Titta på film eller serier med Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Titta på film eller serier med Oculus Quest 2

Varit lite nyfiken och undrar hur det är med att se filmer och serier med Oculus Quest 2?
Ser det bra ut och blir det en bra känsla och orkar man med att titta på en långfilm med enheten?

Har googlat lite och enligt en del så ska det vara riktigt trevligt.

Även kolla med hjälp av kodi som det verkar finnas möjligheter.

Kommer ytterst sällan spela med enheten utan mest titta på film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Varit lite nyfiken och undrar hur det är med att se filmer och serier med Oculus Quest 2?
Ser det bra ut och blir det en bra känsla och orkar man med att titta på en långfilm med enheten?

Har googlat lite och enligt en del så ska det vara riktigt trevligt.

Även kolla med hjälp av kodi som det verkar finnas möjligheter.

Kommer ytterst sällan spela med enheten utan mest titta på film och serier.

Så du vill se på ”film” med din oculus 😁😜

Permalänk
Medlem

haha jo filmer och serier.
Frågan är ju om det blir något extra speciellt eller helt enkelt bara en grej som man använder bara ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Varit lite nyfiken och undrar hur det är med att se filmer och serier med Oculus Quest 2?
Ser det bra ut och blir det en bra känsla och orkar man med att titta på en långfilm med enheten?

Har googlat lite och enligt en del så ska det vara riktigt trevligt.

Även kolla med hjälp av kodi som det verkar finnas möjligheter.

Kommer ytterst sällan spela med enheten utan mest titta på film och serier.

Jag har sett ett par filmer i biomiljö på Quest 2. Det fungerar och särskilt om du har högupplöst källmaterial (gärna 8K) men är inte perfekt. Beroende på din budget kan nog bildskärpa, optik och komfort ta ett skutt med Project Cambria som släpps under året (kanske redan på F8 i maj):

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

haha jo filmer och serier.
Frågan är ju om det blir något extra speciellt eller helt enkelt bara en grej som man använder bara ibland.

Jag har inte, men jag tror att det är som när de där fejk VR kartong glasögonen kommer.
Roligt första gången, men sen var det inte något märkvärdigt och bara jobbigt.

Men jag tycker att du ska prova och återkomma hur din erfarenhet var, kanske motiverar det ett köp till oculus för oss andra 😊

Permalänk
Medlem

Jo det är jag sugen på att köpa och kanske testa i helgen
Framförallt titta på film och serie men även tittar runt i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Så du vill se på ”film” med din oculus 😁😜

Dog lite här "HuEhUeHue" ☝️

Har prövat netflix på mitt Quest 2 men det är bara mer jobbigt än häftigt om man jämför med en hygglig tv i dagsläget.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Film är prio ett för nästa headset. Det är otroligt trevligt och så lätt hålla fokus på filmen men kraven på bildkvalitet är ju samtidigt rekordhög. Sde är väldigt jobbigt leva med för film medan jag lättare kan överse med det för spel

Reverb g1 var rätt nära att duga. Tekniken finns ju egentligen men fokus ligger ju tyvärr ofta bredare fov vilket minskar pixeltätheten och skärpan.

Varjo kanske når över min tröskel där jag hellre ser film i vr än oled.

En film som kan rekommenderas är hardcore Henry där allt utspelar sig i FPS.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om att se på film med Quest 2.
Men då har jag inte provat nått högre än 4k.
4k i Quest 2 ser inte ut som 4k på en vanlig skärm.

Jag använder min Quest 2 dagligen annars, vad den gör sig bäst i är spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har testat film på mitt quest 2 och tyckte det vet fruktansvärt. Allt såg grynigt och lågupplöst ut. Jag är dock allmänt ej ett VR-fan och har använt mitt typ 3 gånger sedan köpet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har testat film på mitt quest 2 och tyckte det vet fruktansvärt. Allt såg grynigt och lågupplöst ut. Jag är dock allmänt ej ett VR-fan och har använt mitt typ 3 gånger sedan köpet.

Får man fråga vad du använt der till utom den dåliga filmupplevelsen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får man fråga vad du använt der till utom den dåliga filmupplevelsen

Absolut, har testat Phasmophobia VR (blev fruktansvärt åksjuk) samt superhot (som är väldigt kul) och plank experience

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har prova lite appen skybox och blev imponerad.
För det första så var det enkelt att komma igång och för det andra så var det inte såå dåligt bild igentligen.
Problemet är bara att jag har glasögon och är närsynt men bara på ena ögat så det blev en hel del oskärpa
som gjorde det var inte såå skönt att titta på film eller serier.
Jag har sökt lite på nätet och hittat en del tips men har inte fått det att fungera bra.
Det är svårt att ha glasögonen med fast jag har satt på distansen då man är orolig att man ska skada linserna.

Det enda jag inte har testat ännu är kontaktlinser men det är för jag har aldrig använt sådana förut men får nog skaffa och testa.
Eller kanske hitta några lite mindre glasögon. Om det nu inte finns något tillägg som man kan sätta i enheten som gör man varken behöver linser eller glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Har prova lite appen skybox och blev imponerad.
För det första så var det enkelt att komma igång och för det andra så var det inte såå dåligt bild igentligen.
Problemet är bara att jag har glasögon och är närsynt men bara på ena ögat så det blev en hel del oskärpa
som gjorde det var inte såå skönt att titta på film eller serier.
Jag har sökt lite på nätet och hittat en del tips men har inte fått det att fungera bra.
Det är svårt att ha glasögonen med fast jag har satt på distansen då man är orolig att man ska skada linserna.

Det enda jag inte har testat ännu är kontaktlinser men det är för jag har aldrig använt sådana förut men får nog skaffa och testa.
Eller kanske hitta några lite mindre glasögon. Om det nu inte finns något tillägg som man kan sätta i enheten som gör man varken behöver linser eller glasögon.

Det finns ju linser utan skalm man sätter på linserna bara? Mina var från vr lens lab finns flera olika. Du kanske kommer undan med en för ena ögat då. Jag har svårt för kontaktlinser själv men hade ju vart praktiskt om de nu inte torkar ut i vr hettan. Använda distanser så du får sämre sweetspot är ju inte så kul även om fov inte är så viktigt för bio.

Dock så tror jag nog att du kommer rätt fort vilja ha högre upplösning men det går ju om viljan finns. Har sett film med CV1.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

mm hittade sidan
https://vr-lens-lab.com/product/oculus-quest-2-lens-inserts/
Kan vara en bra sak och testa också
Behöver endå gå till optikern då jag har sabbat mina glasögon och då kan de ge mig de värden som jag behöver.

Jo en högre upplösning frammåt är inte omöjligt men när allt är så nytt så är man imponerad men kanske efter ett tag vill ha något mer.