Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Permalänk
Medlem

Cookie-inställningarlänken i footern gör ingenting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Cookie-inställningarlänken i footern gör ingenting alls.

När jag trycker på den får jag upp inställningarna för Cookies, samma som kommer upp när man går in på Sweclockers första gången.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Många arga röster i den här tråden men jag vill ändå slå ett slag för att även om det kanske inte är den bästa hanteringen så är den ändå relativt bra och mycket bättre än många andra.
Feedbacken togs emot på ett bra sätt och ett arbete startades. Många av integrationer som har byggts in i system över flera år kan inte tas bort över en natt. Att ta in feedback och trycka in det i planeringen som har funnits sedan tidigare är inte heller bara att göra.
Att släcka hela siten pga problemet är ju enligt mig en överreaktion, men flera här verkar ha tyckt att det hade varit den bästa lösningen.
Att ärendet inte har högsta prio är inte heller konstigt, att sidan fortsätter vara online och skyddad mot intrång är prio 1.

Det jag hade velat sett hade gjorts annorlunda var kommunikation till användarna i form av "Vi har kommit till känna att våra cookie consent inte fungerar som det ska och tills vi har åtgärdat det rekommenderar vi användare som inte vill ha cookies att använda en ad-blocker"

På så vis hade hemsidan kunnat fortsätta vara online, och de användare som bryr sig har information dom kan agera på och samtidigt fortsätta läsa på sweclockers.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Feedbacken togs emot på ett bra sätt

Eh...vet inte om jag kan hålla med om det.

Citat:

men flera här verkar ha tyckt att det hade varit den bästa lösningen

Inte sett en enda som tyckt det tror jag. Oavsett är det försvinnande få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Eh...vet inte om jag kan hålla med om det.

Jag tycker att den enormt långa tiden att få svar på frågan och att ens ta reda på hur det ligger till är alldeles för lång. Det skulle ha funnits möjlighet att åtminstonde reda ut vad som händer på betydligt kortare tid. Att komma med en fungerande och säker lösning kan ta lite längre, men att under så lång tid svara på medlemmars frågor med "Jag vet inte" (Hur välformulerat det må ha varit) är inte alls bra. Kanske särskilt på ett teknikforum

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag tycker att den enormt långa tiden att få svar på frågan och att ens ta reda på hur det ligger till är alldeles för lång. Det skulle ha funnits möjlighet att åtminstonde reda ut vad som händer på betydligt kortare tid. Att komma med en fungerande och säker lösning kan ta lite längre, men att under så lång tid svara på medlemmars frågor med "Jag vet inte" (Hur välformulerat det må ha varit) är inte alls bra. Kanske särskilt på ett teknikforum

Det är väl rätt uppenbart att Geeks / SweClockers haft vissa "organisatoriska utmaningar" senaste åren, verkar varit många kockar inblandade.

Permalänk
Medlem

Vi kan väl ändå alla komma överens om att vi är på en mycket bättre plats idag än vi var när tråden började

De har lyssnat, omställning tar tid, beslut måste tas och förankras internt innan man delar de öppet

Självklart kan information flöda snabbare och alla vara mer transparenta, men vi ser ju på resultatet att de försöker och bättrar sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

De har lyssnat, omställning tar tid, beslut måste tas och förankras internt innan man delar de öppet

Självklart kan information flöda snabbare och alla vara mer transparenta, men vi ser ju på resultatet att de försöker och bättrar sig

Ändå har inget meddelats på frontsidan, än till i denna dag. Inte ens i nyhetsposten för https://www.sweclockers.com/nyhet/36717-imy-svenska-bolag-mas... sas något om detta, inklusive att SwC själva använt Google Analytics tidigare. Istället fick alla en pekpinnig förmaning av Noelia att inte diskutera politik i kommentarstråden till nyheten. Väldigt litet av SwCs agerande känns okej i den här frågan enligt mig.

Istället en massa mörkande och fegande och vägran att ge besked. Finns ingen anledning att sitta och försvara dem bara för att de i övrigt driver en bra väbbsajt. Ingen är perfekt, men här kan de fan vara mycket bättre än de varit hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ändå har inget meddelats på frontsidan, än till i denna dag. Inte ens i nyhetsposten för https://www.sweclockers.com/nyhet/36717-imy-svenska-bolag-mas... sas något om detta, inklusive att SwC själva använt Google Analytics tidigare. Istället fick alla en pekpinnig förmaning av Noelia att inte diskutera politik i kommentarstråden till nyheten. Väldigt litet av SwCs agerande känns okej i den här frågan enligt mig.

Istället en massa mörkande och fegande och vägran att ge besked. Finns ingen anledning att sitta och försvara dem bara för att de i övrigt driver en bra väbbsajt. Ingen är perfekt, men här kan de fan vara mycket bättre än de varit hittils.

Exakt därför jag länkade den tråden här, dels för exponering, men också som en hint till redaktionen. Om vi fortsätter skriva här så ska du de att de lyfter fram det tydligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt därför jag länkade den tråden här, dels för exponering, men också som en hint till redaktionen. Om vi fortsätter skriva här så ska du de att de lyfter fram det tydligare

Och du ser inte problemet i det?

Permalänk
Medlem

Klassisk "oops, så synd att vi blev påkomna".
En halv ursäkt, om ens det, och sedan kör ledningen ste hårt på att tiga ihjäl problemet.

Pinsamt. Hade det varit Hemmets Journal hade det säkert funkat men att ledningen på Sweclockers tror att användarna är så inkompetenta att se inte märker något? Det är skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Och du ser inte problemet i det?

Klart det finns ett problem, men det finns också motstånd generellt mot att erkänna misstag, framförallt inom något på sidans expertområde

Tänk om det skulle komma fram att alla lösenord lagrades i klartext eller liknande

Tror de vill lyfta fram det, men vet inte hur eller vem som har mandat

Lägg också till att de bytt chef några gånger och avslutat senaste på förtid, kanske finns ett visst glapp där

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Klart det finns ett problem, men det finns också motstånd generellt mot att erkänna misstag, framförallt inom något på sidans expertområde

Tänk om det skulle komma fram att alla lösenord lagrades i klartext eller liknande

Tror de vill lyfta fram det, men vet inte hur eller vem som har mandat

Lägg också till att de bytt chef några gånger och avslutat senaste på förtid, kanske finns ett visst glapp där

I detta fall underlättas det hela dock av att det numera finns lagkrav gällande vilka skyldigheter man har att informera om denna typ av händelser liksom hur det ska ske.

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt...

Sen ska man väl som alltid ta några andetag och fundera på allvarlighetsgraden i det hela, detta är långt ifrån den värsta personuppgiftsincidenten man kan råka ut för och det finns många långt värre sådana än detta. Bland annat just därför tycker jag det är lite märkligt att man inte bara tar chansen och städar bort denna punkt och ha det avklarat, inte direkt så att vi snackar om ett läkemedelsföretag som läckt patientdata eller en bank som tappat bort reskontran och riskerar en kollaps av aktiekursen, indragna tillstånd osv. I synnerhet nu när man, sent omsider, tagit tag i själva åtgärderna för att eliminera problemet.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ytterligare ett halvår och kanske jag har missat det men jag kan inte påminna mig att Sweclockers ännu har gått ut med någon generell information till medlemmarna om det inträffade? Eller har jag bara glömt bort det?