SweClockers skänker annonsutrymme till Röda Korset, UNHCR och UNICEF

Permalänk

När ni inte lirar nåt! (drog precis igång mitt 3080).

https://www.reddit.com/r/EtherMining/comments/t3d5v3/short_si...

Här är Ukrainas officiella tweet där de frågar efter kryptovalutor:
https://twitter.com/ukraine/status/1497594592438497282?s=21

Permalänk
Medlem

Vilket fint initiativ av er.

Alla kanske inte vet om att man får avdrag på skatten vid gåvor, 25 %. Jag ser det som att jag ger jag lite mer så skjuter staten på med pengar också.

Så här står det på skatteverket

"Hur mycket kan du få i skattereduktion?
Skattereduktionen är 25 procent av gåvobeloppet.

För inkomstår 2021 (inkomstdeklarationen 2022) kan du få skattereduktion med högst 1 500 kronor. Det motsvarar gåvor på totalt 6 000 kronor per år.

För inkomstår 2022 (inkomstdeklarationen 2023) kan du få skattereduktion med högst 3 000 kronor. Det motsvarar gåvor på totalt 12 000 kronor per år.

Har du gett gåvor för mindre än 2 000 kronor på ett år får du ingen skattereduktion."

Det gäller bara vissa godkända organisationer

Permalänk
Medlem

Lite underligt att runt samtidigt som jag såg denna nyhet så försvann all reklam på sweclockers för mig. Närmaste reklam senaste dagarna är "populärast" på prisjakt =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjögren:

Vilket fint initiativ av er.

Alla kanske inte vet om att man får avdrag på skatten vid gåvor, 25 %. Jag ser det som att jag ger jag lite mer så skjuter staten på med pengar också.

Så här står det på skatteverket

"Hur mycket kan du få i skattereduktion?
Skattereduktionen är 25 procent av gåvobeloppet.

För inkomstår 2021 (inkomstdeklarationen 2022) kan du få skattereduktion med högst 1 500 kronor. Det motsvarar gåvor på totalt 6 000 kronor per år.

För inkomstår 2022 (inkomstdeklarationen 2023) kan du få skattereduktion med högst 3 000 kronor. Det motsvarar gåvor på totalt 12 000 kronor per år.

Har du gett gåvor för mindre än 2 000 kronor på ett år får du ingen skattereduktion."

Det gäller bara vissa godkända organisationer

För att detta ska fungera måste personnumret lämnas till organisationen vid gåvotillfället eller redan finnas registrerat på ett sätt så att det kan kopplas samman med gåvan. Detta eftersom systemet bygger på att mottagaren lämnar kontrolluppgift till Skatteverket. Både Röda Korset och Unicef är föga förvånande godkända, vilket förstås även gäller t ex Rädda Barnen och Läkare utan gränser.

Det går även att skänka aktieutdelning eller aktierna som sådana skattefritt, vilket kan vara en poäng om man har direktägda aktier som inte ligger i ISK. Se t ex: https://www.rodakorset.se/stod-oss/skank-aktieutdelning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra initiativ! ❤️👌

Ukraina kan behöva all hjälp den kan få av FN, RK, etc. Fint att ni hjälper de som i sin tur hjälper stackarna där borta.

Såg att även Starlink skall ordna gratis Internet via satellit så att Ukraina kan komma ut på Internet även om ryssarna attackerar central infrastruktur i landet (https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/musk-ger-ukraina-in...).

Fint med alla typer av initiativ från alla håll och kanter. Det är den sammanlagda hjälpen som kan göra en stor skillnad i slutändan.

Verkligen superjättefint med folk som bryr sig och det är alltid tragiskt med krig där civilbefolkningen blir drabbade. En sak jag undrar dock är: Varför väldans uppståndelse nu och aldrig tidigare, kanske kan någon intelligent människa förklara för mig?

Tänk om folk hade en bråkdel av samma initivativ och brinnande kärlek när andra länder invaderades och hundratusentals helt oskyldiga dog i afghanistan, syrien, irak, libyen, palestina, etc.

Istället så deltog Sverige i invasionen av tex Libyen där deras ledare mördades, vilket gjorde landet från Afrikas bästa att bo i till ett helvete på jorden för miljoner invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Verkligen superjättefint med folk som bryr sig och det är alltid tragiskt med krig där civilbefolkningen blir drabbade. En sak jag undrar dock är: Varför väldans uppståndelse nu och aldrig tidigare, kanske kan någon intelligent människa förklara för mig?

Tänk om folk hade en bråkdel av samma initivativ och brinnande kärlek när andra länder invaderades och hundratusentals helt oskyldiga dog i afghanistan, syrien, irak, libyen, palestina, etc.

Istället så deltog Sverige i invasionen av tex Libyen där deras ledare mördades, vilket gjorde landet från Afrikas bästa att bo i till ett helvete på jorden.

Det finns fem principer som avgör hur stort nyhetsvärdet är.

  • Den är oväntad. Ju mer oväntat något är, desto större nyhetsvärde. Inom kommersiella nyhetsmedier (inklusive kvällstidningar) ger mycket oväntade nyheter stora, svarta rubriker; de benämns ofta som sensationer eller (om de har negativt innehåll) skandaler. Ett krig i mellanöstern är sällan oväntad.

  • Den sker nära dig. En nyhetskonsument som direkt påverkas av en nyhet, kommer i större utsträckning att uppmärksamma nyheten. Detta gäller större olyckor, idrottshändelser och andra händelser i din närhet. Kriget i Ukraina sker ju väldigt nära oss.

  • Den påverkar stora delar av samhället. Ju större delar av samhället och ju fler människor som drabbas eller gynnas av nyheten, desto större allmänintresse anses den ha. Att Ryssland, som är permanent medlem i säkerhetsrådet anfaller en suverän stat har en mycket stor påverkan på hela världen.

  • Den berör kända och/eller viktiga personer. Personer med faktisk makt (politiker, företagsledare) eller en roll som föredöme (framgångsrika personer inom idrott eller massmedier) intresserar fler personer. Dessa personer benämns ibland samhällets elit.

  • Dess karaktär. En nyhet som väcker folks känslor (inklusive människors rättvisekänsla) eller är av dramatisk art lockar till större engagemang.

Källa: Wikipedia

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det finns fem principer som avgör hur stort nyhetsvärdet är.

  • Den är oväntad. Ju mer oväntat något är, desto större nyhetsvärde. Inom kommersiella nyhetsmedier (inklusive kvällstidningar) ger mycket oväntade nyheter stora, svarta rubriker; de benämns ofta som sensationer eller (om de har negativt innehåll) skandaler.

  • Den sker nära dig. En nyhetskonsument som direkt påverkas av en nyhet, kommer i större utsträckning att uppmärksamma nyheten. Detta gäller större olyckor, idrottshändelser och andra händelser i din närhet.

  • Den påverkar stora delar av samhället. Ju större delar av samhället och ju fler människor som drabbas eller gynnas av nyheten, desto större allmänintresse anses den ha.

  • Den berör kända och/eller viktiga personer. Personer med faktisk makt (politiker, företagsledare) eller en roll som föredöme (framgångsrika personer inom idrott eller massmedier) intresserar fler personer. Dessa personer benämns ibland samhällets elit.

  • Dess karaktär. En nyhet som väcker folks känslor (inklusive människors rättvisekänsla) eller är av dramatisk art lockar till större engagemang.

Jävligt fint sammanfattat ang nyhetsvärde kompis

Det var det jag ville få fram indirekt. Men jag tror det finns en annan aspekt i varför man är emot en invasion nu och för invasioner i andra fall, förutom nyhetsvärdet.

Men det är tragiskt att nyhetsvärde verkar vara så mycket viktigare än människovärde. I synnerhet i en tid där media/sociala medier har så stort inflytande över hur folk tänker/känner.

Men jag tolkar det som att det inte finns så mycket nyhetsvärde i att miljontals bombaderas i mellanöstern eftersom det har blivit vardagsmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jävligt fint sammanfattat kompis

Det var det jag ville få fram indirekt.

Men det är tragiskt att nyhetsvärde verkar vara så mycket viktigare än människovärde. I synnerhet i en tid där media/sociala medier har så stort inflytande över hur folk tänker/känner.

Asså vill inte vara den men är ändå alla som är skyldiga till att medelvärdet på en människa är inte mycket. bara att kolla straffen runt om i världen för att döda något kontra skattebrott eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jävligt fint sammanfattat ang nyhetsvärde kompis

Det var det jag ville få fram indirekt.

Men det är tragiskt att nyhetsvärde verkar vara så mycket viktigare än människovärde. I synnerhet i en tid där media/sociala medier har så stort inflytande över hur folk tänker/känner.

Men jag tolkar det som att det inte finns så mycket nyhetsvärde i att miljontals bombaderas i mellanöstern eftersom det har blivit vardagsmat.

Japp, det kan man säga. Det tål dock att sägas att Israel/Palestina konflikten än idag får relativt mycket uppmärksamhet trots att konflikten har pågått i över 70 år. Även inbördeskriget i Syrien fick relativt mycket uppmärksamhet i sin begynnelse.

En förutsättning för att uppnå nyhetsvärde är ju också att det faktiskt är en nyhet. Medier kommer inte rapportera så intensivt om Ukrainakriget i all oändlighet. Skulle kriget i Ukrarina bli lika utdragen som konflikterna i Mellanöstern så kan vi nog förvänta oss att rapporteringen om Ukraina hamnar mer i nivå med rapporteringen om konflikterna i mellanöstern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Verkligen superjättefint med folk som bryr sig och det är alltid tragiskt med krig där civilbefolkningen blir drabbade. En sak jag undrar dock är: Varför väldans uppståndelse nu och aldrig tidigare, kanske kan någon intelligent människa förklara för mig?

Tänk om folk hade en bråkdel av samma initivativ och brinnande kärlek när andra länder invaderades och hundratusentals helt oskyldiga dog i afghanistan, syrien, irak, libyen, palestina, etc.

Istället så deltog Sverige i invasionen av tex Libyen där deras ledare mördades, vilket gjorde landet från Afrikas bästa att bo i till ett helvete på jorden för miljoner invånare.

Det fungerar inte så när folk är hjärntvättade och allt de ser på TV är det här om Ukraina just nu. Media styr psyket mycket mer än man tror.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det fungerar inte så när folk är hjärntvättade och allt de ser på TV är det här om Ukraina just nu. Media styr psyket mycket mer än man tror.

Ni har rätt, men närheten har också betydelse tror jag. Kiev - Stockholm är lika långt som Göteborg - Karesuando. Det är längre till Paris. Syrien ligger 3 ggr så långt bort.

Om jag satte mig i bilen nu hade jag kunnat vara i Ukraina imorgon (nåja, jag hade inte kört så långt i ett svep, men om vi var några som byttes av).

(men samtidigt bryr vi oss ofta mycket om skitsaker som händer i USA eller till och med Australien, så, yeah)

Permalänk
Medlem

Vi har massvis med barnkläder som grabben på 8 mån har växt ur. Är det någon som har koll vart man skänker dessa så att de hamnar i rätt händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Vi har massvis med barnkläder som grabben på 8 mån har växt ur. Är det någon som har koll vart man skänker dessa så att de hamnar i rätt händer?

Naturkompaniet tar emot kläder i sina butiker fram till 6 mars om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Skickat en slant! Hoppas kriget blir över snart.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kan vi skänka en tanke till alla stackars människor i Syrien?
Barnen i Afghanistan?
Kriget i Eritrea?
Palestina/Israel konflikten?

Nåja, Hoppas Aftonbladet läser detta.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirra:

Kan vi skänka en tanke till alla stackars människor i Syrien?
Barnen i Afghanistan?
Kriget i Eritrea?
Palestina/Israel konflikten?

Nåja, Hoppas Aftonbladet läser detta.............

Vad är problemet? Hjälporganisationer som de tråden handlar om finns på plats vid massor av konflikthärdar och katastrofområden i den mån det alls är möjligt. Dessa återkommande inlägg av typen "dom andra då" tillför absolut ingenting. Om något så är det ju så att när hjälporganisationerna uppmärksammas ökar chansen att de får in fler långsiktiga bidragsgivare, inte tvärtom. Eller kanske även permanent engagerade medlemmar, varav en del åker iväg internationellt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi har nu också skänkt utrymme till UNHCR och uppdaterat artikeln med deras information!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Musikälskare

Dags att skänka igen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Detta bara pålyser varför man är stolt Sweclockers medlem! Tack!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det alltid finns personer som ser hjälp som negativt. Ni som klagar här, vad har ni gjort tidigare? Misstänker ingenting, men kan ha fel.
Själv är jag månadsgivare till flera olika hjälporganisationer och har varit det sedan jag haft en egen inkomst.
Bara för att det uppmärksammas nu betyder det inte att ingen har brytt sig tidigare.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Tack för den fina gesten och initiativet!