När är det rimligt att byta nätagg?

Permalänk
Avstängd

Jag byter när jag behöver mer kräm. Men jag köper inte extrem överkapacitet heller så det blir kanske vart åttonde år eller så. Om inget händer alltså. Tjejen dammsög bakom datorn en gång och lyckades orsaka en puff och lite rök exempelvis. Inget annat gick sönder men jag testade inte agget utan köpte nytt.

Permalänk
Medlem

Corsair AX1200 10 years still rolling...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte varit med just när något nätagg kastat in handduken, med däremot felsökt ett flertal när de varit på väg att gå el slutat fungera.
Oftast har det varit att datorn inte vill starta och det kan ta flera försök att få igång den, el att den bara klipper plötsligt. Det är en förvarning. Går det lite längre så startar inte datorn alls oavsett hur mycket man försöker. Med nytt nätagg har datorerna oftast kunnat tuffa vidare.

I ett fåtal fall, när det gällt billiga färdigbyggda konsumentdatorer med budgetkomponenter, har nätagget även tagit med sig moderkortet i fallet.
En kompis råkade flera gånger ut för att nätaggen (billiga) dog och tog med sig diskarna också, sen han bytte till något bättre nätagg höll allt bättre.

Som jag också nämnde i tråden om att framtidssäkra sin dator, så är nätagget vitalt för att den ska få en långvarig framtid.
Nätagget ska man inte snåla med då det kan innebära skillnaden mellan skadade komponenter eller att nätagget håller flera byggen utan problem.
Man bör dimensionera med marginal då nätaggen verkar tappa viss effekt med åren.

För att svara mer specifikt på TS fråga om när det är dags att byta så är det när något av detta händer:
-Datorn börjar vara svår att starta, man får trycka flera gånger på knappen för att få igång den.
-Plötslig instabilitet som inte varit tidigare och inte direkt kan härledas till någon annan ändring som gjorts strax innan. Här ingår inte minst att datorn plötsligt klipper/startar om. I vissa fall ev blåskärmar vid tung belastning, men betydligt oftare plötsliga omstarter/avbrott/liknande.
-När man byter till nya komponenter som kräver mer effekt eller andra kontakter/standarder.
-När det gått över garantitiden och man inte gärna vill/kan vara utan den datorn. Man kan köra så långe det håller i övrigt, inte minst om övriga komponenter är äldre och ev fel inte skulle kunna klassas som katastrofalt.

Vill man vara på den säkra sidan byter man ju innan, men oftast är det inte nödvändigt förrän det börjar visa tecken på fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag byter när jag behöver mer kräm. Men jag köper inte extrem överkapacitet heller så det blir kanske vart åttonde år eller så. Om inget händer alltså. Tjejen dammsög bakom datorn en gång och lyckades orsaka en puff och lite rök exempelvis. Inget annat gick sönder men jag testade inte agget utan köpte nytt.

Låter märkligt, säker på att det inte var damm?

Men som princip ska man aldrig dammsuga bakom elektrisk utrustning. Större risk att datakablarna (USB, DP, HDMI) orsakar något då dom har sämre jord än vad nätagget har. Eller annat trassel.

Har varit med om att sätta in en hårddisk / grafikkort / annat kort som nuddat chassi / MB när datorn har varit på. Vad som hänt? Nätagget stänger av. Det man behöver göra är att koppla bort nätagget och sedan slå på / av strömbrytaren några gånger (med strömkabeln urkopplad) för att återställa nätaggets säkerhets brtytare. Använder fortfarande samma nätagg, över 10 år gammalt (AX850).

Skulle säga att över 850w är onödigt så vida du inte kör extrema grafikkort eller enormt med hårddiskar (antalet kontakter, inte watt, då).

Om datorn var inkopplad i ett ojordat uttag kanske det förklarar händelsen. Vet inte.

Jag kör som regel att koppla ur dyr och kär elektrisk utrustning när man dammsuger, bara för att.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När garantin gått ut som längst.

Jag är inte hippie, men det där låter ruskigt slösaktigt.
Under runt 30 år av datoranvändande privat och professionellt har jag personligen sett en handfull PSU dö; jag har inte mer än ett par gånger sett hårdvara bli instabil innan det hände, och jag har aldrig sett ett PSU gå sönder på ett sätt som tog med sig komponenter i datorn om det inte var åska inblandad.

Någon nämnde att ta backup, och det ska man göra ändå, men jag skulle absolut inte bry mig om att byta strömförsörjning utan bättre orsak än att delen blivit 1-3 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är inte hippie, men det där låter ruskigt slösaktigt.
Under runt 30 år av datoranvändande privat och professionellt har jag personligen sett en handfull PSU dö; jag har inte mer än ett par gånger sett hårdvara bli instabil innan det hände, och jag har aldrig sett ett PSU gå sönder på ett sätt som tog med sig komponenter i datorn om det inte var åska inblandad.

Någon nämnde att ta backup, och det ska man göra ändå, men jag skulle absolut inte bry mig om att byta strömförsörjning utan bättre orsak än att delen blivit 1-3 år gammal.

Garantin på psu är 10+ år. Efter 10 år byter jag gärna ut delen.

Jag vet inte vad för budgetagg du köper om garantin är på 1-3 år dock. Oavsett så känner jag att jag kan byta ut var 10 år ungefär då det ändå hunnit bli förbättringar i effektivitet osv.

Jag är inne på psu nr 2 och jag är 27 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Garantin på psu är 10+ år. Efter 10 år byter jag gärna ut delen.

Jag vet inte vad för budgetagg du köper om garantin är på 1-3 år dock. Oavsett så känner jag att jag kan byta ut var 10 år ungefär då det ändå hunnit bli förbättringar i effektivitet osv.

Jag är inne på psu nr 2 och jag är 27 år.

Har ärligt talat inte ens kollat, men det verkar som att mitt budget-PSU från BeQuiet bara har fem års garanti. 😂
Oavsett understryker detta min poäng: Om tillverkaren frivilligt garanterar prylens liv till många gånger den tid de enligt lag behöver göra så är risken att något pajar (åtminstone på ett sätt som skulle utlösa garantin) minimal. Det betyder i sin tur att det är totalt meningslöst att som privatperson byta såna delar i preventivt syfte efter en given tidsperiod.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Ja, jag har haft mitt Corsair AX750 80+ Guld sedan cirka 2011? och det rullar på bra än idag, behöver inte mer kräm till min dator.

Däremot är frågan generellt ställd; när ska man byta nätagg?

När datorn vackert en dag inte startar? Eller är det en bra idé att göra det innan den kastar in handsken med eventuell risk för datorn i övrigt, om sådan risk existerar på ett nätagg av kvalitét?

När caparna i nätaggregatet har passerat sitt bäst före datum. Vet inte om de försämras ju mer man använder nätaggregatet men troligen är inte ditt nätaggregat lika effektivt som det var när du köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har ärligt talat inte ens kollat, men det verkar som att mitt budget-PSU från BeQuiet bara har fem års garanti. 😂
Oavsett understryker detta min poäng: Om tillverkaren frivilligt garanterar prylens liv till många gånger den tid de enligt lag behöver göra så är risken att något pajar (åtminstone på ett sätt som skulle utlösa garantin) minimal. Det betyder i sin tur att det är totalt meningslöst att som privatperson byta såna delar i preventivt syfte efter en given tidsperiod.

Alltså jag förstår din poäng. Men nu hamnar ju inte nätaggregaret på tippen när jag är klar med det. Det säljs vidare till någon på begagnatmarknaden som inte har problem med garantitid osv. Min vän har min gamla dator med ett nätagg från 2012. Jag har hittils inte slängt en enda datorkomponent på tippen utan ligger som backup eller sålts vidare.

Bara att jag personligen inte vill riskera att få en trasig PSU för det är så svårt att felsöka ifall det bara är en del eller flera som gått sönder.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

När caparna i nätaggregatet har passerat sitt bäst före datum. Vet inte om de försämras ju mer man använder nätaggregatet men troligen är inte ditt nätaggregat lika effektivt som det var när du köpte det.

Så länge du använder det för att mata en x86-CPU och moderna grafikkort ser jag inte riktigt orsaken att oroa sig för någon procents försämring av effektiviteten. 😁

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså jag förstår din poäng. Men nu hamnar ju inte nätaggregaret på tippen när jag är klar med det. Det säljs vidare till någon på begagnatmarknaden som inte har problem med garantitid osv. Min vän har min gamla dator med ett nätagg från 2012.
Bara att jag personligen inte vill riskera att få en trasig PSU för det är så svårt att felsöka ifall det bara är en del eller flera som gått sönder.

Jo, men då är jag med: Byter du för att dina behov förändrats (en relevant förändring i effektbehov, eller nya spännings-/anslutningsstandarder) så är det ju en helt annan grej. Särskilt då om, som du säger, den gamla prylen får leva vidare några år till i ett användningsområde där den passar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Låter märkligt, säker på att det inte var damm?

Men som princip ska man aldrig dammsuga bakom elektrisk utrustning. Större risk att datakablarna (USB, DP, HDMI) orsakar något då dom har sämre jord än vad nätagget har. Eller annat trassel.

Har varit med om att sätta in en hårddisk / grafikkort / annat kort som nuddat chassi / MB när datorn har varit på. Vad som hänt? Nätagget stänger av. Det man behöver göra är att koppla bort nätagget och sedan slå på / av strömbrytaren några gånger (med strömkabeln urkopplad) för att återställa nätaggets säkerhets brtytare. Använder fortfarande samma nätagg, över 10 år gammalt (AX850).

Skulle säga att över 850w är onödigt så vida du inte kör extrema grafikkort eller enormt med hårddiskar (antalet kontakter, inte watt, då).

Om datorn var inkopplad i ett ojordat uttag kanske det förklarar händelsen. Vet inte.

Jag kör som regel att koppla ur dyr och kär elektrisk utrustning när man dammsuger, bara för att.

Jo absolut. Ojordat är det och tjejen var lite sur när hon dammsög och således inte riktigt så försiktig som hon borde varit, vilket hon skämdes för sen. Men det kom en smäll, en lite rökpuff och det luktade bränt efteråt, om jag minns rätt kom det också en liten blixt från typ där strömkontakten satti aggregatet. Så jag ville inte riskera något, och därför bytte jag. Agget har funkat sen till andra smågrejer, typ fläktar löst och liknande, men jag har inte testat att koppla till en dator igen.

Permalänk
Medlem

I min nuvarande dator sitter fortfarande mitt Seasonic X-560 som jag köpte i oktober 2011, som då hade 5år garanti, och ser inte någon som helst anledning att byta ut det.

Har skruvat med datorer sedan första halvan av 90-talet och har till och med lagat ett och annat trasigt nätaggregat men aldrig varit med om att andra delat tagit skada på grund av det trasiga nätaggregatet.
Men det finns så klart alltid en risk med elektroniska komponenter och sunkiga tillverkare som luras, men har man ett någorlunda vettigt agg så är risken minimal.

Felet som eventuellt skulle leda till att resten av datorns komponenter tar skada kan ju lika gärna (och troligen) ske inom garantitiden. Varför skulle en åldrande kondensator leda till skada på andra komponenter?

Bättre att spara pengarna till sin egen pension i stället, och låta nätaggregatet jobba på tills det inte orkar mer.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient