Permalänk

Nvidia eller Radeon?

Hallå där!

Jag är väldigt ny och jag ska försöka att köpa en ny burk.

Skulle ni då rekommendera Radeon eller att vänta på 40 serien som kommer sent höst/vinter kanske.
Jag ska försöka bygga med max budget ca 21k och jag ska fokusera mycket på gpu för att få så bra fps som möjligt.

Notera: Jag söker inte efter ett build utan snarare efter råd.

Permalänk
Medlem

Bästa rådet just nu är väl att sitta lugn i båten ett par månader till om du kan och vänta på all ny hårdvara som släpps alldeles snart av såväl Intel, AMD som nVidia.

Om du inte kan vänta och vill köpa nu så är det inte helt lätt svara utan att veta vad du ska använda datorn till. Är det spel så vilken upplösning ska du spela i, vilken typ av spel osv. Det går inte säga rakt av vad du ska sikta på annars.

Troligen inte det enkla svar du hoppades på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugge1267:

Hallå där!

Jag är väldigt ny och jag ska försöka att köpa en ny burk.

Skulle ni då rekommendera Radeon eller att vänta på 40 serien som kommer sent höst/vinter kanske.
Jag ska försöka bygga med max budget ca 21k och jag ska fokusera mycket på gpu för att få så bra fps som möjligt.

Notera: Jag söker inte efter ett build utan snarare efter råd.

Vänta några månader är troligen bäst, men det kan bli fel också, om priserna stiger som efter släppet av 30-serien.
Så här ser prisvärdheten ut just nu:

RX6600 är mest prisvärt, men 3080 är inte så illa för sin klass heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

RX6600 är mest prisvärt, men 3080 är inte så illa för sin klass heller.

Nu ska man tillägga att det gäller det specifika XFX-kortet, via Amazon, just nu.

Priserna i svenska butiker börjar runt 4000 kr för de enklaste RX 6600-modellerna.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade också väntat om möjligt men i dagsläget, AMD för 1080p med hög fps och Nvidia för 4k med extra lullull.

Sen av erfarenhet har jag bara gott att säga om Nvidia och nästan bara dåliga erfarenheter av Radeon kort när det kommer till drivrutiner. Många här på Sweclockers verkar dock vara helnöjda med Radeon så kanske jag bara haft otur med de 3 AMD kort jag provat.

Edit. Sen har ju Nvidia raytracing och DLSS som båda är överlägsna vad AMD kan erbjuda. Vill du dessutom streama gameplay med samma dator så är Nvidia det enda vettiga.