ett trevligt headset baserat på utvecklarstödet. De titlar som får finansiellt stöd för Quest/Cambria kommer inte att vara på i närheten av samma visuella nivå som ett PSVR2-spel och PCVR-spel i övrigt går trögt just nu.

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt se varför högkvalitativa passthrough kameror är viktigt. Tror de att familjer ska sitta och socialisera i sofforna med headseten på Kamerorna fanns första htc vive men kom de någonsin till användning?

Finner det fortfarande va främst upplösningen som begränsar än optiken när det gäller grafiken. sde, blurrig grafik stör så otroligt mycket mer än god rays och de är där konstant medan god rays bara dyker upp emellanåt. Optiken får större betydelse ju större fov det satsas på men för mer krävande lir så upplever jag retina va betydligt viktigare än vid fov och blurrigare grafik därigenom.

Du kan ju inte få både och här tyvärr. Men det beror ju på vad man lirar. roomscale lir med grafik anpassade för lågupplösta vr headsets där siktavstånd inte är av vikt vs mer krävande trippela produktioner som flyg och racing simulatorer mm med mer detaljrik grafik anpassade för högupplösta paneler med låg fov.

Sitter med Rift S men sjukt sugen på något vettigare. Reverb G2 lirar inte på min burk men det är inte högupplöst nog. Varjo kanske skulle va en hyfsad sweetspot vad vet jag men med de summorna vill man ju gärna kunna testa först. Problemet är bara att mitt 3080 nog egentligen inte mäktar med är jag rädd men skulle man kunna börja se film i VR så hade det gett god valuta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte ett Oculus Quest 2 på rea. Använt det typ 2 gånger, VR var inte min grej. Det här med att se på film i VR är inte heller en grej för som ovan nämnt är upplösningen urusel. Insåg också när jag testade ett sådant spel (phasmophobia) där man rör sig med spakarna att jag blir fruuuktansvärt åksjuk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Köpte ett Oculus Quest 2 på rea. Använt det typ 2 gånger, VR var inte min grej. Det här med att se på film i VR är inte heller en grej för som ovan nämnt är upplösningen urusel. Insåg också när jag testade ett sådant spel (phasmophobia) där man rör sig med spakarna att jag blir fruuuktansvärt åksjuk.

Film kommer väl bli din grej när upplösningen är bra nog?

Gillar verkligen känslan att komma bort från hemmet och se bio distraktionsfritt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Riktigt svårt se varför högkvalitativa passthrough kameror är viktigt. Tror de att familjer ska sitta och socialisera i sofforna med headseten på Kamerorna fanns första htc vive men kom de någonsin till användning?

Finner det fortfarande va främst upplösningen som begränsar än optiken när det gäller grafiken. sde, blurrig grafik stör så otroligt mycket mer än god rays och de är där konstant medan god rays bara dyker upp emellanåt. Optiken får större betydelse ju större fov det satsas på men för mer krävande lir så upplever jag retina va betydligt viktigare än vid fov och blurrigare grafik därigenom.

Du kan ju inte få både och här tyvärr. Men det beror ju på vad man lirar. roomscale lir med grafik anpassade för lågupplösta vr headsets där siktavstånd inte är av vikt vs mer krävande trippela produktioner som flyg och racing simulatorer mm med mer detaljrik grafik anpassade för högupplösta paneler med låg fov.

Sitter med Rift S men sjukt sugen på något vettigare. Reverb G2 lirar inte på min burk men det är inte högupplöst nog. Varjo kanske skulle va en hyfsad sweetspot vad vet jag men med de summorna vill man ju gärna kunna testa först. Problemet är bara att mitt 3080 nog egentligen inte mäktar med är jag rädd men skulle man kunna börja se film i VR så hade det gett god valuta

Jag tycker inte det är svårt att se varför dom har det - det är ju centralt för MR (mixed reality). Metas vision är att XR (VR och AR) är nästa stora plattform och kan ersätta datorer och mobiler. I videon ovan demonstrerar dom att kvalitén är tillräckligt hög för att du ska kunna hoppa från VR till ”IRL” för att ta anteckningar, vilket är något som är eftersträvansvärt om tanken är att du ska kunna sitta och jobba med ett headset på dig. Kamerorna i befintliga headset är inte i närheten av den kvalitén och har även begränsad MR-förmåga.

Att en familj skulle sitta med detta på sig hemma känns som en långsökt idé, men det är inte lika långsökt med visionen av att du skulle vilja umgås med en familjemedlem som befinner sig långt bort på ett sätt som närmar sig att ni befinner er på samma plats. Cambria är knappast tänkt att nå hela vägen, men det kan vara ett steg i rätt riktning.

Sen är det en annan sak om man inte tror på konceptet med MR och att VR/AR kan användas för jobb och nöjen, men det tänkta användningsområdet känns ganska glasklart utifrån deras vision.

Uttalandet om att optiken begränsar mer än upplösning yttrades nyligen av John Carmack, som menar att man tappar så mycket kvalité utanför mitten och uttalandet utgick från Quest 2 som har typ 90% högre upplösning än Rift S. Sen är det en annan sak att den inte mäktar att rendera i native upplösning (5408x2736) när den körs i standalone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag tycker inte det är svårt att se varför dom har det - det är ju centralt för MR (mixed reality). Metas vision är att XR (VR och AR) är nästa stora plattform och kan ersätta datorer och mobiler. I videon ovan demonstrerar dom att kvalitén är tillräckligt hög för att du ska kunna hoppa från VR till ”IRL” för att ta anteckningar, vilket är något som är eftersträvansvärt om tanken är att du ska kunna sitta och jobba med ett headset på dig. Kamerorna i befintliga headset är inte i närheten av den kvalitén och har även begränsad MR-förmåga.

Att en familj skulle sitta med detta på sig hemma känns som en långsökt idé, men det är inte lika långsökt med visionen av att du skulle vilja umgås med en familjemedlem som befinner sig långt bort på ett sätt som närmar sig att ni befinner er på samma plats. Cambria är knappast tänkt att nå hela vägen, men det kan vara ett steg i rätt riktning.

Sen är det en annan sak om man inte tror på konceptet med MR och att VR/AR kan användas för jobb och nöjen, men det tänkta användningsområdet känns ganska glasklart utifrån deras vision.

Uttalandet om att optiken begränsar mer än upplösning yttrades nyligen av John Carmack, som menar att man tappar så mycket kvalité utanför mitten och uttalandet utgick från Quest 2 som har typ 90% högre upplösning än Rift S. Sen är det en annan sak att den inte mäktar att rendera i native upplösning (5408x2736) när den körs i standalone.

Absolut för vissa yrken studera 3d modeller och anteckna etc finns det ju vits men för metaverse och privatbruk inte mycket. Känns som man ändå kommer dra av headsetet och vädra headseten än springa runt med dem på mellan sessioner.

Det är ju bara i mitten det verkligen är viktigt få full fokus. Vi ser bara skarpt i så liten del av synfältet irl ändå vi använder nacke och ögonglober naturligt för att se skarpt.

Reverb G1 är kanske ett bättre ex än quest 2 som har kompression dessutom. Där fick de till mycket skarpare bild trots jag tvivlar på att de har bättre slipade linser än Rift S med hjälp av högre upplösning. Stor skillnad om än inte tillräcklig för en uppgradering.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Film kommer väl bli din grej när upplösningen är bra nog?

Gillar verkligen känslan att komma bort från hemmet och se bio distraktionsfritt

Under EM hoppade jag in i en lobby med några engelsmän som tittade på England-Tyskland. Var svinnajs, om det inte var för det faktum att upplösningen var bajs. Så jag tror absolut på det

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Absolut för vissa yrken studera 3d modeller och anteckna etc finns det ju vits men för metaverse och privatbruk inte mycket. Känns som man ändå kommer dra av headsetet och vädra headseten än springa runt med dem på mellan sessioner.

Det är ju bara i mitten det verkligen är viktigt få full fokus. Vi ser bara skarpt i så liten del av synfältet irl ändå vi använder nacke och ögonglober naturligt för att se skarpt.

Reverb G1 är kanske ett bättre ex än quest 2 som har kompression dessutom. Där fick de till mycket skarpare bild trots jag tvivlar på att de har bättre slipade linser än Rift S med hjälp av högre upplösning. Stor skillnad om än inte tillräcklig för en uppgradering.

Användningsområdena för MR blir en diskussion om fantasi och kreativitet och jag tror inte någon av oss har kapaciteten att förutse allt det skulle kunna användas för. Några konkreta saker som redan visats som jag tycker verkar intressanta:

Schack: https://www.facebook.com/watch/?v=169883548682787

Piano:

Skräckspel:

Det kan se rudimentärt ut nu, men det går lätt att föreställa sig hur det blir med naturlig teknikutveckling: "retina"-upplösning, realistiskt ljud med låg latens, realistiska avatarer, automatisk rekonstruktion av rum etc. Detta på ett headset som mer ser ut som ett par biffiga glasögon än en låda.

Carmacks resonemang var att man eldar för kråkorna genom att öka upplösningen mycket mer, då så mycket av vinsten går förlorad på optiken utanför centrat. Ger man sig på att försöka titta runt med ögonen snarare än att titta rakt fram och bara styra huvudet blir det än mer uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Användningsområdena för MR blir en diskussion om fantasi och kreativitet och jag tror inte någon av oss har kapaciteten att förutse allt det skulle kunna användas för. Några konkreta saker som redan visats som jag tycker verkar intressanta:

Schack: https://www.facebook.com/watch/?v=169883548682787

Piano:

https://www.youtube.com/watch?v=CGk8_n0iyas

Skräckspel:

https://www.youtube.com/watch?v=I4StmcvXRh0

Det kan se rudimentärt ut nu, men det går lätt att föreställa sig hur det blir med naturlig teknikutveckling: "retina"-upplösning, realistiskt ljud med låg latens, realistiska avatarer, automatisk rekonstruktion av rum etc. Detta på ett headset som mer ser ut som ett par biffiga glasögon än en låda.

Carmacks resonemang var att man eldar för kråkorna genom att öka upplösningen mycket mer, då så mycket av vinsten går förlorad på optiken utanför centrat. Ger man sig på att försöka titta runt med ögonen snarare än att titta rakt fram och bara styra huvudet blir det än mer uppenbart.

Carmack har ju uppenbarligen fel där för en gångs skull. Annars hade g1 inte vart så mycket skarpare än Rift S

Apropå schack chess ultra vr är ju helt överlägset det där demot

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Carmack har ju uppenbarligen fel där för en gångs skull. Annars hade g1 inte vart så mycket skarpare än Rift S

Apropå schack chess ultra vr är ju helt överlägset det där demot

Förstår inte riktigt din jämförelse, Carmacks resonemang utgick från Quest 2 som har 1832x1920 per öga. Rift S har en total upplösning på 2560x1440 så det börjar närma sig en fördubbling i upplösning för Q2 kontra Rift S. Självklart skulle dubbla 4K-paneler se ännu skarpare ut, men dels minskar effekten av ökad upplösning ju högre upp du går (2K per öga ser kraftigt bättre ut än 1K per öga, men 16K per öga ser inte nödvändigtvis kraftigt bättre ut än 8K per öga) och dels var väl hans poäng att eftersom den skarpa regionen är relativt liten runt mitten, så går vinsten av en än mer högupplöst display förlorad på optiken - du ödslar massor av renderingskraft på något som ändå pajas av optiska avvikelser.

Det missar poängen att Chess Ultra VR är överlägset ett rudimentärt tech demo. Försök istället föreställa dig att du har ett par lätta "glasögon" på dig, schackbrädet ser ut som om det vore på riktigt och du upplever det som att du sitter mittemot någon, i ditt eget rum, som egentligen är i ett annat land. Att det är lätt att peta hål på hur tekniken ser ut idag gör ju inte så mycket för visionen och målet. Jämför liksom hur Microsoft Flight Simulator såg ut 1988 jämfört med nu. Det framtida användningsområdet avgörs inte av var tekniken står idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förstår inte riktigt din jämförelse, Carmacks resonemang utgick från Quest 2 som har 1832x1920 per öga. Rift S har en total upplösning på 2560x1440 så det börjar närma sig en fördubbling i upplösning för Q2 kontra Rift S. Självklart skulle dubbla 4K-paneler se ännu skarpare ut, men dels minskar effekten av ökad upplösning ju högre upp du går (2K per öga ser kraftigt bättre ut än 1K per öga, men 16K per öga ser inte nödvändigtvis kraftigt bättre ut än 8K per öga) och dels var väl hans poäng att eftersom den skarpa regionen är relativt liten runt mitten, så går vinsten av en än mer högupplöst display förlorad på optiken - du ödslar massor av renderingskraft på något som ändå pajas av optiska avvikelser.

Det missar poängen att Chess Ultra VR är överlägset ett rudimentärt tech demo. Försök istället föreställa dig att du har ett par lätta "glasögon" på dig, schackbrädet ser ut som om det vore på riktigt och du upplever det som att du sitter mittemot någon, i ditt eget rum, som egentligen är i ett annat land. Att det är lätt att peta hål på hur tekniken ser ut idag gör ju inte så mycket för visionen och målet. Jämför liksom hur Microsoft Flight Simulator såg ut 1988 jämfört med nu. Det framtida användningsområdet avgörs inte av var tekniken står idag.

Fast varför skulle schackbrädet renderas bättre med lägre upplösning och pannkakelinser som ska ge bättre skärpa i periferin.
Schackbrädet är ju i sweetspot.

Du tappar ju virtual reality delen också kan ju lika gärna sitta med webkamera om du ska sitta i vardagsrummet och lira istället för designade mer attraktiva miljöer.

Upplösningen har gjort mycket stor skillnad i de headsets jag testat därav jag inte begriper vad John syftar på. Känns väl mer som att Facebook vill använda mer lättdrivna paneler och de därav argumenterar mot högre upplösta paneler. Det argumentet är lättare förstå. Enorm skillnad i siktavstånd som direkt går relatera till upplösning vs fov på de headsets jag testat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast varför skulle schackbrädet renderas bättre med lägre upplösning och pannkakelinser som ska ge bättre skärpa i periferin.
Schackbrädet är ju i sweetspot.

Du tappar ju virtual reality delen också kan ju lika gärna sitta med webkamera om du ska sitta i vardagsrummet och lira istället för designade mer attraktiva miljöer.

Upplösningen har gjort mycket stor skillnad i de headsets jag testat därav jag inte begriper vad John syftar på. Känns väl mer som att Facebook vill använda mer lättdrivna paneler och de därav argumenterar mot högre upplösta paneler. Det argumentet är lättare förstå. Enorm skillnad i siktavstånd som direkt går relatera till upplösning vs fov på de headsets jag testat.

Uttalandet i sin helhet är här (46m33s): https://www.youtube.com/watch?v=BnSUk0je6oo#t=46m33s

Med tanke på hur insatt han är och hur många prototyper han har använt så ser jag inget skäl att tvivla på vad han säger. Antagligen blir det helt uppenbart hur mycket bättre bilden ser ut med bättre linser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Uttalandet i sin helhet är här (46m33s): https://www.youtube.com/watch?v=BnSUk0je6oo#t=46m33s

Med tanke på hur insatt han är och hur många prototyper han har använt så ser jag inget skäl att tvivla på vad han säger. Antagligen blir det helt uppenbart hur mycket bättre bilden ser ut med bättre linser.

Går det stick i stäv mot vad jag kan se med mina egna ögon så finns det all anledning ifrågasätta vad han syftar på. Måste va skärpan i periferin gissningsvis som sagt ju vidare fov ju högre krav på optiken där är vi överens. Men det är ju inte i närheten av lika väsentligt som skärpa i mitten. Där snackar vi elda för kråkorna m man ska offra den skärpan

Ska se videon när jag får tid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x