Adapter för att spegla m.2 ssd

Permalänk
Medlem

Adapter för att spegla m.2 ssd

Har skaffat större lagring som ska ersätta min primära disk. Vilken adapter kan man använda för att spegla den befintliga disken till den nya. Båda är evo 970 plus och vill inte installera om Windows på nytt.

Helst vill jag att adaptern kan kopplas via usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Har skaffat större lagring som ska ersätta min primära disk. Vilken adapter kan man använda för att spegla den befintliga disken till den nya. Båda är evo 970 plus och vill inte installera om Windows på nytt.

Helst vill jag att adaptern kan kopplas via usb.

Verkar som att många kabinetter har försvunnit pga dålig kompabilitet men denna ska fungera till det mesta:

https://www.webhallen.com/se/product/309106-Asus-ROG-Strix-Ar...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Verkar som att många kabinetter har försvunnit pga dålig kompabilitet men denna ska fungera till det mesta:

https://www.webhallen.com/se/product/309106-Asus-ROG-Strix-Ar...

Tack.

Den borde funka. Var lite väl saftigt pris, nästan samma kostnad som disken

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen annan lagring att använda tillfälligt? T ex en extern hårddisk? Eller något du kan låna av en bekant i några timmar?
Isåfall är det ju bara till att göra en avbildning av gamla disken, sen byta till den nya, sen kopiera tillbaka avbildningen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har ingen annan lagring att använda tillfälligt? T ex en extern hårddisk? Eller något du kan låna av en bekant i några timmar?
Isåfall är det ju bara till att göra en avbildning av gamla disken, sen byta till den nya, sen kopiera tillbaka avbildningen.

Extern disk jo men tänker på hur jag ska skicka på avbildningen? Går det att återställa en image på den primära disk som jag startat upp Windows på? Brukar inte fungera så?

Eventuellt får man kopiera filerna manuellt fram och tillbaka. Då behöver jag installera om Windows på den nya disken, kanske får bli så.

Tittade på hårddiskkabinetten igen och den använder USB-C. Min stationära har ingen sådan kontakt, och endast en M.2 plats. Vill gärna kunna formatera den gamla disken när jag är klar. Får väl använda en av de bärbara till det isåfall. I-lands problem...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Styler:

Extern disk jo men tänker på hur jag ska skicka på avbildningen? Går det att återställa en image på den primära disk som jag startat upp Windows på? Brukar inte fungera så?

Nej, man får boota från något annat, t ex ett USB-minne, för att återställa sedan.
T ex Macrium Reflect Free och Clonezilla klarar detta galant. Båda är gratis, men Reflect är mycket enklare; Clonezilla är dock open source om man tycker det är viktigt.

Så processen är ungefär:

  1. Installera Reflect och skapa en image-backup på hela disken till extern HDD

  2. Skapa recovery-media inuti Reflect, och testa att den startar korrekt från den (samt hittar extern HDD)

  3. Byt M.2-disk

  4. Boota från recovery-media och återställ OS+data till den nya disken

Edit: La till att man bör kolla att recovery-miljön faktiskt fungerar innan man byter. Bökigt att sätta tillbaka bara för att försöka fixa det annars.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag använder denna:339 Kronor

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng såna här https://noerdic.se/collections/externa-lagringskabinett-och-i... som används till det mesta, OS, lagring, kloning, mm. Eftersom du har 2 Samsung SSD så använder du deras program för kloningen, det är gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag har ett gäng såna här https://noerdic.se/collections/externa-lagringskabinett-och-i... som används till det mesta, OS, lagring, kloning, mm. Eftersom du har 2 Samsung SSD så använder du deras program för kloningen, det är gratis.

Den är bara för M.2 SATA, så den fungerar inte till en NVMe SSD som 970 EVO.

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Jag använder denna:339 Kronor

Kör också den.
Kanon den funkat har.
Kör adapter usb-c till usb den kan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den är bara för M.2 SATA, så den fungerar inte till en NVMe SSD som 970 EVO.

Ok, kollade inte specsen på disken, men den här funkar garanterat. https://noerdic.se/collections/m-2-nvme-ssd/products/maiwo-us...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.