Skrivare som tål att stå orörd - länge?

Permalänk
Medlem

Skrivare som tål att stå orörd - länge?

Jag har två skrivare hemma.

Det ena är en HP bläckstråle-skrivare där utskrifterna i bästa fall ser ut som en streckkod. Det andra är en laserskrivare från Brother där utskrifterna ser smutsiga och otydliga ut, ungefär som om pappret körs genom en tidsmaskin till tredje världskriget.

Har försökt att byta bläck i HP-skrivaren regelbundet, men det blir ohemult dyrt för mig som i bästa fall använder skrivaren var fjärde månad.

Laserskrivaren har jag dammsugit, dammat ur, skakat och rengjort bäst jag kan. Men utskrifterna ser fortfarande lika bedrövliga ut.

Söker därför efter en skrivare som tål att stå orörd, länge. Gärna att den är dammtålig dessutom, eftersom jag inte har plats för skrivaren någon annanstans än i lägenhetsförrådet.

(Bild på senaste laserutskriften)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte direkt på de där vax-baserade skrivarna, "Thermal Wax Printer", då de borde vara mindre känsliga, men när jag läste på om dem lite så verkar kvaliteten på utskrifterna vara rätt pissig framför allt när det gäller arkivbeständighet då de bara håller två år mot upp till 25 för laser eller så. Så jag har tyvärr ingen hjälp att ge.

Personligen har jag skrivit ut på jobbet i ganska många år, och är det mer bråttom eller semester eller så, så erbjuder butiken i huset utskrivning för tio kronor per sida, vilket är ok för typ biljetter eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har två skrivare hemma.

Det ena är en HP bläckstråle-skrivare där utskrifterna i bästa fall ser ut som en streckkod. Det andra är en laserskrivare från Brother där utskrifterna ser smutsiga och otydliga ut, ungefär som om pappret körs genom en tidsmaskin till tredje världskriget.

Har försökt att byta bläck i HP-skrivaren regelbundet, men det blir ohemult dyrt för mig som i bästa fall använder skrivaren var fjärde månad.

Laserskrivaren har jag dammsugit, dammat ur, skakat och rengjort bäst jag kan. Men utskrifterna ser fortfarande lika bedrövliga ut.

Söker därför efter en skrivare som tål att stå orörd, länge. Gärna att den är dammtålig dessutom, eftersom jag inte har plats för skrivaren någon annanstans än i lägenhetsförrådet.

(Bild på senaste laserutskriften)
<Uppladdad bildlänk>

Plasta åtminstone in skrivaren så inte dammet kommer åt, när du ställer undan den
Stor svart sopsäck borde räcka.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Nu var det för länge sen jag aktivt höll på med sådant, men troligen är en laser - näst efter nål- eller typskrivare - det som har bäst chans att tåla långa perioder av stillastående. Den behöver lagras torrt och utan stora variationer i temperatur så du inte får kondens- och korrosionsproblem.

Någonstans runt skrivarens toner/trumma brukade det åtminstone tidigare och på lite bättre kontorsskrivare finnas en tunn metalltråd framför ett gitter/galler. Om dessa två komponenter kan rengöras mycket milt (det ska finnas en plasttabb som drar med sig en liten svamp över tråden) så borde det få ordning på hur mycket toner som läggs på och hur jämnt, så länge inte själva tonern fått fukt och blivit klumpig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tänkte direkt på de där vax-baserade skrivarna, "Thermal Wax Printer", då de borde vara mindre känsliga, men när jag läste på om dem lite så verkar kvaliteten på utskrifterna vara rätt pissig framför allt när det gäller arkivbeständighet då de bara håller två år mot upp till 25 för laser eller så. Så jag har tyvärr ingen hjälp att ge.

Personligen har jag skrivit ut på jobbet i ganska många år, och är det mer bråttom eller semester eller så, så erbjuder butiken i huset utskrivning för tio kronor per sida, vilket är ok för typ biljetter eller så.

Är inte vaxskrivarna borta från marknaden? Har de kommit tillbaka?

On topic,
Lasrarna ger ofta inga bra fotoutskrifter generellt. Om det nu finns några är säkert prislappen fet. Det är nog inte dammet i din laser som är huvudproblemet.

Kanske kan prova att göra ren trumman/-orna med isopropanol, så kanske du får jämnare färg...?

Permalänk

Matrisskrivare. Kan stå orörd hur länge som helst. Nackdel är helt klart ljudnivå. Plus att utskrivna bilder ser ungefär ut som din befintliga utskrift från bläckstråleskrivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu var det för länge sen jag aktivt höll på med sådant, men troligen är en laser - näst efter nål- eller typskrivare - det som har bäst chans att tåla långa perioder av stillastående. Den behöver lagras torrt och utan stora variationer i temperatur så du inte får kondens- och korrosionsproblem.

Någonstans runt skrivarens toner/trumma brukade det åtminstone tidigare och på lite bättre kontorsskrivare finnas en tunn metalltråd framför ett gitter/galler. Om dessa två komponenter kan rengöras mycket milt (det ska finnas en plasttabb som drar med sig en liten svamp över tråden) så borde det få ordning på hur mycket toner som läggs på och hur jämnt, så länge inte själva tonern fått fukt och blivit klumpig.

Åtminstone en del Brother har en liten "tabb" som man kan ta i och dra fram och tillbaka över tråden på tonerkassetten.

Permalänk
Medlem

Fuser är delen i laserskrivare som funkar som skrivhuvud. Om du orkar kan du plocka ur den och kolla och försöka rengöra. Kanske är full med någon sorts beläggning som blivit när den stått länge i ansträngd miljö. Annars borde en ny sån lösa problemet om det finns att få tag på, om du orkar mixtra. Om du rengör den befintliga ser du i vart fall om det blir bättre.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har två skrivare hemma.

Det ena är en HP bläckstråle-skrivare där utskrifterna i bästa fall ser ut som en streckkod. Det andra är en laserskrivare från Brother där utskrifterna ser smutsiga och otydliga ut, ungefär som om pappret körs genom en tidsmaskin till tredje världskriget.

Har försökt att byta bläck i HP-skrivaren regelbundet, men det blir ohemult dyrt för mig som i bästa fall använder skrivaren var fjärde månad.

Laserskrivaren har jag dammsugit, dammat ur, skakat och rengjort bäst jag kan. Men utskrifterna ser fortfarande lika bedrövliga ut.

Söker därför efter en skrivare som tål att stå orörd, länge. Gärna att den är dammtålig dessutom, eftersom jag inte har plats för skrivaren någon annanstans än i lägenhetsförrådet.

(Bild på senaste laserutskriften)
<Uppladdad bildlänk>

Ska du bara skriva ut enklare/små saker kanske du ska titta på en DT, direkt thermal som inte kräver något bläck eller toner. Den bränner utskriften. Dock vet jag inte om det finns till annat än etiketter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Ska du bara skriva ut enklare/små saker kanske du ska titta på en DT, direkt thermal som inte kräver något bläck eller toner. Den bränner utskriften. Dock vet jag inte om det finns till annat än etiketter.

Problemet med de är ju att det är värmekänsligt papper som gäller, och det känns ju som "kassakvitton" liksom. Beständigheten är inte heller direkt super, vilket vi alla nog vet efter att ha försökt tolka något kvitto som legat i plånboken ett halvår eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Någonstans runt skrivarens toner/trumma brukade det åtminstone tidigare och på lite bättre kontorsskrivare finnas en tunn metalltråd framför ett gitter/galler. Om dessa två komponenter kan rengöras mycket milt (det ska finnas en plasttabb som drar med sig en liten svamp över tråden) så borde det få ordning på hur mycket toner som läggs på och hur jämnt, så länge inte själva tonern fått fukt och blivit klumpig.

Skrivet av ztenlund:

Åtminstone en del Brother har en liten "tabb" som man kan ta i och dra fram och tillbaka över tråden på tonerkassetten.

Jag hittade en sådan på Brother-skrivaren senast jag försökte gengöra den. Drog den lilla fliken fram och tillbaka några gånger, men utan att utskriften blev bättre. Kanske att man borde göra det mer regelbundet, snarare än en gång varje kvartssekel som jag

Skrivet av griid:

Ska du bara skriva ut enklare/små saker kanske du ska titta på en DT, direkt thermal som inte kräver något bläck eller toner. Den bränner utskriften. Dock vet jag inte om det finns till annat än etiketter.

Jag har faktiskt övervägt det! Det jag skrivet ut oftast är postnod-etiketter och annat smått. Får kika på om det finns någon som är stor nog att klara det

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har två skrivare hemma.

Laserskrivaren har jag dammsugit, dammat ur, skakat och rengjort bäst jag kan. Men utskrifterna ser fortfarande lika bedrövliga ut.

Söker därför efter en skrivare som tål att stå orörd, länge. Gärna att den är dammtålig dessutom, eftersom jag inte har plats för skrivaren någon annanstans än i lägenhetsförrådet.

(Bild på senaste laserutskriften)
<Uppladdad bildlänk>

Kan tänka mig att trumman behöver bytas på din Brother skrivare. Kontaka Brothers support och se vad de har att säga om saken innan du klickar hem en ny skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har faktiskt övervägt det! Det jag skrivet ut oftast är postnod-etiketter och annat smått. Får kika på om det finns någon som är stor nog att klara det

Om det är till postnord skulle jag säga att det är ett väldigt bra val.
Vad är dina mått, är de max 10cm i bredd funkar denna tex:

https://www.dustin.se/product/5010745898/pc43d-display-203dpi...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med de är ju att det är värmekänsligt papper som gäller, och det känns ju som "kassakvitton" liksom. Beständigheten är inte heller direkt super, vilket vi alla nog vet efter att ha försökt tolka något kvitto som legat i plånboken ett halvår eller så.

Jag ser inte att TS skrivit något om att det måste vara värmekänsligt papper.

Har du bra etiketter så håller utskrifterna i flera år. Det kan jag verifiera, tittar på en etikett som skrevs ut för +5 år sedan och märker ingen skillnad mot ny.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

min s/v laser står i 5 år mellan gångerna jag använder den. kan behöva skaka trumman, då det lätt sätter sig.

Ska den stå i ett DAMMIGT (ie, byggdamm) föråd, släng den i en påse.

Trumman är nog det som är känsligast för skit.

Permalänk
Medlem

Ska den stå länge så kan det inte vara en bläckskrivare. Det bara går inte. Då måste det vara minst en laserskrivare.
Med reservation för att jag inte kan dina källarförhållande så skulle jag nog ta ut och förvara tonern inne i lägenheten om möjligt när skrivaren ska ner i källaren igen.
Ibland har laserskrivare en separat trumma som inte är inbyggd i tonern och då kan ju rensningbladet på trumman torka eller att trumman förlorar möjlighet att hålla sin negativa laddning med åren. Då behöver trumman bytas efter några år.
På vissa skrivarmodeller från olika tillverkare så är trumman inbyggd i tonern istället och då räcker det att man byter toner.

Vill du ha mer detaljerade svar kan du skicka mig en DM.

Permalänk
Medlem

Jag har en laserskrivare från 2009 som fortfarande funkar felfritt idag. Skriver ut 10 gånger om året kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erunas:

Ska den stå länge så kan det inte vara en bläckskrivare. Det bara går inte. Då måste det vara minst en laserskrivare.
Med reservation för att jag inte kan dina källarförhållande så skulle jag nog ta ut och förvara tonern inne i lägenheten om möjligt när skrivaren ska ner i källaren igen.
Ibland har laserskrivare en separat trumma som inte är inbyggd i tonern och då kan ju rensningbladet på trumman torka eller att trumman förlorar möjlighet att hålla sin negativa laddning med åren. Då behöver trumman bytas efter några år.
På vissa skrivarmodeller från olika tillverkare så är trumman inbyggd i tonern istället och då räcker det att man byter toner.

Vill du ha mer detaljerade svar kan du skicka mig en DM.

Brother har normalt sett en trumma som är en separat förbrukningdel med väsentligt längre livslängd (i antal sidor) än tonerkassetten/erna. Man kan ju misstänka att det är trumenheten och/eller tonerkassetten som är orsaken till att utskriften blir som den blir, men att byta dem på spekulation på en enklare skrivare som knappt används är troligen inte värt det.

Permalänk

Finns ju också pulver-skrivare, men dock noll erfarenhet av de, så ingen koll på hur de beter sig över tid

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Finns ju också pulver-skrivare, men dock noll erfarenhet av de, så ingen koll på hur de beter sig över tid

Laserskrivare är också ”pulver” det är det som finns inne i en tonerkasset.
Eller tänker då på någon helt annan teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har en laserskrivare från 2009 som fortfarande funkar felfritt idag. Skriver ut 10 gånger om året kanske.

Samma här, en Brother från 2010. Kan lätt gå tre månader utan den används. Jag köpte till två extra toners men aldrig behövt bytta nånting.
Skillnaden mot TS är dock att min står i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Vår laser kan iaf stå hyffsat länge, och vi dammar aldrig där den står? Trodde det var damm som luktade så bränt när man inte kört den på länge ..

Var typ den billigaste HP man kunde hitta för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

Har en HP pro MFP M280nw som stått i halvåret men skriver på sekunden när man önskar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet säger ju att en laserskrivare som bara får stå på en torr och hyggligt ren plats kan stå ordentligt länge utan att något händer med den.
Jag undrar ju lite vad som hänt med laserskrivaren i frågan, om det har att göra med att den fått stå länge öht.

Bläckstråle däremot ruttnar ju av sig själv, det ingår ju liksom i konceptet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Brother har normalt sett en trumma som är en separat förbrukningdel med väsentligt längre livslängd (i antal sidor) än tonerkassetten/erna. Man kan ju misstänka att det är trumenheten och/eller tonerkassetten som är orsaken till att utskriften blir som den blir, men att byta dem på spekulation på en enklare skrivare som knappt används är troligen inte värt det.

Jag tycker det låter som ett rimligt antagande.
Dock svårt att ställa den diagnosen utan att ha sett trumman på bild eller i verkligheten.

Edit: Jag kan ju tillägga att fuktig och kall luft är väldigt suboptimalt för tonerpulvret i tonerkasseterna. Hur illa det är i hans källare är ju dock svårt att säga.
Som andra föreslagit så är ju en plastpåse att ha skrivaren kanske inte helt dumt.
Är fusern som smälter pulvret in i pappret dålig så är det nog nästan garanterat billigare att köpa en ny skrivare. Reservdels-fusrar kan vara dyrare än enheten dom ingår i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag ser inte att TS skrivit något om att det måste vara värmekänsligt papper.

Har du bra etiketter så håller utskrifterna i flera år. Det kan jag verifiera, tittar på en etikett som skrevs ut för +5 år sedan och märker ingen skillnad mot ny.

DT-skrivare kräver dock det, väl? Etiketter kan absolut hålla rätt bra, men pappret till dessa skrivare är typ kvittopapper, tunt, kommer på rulle, håller inte så länge och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

DT-skrivare kräver dock det, väl? Etiketter kan absolut hålla rätt bra, men pappret till dessa skrivare är typ kvittopapper, tunt, kommer på rulle, håller inte så länge och så.

Du blandar inte ihop värmekänsligt med värmetåligt?
Etiketter håller i många, många år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Du blandar inte ihop värmekänsligt med värmetåligt?
Etiketter håller i många, många år.

Du tog upp DT-skrivare, de fungerar genom att värma upp värmekänsligt papper. Etiketterna till sådana skrivare är också värmekänsliga men består av många fler lager än pappret och är därmed mer tåliga, om jag har fattat det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

DT-skrivare kräver dock det, väl? Etiketter kan absolut hålla rätt bra, men pappret till dessa skrivare är typ kvittopapper, tunt, kommer på rulle, håller inte så länge och så.

Det finns dylika som har färgmedlet på en tunn film som löper över pappret vid en värmetrumma som bränner fast det på annan sorts papper med. T.ex. Zebra tillverkar såna. Snordyra och ingen vidare upplösning men driftsäkra som attan. Om det finns såna i A4 format vet jag inte.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du tog upp DT-skrivare, de fungerar genom att värma upp värmekänsligt papper. Etiketterna till sådana skrivare är också värmekänsliga men består av många fler lager än pappret och är därmed mer tåliga, om jag har fattat det rätt.

Jag vet hur det fungerar, men du och jag tolkar värmetåligt/känsligt olika.
Jag skulle stoppa in värmetåligt papper i sådan skrivare. Värmekänsligt tolkar jag som att det är känsligt för värme och därmed inte klarar av värmen.
När du skriver att värmekänsligt papper är tåliga är ju en direkt motsats.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"