Permalänk
Medlem

Sony A90J HDMI från PC problem

Hej,

Skriver för en polares räkning.

Hans HDMI kabel slutade fungera mellan datorn och TVn så jag tog med mig en av mina gamla som tidigare fungerat fint och försökte koppla in men med resultatet nedan (se bild). Han nämnde då att efter att han installerat om Windows så dök detta problemet upp.

Jag tror dock inte det är fel på kabeln för kopplar man den 10m långa kabeln från datorn till hans skärm så fungerar den. Kopplar man in hans Switch till samma HDMI uttag på TVn så får man bild så det är inte heller TVn.

Jag testade alla möjliga inställningar (inkl drivrutinsborttagning med DDU) som jag kunde komma på men utan resultat.

Idéer?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som relaterat till drivrutinen, att Windows tryckt en default-drivrutin som inte vill skapa rätt signal för det som TV vill använda. Eftersom ni prövat DDU och det inte hjälper, då kan det vara kabeln som är kass. Att det fungerar mot switch och bildskärm kan förklaras med att de kör 1080p till 4K i 30 eller 60 Hz och därför är inom 18 Gbps vilket kabeln orkar med.

Gissar att datorn är modern och klarar 4K/120 över HDMI och att det är därför detta körs mot TV:ns motsvarande 4K/120-kapabla HDMI, eller hur?

Pröva att tillfälligt byta till en HDMI-kontakt på Sonyn som max kör 18 Gbps och 4K/60 för att se ifall det blir bild. Då pekar det på att kabeln inte håller för högre bandbredder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som relaterat till drivrutinen, att Windows tryckt en default-drivrutin som inte vill skapa rätt signal för det som TV vill använda. Eftersom ni prövat DDU och det inte hjälper, då kan det vara kabeln som är kass. Att det fungerar mot switch och bildskärm kan förklaras med att de kör 1080p till 4K i 30 eller 60 Hz och därför är inom 18 Gbps vilket kabeln orkar med.

Gissar att datorn är modern och klarar 4K/120 över HDMI och att det är därför detta körs mot TV:ns motsvarande 4K/120-kapabla HDMI, eller hur?

Pröva att tillfälligt byta till en HDMI-kontakt på Sonyn som max kör 18 Gbps och 4K/60 för att se ifall det blir bild. Då pekar det på att kabeln inte håller för högre bandbredder.

Tack för svaret.

Hans kabel var nog en 4K/30Hz och min är en 4K/60Hz och grafikkortet som polaren har är ett RTX 3080. TVn har tydligen bara 4K/120Hz kontakter men han hade beställt en ny så vi får se om det hjälper. Jag har själv samma upplägg men köpte specifikt en 4K/120Hz kabel på 5m och det fungerar strålande.

En variant är givetvis att han installerar om Windows men det kanske är bäst att testa kabeln först.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

Tack för svaret.

Hans kabel var nog en 4K/30Hz och min är en 4K/60Hz och grafikkortet som polaren har är ett RTX 3080. TVn har tydligen bara 4K/120Hz kontakter men han hade beställt en ny så vi får se om det hjälper. Jag har själv samma upplägg men köpte specifikt en 4K/120Hz kabel på 5m och det fungerar strålande.

En variant är givetvis att han installerar om Windows men det kanske är bäst att testa kabeln först.

Ultra High Speed ska det vara för 4K/120. Risken är annars att GPU och TV pratar med varandra och känner av här sitter det moderna prylar i vardera änden och försöker köra en signal kabeln inte orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ultra High Speed ska det vara för 4K/120. Risken är annars att GPU och TV pratar med varandra och känner av här sitter det moderna prylar i vardera änden och försöker köra en signal kabeln inte orkar.

Noterat, jag meddelar polaren.

Som alltid, tack för utomordentlig hjälp Thomas!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande (eller kanske är samma problem) där själva bootsekvensen funkar fint med bild... alltså bios texten och sedan dom runda prickarna som som snurrar i en cirkel visas perfekt men sedan när man kommer till loginbilden i win11 så blir det som det visas i första inlägget i tråden.
Jag brukar undvika det genom att först starta datorn och sedan efter några sekunder när win11 login borde kommit fram så startar jag TV:en och då funkar det fint... jag kör i 4k 60hz. Om jag skulle råka starta TV:en innan login och få grafiksallad så brukar det gå att fixa genom att dra ut HDMI-kabeln från TV:en och sedan sätta i den igen.
Problemet började när jag skaffade ett nytt grafikkort... ett RTX3080 mot tidigare GTX1660 (som inte hade problem alls). Jag har en Sony TV men inte samma modell.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk

Jag har också i några månader haft samma problem eller väldigt liknande som Stefan_JL. För ett par månader sedan gick det att köra på samma lösning som Stefan_JL gjorde.

"Jag brukar undvika det genom att först starta datorn och sedan efter några sekunder när win11 login borde kommit fram så startar jag TV:en och då funkar det fint... jag kör i 4k 60hz. Om jag skulle råka starta TV:en innan login och få grafiksallad så brukar det gå att fixa genom att dra ut HDMI-kabeln från TV:en och sedan sätta i den igen."

Nu fungerar det dock inte att göra så längre.

För att jag nu ska få bilden att fungera till min Sony KD-85XH9096 så måste jag ändra HDMI-signalformat, jag måste använda mig av Förbättrat format (VRR). Det funkar bara att använda i HDMI-utgång 3 och 4 på tv:n. HDMI-utgång 1 och 2 funkar inte detta. Använder jag mig av förbättrat format 4k 60hz (bästa bild) så låser sig bilden och så kan det också bli en svart kant uppe på bilden. Även streck och artefakter förekommer. Sen om jag ändrar tillbaka till Förbättrat format (VRR) så fungerar det igen. Dock med nedgraderad bildkvalitet. Den tillfälliga fix kom jag på för någon vecka sedan.

Tidigare har jag sedan jag köpte tv:n använt mig av Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild). För då kan jag använda mig av "local dimming" och ett par andra bildinställningar som inte fungerar med förbättrat format (VRR). Bilden blir betydligt mer urvattnad och den fina svärtan är som bortblåst när man använder Förbättrat format (VRR). En av dem största anledningarna till att jag köpte Sony KD-85XH9096 var på grund utav att den har så bra bild med fin svärta. Men nu är jag tvungen att använda mig av Förbättrat format (VRR), vilket nedgraderar bildkvaliteten. Har prövat 3 st olika HDMI-kablar, 2 st olika RTX 3080 grafikkort och testat att ändra drivrutin på datorn. Har också testat att göra drivrutinsborttagning. Har även prövat datorn med en annan tv och där fungerar det utan några problem. Så det är inget fel på datorn eller HDMI-kabeln. Har även prövat datorn med en datorskärm, även där fungerade det utan problem. Har prövat att kolla så alla inställningar är som dem ska vara på tv:n och datorn, vilket dem är.

Jag har läst på nätet genom att googla på problemet, jag har hittat några med samma eller liknande problem men dem har inte hittat någon lösning på problemet. Jag har prövat alla drivrutiner, från 465.89 som släpptes 2021-03-30 ända fram till den allra senaste 516.59 som släpptes 2022-06-29 och jag har då kommit fram till följande. Nvidias drivrutin 511.65 som släpptes 2022-02-01 och alla som är nyare är inte kompatibel med grafikkort ur just RTX 3000 serien tillsammans med (Sony KD-85XH9096) och även andra Sony modeller. Vilket då betyder att min tv inte längre fungerar optimalt tillsammans med mitt RTX 3080.

Dem lösningar som jag har kommit på är följande:

1. Använda "Förbättrat format (VRR)" istället för Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild) då får jag dock mycket sämre bildkvalitet vilket inte är godkänt.

2. Eller använda Nvidia drivrutin 511.23 som släpptes 2022-01-14, vilket är den allra senaste som fungerar på min (Sony KD-85XH9096) tillsammans med RTX 3080. Vilket inte är speciellt bra i längden. Vissa spel vägrar till och med att starta om man inte har den senaste drivrutinen, eller så blir prestandan sämre. Detta alternativet är då heller inte godkänt.

3. Byta grafikkort till AMD (vilket jag inte är intresserad av.)

4. Byta TV. Min TV är 21 månader gammal och Sony lämnar garanti upp till 3 år.

Frågan är dock är detta Nvidias eller Sonys fel?
För mitt GTX 1080ti fungerar på min Sony tv med den senaste drivrutinen och med Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild). Då är det ju inget fel. Men kombinerar man Sonys TV med RTX 3080 och installerar en drivrutin nyare än 511.23 så återkommer problemet. Det finns hela 8 nyare drivrutiner efter 511.23 och ingen av dessa fungerar.

Jag har kontaktat Nvidia, men dem vill inte erkänna att det är deras drivrutiner som inte fungerar tillsammans med min Sony TV. Har testat att felsöka problemet med deras hjälp via chatt utan att det har hjälpt. Har även kontaktat Sonys support och med deras hjälp felsöka problemet, även där funkade det inte. Ska dock återkomma till deras support idag med kvitto på tv:n och delge min önskan om att jag vill reklamera tv:n för ett den inte fungerar som den ska helt enkelt.

Har någon här på Sweclockers någon annan lösning så dela gärna med er!

Permalänk
Bildexpert 📺

Sonys H-serie är från 2020 och just XH90-modellerna var ett undantag som enda Sony-modell som skulle få 4K/120 och VRR. Och ni fick ju vänta bra länge på att få den utlovade VRR-uppdateringen. Problemet verkar var den system/mediakrets Sony använder och jag misstänker att problemen är olösliga med den befintliga hårdvaran. Prioritet för VRR-fixar är inte PC, utan Xbox och PS5.

Brukar alltid vara den här typen av problem med första generationerna hårdvara. Och som TV-branschen fungerar är det tyvärr "...vi löser det nästa generation...". Tror inte du får till det med annat än en ny TV. Jobbigt att reklamera – stå gärna på dig! Sony lovade nog för mycket med den där modellen.

Permalänk

Tack för ditt svar Laxpudding!