Gå från fast anställd till konsult

Permalänk

Gå från fast anställd till konsult

Har blivit frågad om att bli konsult (IT branschen) av ett konsultbolag istället för att vara fast anställd. Jag känner att det är lite "läskigt" att köra som konsult så tänkte höra med er här som har bra erfarenhet. Finns det nått jag bör vara försiktig med? Är det "lättare" att klättra inom branschen via att jobba som fast anställd på ett större bolag eller hoppa runt på olika uppdrag som konsult? Bör jag kolla på flera konsultbolag och vad är det som egentligen gör ett konsultbolag bra?

Vad har ni för fina lärdomar att ta del av?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig arbeta på produktbolag igen, bra mycket friare och mer omväxling inatt vara konsult. Sedan så är lönerna generellt högre som konsult för samma typ av arbete. Vad gäller erfarenhet så skulle jag säga att man lär sig mer per år av att vara konsult då det satsas mycket på fortbildning och att vara påläst på det som händer i branschen.

Permalänk
Medlem

Är det samma arbetsgivare eller en ny arbetsgivare för dig?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, menar du att du skapar eget bolag och fakturerar? för annars är konsulter ofta "fast anställda" av ett konsultföretag som kanske/oftast jobbar med olika kunder

vad jobbar du som nu? "fast anställd" kan ju vara vad som helst

Permalänk
Medlem

Jobbar som konsult och kunde inte vara nøjdare. Ær mitt førsta tillsvidaregig men har jobbat produktion inom bl a Scania tidigare och tycker att konsult ær mycket bættre. Mer betalt, mer flexibilitet i att byta projekt om man inte ær nøjd och många events før de anstællda (kan dock vara før jag jobbar i Danmark).

negastivt ær dock det konstanta tidsloggandet och pressen som kommer med det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Största fördelen är att du kan hoppa runt mellan uppdrag ganska lätt utan allt vad HR innebär och det syns inte utåt lika negativt på CVt såsom det är med fast anställning på produktbolag. Det är också oftast så att lönen är delvis eller helt rörlig bortsett från storbolagen som har kollektivavtalade löner; högre intjäning med andra ord. Det är också friare vad gäller IT inköp, du kan avstå en del av lönen för att köpa en dator/telefon/kontorsmöbler momsfritt och från oskattade pengar.

Ibland är det en nackdel att vara konsult just för uppdragsgivaren ser dig som en kortvarig resurs och därför satsas det inte lika mycket på dig, du får därmed sämre möjligheter till utökat ansvar.

Jag skulle säga, kör på! Testa i nåt år, ge det lite tid innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Var konsult men gillade det inte. Vill veta min restid till jobbet, inte få en timme extra som bonus. På vissa arbetsplatser (de flesta faktiskt) var man en i gänget o var med på folks avtackningar etc. På vissa ställen var man bara en kostnad.

Ska du ha bra lön så ska du ha egen firma. Men då får du jobba betydligt fler timmar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3