Permalänk
Medlem

Min dator låter some ett brandalarm

Hej,

Min lenovo ideapad 5 har börjat tjuta som ett jävla brandalarm. Det är två höga beeps som låter ungefär var 5-6 sekund. När detta låter fungerar inte heller mina USB-uttag och mitt tangentbord agerar superkonstigt. Mina funktionsknappar, alltså f1 osv fungerar. Samt knappar såsom ESC,Ctra-alt-delete etc. Men inte bokstäver eller siffror. Tex när jag jag klickar H så öppnas historiken på google.Pipen verkar inte ha något att göra med om jag klickar på tangenter eller ej.

Ibland försvinner pipen och tangentbordet fungerar som det ska. Några min senare börjar de högljudda pipen igen.

Datorn hade oxå problem med att starta.
Har fått två loggfiler. C:windows/system32/logfiles/Srt/srttrail.txt samt WHEA_UNCORERECTABLE ERROR dessa har slutat komma upp nu på senare tid. Datorn startas nu som den ska.

En gång när jag startade såg jag oxå att det blev en black screen med text som stod" Missing keyboard" eller något liknande.

Det jag har gjort nu för att försöka fixa detta är: Uppdaterat tangentbordets drivrutin. Uppdaterat alla andra drivrutiner till nuvarande. Samt uppdaterat BIOS.

Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar.
WHEA_UNCORERECTABLE ERROR tyder på hårdvarufel.
Tydligen vanligt med trasiga minnesmoduler på Lenovo.
Testa med enbart en minnesmodul istoppad, sedan byt ut modulen mot den andra i felsökningssyfte (kräver troligtvis demontering av undersida av laptop för att komma åt minnesmodulerna).

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Sorry för sent svar.
WHEA_UNCORERECTABLE ERROR tyder på hårdvarufel.
Tydligen vanligt med trasiga minnesmoduler på Lenovo.
Testa med enbart en minnesmodul istoppad, sedan byt ut modulen mot den andra i felsökningssyfte (kräver troligtvis demontering av undersida av laptop för att komma åt minnesmodulerna).

Tack! Misstänkte att det var något med minnesmodulerna. Har Lenovo-garanti nu så ska skicka in den imorgon.