100% remote som junior-utvecklare?

Permalänk

100% remote som junior-utvecklare?

Någon som fixat 100% remote eller vet någon? Hur hände det? Vilka slags företag är det som erbjuder den typen av jobb?

Lättare att hitta hybrid-jobb kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagnerHerbivore:

Någon som fixat 100% remote eller vet någon? Hur hände det? Vilka slags företag är det som erbjuder den typen av jobb?

Lättare att hitta hybrid-jobb kanske?

Jag tror inte det är en bra idé, om du ens hittar ett sådant jobb.
Som senior på nytt jobb har jag ofta känt att jag saknar närheten för att kunna ställa korta frågor och få höra lite kontorsskvaller. Det har gått bra ändå och nu ett tag senare är det nog vilket som, men som junior är nog den perioden mycket längre och mycket viktigare.

Jag blev headhuntad till mitt jobb och lade som krav att jobba 100% distans. När jag tänker efter har vi faktiskt en nyexad som börjar på distans nu, men han är väldigt nischad så det var nog mer han eller ingen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera det, vare sig för dig eller för organisationen, om inte organisationen är väldigt väldigt mogen med distansarbete och har tydliga och ingående mentorskaps program.

Permalänk
Medlem

Jag tog examen under pandemin och fick anställning på ett konsultföretag. Första 10 veckorna betalade min arbetsgivare utbildning för mig som skedde över hela landet remote. Därefter hamnade jag på ett uppdrag där var enbart jag som utvecklare ihop med en kund som satt ~30 mil bort.

Det innebar 100% remote för min del, även om jag haft ett kontor att åka till om jag känner för det.
För min del har det funkat men har börjat besöka kontoret mer och mer för att få utlopp för mitt sociala behov.
Är på väg in i ett uppdrag där jag troligen kommer vara på plats på halvtid, för min del känns det önskvärt

Flera av mina kollegor har uppdrag med en uppdragsgivare som befinner sig en bra bit bort. En del träffas aldrig och en del träffas någon gång i månaden. Det är varierande och där finns ingen garanti för att få jobba remote inbakat i anställningen.

Permalänk
Avstängd

Rent generellt så är det en fördel att möta nya människor IRL när man börjar ett nytt jobb. Det är min erfarenhet när nya medarbetare börjat hos oss. Efter ett tag går det utmärkt att arbeta på distans, men just i början så finns det enorma vinster med att ses i verkliga livet.

Det gäller inte enbart det man sysslar med på jobbet, utan också att lära känna nya människor.

Permalänk
Medlem

Under pandemin var det regel snarare än undantag att köra helt remote, av uppenbara anledningar. Jag tror att acceptansen för distansarbete blivit betydligt högre då det i överlag gått väldigt bra, men för helt gröna utvecklare är det lite knepigt. Jag tror att det mer handlar om att företag i Sverige i regel inte har så mycket erfarenhet av att onboarda på distans än att det skulle vara objektivt sämre. Det krävs mer struktur i processen då det inte blir lika mycket spontan interaktion som det blir på ett kontor. Onboarding är viktig oavsett erfarenhet, men för en junior är den givetvis av betydligt högre vikt då erfarenheten som krävs för att kompensera för dålig onboarding saknas.

Finns det positioner på distans för juniorer? Ja, det gör det. Men för din egen skull vill du nog säkerställa att det finns erfarenhet att onboarda på distans för att undvika en dålig upplevelse. Med bara några års erfarenhet blir det nog betydligt lättare att hitta distansarbete.

Permalänk
Medlem

Som junior kommer du ha 1000 frågor och jag skulle verkligen rekommendera att köra på plats med seniora i ett par år.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.