Permalänk
Medlem

Subwoofer Out 2.

Denon AVR X2700H

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Angående Sub-utgångar. Eftersom alla(?) nu förtiden ändå har aktiv sub så borde det väl inte spela nån större roll om man kör med adapter (1 -> 2) på utgången?

Har inte så mycket erfarenhet av andra märken men min Marantz 7001 använder jag ännu. Trivs med den men den är ju inte så modern i dagsläget även om den har HDMI.
Dock har priserna på 5xxx, 6xxx, 7xxx serien etc gått upp ganska mycket. Men samtidigt så har de ju utökat funktionerna och effekten. Marantz 5015 har ju tex pre-out på alla kanaler. Var reserverat till de dyrare förut.

Pre-out har man haft nytta av förr i tiden då man hade fest och körde med extra slutsteg.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ska ev beställa imorron, en Marantz NR 1711 men vill bara veta om nån har haft problem med Panasonic TV:ar å Marantz A/V recviers. Tv:n är en Panasonic TX - 58HX810E. Yamahan (RX - V685) funkade utan problen. Tack för hjälpen.

Edit: Gäller övriga TV märken osså. Om nån undrar varför jag inte ev beställer en Marantz SR5015, så har dom utgått ur sortimentet (iallafall på den sidan).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ska ev beställa imorron, en Marantz NR 1711 men vill bara veta om nån har haft problem med Panasonic TV:ar å Marantz A/V recviers. Tv:n är en Panasonic TX - 58HX810E. Yamahan (RX - V685) funkade utan problen. Tack för hjälpen.

Edit: Gäller övriga TV märken osså. Om nån undrar varför jag inte ev beställer en Marantz SR5015, så har dom utgått ur sortimentet (iallafall på den sidan).

Brodern Har en LG g1 och en sr7015 som inte riktigt vill kommunicera med hdmi cec. Dock har jag skälv en LG c7 och sr6013 och de har inga som helst problem överhuvud taget.

Ingen butik har SR5015 längre enligt prisjakt. Tänket att det kan kanske vara ett täcken på att det kommer en ny snatrt och ersätter, då den är några år och Marantz har tidigare (innan covid) typ släppt en nya reciverar varie år nu runt augusti/september.
Kollade på Marantz hemsida och där står inget om någon ny än, MEN det stog av någon anledning "NYA" på SR5015 ? men kan ju vara så att de inte har uppdaterat sidan på bra länge med.
Oavsett så kan det nog inte skada att fråga butiken varför den receivern inte längre finns innan du lägger en åder.
https://www.marantz.com/sv-se/category/hometheatre/avreceiver

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Brodern Har en LG g1 och en sr7015 som inte riktigt vill kommunicera med hdmi cec. Dock har jag skälv en LG c7 och sr6013 och de har inga som helst problem överhuvud taget.

Ingen butik har SR5015 längre enligt prisjakt. Tänket att det kan kanske vara ett täcken på att det kommer en ny snatrt och ersätter, då den är några år och Marantz har tidigare (innan covid) typ släppt en nya reciverar varie år nu runt augusti/september.
Kollade på Marantz hemsida och där står inget om någon ny än, MEN det stog av någon anledning "NYA" på SR5015 ? men kan ju vara så att de inte har uppdaterat sidan på bra länge med.
Oavsett så kan det nog inte skada att fråga butiken varför den receivern inte längre finns innan du lägger en åder.
https://www.marantz.com/sv-se/category/hometheatre/avreceiver

Tack för svaret, har själv haft en LG (budgetmodell, 55 å 4K för några år sen). Men tyckte att deras Simplink var rätt så klabbig gällande A/V recviers jämfört med min Panasonic TV (Viera link), bara att koppla in reviern till eARC porten (2), ändra till "Hemmbio" i ljudmenyn. Jag nöjer mig med 7x50W som SR1711 har (högtalarna pallar mellan 100W - 150W - 8Ohm om jag inte minns fel).

Edit : En st avart Marantz SR1711 beställd, kommer på måndag mellan kl 1700 - 2200 (Best). Så på måndag blir öronskadorna läkta (från dom dåliga TV högtalarna). Blir till att se sista avsnittet av Stranger Things med Atmos ljud.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har precis fått min Marantz, blev lite problem igår med leveransen. Blir en spännade dag imorron då alla högtalarkabelar å HDMI kablar ska kopplas in + kalibreringen av högtalarna ska göras.
Tur att jag beställde rätt så snabbt (fanns 6 st i lager), kollade för ca 1 timme sen - var 3 st kvar i lager.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kotan:

Angående Sub-utgångar. Eftersom alla(?) nu förtiden ändå har aktiv sub så borde det väl inte spela nån större roll om man kör med adapter (1 -> 2) på utgången?

Har inte så mycket erfarenhet av andra märken men min Marantz 7001 använder jag ännu. Trivs med den men den är ju inte så modern i dagsläget även om den har HDMI.
Dock har priserna på 5xxx, 6xxx, 7xxx serien etc gått upp ganska mycket. Men samtidigt så har de ju utökat funktionerna och effekten. Marantz 5015 har ju tex pre-out på alla kanaler. Var reserverat till de dyrare förut.

Pre-out har man haft nytta av förr i tiden då man hade fest och körde med extra slutsteg.

Det kan bli skillnad beroende på hur filtret fungerar för en kabelförgrening innebär ju definitivt mono medans ett aktivt filter med 2 utgångar kan tillåta stereo, är det verkligen en sub eller nått som används för LFE är det kanske inte så stor skillnad men vill man använda det för bas eller som basstöd kan det påverka ljudet, det kan kanske även skilja pga om man har separat dsp/eq per utgång så att man kan placeringskompensera på ett bättre sätt med separata utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antalet kopplingar bak spelar ingen roll. För att kallas 7.2 ska den klara av att kallibrera båda subbarna oberoende av varandra. Det brukar börja på 15.000kr+ och 7.4. vid 30-40.000kr+

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har kopplat in allt (Blu ray, TV, högtalare, sub, Chromecasten i TV:n). Wi - Fi/Bluetooth antennerna går att skruva av/på, vilket jag inte gjorde då jag hatar dessa spröt. Updatering av firmwere kommer alltså att ske trådat. Manualen är ett stort hopplöst dåligt skämt. Yamahans manual var lite bättre. Ljud/högtalare inställningarna var bättre i Yamahan än i Marantz:n (vänjer sig efter ett tag). Ljudvolymen är just fruktansvärt låg, från Blu ray, Netflix å SVT Play (säkekert nån inställning) jämfört mot Yamahan.

Edit: Receivern uppdaterad till senaste firmwere å ljudvolymen är fixad (instllning som sagt). Har dock inte gjort nån mickalibering (gjord manualt) ännu, får bli senare. DTS:X å Dolby Atmos testat (Blu ray filmer med DTS:X å Dolby Atmos ljud). Är nöjd så långt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har kopplat in allt (Blu ray, TV, högtalare, sub, Chromecasten i TV:n). Wi - Fi/Bluetooth antennerna går att skruva av/på, vilket jag inte gjorde då jag hatar dessa spröt. Updatering av firmwere kommer alltså att ske trådat. Manualen är ett stort hopplöst dåligt skämt. Yamahans manual var lite bättre. Ljud/högtalare inställningarna var bättre i Yamahan än i Marantz:n (vänjer sig efter ett tag). Ljudvolymen är just fruktansvärt låg, från Blu ray, Netflix å SVT Play (säkekert nån inställning) jämfört mot Yamahan.

Edit: Receivern uppdaterad till senaste firmwere å ljudvolymen är fixad (instllning som sagt). Har dock inte gjort nån mickalibering (gjord manualt) ännu, får bli senare. DTS:X å Dolby Atmos testat (Blu ray filmer med DTS:X å Dolby Atmos ljud). Är nöjd så långt.

Kul att du blev nöjd till slut.
Men du har inte tänkt på att få din förra repparerad och det går?
https://se.yamaha.com/sv/support/service_locator/index.html

https://tv-trim.se/
https://elcare.com/sv-se

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kul att du blev nöjd till slut.
Men du har inte tänkt på att få din förra repparerad och det går?
https://se.yamaha.com/sv/support/service_locator/index.html

https://tv-trim.se/
https://elcare.com/sv-se

Tack för länkarna, jag misstänker att det är "Bioschipet" som är kasst, Yamahan går att starta men inget "Please wait" laddas, så man kan inte komma åt iställningarna alls å inget ljud (högtalarna funkar, kopplade till Marantz:n). Som vanligt är det ju en kostadsfråga men kanske längre fram i tiden, vi får se.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vet någon om vad Marantz motsvarighet till Yamahas"Stralght" (som du bl.a kan stänga av Blu ray:ns inbyggda DolbyDTS decoder å låta recviern koda av ljudet), heter på Marantz 1711 (om det finns). Finns ju nåt som heter "Pure Direct" å har sökt på Google men står inget om detta gör likadant som Yamahas "Straight". Tack för hjälpen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vet någon om vad Marantz motsvarighet till Yamahas"Stralght" (som du bl.a kan stänga av Blu ray:ns inbyggda DolbyDTS decoder å låta recviern koda av ljudet), heter på Marantz 1711 (om det finns). Finns ju nåt som heter "Pure Direct" å har sökt på Google men står inget om detta gör likadant som Yamahas "Straight". Tack för hjälpen.

I blu ray spelaren ska du välja bitström/pasthru som ljud ut. Då skickas ljudet så att resivern avkårdar det istället.
Sedan i Marantzen så är "Direkt" och "pure Direkt" de som gör att resivern spelar upp det den får utan att uppmixsa ljudet något till mer högtalare än tängkt.

Vet inte om det var det du är ute efter, men det är så du gör för att resivern ska avkårda och inte spelaren.

Edit: Borde vara samma som på din som min att när du väljer direkt i recivern så ändras det bara för den ingången du förtillfället använder, och koms ihåg för den ingången till du byter igen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I blu ray spelaren ska du välja bitström/pasthru som ljud ut. Då skickas ljudet så att resivern avkårdar det istället.
Sedan i Marantzen så är "Direkt" och "pure Direkt" de som gör att resivern spelar upp det den får utan att uppmixsa ljudet något till mer högtalare än tängkt.

Vet inte om det var det du är ute efter, men det är så du gör för att resivern ska avkårda och inte spelaren.

Edit: Borde vara samma som på din som min att när du väljer direkt i recivern så ändras det bara för den ingången du förtillfället använder, och koms ihåg för den ingången till du byter igen.

Ok, tack för svar. Står på Auto i Blu ray spelarn (Sony UBP - X700). Då den har bara 2 lägen i "Digital ljudutmatning" - Auto (Bitsream) å PCM (mycket sämre ljud). Det jag var ute efter - är det dumt att först koda av ljudet i Blu ray spelarn å vidare till recviern - dubbelt arbete" om man säger så

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ok, tack för svar. Står på Auto i Blu ray spelarn (Sony UBP - X700). Då den har bara 2 lägen i "Digital ljudutmatning" - Auto (Bitsream) å PCM (mycket sämre ljud). Det jag var ute efter - är det dumt att först koda av ljudet i Blu ray spelarn å vidare till recviern - dubbelt arbete" om man säger så

👍🙂
Fins nog en info knapp på kontrollen till recivern där man kan se vad för singnal och hur många högtalare som är aktiva från den signalen. Samt vilka högtalare som spelar. Står det Dolby eller DTS så får resivern signalen i bitström. 🙂 Annars står det PCM så får den signalen i PCM.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

👍🙂
Fins nog en info knapp på kontrollen till recivern där man kan se vad för singnal och hur många högtalare som är aktiva från den signalen. Samt vilka högtalare som spelar. Står det Dolby eller DTS så får resivern signalen i bitström. 🙂 Annars står det PCM så får den signalen i PCM.

Tack igen för svar. Kör jag t.ex Stranger Things från Netflix (Chromecast TV), får jag Atmos i displayen på recviern å likadant från Blu ray:n när man kör en film med Atmos ljud. TV:n (Panasonic TX - 58HX810E) är inställd på Bitstream. Tv:n har Dolby Notice på, så på Netflix får jag upp text med Dolby Vision/Atmos på TV:ns övre högra hörn när en film/serie använder dessa, sen kan vissa filmer/serier kan ha Atmos textat men ibland stämmer det inte.
Högtalarna Polk Audio Monitor XT 90 (ovanpå frontarna Polk Audio Monitor XT 20) nställda på "främre Dolby Atmos enabled speakers i recviern (manual inställning).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.