Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Inget ljud från Front Audio Panel

Som rubriken lyder, inget ljud från front audio panelen, enbart "static". Mitt chassi är Be Quite 500DX och allt fungerade utmärkt med mitt förra moderkort som var ett Asus Z97A-Deluxe. Har nu bytt till ett Asus ROG Strix B460F-Gaming och kopplat (har dubbelkollat kablar), men det fungerar inte. Förstår inte vad som är problemet.

Permalänk
Medlem

Är det bara moderkortet du bytt, att resten är samma som förut inklusive windowsinstallationen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Nytt moderkort och därmed ny CPU o ram. Windows installation är samma som innan. Dock rensade jag bort drivare från enheter som inte skulle stämma överens med det nya moderkortet. Samt tog bort enheter som inte heller stämmer överens.

Har en väldigt clean installation utan massa bloat bara det nödvändiga. Har inte installerat realtek drivare t.ex. då Windows sköter det själv. Ljudutgångarna på baksidan fungerar utmärkt.

Windows känner av att jag kopplat in hörlurar och man kan se stapeln röra på sig, så signal kommer fram, men jag får inget ljud. Rör/skruvar på kontakten så kommer det bara "static".

Lurar fungerar då jag testat dom på mobilen. Och som sagt kontakterna fungerade på det förra moderkortet, så utesluter fel på själva 3.5mm kontakterna.

Som en sidenote, detta moderkort har även USB type-C music kontakt på baksidan. Det följer med en kabel med type-C i ena änden och 3.5mm i andra. Men när jag kopplar in, händer det inget.

Permalänk

Jag har slut på ideer förstår inte alls vad som är felet här. Har installerat senaste drivrutiner till ljudet från asus hemsida, men det gjorde inget.

Får alltså inget ljud till frontpanel, kopplar jag in lurar där så ser inte windows ens att jag kopplat in något. Och får inget ljud heller, bara brus.

Har provat USB-C audio porten i bak med den medföljande kabeln (usb-c till 3.5mm), men utan resultat. Tyst i lurarna. Ser att "Realtek Digital Output" stapeln rör på sig, men inget kommer ut.

HD Audio är aktiverat i BIOS. Moderkortet i fråga är Asus Rog Strix B460-F Gaming.

Permalänk

Front panel är inte digital.

Testa och aktivera jack sensing i program varan för moderkortet. När du då stoppar i hörlurarna, ska du få en popup ruta att välja om det är mic eller hörlurar du stoppar i.

Permalänk

Jag förstår att front panel inte är digital. Så det är eventuellt två separata problem här. Får alltså varken front audio att fungera eller bakre usb-c audio att fungera. Jack sensing skall va aktiverat, men får inte upp någon notis.

Testa precis chassits front panel på ett annat moderkort och det fungerar. Så inga fel med den.

Permalänk

Ok, har fått type-C audio att fungera...typ. Fick ljud där när jag bytte till Realtek högtalare, men när jag drar ut 3.5mm så blir det inget ljud ur högtalaren längre. Måste starta om datorn för att det ska gå.

Front panel är dock fortfarande no go. Förstår inte vad som händer, ska det vara så här svårt? Vilken huvudvärk, är sugen på att stoppa in mitt gamla moderkort igen med min trogna 4790k igen. Vilket krångel.

Permalänk

Har du aktiverat hd audio i bios. Tror den är disable som default. Är den inte aktiv får du inget ljud på front audio.

Permalänk

Ja den är aktiverad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punkarn89:

Ja den är aktiverad

Om du drar ut kontakten på front-panel audio. Kan du se om det finns en pinne som guidar rätt mot pinnarna på moderkortet? Gamla AC'97-standarden hade det. Om det saknas så kan det vara så att du har vänt kontakten 180 grader.

Permalänk

Har kollat flera gånger. Kontakten passar bara på ett sätt, en pinne saknas, den fjärde från vänster i den övre raden. Och motsvarande pinne är "blockad" på kontakten, så det passar bara på ett sätt.

Permalänk

Då har jag ingen aning. Kan vara så att något stift inte är kopplat på korrekt plats.
Men i så fall ska du kunna göra en rma på moderkortet.

Permalänk

Ska fortsätta grotta i detta när jag får mer tid.

Permalänk

Uppdaterat BIOS nu på förmiddagen till det senaste, ingen skillnad dock. Det som återstår är ju ren installation av Windows....men känner att det inte borde behövas egentligen

Permalänk
Medlem

Du kan inte prova göra en ny installation på en annan disk för att se om det fungerar där? Instinktivt låter det ju som ett drivrutinsproblem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag säger också drivrutinsproblem. Du skriver "Har inte installerat realtek drivare t.ex. då Windows sköter det själv" - jag föreslår att du installerar drivrutiner för moderkortet som har med ljud att göra (ladda ner senaste från moderkorttillverkarens hemsida) om du nu inte redan gjort det.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag säger också drivrutinsproblem. Du skriver "Har inte installerat realtek drivare t.ex. då Windows sköter det själv" - jag föreslår att du installerar drivrutiner för moderkortet som har med ljud att göra (ladda ner senaste från moderkorttillverkarens hemsida) om du nu inte redan gjort det.

Redan provat. Ingen skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punkarn89:

Redan provat. Ingen skillnad

Ryck ut disken som den nuvarande installationen är på. Kör en clean install av WinXX och testa. Men jag kanske har missat, men har du kollat om du får ljud på portarna där bak? Får du ljud där så kan det ändå vara problemZ dra in nyaste ljuddrivisar från Asus (inget generic). Kan ju finnas en app där du väljer frontpanel audio. Så är det på min B550 Tomahawk.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Ryck ut disken som den nuvarande installationen är på. Kör en clean install av WinXX och testa. Men jag kanske har missat, men har du kollat om du får ljud på portarna där bak? Får du ljud där så kan det ändå vara problemZ dra in nyaste ljuddrivisar från Asus (inget generic). Kan ju finnas en app där du väljer frontpanel audio. Så är det på min B550 Tomahawk.

Ska grotta med nyinstallation när jag får tid.

Men ja, jag får ljud ur den ljusgröna porten i bak. Har senaste drivare från Asus hemsida för moderkortet installerat. Har kollat runt i apparna o inställning, men hittar inget direkt av värde.

Nya drivare gjorde ingen skillnad alls. Precis samma som med "generic" Windows drivare.

Permalänk
Medlem

Låter ju mer som du har råkat skada kabeln eller kontakten på något vis.
Du tror det är mjukvaruproblem och inte hårdvaruproblem?

https://appuals.com/fix-front-audio-jack-not-working/

Visa signatur

/Johan

Permalänk

Jag vet inte. Kabel är inte skadad det vet jag för har testat den på ett annat moderkort (Z97).

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Jag vet inte. Kabel är inte skadad det vet jag för har testat den på ett annat moderkort (Z97).

Okej, skumt problem. Men var det innan moderkortsbytet eller efteråt?
Har du testat att byta tillbaka till det gamla moderkortet och verifierat att det fungerar?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Har du testat att byta tillbaka till det gamla moderkortet och verifierat att det fungerar?

Japp. Har provat kabel till front panel efteråt, igår faktiskt, på ett annat system jag har. Inga fel på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punkarn89:

Japp. Har provat kabel till front panel efteråt, igår faktiskt, på ett annat system jag har. Inga fel på den.

Drivrutiner, alternativ att din frontpanelconnector är paj.

Permalänk
Skrivet av xerez99:

För att vara helt tydlig. Det kommer inget ljud alls från front panel, bara "static" alltså brus. Man hör surrande när jag rör på musen o så typ sådan ljud, fläktmotor surr.

Permalänk

Satan, nu har jag lagt ner ohälsosamt lång tid på detta. Men var tvungen att gå till botten. Rotade fram en gammal disk som jag körde en ren installation på. Testa front panel med generic windows drivare och med asus/realtek senaste drivare och gissa vad...absolut ingen skillnad. Detta måste vara ett hårdvaruproblem. En sak jag hela tiden tänkt på, men vet inte om det har betydelse, är att vanligtvis löper "HD-AUDIO" kontakten till front panelen mjukt o följsamt. På alla de moderkort jag jobbat med iallafall. Men på detta så år kontakten trög som fan, man måste verkligen jobba in den. Och nej jag sätter den inte fel. Den passar bara på ett sätt.

Aldrig råkat ut för liknande tidigare. Fattar inte detta. Måste ju vara något fel på själva kontakten på moderkortet.

Ja juste. Windows känner av att jag kopplat in något till front panelen, men som sagt inget ljud enbart "static".

Permalänk

Sista halmstråt är att kontrollera kablarna på "HD-Audio" sladden så att rätt stift går till rätt pinne. Lite långsökt kanske, men har slut på idéer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punkarn89:

Sista halmstråt är att kontrollera kablarna på "HD-Audio" sladden så att rätt stift går till rätt pinne. Lite långsökt kanske, men har slut på idéer.

Slutsatsen är nog att ditt moderkort är trasigt. Reklamera.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Slutsatsen är nog att ditt moderkort är trasigt. Reklamera.

Ja det verkar inte bättre. Har skickar en support ticket till Asus gällande detta. Så får se. Men jag orkar nog inte mer. Kan köra trådlöst med hörlurar så jag klarar mig. Orkar verkligen inte med krånglet med att rycka ut allt o skicka iväg o vara utan.

Permalänk
Inaktiv

vill du absolut ha frontpanel fungerande så kan du köpa ett internt ljudkort och stoppa in i datorn.

https://www.webhallen.com/se/product/292160-ASUS-XONAR-SE-PCI...

https://www.komplett.se/product/833259/datorutrustning/datork...