Vad är det för fel på svenska grafikkortspriser?

Permalänk

Vad är det för fel på svenska grafikkortspriser?

Tyska sidan 3DCenter skriver att tyska priser på nvidia grafikkort nu endast ligger 6% över MSRP medan AMD RX 6000 serien ligger 2% över MSRP. Tittar jag på svenska priser så ligger de t ex ett RTX 3080 från tredjepart minst 30% över ett svenskt MSRP av ett RTX 3080 Founder Edition. Detta är för tyska marknaden.

Varför står de stilla i Sverige? De går inte alls ner som i alla andra delar av världen.

moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför står de stilla i Sverige? De går inte alls ner som i alla andra delar av världen.

moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.

Litet land = få butiker => Sämre konkurrens => Sämre priser

Går de köpa till ett OK pris i Tyskland så bör samma vara gå att hitta förr eller senare via Amazon. Priserna här kommer också gå ned men släpande. Gissar dessutom att ett stort problem är vad de skall göra av kort som köpts in "dyrt" och ligger i lager. Då håller man gärna på nästa inköp vilket ökar tiden ytterligare.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lite märkligt. För dem som vill är det ju bara att gå till geizhals.eu och söka (och shoppa). Har svårt att tro att svenskarna är mer köpsugna än tyskarna, men svensk handel kanske försöker hålla en högre nivå när det ändå är sommarstiltje?
Nvidia introducerar nästa generation inom mindre än ett par månader, har svårt att tro att värdet på lagervarorna kommer att vara fortsatt högt då, men handlarna vet antagligen vad de gör även om jag har svårt att förstå det.

Permalänk

Inflation och en nedgående valutakurs har troligtvis en del med det att göra. Ett 3080 har ju ett år blivit ca 1000 kr dyrare i MSRP av bara att kronan tappat mot dollarn. Men också att vi hade en mindre topp och att Mining inte varit lika populärt vilket också gör att andra hands marknaden är mindre och fortfarande relativt dyr.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Litet land = få butiker => Sämre konkurrens => Sämre priser

Går de köpa till ett OK pris i Tyskland så bör samma vara gå att hitta förr eller senare via Amazon. Priserna här kommer också gå ned men släpande. Gissar dessutom att ett stort problem är vad de skall göra av kort som köpts in "dyrt" och ligger i lager. Då håller man gärna på nästa inköp vilket ökar tiden ytterligare.

Tycker de svenska priserna också var på väg ned under en tid men sedan några veckor tillbaka har de stannat upp igen.

Skrivet av EntropyQ3:

Håller med om att det är lite märkligt. För dem som vill är det ju bara att gå till geizhals.eu och söka (och shoppa). Har svårt att tro att svenskarna är mer köpsugna än tyskarna, men svensk handel kanske försöker hålla en högre nivå när det ändå är sommarstiltje?
Nvidia introducerar nästa generation inom mindre än ett par månader, har svårt att tro att värdet på lagervarorna kommer att vara fortsatt högt då, men handlarna vet antagligen vad de gör även om jag har svårt att förstå det.

Svensk handel försöker hålla en högre nivå? Lagervaror kostar så jag förstår inte varför de lagerhåller dem.

Skrivet av atlantica4ever:

Inflation och en nedgående valutakurs har troligtvis en del med det att göra. Ett 3080 har ju ett år blivit ca 1000 kr dyrare i MSRP av bara att kronan tappat mot dollarn. Men också att vi hade en mindre topp och att Mining inte varit lika populärt vilket också gör att andra hands marknaden är mindre och fortfarande relativt dyr.

Inflationen är ju inte begränsad till Sverige utan vad jag försökte antyda var att det är stora skillnader nu mellan tyska och svenska priser även om tyska momsen är lite mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Inflation och en nedgående valutakurs har troligtvis en del med det att göra. Ett 3080 har ju ett år blivit ca 1000 kr dyrare i MSRP av bara att kronan tappat mot dollarn. Men också att vi hade en mindre topp och att Mining inte varit lika populärt vilket också gör att andra hands marknaden är mindre och fortfarande relativt dyr.

För ett år sedan fick man $1,22 för 1 Euro, nu $1,08, så även Euro har ju tappat mot dollarn.
Så jag vet inte om det är hela förklaringen.

Finns väl många datorbutiker på kontinenten som skeppar till Sverige? Kanske borde man sluta vara "feg" och beställa därifrån istället. När det gäller musikutrustning köper nästan alla i Sverige från Thomann i Tyskland, så varför inte köpa datorkomponenter från Tyskland också? Finns väl EU-lagar som skyddar konsumenter när det gäller garanti o.s.v.? Vore visserligen tråkigt om stora svenska butiker som Inet och Webhallen går omkull, men samtidigt om de fortsätter utnyttja "lättlurade" svenskar som betalar överpris känns det inte som man vill stödja dem heller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Inflation och en nedgående valutakurs har troligtvis en del med det att göra. Ett 3080 har ju ett år blivit ca 1000 kr dyrare i MSRP av bara att kronan tappat mot dollarn. Men också att vi hade en mindre topp och att Mining inte varit lika populärt vilket också gör att andra hands marknaden är mindre och fortfarande relativt dyr.

Om andrahandsmarknaden är mindre så borde priset sjunka pga stort utbud och liten efterfrågan.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Om andrahandsmarknaden är mindre så borde priset sjunka pga stort utbud och liten efterfrågan.

Nu är det mer att utbudet på andrahandsmarknaden är litet, det vill säga att det inte inkommit samma mängd grafikkort från exempelvis människor som slutat mining. Vilket gör att priset på den svenska andra hands marknaden också är högre i jämförelse med utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Nu är det mer att utbudet på andrahandsmarknaden är litet, det vill säga att det inte inkommit samma mängd grafikkort från exempelvis människor som slutat mining. Vilket gör att priset på den svenska andra hands marknaden också är högre i jämförelse med utomlands.

Det skall dock sägas att det för närvarande läggs ut flera kort som helt enkelt inte blir sålda, för att deras utgångspris på auktionerna är för högt. (Då räknar jag inte med blockets hoppfulla säljare som verkar kalkylera med att man skall pruta ner priset.) De priser som i realiteten betalas på avslutade auktioner sjunker också konsekvent, vilket jag ser som en klar indikation på marknaden eftersom man kan följa vad folk faktiskt är beredda att betala när de själva får sätta sin gräns.
Och den fortsätter att sjunka för den befintliga generationen kort.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan är väl det som styr. Säljs det inga grafikkort hos ÅF behöver de sänka priserna. Säljer de grafikkort behöver de inte sänka priserna.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det skall dock sägas att det för närvarande läggs ut flera kort som helt enkelt inte blir sålda, för att deras utgångspris på auktionerna är för högt. (Då räknar jag inte med blockets hoppfulla säljare som verkar kalkylera med att man skall pruta ner priset.) De priser som i realiteten betalas på avslutade auktioner sjunker också konsekvent, vilket jag ser som en klar indikation på marknaden eftersom man kan följa vad folk faktiskt är beredda att betala när de själva får sätta sin gräns.
Och den fortsätter att sjunka för den befintliga generationen kort.

Det hade varit kul att skrapa data från Tradera på slutpriser på grafikkort för att se utvecklingen på detta faktiskt.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Var hittar ni tyska grafikkort till så mycket bättre priser? Med usel krona plus frakt så verkar priserna ganska lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Var hittar ni tyska grafikkort till så mycket bättre priser? Med usel krona plus frakt så verkar priserna ganska lika.

Detta är denna sida som tyska priser brukar tas från när det sammanställs statistik.
https://geizhals.eu/

Permalänk
Medlem

Finns ASUS TUF 3080 v2 för 8799 på Webhallen nu, stuff are happening

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Detta är denna sida som tyska priser brukar tas från när det sammanställs statistik.
https://geizhals.eu/

Gick in och kollade, priserna är ju bara marginellt bättre. Lite drygt en tusenlapp i bästa fall, sen ska det frakt på det. Priserna sjunker dessutom snabbt i Sverige nu, stiltjen som folk talar om är över.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Prisjakt säger uppenbarligen inte hela sanningen men den här grafen visar ju en riktigt seg utveckling.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Varför tror folk generellt sett att priserna kommer sjunka under sommaren? Vad är det som händer då exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Var hittar ni tyska grafikkort till så mycket bättre priser? Med usel krona plus frakt så verkar priserna ganska lika.

Fast tråden handlar väl mer om varför det är 1000 kronor billigare i tyskland gentemot Sverige

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jzrock:

Varför tror folk generellt sett att priserna kommer sjunka under sommaren? Vad är det som händer då exakt?

Färre köper oftast och sen release info/lager tömning inför nya generationen gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som vill betala ordinariepris för en grafikkortsgeneration som sjunger på sista versen?

Känns ju som att man får vara jäkligt desperat för att lägga pengar på ett RTX 3080 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är vem som vill betala ordinariepris för en grafikkortsgeneration som sjunger på sista versen?

Känns ju som att man får vara jäkligt desperat för att lägga pengar på ett RTX 3080 nu.

Det vet du inte förrän om fyra-fem månader skulle jag säga.

Om 4070 landar på 9-10 papp och du kan få hem ett 3080 för 7’ begagnat så ser jag en poäng. Att köpa nytt blir dock svårmotiverat, men förseningar kan göra det valet vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det vet du inte förrän om fyra-fem månader skulle jag säga.

Om 4070 landar på 9-10 papp och du kan få hem ett 3080 för 7’ begagnat så ser jag en poäng. Att köpa nytt blir dock svårmotiverat, men förseningar kan göra det valet vettigt.

Så är det ju, det lärde sig väl folk antagligen när de gick på de omotiverade recensionsbombningarna av RTX 20-serien och inte köpte såna till rimliga priser.

Jag tror dock att vi kommer se en normalisering av prisläget och att de nya korten i vanlig ordning kommer kosta obetydligt mer eller samma som föregångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det ju, det lärde sig väl folk antagligen när de gick på de omotiverade recensionsbombningarna av RTX 20-serien och inte köpte såna till rimliga priser.

Jag tror dock att vi kommer se en normalisering av prisläget och att de nya korten i vanlig ordning kommer kosta obetydligt mer eller samma som föregångarna.

Håller tummarna, då blir det ett 4070/4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Finns väl EU-lagar som skyddar konsumenter när det gäller garanti o.s.v.? Vore visserligen tråkigt om stora svenska butiker som Inet och Webhallen går omkull, men samtidigt om de fortsätter utnyttja "lättlurade" svenskar som betalar överpris känns det inte som man vill stödja dem heller.

Nu är det ju också så att det är väldigt dyrt att driva företag i Sverige så att ha dyrare priser är kanske inte för att utnyttja lättlurade svenskar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1