Gaming pc känns inte lik när jag streamar(dual pc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uttagen i routern är en switch.

Skrivet av aannddrreeas:

Jo det vet jag men. Läste någonstans att det blev stabilare med en separat switch, därför jag undrade!

Om du har en switch så kommer inte routern bli belastad när du kopierar saker mellan datorerna.

Så det finns en liten fördel.

Beroende på vad du har för router så kan det absolut vara en fördel med en dedikerad switch som sitter mellan din router och alla dina datorer.

T.ex. om din router har mjukvaru-switching så kan prestandan ut mot internet gå ner rejält på den när du kopierar filer lokalt på nätverket.

Min rekommendation är nästan alltid att ha en switch som hanterar alla LAN trafik och en dedikerad router som enbart hanterar WAN trafiken

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om du har en switch så kommer inte routern bli belastad när du kopierar saker mellan datorerna.

Så det finns en liten fördel.

Beroende på vad du har för router så kan det absolut vara en fördel med en dedikerad switch som sitter mellan din router och alla dina datorer.

T.ex. om din router har mjukvaru-switching så kan prestandan ut mot internet gå ner rejält på den när du kopierar filer lokalt på nätverket.

Min rekommendation är nästan alltid att ha en switch som hanterar alla LAN trafik och en dedikerad router som enbart hanterar WAN trafiken

Routern har en krets för switchfunktionen och trafiken går vanligtvis i konsumentroutrar inte via routerns processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Routern har en krets för switchfunktionen och trafiken går vanligtvis i konsumentroutrar inte via routerns processor.

Nej, antagligen är det en egen krets, så det bör inte vara några större problem, men det är inte fel att sprida kunskapen för helt plötsligt kommer ett specialfall som just kör mjukvaruswitch (har för mig att t.ex. ubiquiti-edgerouter-x eller edgrerouter 4 har mjukvaru-switch)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, antagligen är det en egen krets, så det bör inte vara några större problem, men det är inte fel att sprida kunskapen för helt plötsligt kommer ett specialfall som just kör mjukvaruswitch (har för mig att t.ex. ubiquiti-edgerouter-x eller edgrerouter 4 har mjukvaru-switch)

Har man en sådan konfiguration behöver man inte fråga 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har man en sådan konfiguration behöver man inte fråga 😃

Njae, en edgrouter (som jag har) kräver inte att man är nått proffs precis. Bara att man har lite intresse.

Det kräver inte nått geni för att installera en edgerouter, man startar en guide och sen är man klar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Njae, en edgrouter (som jag har) kräver inte att man är nått proffs precis. Bara att man har lite intresse.

Det kräver inte nått geni för att installera en edgerouter, man startar en guide och sen är man klar.

Nej, men du har förmodligen läst något om routern och förstår om uttagen är kopplade via switch eller inte. Annars hade du ju inte svarat i tråden.

Det är inte relevant om det är en vanlig Asus, Netgear, Linksys, D-Link eller TP-Link för konsumentbruk.

Permalänk

Jaja. Jag har köpt en switch i vilket fall, dom är ju inte så dyra direkt. Även om det varken gör till eller från så är det bara bra för nu kan jag gömma lite mer kablar på ett bättre sätt haha. Plus att jag har en router från Telia, och den har vart lite sådär kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@andreasstridhfor: Jag blir lite nyfiken på hur allt är kopplat

Grejen med dual-pc streaming är att det kräver en hel del koppling och utrustning för att bli rätt, om man vill avlasta gamingdatorn helt och låta streamingdatorn ta emot, koda om och hantera streamen.

Detta behöver jag med veta hur man kopplar allt, vad man behöver när jag ska använda en extra laptop som streaming PC till min gaming PC på twitch och OBS.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Detta behöver jag med veta hur man kopplar allt, vad man behöver när jag ska använda en extra laptop som streaming PC till min gaming PC på twitch och OBS.

om du vill kan jag hjälpa dig. skicka ett pm, så löser vi det

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

om du vill kan jag hjälpa dig. skicka ett pm, så löser vi det

Tack! Återkommer i PM när jag har en extra dator.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

om du vill kan jag hjälpa dig. skicka ett pm, så löser vi det

Eller kan jag lösa detta snabbt ihop med dig och min Zbook?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Eller kan jag lösa detta snabbt ihop med dig och min Zbook?

Vad har du för specs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Vad har du för specs?

HP ZBook Studio G4 Mobile Workstation

i7 7820HQ 2,90GHz
32GB Ram
Intel HD 630 / Nvidia Quadro M1200

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |