Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Vilken mediaspelare använder du för musik?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken mediaspelare använder du för musik?

Vi följer upp förra veckans Winamp-nyhet med en fråga om mediaspelare. Hur spelar du upp dina låtar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns väl spontant som att de flesta ändå använder Spotify?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Foobar2000 om jag ska finlyssna hemma. Men oftast streamar jag via youtube music.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag valde * Annat.

Använder ingen dedikerad musikspelare för musikfiler. Det är Spotify eller Youtube typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Känns väl spontant som att de flesta ändå använder Spotify?

Njae, Foobar 2000 här. Det är ju 100 gånger bättre kvalitet än att lyssna via Spotify.
Spotify om jag lyssnar via mobilen.

De flesta kör nog streamat, men det kan se annorlunda ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en ifi Zen igår och sitter nu och leker runt med olika spelare och försöker hitta var min gräns för: "Kan jag höra skillnad?" går.

Just nu testar jag Tidal och Pine Player. Tips för hur man på bästa sätt nyttjar en ifi Zen på MacOS mottages gärna

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Spotify för podcasts och MPV för streams och film.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Jag använder Youtube Music i webbläsaren eller med Android Auto i bilen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Webbläsaren Chrome, youtube music på mobilen. Jag skulle kunna använda Spotify.

Jag funderar på när jag senast lyssnade främst på musik på en ett separat program, men jag tror det var precis innan Spotify kom.

Permalänk
Medlem

MusicBee

Permalänk
Medlem

Använder nog inte nån dedikerad spelare alls numera. Blir mest Spotify och YouTube.

Permalänk
Medlem

Deezer nu, haft Tidal o Spotify tidigare. Kör deras skrivbordsappar. Blir väl en del på Youtube också, när man checkar nya musikvideos.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

99% av mitt lyssnande sker på Spotify. Nån enstaka gång blir det en mp3 och eftersom VLC alltid är installerat ändå, så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

FB2K, har väl inte finaste layouten men funkar för mig. På telefonen använder jag Poweramp.

Permalänk

Hade varit intressant vad folk här som lyssnar på musik använder för plattform. Jag har lyssnat på Spotify, Youtube eller Soundcloud senaste 10 åren. Innan det var det minimalt med nerladdad musik och då var det Winamp litegranna där man gjorde sina egna spellistor, markerade flertalet låtar i en mapp.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem

Valde annat eftersom jag kör PlexAmp eller Spotify beroende på situation och om det finns tillgängligt på Spotifyn.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande xmms

Tror inte den funkar på så många linux distar eftersom den kräver gtk1 :-]

Visa signatur

<3

Permalänk
Sötast

100% youtube (inte music)

Permalänk
Medlem

Idag kör jag nog 99% spotify men använde faktiskt winamp in i det längsta - ~2016.

XMMS körde jag för många år sedan på linux sidan men ersattes sedan av audacious som också hade winamp liknande skin.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Cmus

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

På PC kör jag mest Itunes eftersom jag har Apple Music, gillar inte Itunes generellt men det låter bra och utbudet är stort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Elisa(browse by album art) och Musikcube(terminalbaserat) för lokala filer (från Bandcamp mest) alternativt Youtube; de få gånger jag lyssnar på telen så Flacbox eller Bandcamp-appen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kör oftast Streaming via YouTube Music – App på mobil eller via Browser. Men för de få tillfällen då mitt lite äldre musikbibliotek får se ljuset använder jag mig av MusicBee (https://www.getmusicbee.com/).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använder huvudsakligen WMP om jag vill lyssna på ljudfiler som ligger lagrat lokalt, annars Spotify

Permalänk
Medlem

Uteslutande Spotify. Har dock oftast VLC installerat ifall det skulle behövas något.

Permalänk
Medlem

PC:
XMPlay (mp3, mod, amiga, sms, gg, pce)
Foobar 2000 (gb, snes)
WinJam (atari st)
NSFPlay (nes)

Musicolet på mobil. Lyssnar till 99% på mobil. Konverterar till mp3 från ovanstående spelare om jag inte hittar bättre någon annanstans.

Permalänk
Medlem

För lokala filer Foobar2000 med foobox skin.
För streaming youtube music/youtube.

Övergav spotify då de inte hade musik jag lyssnade på.
Apple music har bättre utbud för mig, men då jag sitter på en PC så är det inte värt o lägga pengar på det (webspelaren är skräp o itunes nej tack )

Permalänk
Medlem

MusicBee på datorn de få gånger jag använder den till att spela upp musiken med oftast kör jag med mina Squeezboxar som kör mot en NAS med Squeezbox server på som hanterar all min musik.
På telefonen kör jag däremot Poweramp.

Permalänk
Medlem

Jag kör mest Audacious för mp3 och Winamp (äldre version) och ibland Windows Media Player.
Spotify är självklarhet för strömmande musik.

AIMP och foobar2000 har jag aldrig hört talas om innan, de ser intressanta ut! Vet dock inte fördelarna om dem.

Audacious är typ som Winamp och open source
https://www.audacious-media-player.org/

Edit: Testade och ladda ner AIMP, men den är full av trojaner när jag scannade med virustotal.com
https://www.virustotal.com/gui/home/upload

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Spelar till 90% via Spotify. Annars är go-to Clementine.

https://github.com/clementine-player/Clementine