Hur länge ska jag behöva bråka med Telia?

Permalänk
Medlem

Hur länge ska jag behöva bråka med Telia?

Hej

För 5 månader sedan hade jag ett klockrent fiberbolag "bredband2 100mbit". Jag gick förbi en telia butik för att klämma och känna på en samsung z3 flip. Försäljare kom och erbjöd mig 250mbit för samma pris som bredband2 ifall jag skriver upp mig på 12 månader.

Självklart svarade jag ifall ni bjuder på alla avgifter i början med!

299 kr i månaden i 12 månader

Han skulle bjuda på router och startavgift.

Månad 1 : 448 kr (Startavgift + 10 dagars fiber)
Jag går tillbaka till butiken och klagar. Han ber om ursäkt och meddelar att det dras på nästa faktura.

Månad 2 : 319 kr ...
Jag går tillbaka en gång till, han säger att de har problem i systemet just nu och beklagar så mycket.

Månad 3 : 299 kr ....
Jag ringer telia support och hon säger att hon hittar mitt avtal och det har varit strul i systemet, hon lovar att de ska dra av 400 kr på nästa faktura och månaden efter.

Månad 4 : 250 kr .................... På fakturan står det 299 kr - 49.90 fakturaavgift.

Vad ska jag göra nu? Börjar bli tråkigt att vänta i köer..

Permalänk
Medlem

Därför jag undviker Telia för all framtid.
Jag hoppade på Black Friday Telia fiber erbjudande.
Men när det skulle aktiveras gick det inte, fick ringa säkert 15 gånger och sitta i kö varje gång. De sa det är något fel på min adress o blabla. Efter 1 vecka utan internet fick jag nog och ångrade köpet.

Ownit aktiverade mitt fiber på 5 minuter efter jag ringt in och gjort min beställning.

MEN, trots jag ångrade köpet och fick bekräftelse osv så fick jag första fakturan ca 3 veckor senare.
Kontakta dom och sa att jag ångrat köpet då telia inte kunde aktivera tjänsten. Han "tog bort" fakturan.

Nästa månad kom det ner en till faktura . Igen fick man ringa och bråka, nu sa han att det är avslutat på riktigt.

Nästa månad IGEN kom en till faktura, denna gången med en påminnelseavgift.
Då gick jag i taket och bad att de tar de vidare till högre instans, och krävde att de dessutom tar bort ALL min information samt konto på telia.se.

Äntligen blev jag fri från fler fakturor.
Så mycket telefonsamtal, tid, huvudvärk när jag inte ens hade en tjänst.

Vad du ska göra?
Ja fortsätt hävda din rätt antar jag, eller be att bli kopplad till någon högre "instans" om möjligt som jag fick kontakt med.

Kommer aldrig mer röra telia i alla fall, kvittar hur bra erbjudande dom än har.

Permalänk
Medlem

Du ska ringa supporten igen! Förklara hela situationen och berätta historian från början, kortfattat. Med betoning på att du ligger ute med X antal kronor.

Varken Telias försäljare eller Support kan göra mer än försöka. Deras system kan mycket väl vara trassel, om inte rätt person får ärendet på företaget!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag sitter fast med Telia som enda alternativet efter flytten, och har 100/100 för 299:- i 1 år.
Hoppas jag man förhandla ner priset genom att försöka säga upp det när det väl är dags. Suger att dom är dem enda att välja på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ush Telia är verkligen ett trassel företag. Har själv Telias ADSL som enda alternativ. Dock får jag fiber inom 1-2 månader och då blir jag av med Felia. Ska bli enormt skönt må jag säga.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska ringa imorgon... igen... blir säkert lovad igen att de drar av nästa månad.. men antar att det blir ett samtal till nästa månad.. Efter detta går jag tillbaka till Bredband2. Märker ingen skillnad på 100/100 mot 250/100 för mitt dagliga liv.

Permalänk
Medlem

Telia har haft ockerpriser så länge jag minns åtminstone. Själv har jag Bredband2 och betalar 408 kr i månaden för 500/500. Motsvarande hos Telia skulle gå på 699 i månaden, det vill säga en prisökning på drygt 71 %.

Synd att de är så populära för jag förstår verkligen inte varför.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad ska jag göra nu?

Vad står det i avtalet du skrev under? Underlättar att veta om det gått rätt till i den änden

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Brukar ju vara att man betalar i förskott så första fakturan brukar innehålla innevarande + nästa månads faktura

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Det du ska göra är att skicka mejl så du har bevis.

Sen slutar du betala deras fakturor, och bestrider dem istället.

Då kommer det hända grejor ska du se.

Permalänk
Medlem

Nu är jag... Trött

Förra månaden snackade jag med faktura-support och han lovade ännu denna gång att fakturan för augusti ska vara nollad... Men tro fan att den kom nu ändå.

Kommer aldrig mer vara kund hos Telia efter detta är över..

Permalänk
Medlem

Telia är skräp, undvik.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har själv blivit lovad slopad start avgift mm av försäljare. alltid kommer den ändå och det blir ett jävla trassel att bli av med den. Nyckeln i detta är muntliga avtal. INGÅ aldrig enbart i muntliga avtal, säg att du vill ha det på papper då blir det ofta lättare att bevisa.

Telia har jag aldrig haft men enbart blivit varnad för av ALLA undvik det till varje pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Telia: FELIA
Hade det inte var för att dom är enda alternativet så hade jag aldrig valt dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Därför jag undviker Telia för all framtid.
Jag hoppade på Black Friday Telia fiber erbjudande.
Men när det skulle aktiveras gick det inte, fick ringa säkert 15 gånger och sitta i kö varje gång. De sa det är något fel på min adress o blabla. Efter 1 vecka utan internet fick jag nog och ångrade köpet.

Ownit aktiverade mitt fiber på 5 minuter efter jag ringt in och gjort min beställning.

MEN, trots jag ångrade köpet och fick bekräftelse osv så fick jag första fakturan ca 3 veckor senare.
Kontakta dom och sa att jag ångrat köpet då telia inte kunde aktivera tjänsten. Han "tog bort" fakturan.

Nästa månad kom det ner en till faktura . Igen fick man ringa och bråka, nu sa han att det är avslutat på riktigt.

Nästa månad IGEN kom en till faktura, denna gången med en påminnelseavgift.
Då gick jag i taket och bad att de tar de vidare till högre instans, och krävde att de dessutom tar bort ALL min information samt konto på telia.se.

Äntligen blev jag fri från fler fakturor.
Så mycket telefonsamtal, tid, huvudvärk när jag inte ens hade en tjänst.

Vad du ska göra?
Ja fortsätt hävda din rätt antar jag, eller be att bli kopplad till någon högre "instans" om möjligt som jag fick kontakt med.

Kommer aldrig mer röra telia i alla fall, kvittar hur bra erbjudande dom än har.

Det, plus att dom övervakar hela sverige! Fra sitter på telia nätet och övervakar alla tydligen. Garanterat sveriges värsta internet. Känns som stat-nätet mer än bredband. Känns påtvingat och många har inga andra valmöjligheter. Telia är skit verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmt6zdjbrp:

Det, plus att dom övervakar hela sverige! Fra sitter på telia nätet och övervakar alla tydligen. Garanterat sveriges värsta internet. Känns som stat-nätet mer än bredband. Känns påtvingat och många har inga andra valmöjligheter. Telia är skit verkligen.

Det är ingenting som Telia styr över eller som enbart gäller Telia. Samtliga operatörer som äger tråd (kabel) där signaler passerar Sveriges gränser lyder under bland annat Lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Det spelar därmed noll och ingen roll vilken inhemsk operatör du brukar då samtliga lyder under samma lagar, även om de använder annan kabel än Telias.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720