Master/Slave-uttag mördar DDRminnen?
Hej gänget!
Jag har en dator som är kopplad via ett Master/Slave grenuttag (Brennenstuhl Secure-Tec 8-vägs) där datorn styr strömmen till skärmen och två aktiva studiomonitorer (Tapco S8 om någon bryr sig). Jag har lagt styrströmmen såpass högt att inget ska aktiveras när datorn är i viloläge.
Nu har för andra gången mina DDR-minnen gått sönder efter att jag haft datorn strömlös och kopplat in den igen. När jag har slagit på nätaggregatet så har allting liksom "hoppat till" och sen släckts igen och när jag startat datorn på riktigt så har jag fått felmeddelanden som indikerar dåliga DDR-minnen.
Den ena gången gick ett minne sönder och denna gång verkar båda ha gått åt skogen, felmeddelandena såg dock lite olika ut de båda gångerna.
Moderkortet verkar nu dessutom tycka att det nya minnet (som garanterat fungerar) är felaktigt också, om man drar ur strömmen en kort stund och sen startar igen. Om man låter datorn vara strömlös i någon timme så verkar datorn sen slå på som den ska utan några uppenbara problem.
Jag har givetvis kopplat bort Master/Slave nu för säkerhets skull.
Det jag undrar är om någon annan har varit med om någon liknande situation med Master/Slave?
Eller kan det vara något defekt med moderkortet som har mördat minnena men inte varit det uppenbara felet förrän nu?
Specs:
Cooler Master V1000 80plus Gold 1000Watt (Nätaggregat) (Model RS-A00-AFBA-G1)
ROG Strix X570-F Gaming (Moderkort)
AMD Ryzen 7 3800X (CPU)
Noctua NH-D15 - BF19 (CPUfläkt)
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX (DDR4-minnen)
CMK32GX4M2B3200C16
RADEON RX 6900 XT Speedster SWFT 319 Core (GPU)