Komponentrensning (GPU, CPU, PSU etc)

Permalänk
Medlem

Fick mina risers men två st defekta. Kan inte klaga då jag betalade 50kr + frakt. Verkar ju inte vara något fel på GPU och att förvänta sig att säljare skall byta pasta och kuddar för att kortet går varmt är något man isåfall bör komma överens om innan. I stort sett alla GDDR6X minnen går varma och kommer leda till att kylpastan och kuddar åldrad fortare och köper man ett kort som gått 24/7 kan man nog förvänta sig att man behöver byta det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

nu vill inte jag komma med någonsorts pekpinne.. men i fortsättningen så ge fan i att köpa saker som har suttit i mining-riggar.
fö. det är bara att polisanmäla honom, uppenbart bedrägeri att sälja trasiga produkter som fungerande.

Det är inte riktigt så binärt. Folk som vet vad dom håller på med sköter sin miningutrustning (håller nere temperaturerna) så är det inga problem. Finns flertalet tester på det som visar noll försämring av prestanda efter ett flera års mining. LTT gjorde ett test bland annat.
Sköter man det däremot kass så är det så klart inget bra (som för mig som köpte defekt), men så är det ju med allt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Fick mina risers men två st defekta. Kan inte klaga då jag betalade 50kr + frakt. Verkar ju inte vara något fel på GPU och att förvänta sig att säljare skall byta pasta och kuddar för att kortet går varmt är något man isåfall bör komma överens om innan. I stort sett alla GDDR6X minnen går varma och kommer leda till att kylpastan och kuddar åldrad fortare och köper man ett kort som gått 24/7 kan man nog förvänta sig att man behöver byta det själv.

Oj. Vet inte riktigt vad jag ska svara på det. När jag köper något begagnat så förväntar jag mig att det fungerar om inget annat har påtalats. Jag förväntar mig att jag ska kunna sätta grafikkortet, av senaste generationen så inte speciellt gammalt, i datorn och använda det utan att behöva byta kylpasta, köpa nya pads för flera hundra kronor och byta dom också. Kortet gick alltis inte att använda i det skicket jag mottog det i.

Även om GDDR6X-minnen går varmt så går dom inte så varmt att dom throttlar vid normal gejming (eth-mining som är extremt minnesintensivt är något annat) om allt är OK.

Hade det i annonsen stått "illa skötta kort som har mine:ats 24/7 - köp på en egen risk, du kanske behöver fixa lite själv" - så hade det varit något annat, men nu gjorde det inte det.

Så nej, jag förväntar mig inte att behöva göra en helservice bara för att jag köper begagnat - och jag tycker ingen annan ska behöva göra det heller. Ibland blir inte allt 5 plus - och det har hänt mig när jag har köpt grejer tidigare på SweC och då har det alltid gått att lösa så att både jag som köpare och den andra som säljaren har kunnat sova gott.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bimbim:

Det är inte riktigt så binärt.

jag tycker i mån och mycket det är binärt.. för liksom.. vad är det för människor som minar? pengartorskar.. nåväl, behöver inte vara fel eller så, däremot så vet jag att det är en matematisk ekvation.. oc är alltid inblandad i någon del av ett minings korts livslängd.
sen personligen så har jag inte träffat någon som minar som jag personligen skulle kunna go i god för.. finnder det svårt att ta bitcoin/nft människor som seriösa människor (som skulle sköta sina arbetsverktyg).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bimbim:

jag förväntar mig inte att behöva göra en helservice bara för att jag köper begagnat - och jag tycker ingen annan ska behöva göra det heller.

fan, missa detta i mitt förra svar och ingen redigerings funktion.. iaf.. jag instämmer i din subjektiva uppfattning om hur en försäljning går till. Helservice är något soim utförs FÖRE försäljning. jag hoppas verkligen det löser sig först mest lite cashback från honom.. eller att du polisanmäler, inte för att något kommer hända.. men iaf.

Permalänk
Medlem

Lite sent inlägg, men jag köpte 2st 1000w nätaggregat, cpu, moderkort och ställning för moderkort. Allt fungerade felfritt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42