Elgiganten sålde mig fel telefon

Permalänk
Medlem

Elgiganten sålde mig fel telefon

Haha..

Köpte en Redmi Note 10 PRO (fyndvara) online med hämta i butik idag.
Åkte till butiken, går till kassan och betalar. Får en Redmi Note 10 Pro kartong men när jag kommer hem är det en blå Redmi 9C där i kartongen.. snopet värre!

Jag har alltså betalat 2.000 kr för en begagnad Redmi 9C.
Kartongen och dess övriga innehåll utöver telefonen är dock Redmi Note 10 Pro.

Nu blir det ju ord mot ord? Elgiganten kan ju lika gärna hävda att jag har bytt ut innehållet.
Ska bli spännande detta.

Någon som varit med om något som helst liknande tidigare?

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill diskutera?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen sitter ju någon med en ny Redmi Note 10 Pro hemma efter att dom bytt ut telefonen och Elgiganten har slarvat. Åk tillbaka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Uppenbarligen sitter ju någon med en ny Redmi Note 10 Pro hemma efter att dom bytt ut telefonen och Elgiganten har slarvat. Åk tillbaka?

Bara gratulera den som köpte en begagnad Redmi 9C för typ säkert 7-800 kr och fått en Redmi Note 10 Pro.
Ska åka dit imorgon så får vi se. Aldrig varit med om detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Bara gratulera den som köpte en begagnad Redmi 9C för typ säkert 7-800 kr och fått en Redmi Note 10 Pro.
Ska åka dit imorgon så får vi se. Aldrig varit med om detta..

Du sa att det var en fyndvara, så jag tror mer på någon som köpt en 10 Pro och lagt i sin gamla 9C och sen lämnat tillbaka. Verkar ha funkat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du sa att det var en fyndvara, så jag tror mer på någon som köpt en 10 Pro och lagt i sin gamla 9C och sen lämnat tillbaka. Verkar ha funkat

Iskallt att göra så och anta att någon i butiken inte öppnar upp den vid kontroll.
Personligen tror jag mer att någon på typ serviceavdelningen suttit med flera telefoner och kanske stoppat i fel telefon i fel låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du sa att det var en fyndvara, så jag tror mer på någon som köpt en 10 Pro och lagt i sin gamla 9C och sen lämnat tillbaka. Verkar ha funkat

Jag hittade en Redmi Note 9C (exakt som jag fick) i samma butik på outlet nu för 900 kr som jag reserverade.
Då kan de kolla om Note 10 Pron ligger i den kartongen imorgon.

Permalänk
Medlem

Spärra telefon på det IMEI nummer som det står på kartongen 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vad är det du vill diskutera?

Är väl ganska uppenbart?
TS vill diskutera hur en affär kan göra en så stor tabbe och hen undrar hur vi andra tror det kommer att sluta.
Hur kan du inte förstå det, läste du ens inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är väl ganska uppenbart?
TS vill diskutera hur en affär kan göra en så stor tabbe och hen undrar hur vi andra tror det kommer att sluta.
Hur kan du inte förstå det, läste du ens inlägget?

Detta ska ju inte kunna hända..

Nu tror jag att det löser sig men vad hade hänt om jag köpt en iPhone 13 Pro Max för 12.000 kr och i kartongen ligger det en iPhone 8 eller liknande där det är enorm pengaskillnad. Elgiganten kan ju i princip hävda att kunden bytt ut innehållet och det blir ord mot ord.

Nu är prisskillnaden inte så stor men visst var det snopet när man insåg att det var fel.
Rätt kartong + kablar, manualer osv men fel telefon + fel klisterlapp på kartongen där det står vilket skick osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är väl ganska uppenbart?
TS vill diskutera hur en affär kan göra en så stor tabbe och hen undrar hur vi andra tror det kommer att sluta.
Hur kan du inte förstå det, läste du ens inlägget?

Det är det dryga Sweclockers du just mött.... Har varit med om det flera gånger själv. Man blir ifrågasatt varför man ens postar saker i forumet när man faktiskt kan Googla osv.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Det är det dryga Sweclockers du just mött.... Har varit med om det flera gånger själv. Man blir ifrågasatt varför man ens postar saker i forumet när man faktiskt kan Googla osv.

Lika bra vi lägger ner hela forumet, precis allt finns på google redan.
(enligt vissa)

Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Haha..

Köpte en Redmi Note 10 PRO (fyndvara) online med hämta i butik idag.
Åkte till butiken, går till kassan och betalar. Får en Redmi Note 10 Pro kartong men när jag kommer hem är det en blå Redmi 9C där i kartongen.. snopet värre!

Jag har alltså betalat 2.000 kr för en begagnad Redmi 9C.
Kartongen och dess övriga innehåll utöver telefonen är dock Redmi Note 10 Pro.

Nu blir det ju ord mot ord? Elgiganten kan ju lika gärna hävda att jag har bytt ut innehållet.
Ska bli spännande detta.

Någon som varit med om något som helst liknande tidigare?

tråkigt att ingen kollat vad som finns i lådan. frågan är vem som har bevisbördan på sin sida.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Utlovar en uppdatering före lunch imorgon!

Får hoppas man i sämsta fall i alla fall blir kompenserad med kostnaden för all dyr jäkla diesel man slösar på detta nu. Elgiganten ligger en bra bit från där jag bor men det struntar nog dom i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tråkigt att ingen kollat vad som finns i lådan. frågan är vem som har bevisbördan på sin sida.

Vi får köra på domstolsvarianten: “Do you solemnly swear to tell the truth, the whole truth and nothing but the truth?” Jag har inga problem med det.

Jag hoppas och tror att det kanske bara blivit en mix inne hos teknikerna och att Note 10 Pro ligger i Redmi 9C kartongen men vi får se imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande sits när jag köpte en returnerad surfplatta. Den gick inte att använda, den var resettad men låst till tidigare ägarens googlekonto. Jag köpte den i butik utanför sthlm på väg hem från ett jobb.

Jag gick in i butiken hemma och förklarade problemet. Dom var superhjälpsamma och erbjöd mig en 128GB-modell (istället för 32) för samma peng, för det var det enda dom hade. Inget bråk, inget gnäll.

Edit
Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag hade en liknande sits när jag köpte en returnerad surfplatta. Den gick inte att använda, den var resettad men låst till tidigare ägarens googlekonto. Jag köpte den i butik utanför sthlm på väg hem från ett jobb.

Jag gick in i butiken hemma och förklarade problemet. Dom var superhjälpsamma och erbjöd mig en 128GB-modell (istället för 32) för samma peng, för det var det enda dom hade. Inget bråk, inget gnäll.

Snyggt. Bra lösning och du blev nöjd!

Xiaomi Note 10 Pro finns inte i lager i min butik.
Så mest troligtvis om dom inte hittar på den lär väl bli ett återköp vilket känns trist när man hittade till hyfsat pris!

Hade varit fint om man fick en helt ny på grund av allt strul, då den finns i lager i grannstäderna men det är inget jag tror kommer hända av erfarenhet men det hade varit en schysst lösning. För mig personligen spelar det inte så stor roll om en telefon är lite begagnad eller helt ny, hade ändå tänkt ha den på jobbet men att betala 2.000 kr för en begagnad Redmi 9C känns lite väl i överkant.

Permalänk
Medlem

"KKöpL 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet"

Ett fel föreligger alltså om man inte får den vara som köpeavtalet avser.

"KKöpL 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Bevisbördan ligger således på säljaren om denne skall slippa åtgärda felet. Se kommentaren till 20 a §.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Xiaomi Note 10 Pro finns inte i lager i min butik.
Så mest troligtvis om dom inte hittar på den lär väl bli ett återköp vilket känns trist när man hittade till hyfsat pris!

"KKöpL 30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Hinder utför säljarens kontroll förelåg knappast...de kunde kollat att rätt vara fanns i kartongen.

"KKöpL 33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Iskallt att göra så och anta att någon i butiken inte öppnar upp den vid kontroll.
Personligen tror jag mer att någon på typ serviceavdelningen suttit med flera telefoner och kanske stoppat i fel telefon i fel låda.

Eller nån i butiken som inte ser skillnad. Numera så är nästan alla telefoner identiska till utseendet så det kan vara svårt att se modell om man inte har koll på detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är väl ganska uppenbart?
TS vill diskutera hur en affär kan göra en så stor tabbe och hen undrar hur vi andra tror det kommer att sluta.
Hur kan du inte förstå det, läste du ens inlägget?

Ja, jag läste inlägget och det var bara ett konstaterande att varan och lådan inte hörde ihop.
Det fanns inget frågetecken, inget antagande eller liknande som kunde starta en diskussion.

Sedan ändrade TS inlägget och förtydligade det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Nokia 6500 slide (några år sen....) på Elgiganten i Gislaved, den började dela på sig och då märkte jag att den saknade skruvar.

Personalen förklarade stöddigt att de minsann inte kunde stå för något bara för att jag skruvat i telefonen och tappat bort dem sen..

Då orkade jag inte bråka med dem av olika skäl, men det är tyvärr inte enda gången Elgiganten gjort bort sig ordentligt.

Är tyvärr tvungen att handla där ibland ändå, men förtroendet är inte direkt högt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En uppdatering:

Åkte till Elgiganten. Fick prata med samma trevliga kundmedarbetare som sålde mig telefonen igår.
Det löste sig väldigt bra och min magkänsla visade sig vara rätt.

Tänkte ju snabbt igår och reserverade en likadan Redmi 9C (som jag fick i min Note 10 Pro kartong) som fanns på deras outlet och visst visade det sig att Note 10 Pron låg i Redmi 9C kartongen. Så det måste helt enkelt varit så att någon tekniker gjort en miss/varit trött.

Får ju såklart inte hända men nu hände det.
Tur i oturen att jag köpte Note 10 Pron innan någon hann köpa Redmi 9C:n.

Man undrar ju hur ofta detta händer med mindre ärlig personal..

1. Stoppar ner fel telefon i fel kartong med flit
2. Meddelar polare och ber denne köpa telefonen på outlet
3. Win-win. Splitta cashen..

Nej, nu var jag lite väl cynisk. Allt som sker hos teknikerna är nog registrerat på namn så det skulle nog märkas ganska snabbt om det förekom även om det skulle fungera i teorin.

Slutet gott allting gott.
Vi bytte bara telefoner och sen var det klart.
Fick dessutom 500 kr i presentkort som plåster vilket var mer än förväntat.
Mycket trevlig medarbetare på elgiganten som löste det hela väldigt bra!

Hoppas att de är mer noggranna i framtiden och ett tips till er som läst tråden kan ju vara att kontrollera allt i butik till 100% innan man lämnar butiken, speciellt vid fyndvaror.

Permalänk
Medlem

Är inte helt ovanligt iaf. Jag köpte ett par Audeze Penrose X (xbox series x) av hifiklubben. Tyckte att kartongen såg aningen nött ut men tänkte inte mer på det. Kommer hem och upptäcker att dongeln som ligger i är PS5-varianten. Åker tillbaka och får en "ny". Kommer hem och upptäcker att alla kablar inte finns med. Istället ligger en usb C-C kabel från Bose. Det löste sig till slut genom att jag istället beställde på nätet, men irriterande att de dels inte kontrollerar produkter de tar tillbaka, och dels att de 2 ggr försökte sälja mig en ny vara som vart öppnad osv (på nätet sålde de en öppnad vara till rabatterat pris). Nu va detta en enskild butik, har i övrigt inte haft problem med hifiklubben, men tror inte det är helt ovanligt att fel produkter lämnas ut som tidigare varit returnerade

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5