Jag har också i några månader haft samma problem eller väldigt liknande som Stefan_JL. För ett par månader sedan gick det att köra på samma lösning som Stefan_JL gjorde.
"Jag brukar undvika det genom att först starta datorn och sedan efter några sekunder när win11 login borde kommit fram så startar jag TV:en och då funkar det fint... jag kör i 4k 60hz. Om jag skulle råka starta TV:en innan login och få grafiksallad så brukar det gå att fixa genom att dra ut HDMI-kabeln från TV:en och sedan sätta i den igen."
Nu fungerar det dock inte att göra så längre.
För att jag nu ska få bilden att fungera till min Sony KD-85XH9096 så måste jag ändra HDMI-signalformat, jag måste använda mig av Förbättrat format (VRR). Det funkar bara att använda i HDMI-utgång 3 och 4 på tv:n. HDMI-utgång 1 och 2 funkar inte detta. Använder jag mig av förbättrat format 4k 60hz (bästa bild) så låser sig bilden och så kan det också bli en svart kant uppe på bilden. Även streck och artefakter förekommer. Sen om jag ändrar tillbaka till Förbättrat format (VRR) så fungerar det igen. Dock med nedgraderad bildkvalitet. Den tillfälliga fix kom jag på för någon vecka sedan.
Tidigare har jag sedan jag köpte tv:n använt mig av Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild). För då kan jag använda mig av "local dimming" och ett par andra bildinställningar som inte fungerar med förbättrat format (VRR). Bilden blir betydligt mer urvattnad och den fina svärtan är som bortblåst när man använder Förbättrat format (VRR). En av dem största anledningarna till att jag köpte Sony KD-85XH9096 var på grund utav att den har så bra bild med fin svärta. Men nu är jag tvungen att använda mig av Förbättrat format (VRR), vilket nedgraderar bildkvaliteten. Har prövat 3 st olika HDMI-kablar, 2 st olika RTX 3080 grafikkort och testat att ändra drivrutin på datorn. Har också testat att göra drivrutinsborttagning. Har även prövat datorn med en annan tv och där fungerar det utan några problem. Så det är inget fel på datorn eller HDMI-kabeln. Har även prövat datorn med en datorskärm, även där fungerade det utan problem. Har prövat att kolla så alla inställningar är som dem ska vara på tv:n och datorn, vilket dem är.
Jag har läst på nätet genom att googla på problemet, jag har hittat några med samma eller liknande problem men dem har inte hittat någon lösning på problemet. Jag har prövat alla drivrutiner, från 465.89 som släpptes 2021-03-30 ända fram till den allra senaste 516.59 som släpptes 2022-06-29 och jag har då kommit fram till följande. Nvidias drivrutin 511.65 som släpptes 2022-02-01 och alla som är nyare är inte kompatibel med grafikkort ur just RTX 3000 serien tillsammans med (Sony KD-85XH9096) och även andra Sony modeller. Vilket då betyder att min tv inte längre fungerar optimalt tillsammans med mitt RTX 3080.
Dem lösningar som jag har kommit på är följande:
1. Använda "Förbättrat format (VRR)" istället för Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild) då får jag dock mycket sämre bildkvalitet vilket inte är godkänt.
2. Eller använda Nvidia drivrutin 511.23 som släpptes 2022-01-14, vilket är den allra senaste som fungerar på min (Sony KD-85XH9096) tillsammans med RTX 3080. Vilket inte är speciellt bra i längden. Vissa spel vägrar till och med att starta om man inte har den senaste drivrutinen, eller så blir prestandan sämre. Detta alternativet är då heller inte godkänt.
3. Byta grafikkort till AMD (vilket jag inte är intresserad av.)
4. Byta TV. Min TV är 21 månader gammal och Sony lämnar garanti upp till 3 år.
Frågan är dock är detta Nvidias eller Sonys fel?
För mitt GTX 1080ti fungerar på min Sony tv med den senaste drivrutinen och med Förbättrat format 4k 60hz (bästa bild). Då är det ju inget fel. Men kombinerar man Sonys TV med RTX 3080 och installerar en drivrutin nyare än 511.23 så återkommer problemet. Det finns hela 8 nyare drivrutiner efter 511.23 och ingen av dessa fungerar.
Jag har kontaktat Nvidia, men dem vill inte erkänna att det är deras drivrutiner som inte fungerar tillsammans med min Sony TV. Har testat att felsöka problemet med deras hjälp via chatt utan att det har hjälpt. Har även kontaktat Sonys support och med deras hjälp felsöka problemet, även där funkade det inte. Ska dock återkomma till deras support idag med kvitto på tv:n och delge min önskan om att jag vill reklamera tv:n för ett den inte fungerar som den ska helt enkelt.
Har någon här på Sweclockers någon annan lösning så dela gärna med er!