Windowsuppdateringar att undvika för att slippa få frågan om att aktivera Windows?

Permalänk
Medlem

Windowsuppdateringar att undvika för att slippa få frågan om att aktivera Windows?

Jag har en gammal Dell Precision laptop som jag i många år har kört 64-bitarsversionen av Windows XP på.
Jag använder endast datorn för lite lek så som exempelvis Arduino eller för att trimma Saaben med.

För några år sen så fick jag för mig att installera om Windows och när det var klart så var det dags att uppdatera den.
Efter att någon av uppdateringarna hade körts så gick det dock inte att komma in i datorn längre. Den frågade om jag ville registrera Windows och eftersom att jag kör en crackad version så ville jag inte det men klickade jag nej så vägrade den att starta upp över huvud taget.
För att komma åt t.ex utforskaren så var jag tvungen att starta i felsäkert läge.

För en tid sen så fick jag för mig att börja använda datorn igen och blåste ur allt på hårddisken på nytt och installerade om så nu fungerar den som den ska igen.

Dock så har jag inte vågat installera några uppdateringar, jag har inte ens haft den uppkopplad mot nätet än.

Nu är ju då frågan, vilka uppdateringar är det jag ska undvika för att slippa att samma sak händer igen?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha den uppkopplad och den alltid kommer stå fristående med två så specifika områden som du beskriver så behöver du kanske inte uppdatera datorn.
Men ska du koppla upp den så köp en Windows 10 licens och blås på alla uppdateringar så du kan använda den säkert online.

Permalänk
Medlem

Det går alltså att köra en Windows 10 licens med ett äldre OS numera?
Tänka sig att de äntligen har lärt sig något på Microsoft.

Jag kommer inte använda datorn att surfa med men vill kunna ha möjligheten att gå ut på nätet och hämta uppdateringar och liknande.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Det går rätt bra att köra Windows 10 utan att aktivera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Det går alltså att köra en Windows 10 licens med ett äldre OS numera?
Tänka sig att de äntligen har lärt sig något på Microsoft.

Jag kommer inte använda datorn att surfa med men vill kunna ha möjligheten att gå ut på nätet och hämta uppdateringar och liknande.

Ingen aning om det fungerar, men mitt förslag var att du installerar och kör Windows 10 om du ska koppla upp den så att du får uppdateringar då Windows 10 version 20H2 eller senare är det enda OS som får uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Det går alltså att köra en Windows 10 licens med ett äldre OS numera?
Tänka sig att de äntligen har lärt sig något på Microsoft.

Jag kommer inte använda datorn att surfa med men vill kunna ha möjligheten att gå ut på nätet och hämta uppdateringar och liknande.

Det framgår inte vilken Windowsversion du försöker installera (eller har installerat).
Menar du att du installerade om Windows XP och är rädd för att ladda ner uppdateringarna?

Permalänk
Medlem

Om det är XP det handlar om så är mitt tips att inte låta den börja dra ner några uppdateringar, korrekt licensierat eller inte. Sist jag försökte mig på den manövern dödade hela OS:et sig självt eftersom det var en så stor mängd uppdateringar som skulle ner, och då började jag ändå på SP3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är XP det handlar om så är mitt tips att inte låta den börja dra ner några uppdateringar, korrekt licensierat eller inte. Sist jag försökte mig på den manövern dödade hela OS:et sig självt eftersom det var en så stor mängd uppdateringar som skulle ner, och då började jag ändå på SP3.

Det kan också vara lite klurigt att hitta en webbläsare på XP som fungerar med dagens hemsidor.

Permalänk
Medlem

Går det ens att uppdatera Windows XP online längre? Förra året ominstallerade jag XP på en maskin, men jag lyckades aldrig få några uppdateringar att dyka upp alls.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att vi inte tillåter piratkopieringssnack låser jag tråden i enlighet med §7 i forumreglerna (piratkopiering).

Skrivet av EPG:

eftersom att jag kör en crackad version så ville jag inte det men klickade jag nej så vägrade den att starta upp över huvud taget.

Nu är ju då frågan, vilka uppdateringar är det jag ska undvika för att slippa att samma sak händer igen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...