Budget: 30 000 kr, vad tycks om denna build? Tacksam för alla råd!

Permalänk

Budget: 30 000 kr, vad tycks om denna build? Tacksam för alla råd!

Tjena!

Jag ska fixa helt nytt system och tänkte slå på stort. Har tittat runt en del och hittade gtsa.se som bygger och säljer datorer. Jag modifierade deras GT-6 modell till nedan specifikation.

Summan blev 30 185 kr.
Är detta värt eller finns det bättre dator o få för 30k?
Tacksam för alla tips o råd!

RAM-minne: Corsair Vengeance Pro 32GB 3600MHz (RGB)

Primär lagringsenhet: Samsung 980 1TB (PCIe 3.0 NVMe) 3500/3000MB/s

Chassi: NZXT H510 - Flow (Black/White)

Vattenkylning (CPU): Cooler Master MasterLiquid Lite 240

Nätaggregat: MSI MPG A750GF 750W - Modulärt (Gold 90%)

Grafikkort: MSI GeForce RTX 3080 10GB - V2

Moderkort: MSI Z690-A Pro

Processor: Intel Core i9 12900K 5.2 GHz turbo

Uppgraderingskit: Extra fläkt | Ljuddämpningskit

Premium fläktar: Cooler Master MasterFan MF121L RGB (2 st premium fläktar)

Ljudisolering: Infinity - Premium Ljuddämpningskit (ljudisolering)

Nätverkskort (trådlöst): Gigabit LAN (kabel)

Permalänk
Medlem

Kan få en färdig dator med Windows och 3080 för 19990 rätt ofta hos Netonnet eller HP, har svårt att motivera något för 50% mer som prisvärt eller bra köp för den delen.

Men vill man ha specifika komponenter så blir det svårt att inte betala rätt mycket mer för en liten prestandaökning.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Its Mathias Of Course:

Tjena!

Jag ska fixa helt nytt system och tänkte slå på stort. Har tittat runt en del och hittade gtsa.se som bygger och säljer datorer. Jag modifierade deras GT-6 modell till nedan specifikation.

Summan blev 30 185 kr.
Är detta värt eller finns det bättre dator o få för 30k?
Tacksam för alla tips o råd!

RAM-minne: Corsair Vengeance Pro 32GB 3600MHz (RGB)

Primär lagringsenhet: Samsung 980 1TB (PCIe 3.0 NVMe) 3500/3000MB/s

Chassi: NZXT H510 - Flow (Black/White)

Vattenkylning (CPU): Cooler Master MasterLiquid Lite 240

Nätaggregat: MSI MPG A750GF 750W - Modulärt (Gold 90%)

Grafikkort: MSI GeForce RTX 3080 10GB - V2

Moderkort: MSI Z690-A Pro

Processor: Intel Core i9 12900K 5.2 GHz turbo

Uppgraderingskit: Extra fläkt | Ljuddämpningskit

Premium fläktar: Cooler Master MasterFan MF121L RGB (2 st premium fläktar)

Ljudisolering: Infinity - Premium Ljuddämpningskit (ljudisolering)

Nätverkskort (trådlöst): Gigabit LAN (kabel)

Grafikkort får du leta själv. Gällande sitt bygge satsa minst på 1000w Linus tech tips sa att en 3080 behöver mycket kräm.

Sen skulle jag även säga satsa på en i7 om du inte ska hålla på med produktionsarbete den mer en räcker för gaming.

Du kan få hyffsat färdigbyggd för Runt 24 med 5800x och en 3080.

De är ett mer vettigt bygge sen beror de på ska du överklocka, bara spela etc, sen hade jag inte kört vattenkylare personligen. Behöver du tips säg till, är även intresserad vilken upplösning du spelar i?

Sen en 3080 för 11-13tkr så är du i mål. Snälla köp inte ovan rekommenderade med i7 11700 det är inte värt en 11e generationen 12e gen ingen är extremt mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://komponentkoll.se/bild/bOquJ.png

Grafikkort får du leta själv. Gällande sitt bygge satsa minst på 1000w Linus tech tips sa att en 3080 behöver mycket kräm.

Sen skulle jag även säga satsa på en i7 om du inte ska hålla på med produktionsarbete den mer en räcker för gaming.

Du kan få hyffsat färdigbyggd för Runt 24 med 5800x och en 3080.

De är ett mer vettigt bygge sen beror de på ska du överklocka, bara spela etc, sen hade jag inte kört vattenkylare personligen. Behöver du tips säg till, är även intresserad vilken upplösning du spelar i?

https://komponentkoll.se/bild/qNvjZ.png

Sen en 3080 för 11-13tkr så är du i mål. Snälla köp inte ovan rekommenderade med i7 11700 det är inte värt en 11e generationen 12e gen ingen är extremt mycket bättre

Spelar du i 2560x1440 eller högre och ett spel från 2016 och framåt så kommer skillnaden vara i stort sätt NOLL. Så det beror på om du vill ha högre FPS i CS eller Wow (15-20%) eller om du spelar moderna spel.

https://www.sweclockers.com/test/33062-intel-core-i9-12900k-o...

Gå ner och kolla speltestare i upplösningen du ska spela.

Är det värt över 10.000 kr för spelande? Not so sure.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Kan få en färdig dator med Windows och 3080 för 19990 rätt ofta hos Netonnet eller HP, har svårt att motivera något för 50% mer som prisvärt eller bra köp för den delen.

Men vill man ha specifika komponenter så blir det svårt att inte betala rätt mycket mer för en liten prestandaökning.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Hmm vet ej om jag kan hålla med på just det där, du får ju en cpu för 3000kr mer värde här som även är av nyare generation. Kan ganska säkerligen förmoda en bra mycket snabbare ssd värde åtminstone 500kr mer, mycket bättre luftflöde och gediget chassi för 500kr mer i värde, ram åtminstone 500kr mer, moderkort åtminstone 1000kr mer värt men skulle värdera medions antagligen 500kr, bättre kylare åtminstone 500kr mer, nätagg? Gpu antagligen har antagligen snäppet vassare kylare med.