Onda släpper "Alder Lake"-moderkort med både DDR4 och DDR5

Permalänk
Melding Plague

Onda släpper "Alder Lake"-moderkort med både DDR4 och DDR5

Kinesiska Onda skapar en ohelig allians mellan minnesstandarder och släpper ett LGA 1700-baserat moderkort med stöd för både DDR4- och DDR5-minnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som ett sådant mobo som kan vara superbra för riktiga budgetmaskiner. Där man väljer RAM beroende på pris. Kommer ju nån gång komma DDR5 som är billigare än DDR4 (nytt).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanon att dessa moderkort kommer igång, tyvärr vill man nog ha 2+2 platser RAM om det ska fungera bra, men det här moderkortet är nog helt okej för den som vill kunna testa RAM-stickor för funktionalitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Dags för Asrock att släppa ett med 2xDDR4 + 2xDDR5 som kan användas samtidigt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Troligen är begränsningen i bara en port per DDR-standard pga signalintegriteten.
De har troligen kopplat en port fysiskt till vardera DDR-kanal. Att koppla in DDR4 och DDR5 på varje kanal håller helt enkelt inte. Om man inte lägger massa mängder på test och verifikation såklart. Allt är nog möjligt med pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De där känner man igen från gamla tiden moderkort då med stöd för sdram och ddr... Så man kunde välja.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dags för Asrock att släppa ett med 2xDDR4 + 2xDDR5 som kan användas samtidigt

Får mig att tänka på den här gamla favoriten med både stöd för AGP samt PCI-Express, port för adapter till nyare processor samt att det gick att fysiskt voltmodda kortet ganska enkelt

Väldigt uppskattat och "framtidsäkert" kort

Asrock 939Dual-SATA2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fearnox:

Får mig att tänka på den här gamla favoriten med både stöd för AGP samt PCI-Express, port för adapter till nyare processor samt att det gick att fysiskt voltmodda kortet ganska enkelt

Väldigt uppskattat och "framtidsäkert" kort

Asrock 939Dual-SATA2

Asrock hade också det här absurda kortet. Sockel 478 och LGA 775 på samma moderkort.

Permalänk
Medlem

Avdelning: varumärken som inte gick hem på svenska.

Permalänk
Medlem

Kul att det står PCI Express 5.0 på moderkortet när H610 moderkort bara har stöd för PCI Express 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.asrock.com/mb/photo/P4%20Combo(L1).png

Asrock hade också det här absurda kortet. Sockel 478 och LGA 775 på samma moderkort.

Riktigt nice exempel, dock förstår jag inte vem som är målgruppen... någon som har en dator nu och ska montera den på ett sätt så moderkortet inte kan bytas senare, men ändå vill byta CPU om ett tag?

Men sjukt oväntat med ramminnen blandat med PCI-slottar där nere, undrar hur det påverkade latenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen är begränsningen i bara en port per DDR-standard pga signalintegriteten.
De har troligen kopplat en port fysiskt till vardera DDR-kanal. Att koppla in DDR4 och DDR5 på varje kanal håller helt enkelt inte. Om man inte lägger massa mängder på test och verifikation såklart. Allt är nog möjligt med pengar.

Känns som en budgetmodell detta (om man ser till chipset) så tror de valde enklaste vägen bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Kul att det står PCI Express 5.0 på moderkortet när H610 moderkort bara har stöd för PCI Express 4.0.

H610 har faktiskt stöd för PCIe 5.0 från processorn, men de flesta H610-moderkort använder det inte eftersom de är budgetmodeller. Men se t.ex. Asus Pro H610M-C-CSM för ett exempel på ett H610-moderkort med PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem

Satan vilken äcklig skapelse!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.asrock.com/mb/photo/P4%20Combo(L1).png

Asrock hade också det här absurda kortet. Sockel 478 och LGA 775 på samma moderkort.

Man behöver inte gå så långt bak i tiden, tog ut det här moderkortet nyligen:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul med dagens marknad var det ju bara en tidsfråga innan det skulle komma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Känns som en budgetmodell detta (om man ser till chipset) så tror de valde enklaste vägen bara

Spontant så har jag svårt att se hur man ska lösa DDR4-stubbar på en DDR5-lina utan att paja signalintegriteten samtidigt som det ska funka med DDR4-linor med öppna DDR5-stubbar utan riktigt mycket simulering, test och verifikation.

Alltså är det rimligen som så att de drar två nät för vardera DDR-kanal, en till DDR5 och en med DDR4, slippa stubbar och termineringen är lättare.

Kanske på ett 6-7.000 kr moderkort, men då är det ändå inte intressant med DDR4 till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spontant så har jag svårt att se hur man ska lösa DDR4-stubbar på en DDR5-lina utan att paja signalintegriteten samtidigt som det ska funka med DDR4-linor med öppna DDR5-stubbar utan riktigt mycket simulering, test och verifikation.

Alltså är det rimligen som så att de drar två nät för vardera DDR-kanal, en till DDR5 och en med DDR4, slippa stubbar och termineringen är lättare.

Kanske på ett 6-7.000 kr moderkort, men då är det ändå inte intressant med DDR4 till att börja med.

Håller med dig helt tror man behöver dra fulla uppsättning banor, men då blir det sjukt många lager i PCB att ta hänsyn till. Gissar att crosstalk blir snudd på omöjligt att hantera

Permalänk
Medlem

Den stora förbättringen med DDR5 är väl minnesbandbredden så det känns lite meningslöst med bara en minneskanal. Då är man ändå nere på lägre bandbredd än DDR4 samt högre latens.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Håller med dig helt tror man behöver dra fulla uppsättning banor, men då blir det sjukt många lager i PCB att ta hänsyn till. Gissar att crosstalk blir snudd på omöjligt att hantera

Med rätt antal plan går det säkert, men om någon vill köpa ett moderkort med 2xDDR4 och 2xDDR5 för 10 lök....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kinesiska tillverkare måste inte nödvändigtvis vara onda, men i det här fallet är de

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

H610 har faktiskt stöd för PCIe 5.0 från processorn, men de flesta H610-moderkort använder det inte eftersom de är budgetmodeller. Men se t.ex. Asus Pro H610M-C-CSM för ett exempel på ett H610-moderkort med PCIe 5.0.

My bad, hade fått för mig att PCIe 5.0 inte var del av specifikationerna på H610, utan att man måst gå upp ett steg för att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns som ett sådant mobo som kan vara superbra för riktiga budgetmaskiner. Där man väljer RAM beroende på pris. Kommer ju nån gång komma DDR5 som är billigare än DDR4 (nytt).

Det är ju dock Single-Channel? Ett DDR4 Dual-Channel springer ju cirklar runt DDR5 i Single-Channel.
Vad är egentligen detta kort riktat mot?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Riktigt nice exempel, dock förstår jag inte vem som är målgruppen... någon som har en dator nu och ska montera den på ett sätt så moderkortet inte kan bytas senare, men ändå vill byta CPU om ett tag?

Men sjukt oväntat med ramminnen blandat med PCI-slottar där nere, undrar hur det påverkade latenserna

Skrivet av hockexx:

Det är ju dock Single-Channel? Ett DDR4 Dual-Channel springer ju cirklar runt DDR5 i Single-Channel.
Vad är egentligen detta kort riktat mot?

Målgruppen är nog inbäddade system för industri, handel och liknande miljöer. Kollar man på kortet så blänker det lite i regnbågsfärger så det nog ett extra skyddande lager på moderkortet mot fukt och damm på det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

My bad, hade fått för mig att PCIe 5.0 inte var del av specifikationerna på H610, utan att man måst gå upp ett steg för att få det.

fast det stämmer, men första pci-e platsen är direkt från cpu'n dvs vilket chip som sitter på moderkortet är orelevant däremot eventuella extra pci-e platser kommer bli pci-e 4.0 med h610.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast det stämmer, men första pci-e platsen är direkt från cpu'n dvs vilket chip som sitter på moderkortet är orelevant däremot eventuella extra pci-e platser kommer bli pci-e 4.0 med h610.

Jo jag vet det, men som jag hade missförstått det hela så tillät inte Intel PCIe 5.0 på H610 moderkort.
H610 stöder tyvärr bara åtta PCIe 3.0 banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns som ett sådant mobo som kan vara superbra för riktiga budgetmaskiner. Där man väljer RAM beroende på pris. Kommer ju nån gång komma DDR5 som är billigare än DDR4 (nytt).

HTPC kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

"Kinesiska Onda skapar en ohelig allians"

I see what you did there