Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Analoga tangenter i kompakt format hos Razer-tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Analoga tangenter i kompakt format hos Razer-tangentbord

Det krympta formatet 60 procent blandas med en något ovanlig brytartyp, som öppnar för analog styrning och justerbara aktiveringspunkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

3 års garanti tycker jag man borde kunna kräva med det priset. Kanske mer. Men jag antar att Razer inte håller så länge.
Tyvärr kommer jag lägga den till önskelistan iaf.

Permalänk
Medlem

Verkar bra men är för dyrt. Skulle aldrig betala mer än 700:- för ett tangentbord.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

för litet tangentbord för mig 80% är ok

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på denna men har inte råd

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite fräckt ändå! Kan inte riktigt se vad man skulle ha för riktig nytta av det idag men helt klart kan det öppna upp för nya sätt att använda ett tangentbord. Sånt gillar man ju.

Razer gör endel skapliga försök till ordentligt fräcka prylar men ofta tycker jag dom trillar på målsnöret. Väger man sedan in deras horribla mjukvara som kräver ett konto så brukar man ju bli ganska avtänd, tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

Lite fräckt ändå! Kan inte riktigt se vad man skulle ha för riktig nytta av det idag men helt klart kan det öppna upp för nya sätt att använda ett tangentbord. Sånt gillar man ju.

Razer gör endel skapliga försök till ordentligt fräcka prylar men ofta tycker jag dom trillar på målsnöret. Väger man sedan in deras horribla mjukvara som kräver ett konto så brukar man ju bli ganska avtänd, tyvärr.

Idén är inte unik; jag har haft analogt tangentbord i 2.5 år nu, och då var jag ändå inte särskilt tidigt ute.
https://wooting.io/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Thomas:

Idén är inte unik; jag har haft analogt tangentbord i 2.5 år nu, och då var jag ändå inte särskilt tidigt ute.
https://wooting.io/

Misstänkte nästan det..
Det är jag som börjar bli gammal och slö

Edit:
Har du haft någon vettig glädje av det?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Desto djupare man trycker desto fler bokstäver matar det in per tryck ? Låter som det krävs en viss tillllvänjnnnnnniiiing

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Trevligt med flera 60% tangentbord som är 60% och inte säger att de är 60% fast de egentligen är 62-65%.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Lite fräckt ändå! Kan inte riktigt se vad man skulle ha för riktig nytta av det idag men helt klart kan det öppna upp för nya sätt att använda ett tangentbord. Sånt gillar man ju.

Razer gör endel skapliga försök till ordentligt fräcka prylar men ofta tycker jag dom trillar på målsnöret. Väger man sedan in deras horribla mjukvara som kräver ett konto så brukar man ju bli ganska avtänd, tyvärr.

Va? Måste man ha ett konto för att göra inställningar på ett tangentbord?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

Edit:
Har du haft någon vettig glädje av det?

Helt ärligt, nä, inte särskilt... Men det är ett kvalitetstangentbord oavsett, så jag ångrar inte direkt köpet för det. Jag behövde ett nytt tangentbord oavsett då mitt tidigare verkligen sjöng på sista versen.
Det kräver en del övning för att faktiskt trycka ner tangenterna olika mycket; man har ju ett antal års övning med att en tangent antingen är nere eller inte. I regel så brukar jag inte bry mig om att ställa in kontrollerna i spel att utnyttja det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inget händer på tangentbordsfronten hos razer.
Önskat mig en 65% i mercury från de ett tag, möjligtvis trådlös, de kör på samma grej men kommer med lifestyleprodukter nu istället.
Beställde ett deltaco gam100 och förvånades över hur mycket tangentbord med rgb man kan få för 700:-.

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt till ett wooting two he.
Det har också analoga brytare, rätt häftigt när det funkar i spel för finstyrning av karaktär eller fordon.
Sen massor av andra features men jag gillar nog "rapid trigger" bäst, då slutar man trycka så fort man släpper lite och kan även trycka ner igen. Oberoende hur mycket man redan tryckt.

Permalänk

Jag såg sladden och läste inte ord av aritkeln... Batterier eller sladd för mig, jag vill ha batteriet för att slippa ladda, punkt

Permalänk
Medlem

Har ett Huntsman V2 och är extremt nöjd med tangentbordet i sig. Inget att klaga på alls rent fysiskt. Problemet är deras mjukvara och att de tvingar en att använda det för att konfigurera något alls. Du kan spara profiler på tangentbordet men många saker är låsta till mjukvaran, exempelvis LEDsen.

Sedan har jag flera gånger haft ett problem där hidserv börjar dra 5~% CPU konstant (på en 5900X) när tangentbordet är inkopplat. Märkte det nu igen för någon vecka sen och kunde inte lösa det. Kör med mitt pålitliga Leopold FC900R med Silent Red nu istället.

Kontaktlösa switchar är på en helt annan nivå än MX Red och liknande. Bra caps, doubleshot PBT. Hyfsad konstruktion. Mjukvara är under all kritik och priset är ju rätt saftigt.

Kika här för en längre video om det:

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Väger man sedan in deras horribla mjukvara som kräver ett konto så brukar man ju bli ganska avtänd, tyvärr.

Skrivet av emopingvin:

Va? Måste man ha ett konto för att göra inställningar på ett tangentbord?

Nej, man kan starta mjukvaran utan konto med, även om de slänger in inloggningsruta i ansiktet på dig. Jag har inte haft någon anledning att skaffa mig ett konto för min Razer-mus ännu. Tror att det gör att du kan spara profiler i molnet bara. Men du behöver mjukvaran för att ändra diverse stuff, precis som med Logitech, Corsair, SteelSeries osv...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Har ett Huntsman V2 och är extremt nöjd med tangentbordet i sig. Inget att klaga på alls rent fysiskt. Problemet är deras mjukvara och att de tvingar en att använda det för att konfigurera något alls. Du kan spara profiler på tangentbordet men många saker är låsta till mjukvaran, exempelvis LEDsen.

Sedan har jag flera gånger haft ett problem där hidserv börjar dra 5~% CPU konstant (på en 5900X) när tangentbordet är inkopplat. Märkte det nu igen för någon vecka sen och kunde inte lösa det. Kör med mitt pålitliga Leopold FC900R med Silent Red nu istället.

Kontaktlösa switchar är på en helt annan nivå än MX Red och liknande. Bra caps, doubleshot PBT. Hyfsad konstruktion. Mjukvara är under all kritik och priset är ju rätt saftigt.

Kika här för en längre video om det:
https://www.youtube.com/watch?v=jTLS5LuA66s

Hade samma problem med Huntsman Mini och min ryzen 5900x, razer släppte en firmware för de.
Kan vara värt och kolla om samma gäller ditt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hade samma problem med Huntsman Mini och min ryzen 5900x, razer släppte en firmware för de.
Kan vara värt och kolla om samma gäller ditt tangentbord.

Tack för tipset men det finns ingen uppdateringen för V2. Tror inte det är exakt samma problem, har inte hittat någon annan med samma problem som jag har utan de flesta sökningar ger bara folk som har ditt problem.

Förra gången löstes det genom att avinstallera tangentbordet och sedan installera mjukvaran igen. Det hjälpte inte den här gången. Var ändå inne på att köra ett annat tangentbord, brukar byta någon gång om året.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Verkar bra men är för dyrt. Skulle aldrig betala mer än 700:- för ett tangentbord.

Oj, då ska du se vad custom keyboards kostar haha. Men förstår att folk har olika preferenser när det gäller verktyg för att skriva. Vill bygga eget custom men har över 8 st mekaniska fullt fungerande i garderoben. Det är något fel när man börjar bli tangentbords-entusiast då man bara vill ha mer och mer haha.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Sett att några hade problem där windows räknade analoga tangentbordsknappar som joystick men vet inte om det blivit bättre med detta nya tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Oj, då ska du se vad custom keyboards kostar haha. Men förstår att folk har olika preferenser när det gäller verktyg för att skriva. Vill bygga eget custom men har över 8 st mekaniska fullt fungerande i garderoben. Det är något fel när man börjar bli tangentbords-entusiast då man bara vill ha mer och mer haha.

Av de mekaniska tangentbord jag testat så har alla varit riktigt otillfredställande. Hade förväntat mig skön/beroendeframkallande klickkänsla eftersom folk spenderar så mycket på dessa, men jag ser knappast något fördel över rubber dome, bortsett från teoretisk längre hållbarhet. Samtidigt så har redan en mekanisk brytare på ett av mina tangentbord redan gett upp efter drygt ett års användning. Så jag fattar verkligen inte hajpen alls. Enda stora fördelen med dessa är att de kommer i utförandet om 60%.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vad är nyttan med dessa tangentbord egentligen? Vilka typ av spel är det faktiskt bra? Om man spelar Elden Ring med tangentbord kanske.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V