Snabbtitt: Sony WH-1000XM5 – en dyr och väldigt bra uppföljare

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Sony WH-1000XM5 – en dyr och väldigt bra uppföljare

Den senaste upplagan i Sonys populära hörlursserie har testats av Calle, som sätter dem på prov mot föregångaren WH-1000XM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

intressant upplevelse!
Jag har XM3 (köpt här via marknaden) och tycker att just telefonsamtal och nyttan med brusreducering vid flygning har varit de två stora fördelarna. Då jag läst både här och på andra ställen att telefonsamtal har varit en riktig akilleshäl har jag passat på att fråga de jag pratar med men de har inte haft något att anmärka på. Däremot har jag själv anmärkt på den rent horribla ljudkvaliteten på XM3 och skulle inte vilja använda dem ur andra än smidighetsperspektiv.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kul läsning! Bra jobbat @crispvandahl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

intressant upplevelse!
Jag har XM3 (köpt här via marknaden) och tycker att just telefonsamtal och nyttan med brusreducering vid flygning har varit de två stora fördelarna. Då jag läst både här och på andra ställen att telefonsamtal har varit en riktig akilleshäl har jag passat på att fråga de jag pratar med men de har inte haft något att anmärka på. Däremot har jag själv anmärkt på den rent horribla ljudkvaliteten på XM3 och skulle inte vilja använda dem ur andra än smidighetsperspektiv.

Jag är flitig användare av XM4 och min enda erfarenhet av XM3 var en snabb jämförelse i butik. Tyckte de lät rätt olika, uppfattade XM3 som rätt "boomig" med bas i jämförelse, och lite otydligare som att man lyssnar genom en tunn dörr eller något sådant. Tycker XM4 är riktigt trevlig, men har inte testat XM5 alls. Spännande om den låter så mycket bättre, samtidigt rätt dyr.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Grattis till första publicerade testet @CrispVanDahl! 👏🏻

Permalänk
Medlem

Det är sjukt att mikrofonen fortfarande är så dålig i alla dessa olika trådlösa lurar, under all kritik tycker jag, en ensamstående mikrofon för 199kr är ju lika bra/bättre

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Bra recension! Dock HELT bedrövligt att Sony har mage att ta 5000kr för den här kvaliteten på mikrofonen. Otroligt faktiskt.

Permalänk

Dyr och ful och dålig mikrofon. Jag själv hade tänkt att köpa XM5, det blir nog 6an ostället.

Permalänk
Medlem

Som XM4 ägare har jag funderat på om det är värt en uppgradering eller inte.

Det som saknas i artikeln är finesserna som följer med, eller om det är förändrat sedan innan etc. Jag gillar exempelvis att ANC ändrar sig utifrån vad man gör, kör jag bil så har dom ett läge, på kontoret ett annat. Om man håller upp handen mot kåpan så tystas musik/etc ned och jag hör kollegan prata med förstärkning, jag stängde av den otroligt irriterande funktionen med att om man pratar pausar det man gör (försök "sjunga" med i en låt utan att det pausar om du kan!). Det finns en funktion att scanna öronen och ställa om efter atmosfäriskt tryck etc. Finns det här kvar eller har det kommit något nytt och isf var det det användbart?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dyr och ful och dålig mikrofon. Jag själv hade tänkt att köpa XM5, det blir nog 6an ostället.

Ful är ju subjektivt. Själv tycker jag den ser bättre ut än alla föregångare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det som stört mig av xm3 och verkar samma i xm4 är när man är ute och pratar i telefon i lurarna så spelar den upp det miccarna tar upp, sjukt irriterande.
Så normalt så plockar brisreduceringen bort vind bilar etc. Men så fort man är i samtal så inte bara att brisreduceringen blir sämre, nä den ska också skicka in vind och billjud in i mina öron.
Det är ljud som inte personen i andra änden hör så mycket av men jag hör väldigt väl.

Jobbigt att lyssna på möten på vägen till jobbet när jag bara hör vind och bilar.

Är det samma i xm5

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gurk:

Som XM4 ägare har jag funderat på om det är värt en uppgradering eller inte.

Det som saknas i artikeln är finesserna som följer med, eller om det är förändrat sedan innan etc. Jag gillar exempelvis att ANC ändrar sig utifrån vad man gör, kör jag bil så har dom ett läge, på kontoret ett annat. Om man håller upp handen mot kåpan så tystas musik/etc ned och jag hör kollegan prata med förstärkning, jag stängde av den otroligt irriterande funktionen med att om man pratar pausar det man gör (försök "sjunga" med i en låt utan att det pausar om du kan!). Det finns en funktion att scanna öronen och ställa om efter atmosfäriskt tryck etc. Finns det här kvar eller har det kommit något nytt och isf var det det användbart?

Tjena! Sorry om det blev otydligt i testet.
För att svara på din fråga så: Ja
Samtliga av dom funktionerna finns kvar och nu i efterhand så borde jag kanske tagit med ett segment om det. Fokuset har legat på dom funktionerna jag har använt mest men jag tar givetvis med mig feedback!

Permalänk
Medlem

Har både xm4 och xm5 och måste dessvärre säga att xm4 är ljusår bättre när det kommer till noice-canceling. Dock är det skönt att slippa bruset. Det är inte helt borta men tillräckligt för att kunna ha lurarna utan musik om man bara vill få lite lugn i vardagen. Hade hoppats kunna sälja mina xm4 men som det är nu får de vara kvar och användas när jag är ute. Xm5 duger dock gott när jag är hemma och grannens hund löper amok

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur funkar dessa passivt till en dator? Jag skulle vilja ha något som funkar bra både trådlöst till telefonen men även går att köra i datorn med bra ljud utan fördröjningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Kul läsning! Bra jobbat @crispvandahl!

Skrivet av JonasT:

Grattis till första publicerade testet @CrispVanDahl! 👏🏻

Tackar så hemskt mycket! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det som stört mig av xm3 och verkar samma i xm4 är när man är ute och pratar i telefon i lurarna så spelar den upp det miccarna tar upp, sjukt irriterande.
Så normalt så plockar brisreduceringen bort vind bilar etc. Men så fort man är i samtal så inte bara att brisreduceringen blir sämre, nä den ska också skicka in vind och billjud in i mina öron.
Det är ljud som inte personen i andra änden hör så mycket av men jag hör väldigt väl.

Jobbigt att lyssna på möten på vägen till jobbet när jag bara hör vind och bilar.

Är det samma i xm5

Ja det är sjukt störande (har xm4) och sen är mikrofonen så dålig att man inte kan ha samtal om rummet inte är helt tyst.

Har flera gånger provat ringa i en butik men personen på andra sidan hör mig aldrig så får alltid ta samtalen i telefonen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Arzei:

Hur funkar dessa passivt till en dator? Jag skulle vilja ha något som funkar bra både trådlöst till telefonen men även går att köra i datorn med bra ljud utan fördröjningar.

Hej! Testade aldrig passivt med datorn men testade aktivt med kabel och fick rätt halvdant resultat. Tror dock det har mer att göra med potentiellt inte superbra integrerat ljudkort på moderkortet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja det är sjukt störande (har xm4) och sen är mikrofonen så dålig att man inte kan ha samtal om rummet inte är helt tyst.

Har flera gånger provat ringa i en butik men personen på andra sidan hör mig aldrig så får alltid ta samtalen i telefonen.

Fungerat väldigt bra i discord....åt det hållet. Kompisen i andra ändan hör hyffsat rent och bra för discord har krisp....men jag får dras med all vind och skit.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Däremot har jag själv anmärkt på den rent horribla ljudkvaliteten på XM3 och skulle inte vilja använda dem ur andra än smidighetsperspektiv.

Då måste nog dina begagnade lurar vara trasiga.
Äger själv XM3 (samt ett gäng Beyer dynamics, sennheisers, AKG och audio tecnicas) och att säga att dem har rent av en horribel ljudkvalitet är ju rent av felaktigt även om alla får ha sin åsikt! 😂

Grym recension, rolig läsning!
Men vart är test av batteritiden/laddningstiden?

Det är nog det jag är mest nöjd med när det kommer till dessa lurar! Mina XM3 laddar på nolltid och håller ju i en mindre evighet! Laddar heller i princip inte ur någonting när dem bara ligger och dammar några veckor heller!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej! Testade aldrig passivt med datorn men testade aktivt med kabel och fick rätt halvdant resultat. Tror dock det har mer att göra med potentiellt inte superbra integrerat ljudkort på moderkortet osv.

Har fått för mig att XM4 fungerar sämre med kabel, tyckte det när jag först fick dem och en bekant köpte nyligen och märkte samma sak. Tänkte jag hade inbillat mig men kanske inte om fler märker samma sak. Undrar vad det är som spökar där, speciellt om det fortsätter med XM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fungerat väldigt bra i discord....åt det hållet. Kompisen i andra ändan hör hyffsat rent och bra för discord har krisp....men jag får dras med all vind och skit.

Intressant, Discord klarar inte ens att rensa upp ljudet från min studiomikrofon hemma i lägenheten (med krisp igång)

Med lurarna kopplade med BT till datorn slipper man dock oljudet genom att byta ljudkälla från Headset (WH-1000XM4 Hands-Free AG audio) till Headphones (WH-1000XM4 Stereo).

Sitter med mina på nu till datorn pga barn i bakgrunden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@JonasT
Minns jag fel att du testade XM4 för ett tag sedan, kanske till och med en video?

Har du testat XM5:orna? Kan har du använt XM4 en längre tid för att kanske ge en synpunkt från en person som använt den ena luren länge?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Intressant, Discord klarar inte ens att rensa upp ljudet från min studiomikrofon hemma i lägenheten (med krisp igång)

Med lurarna kopplade med BT till datorn slipper man dock oljudet genom att byta ljudkälla från Headset (WH-1000XM4 Hands-Free AG audio) till Headphones (WH-1000XM4 Stereo).

Sitter med mina på nu till datorn pga barn i bakgrunden

Om man nu undviker oljudet på dator....varför kan inte telefonen då. Brukar vara bättre support på telefonerna än dator

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om man nu undviker oljudet på dator....varför kan inte telefonen då. Brukar vara bättre support på telefonerna än dator

Tror du kan i teamspeak/discord men tror du tappar funktionen att använda mikrofonen på lurarna.

Har aldrig provat dock för när jag sitter vid datorn har jag en riktig mikrofon.

Tycker aldrig telefoner har bättre valmöjligheter än dator men vi tänker kanske på helt olika saker? Ofta har man nästan noll kontroll över saker i en telefon imo och då kör jag inte ens ios.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av BadNewsBrod:

Då måste nog dina begagnade lurar vara trasiga.
Äger själv XM3 (samt ett gäng Beyer dynamics, sennheisers, AKG och audio tecnicas) och att säga att dem har rent av en horribel ljudkvalitet är ju rent av felaktigt även om alla får ha sin åsikt! 😂

Grym recension, rolig läsning!
Men vart är test av batteritiden/laddningstiden?

Det är nog det jag är mest nöjd med när det kommer till dessa lurar! Mina XM3 laddar på nolltid och håller ju i en mindre evighet! Laddar heller i princip inte ur någonting när dem bara ligger och dammar några veckor heller!

Hej! Insåg att jag kanske borde haft en del om detta. Sony menar att XM5 har i stort sett samma batteritid som XM4 och det är ungefär det jag upplevt. Så hyfsat lång helt enkelt.
Att ladda batteriet går däremot fort som attan. Testade inte mer vetenskapligt än att jag körde dom genom en Satechi-laddare med en C till C kabel där både kabel och laddare har stöd för PD.
Kan väl meddela att det tar typ 3 timmar för en 0-100 laddning. Betydligt snabbare om dom inte är helt urladdade.

Permalänk
Medlem

Känner igen det där med att XM4 satt obekvämt. Var det som fick mig att välja XM3 istället, att man kunde känna fyran trycka på huvudet. Lär ha dessa i flera år till men hade varit trevligt om kollegorna slutade klaga på ljudet i teams

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Känner igen det där med att XM4 satt obekvämt. Var det som fick mig att välja XM3 istället, att man kunde känna fyran trycka på huvudet. Lär ha dessa i flera år till men hade varit trevligt om kollegorna slutade klaga på ljudet i teams

Bara fixa en fungerande mikrofon så slipper du nog klagomålen

Jag skulle skicka mail till chefen om någon satt med XM3/XM4 i möten

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara fixa en fungerande mikrofon så slipper du nog klagomålen

Jag skulle skicka mail till chefen om någon satt med XM3/XM4 i möten

Känns verkligen som en extremt löjlig sak att kontakta ens chef över. Min chef hade nog fnyst

Så vida det inte är högljutt på kontoret så är det inte något som klagas på mycket utan det är snarare ”jaha är X där, vi hör honom”. Varken jag eller mina kollegor tycker det är ett problem stort nog att behöva köpa en separat mikrofon för.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror du kan i teamspeak/discord men tror du tappar funktionen att använda mikrofonen på lurarna.

Har aldrig provat dock för när jag sitter vid datorn har jag en riktig mikrofon.

Tycker aldrig telefoner har bättre valmöjligheter än dator men vi tänker kanske på helt olika saker? Ofta har man nästan noll kontroll över saker i en telefon imo och då kör jag inte ens ios.

Blåtand har ofta varit väldigt spökigt på dator. Mest det jag tänker på. Kodecs som inte blir implementerade etc etc.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har XM3 och är väldigt nöjd. Kul att höra att det ändå finns ordentlig uppgradering att göra om det skulle behövas.