Intel frångår fastlödda processorer med NUC 12 Extreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men sluta nu, det gör det ju visst .

Svara inte på sånt du inte har en aning om, speciellt inte i dessa tider

Som det står i artikel du länkade, så kan man inte använda modulen till att uppgradera en dator, utan den skulle i bästa fall fungera som en fristående dator.
Jag kanske läste fel på din fråga, för det var lite oklart vad det var du ville göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Som det står i artikel du länkade, så kan man inte använda modulen till att uppgradera en dator, utan den skulle i bästa fall fungera som en fristående dator.
Jag kanske läste fel på din fråga, för det var lite oklart vad det var du ville göra.

Jaha, jag kunde nog varit tydligare. Ursäkta!
Dvs, hela syftet var att ha en fristående burk i vanliga datorn. Dvs, inga som helst kopplingar annat än en nätverkskabel mellan.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaha, jag kunde nog varit tydligare. Ursäkta!
Dvs, hela syftet var att ha en fristående burk i vanliga datorn. Dvs, inga som helst kopplingar annat än en nätverkskabel mellan.

Ja, så funkar det, så länge du har tillräckligt med PCIe x16 kortplatser.
Jag läste det först som att du vill stoppa in ett sånt NUC kort i ett moderkort och koppla till andra saker via moderkortet och det funkar ju inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Intel NUC är ju ett dyrt sätt att lösa samma problem som man gör med mITX-system, förutsatt att man inte köper något hipsterchassi tillverkat av dvärgar i underjorden. En ytterligare faktor som talat emot NUC varje gång för min egen del är att de bara erbjuder klena mobil-CPUer p.g.a. sin begränsade kylförmåga, samtidigt som deras kyllösningar haft en tendens att låta som ett reaplan under någon som helst belastning.

Tja jag vet inte om du är målgruppen riktigt. På jobbet har vi en stor uppsättning NUC:ar som testmaskiner, stagingmaskiner, demomaskiner och dylikt. De är perfekta för det, snabbare än en laptop med plats för mer minne och lagring men ändå små nog att ta med sig vid behov och så de går att peta in i ett serverrum utan problem. En fördel är ju också att de är standardiserade både i fysisk form så man kan byta en NUC till en annan utan problem, men också i drivrutiner, stöd för diverse säkerhetsfunktioner, administration och liknande. Min önskan är att få en fet NUC som huvuddator och en lätt och tunn laptop för möten och sånt, så kan man förstås remota in till NUC:en vid behov. Smidigare att ta med sig hem nu med hemarbete på deltid och så också, dock utan möjlighet att jobba på vägen förstås men det gör jag i princip aldrig ändå. Men mitt företag säger nej.

Angående processorn så var ju den stora nyheten nu att de har gått över till fullstora socket-baserade, så den kritiken har de ju löst nu liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte om du är målgruppen riktigt. På jobbet har vi en stor uppsättning NUC:ar som testmaskiner, stagingmaskiner, demomaskiner och dylikt. De är perfekta för det, snabbare än en laptop med plats för mer minne och lagring men ändå små nog att ta med sig vid behov och så de går att peta in i ett serverrum utan problem. En fördel är ju också att de är standardiserade både i fysisk form så man kan byta en NUC till en annan utan problem, men också i drivrutiner, stöd för diverse säkerhetsfunktioner, administration och liknande. Min önskan är att få en fet NUC som huvuddator och en lätt och tunn laptop för möten och sånt, så kan man förstås remota in till NUC:en vid behov. Smidigare att ta med sig hem nu med hemarbete på deltid och så också, dock utan möjlighet att jobba på vägen förstås men det gör jag i princip aldrig ändå. Men mitt företag säger nej.

Angående processorn så var ju den stora nyheten nu att de har gått över till fullstora socket-baserade, så den kritiken har de ju löst nu liksom.

Det är väl så att jag vid ett flertal tillfällen blivit rekommenderad en NUC som lösning på behovet av en något mindre allmän surfdator/HTPC eller liknande. En NUC har absolut användningsområden, jag bara påpekar att det går att få ett bättre och tystare system om inte formfaktorn är den viktigaste aspekten.

Tidigare nämnda mITX-chassi tar upp 217x84 mm skrivbordsyta, vilket är väldigt uthärdligt, och dessutom har fördelen att man enkelt kan använda standardkomponenter efter eget tycke och smak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl så att jag vid ett flertal tillfällen blivit rekommenderad en NUC som lösning på behovet av en något mindre allmän surfdator/HTPC eller liknande. En NUC har absolut användningsområden, jag bara påpekar att det går att få ett bättre och tystare system om inte formfaktorn är den viktigaste aspekten.

Tidigare nämnda mITX-chassi tar upp 217x84 mm skrivbordsyta, vilket är väldigt uthärdligt, och dessutom har fördelen att man enkelt kan använda standardkomponenter efter eget tycke och smak.

Jo absolut. Om storleken inte är så viktig så innebär ju en NUC en del kompromisser förstås, inte så många som förr speciellt när det gäller prestanda, men definitivt när det gäller uppgraderbarhet och liknande, dock inte just den NUC som denna artikel handlar om.

Men för många är det ju en fördel att det är en färdig produkt, jag tycker det är roligt att bygga ihop datorer men för många är ju det en mardröm liksom. Behöver man en diskret HTPC (utan någon direkt spelprestanda) så räcker en väl vald NUC väldigt bra och den går ju att gömma i TV-bänken utan problem. Men är man villig att bygga själv så kan man säkerligen få något med mer prestanda som är tystare och billigare, men man kommer med största sannolikhet inte att kunna gömma den i TV-bänken.

Dessa "extrema" NUC:ar tänjer ju på gränserna en hel del vad det gäller vad en NUC är både i storlek och komponenter förstås. Men det är fortfarande ett, för prestandan, litet och standardiserat paket. Vill man ha en HTPC med spelmöjligheter så är den ju inte fel, under förutsättning att ljudnivån är ok förstås. Den är inte så lätt att gömma i TV-bänken men sannolikt lättare än en egenbyggd dator fortfarande.

Men som jag ser det är målgruppen för NUC mest företag. De gillar att kunna köpa en stor mängd enheter i samma storlek med samma anslutningar och så, och de är inte intresserade av något hemmasnickrat. Vill man ha en clean kontorsmiljö så kan man skruva fast dem bakom skärmarna och man begränsar sig inte till bara en prestandanivå eller så utan olika personer med olika behov kan ha en maskin som passar dem utan att de tar upp mer plats eller så. De är inte så billiga men jämfört med en hyfsad "proffslaptop" med en docka så är de ju inte dyra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

jag tycker det är roligt att bygga ihop datorer men för många är ju det en mardröm liksom

Jag kan bara konstatera att det var rena fakirkonsterna att bygga i ett så litet chassi, framförallt utan modulära kablar, men slutresultatet blev ändå helt OK!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan bara konstatera att det var rena fakirkonsterna att bygga i ett så litet chassi, framförallt utan modulära kablar, men slutresultatet blev ändå helt OK!

http://i.imgur.com/t4glv9l.jpg
http://i.imgur.com/I9ed3RB.jpg

Jo det ser ju både kul och rätt jobbigt ut för mig liksom. Men för ett företag är det förstås inget alternativ. Har man säg hundra pers som ska ha en dator så hade det nog krävts en heltidstjänst i några månader för att bygga ihop alla sådana maskiner som hade krävts. Då är en NUC där man bara stoppar i minne och disk ett billigt alternativ även om delarna kostar mer. Och då har vi ändå inte räknat med den tid det hade krävts för felsökning och så, när datorerna börjar få fel vilket alltid händer om man har ett gäng liksom. En NUC är dock inte ideal ur den bemärkelsen heller, och det kanske är därför företag föredrar laptops eller andra helt färdigbyggda datorer. Pajar något så ringer man tillverkaren och så får de lösa problemet helt enkelt.