Intel pensionerar namnen Celeron och Pentium

Permalänk
Medlem

Hederliga pentium 75mhz som min PC era började med. Man får hoppas namnen får leva kvar på något sätt. dom är ganska legendariska och bör även vara det för företaget tycker man.
Tycker dom borde döpa sina högst presterande modeller till pentium igen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Kramar mina 2 socket 4 Pentium 60 och 66 MHz.
Båda har FDIV buggen!

Så urbota dumt av Intel att dels förstöra Pentium märket med patetiska modeller, och sedan att avveckla det.
Pentium var ju faktiskt en revolution när den kom.
Prestandaökningen var ju enorm, kanske det största generationssteget någonsin bland konsumentmodeller (?).
När Pentium släpptes så harvade ju 486'orna på i 33MHz.
Och inte nog med att frekvensen dubblades, den körde ju med pipelines (Superskalär) som i bästa fall klarade 2 instruktioner per klockcykel.
Pentium var helt enkelt fantastisk.
Tiden på prestandatronen var dock kortvarig, Intel hade ju redan nästa generation på G!

486 DX 50 (obs inte DX2) kom redan 1991 och DX2 66 kom 1992. Så även om det var ett rejält kliv uppåt med Pentium 60/66 när de kom så var det inte så extremt.

Snabbare 486or var dock ruggigt dyra på den tiden.... men ack så coola maskiner numera. Min Compaq Prosignia som är uppgraderad till DX2 66 är en ganska rejäl och välbyggd kloss.

Skrivet av Networker:

K6-III kostade $400 vid släpp, så den var ingen budget när den kom. Den skulle tävla med Pentium II. Hade dock en helt annan typ av FPU som faktiskt inte var sämre, men 3d-spel var i stort sett bara skrivna för Pentiums FPU. K6-III blev dock budget rätt snabbt, bara ett år efter släpp eller något sådant. AMD tvingades kapa priserna just på grund av FPU. (Jag gick över från Pentium I till K6-III när priserna föll, kan ha varit 1998-99 kanske)

K6-III var mellanklass mer än budget. K6-2 var budget. Faktiskt exakt samma CPU som K6-III men med avaktiverat L2-cache.
Går enkelt att aktivera en K6-2 så den blir en K6-III. Så här gör man. Visste inte om knepet då, annars hade jag sparat en tusenlapp och köpt en K6-2+ och moddat den. Däremot körde jag "blyertstricket" på en Duron lite senare, och låste upp FSB så den i princip blev en Athlon. Var lätt att överklocka AMD på den tiden! Duronen bytte jag till en Athlon 2400+ när priserna föll på den. (Samma mobo och samma socket). Blev ett lyft på 100%! Sorry att jag blev nostalgisk.

Ursprungligen på K6-2 fanns ingen L2 cache integrerad på K6-2 utan det var unikt för K6-3 tills laptopmodellerna (+) kom ett tag senare. Det som gör k6-2 intressant är introduktionen av 3dNow! som är extrainstruktioner likt MMX, SSE osv för att snabba upp bland annat 3d-grafik. Mest känt lär vara prestandavinsten i Quake II som är ganska stor.

K6-2+ och K6-3+ är en nyare generation cpuer för bärbara datorer. De har en del kompabilitetsproblem men i rätt moderkort presterar de bra. Dessa är dessutom tillverkade på 180nm mot 250nm på de tidigare modellerna.
Dessa går att låsa upp verkar det som i många fall. Det finns dock ingen garanti att det fungerar i några högre klockfrekvenser.

Skrivet av Networker:

Fast på den tiden gjorde det inte så mycket med level-2 cache. Märkligt nog. Gjorde bara några enstaka FPS i realiteten. Det som var viktigt på den tiden var frekvensen på CPU samt FSB. Fick man upp den, gick billig CPU lika bra som en dyr.

Celeron (hette den A300, den berömda?) hade ju ingen "cache" att tala om, i princip en PII men utan L2-cache. Överklockad, den var lätt att överklocka, slog den den multiplar dyrare PII som hade 256kB L2 cache, men gick i halv frekvens mot CPU. Så cache var inte jätteviktigt på den tiden, bara det fanns L1-cache.

Celeron 300A hade 128k full speed on die L2 cache. Samtida P2 hade 512k L2 cache i separata kretsar som gick i halva klockfrekvensen. Med samma klockfrekvens och FSB presterar de relativt lika. När Pentium 3 (coppermine) fick on die L2 cache så blev den på 256k. Prestandamässigt var det ändå ett kliv uppåt eftersom hastigheten ökades.

Prestandaskillnaden mellan Athlon och Duron var något större, men det är svårt att slå prisvärdheten på Duron på den tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Var bokstavligt talat en "källarbutik", för man fick gå ner en trappa under trottoarnivå.

Låter som PC-Fixarna men dom låg på Chalmersgatan som är en tvärgata till Vasagatan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Låter som PC-Fixarna men dom låg på Chalmersgatan som är en tvärgata till Vasagatan.

Låter väldigt sannolikt!
Var nog PC-fixarna!

De skulle i alla fall ha2x pengarna för P2-cpu jämfört med AMD K6-III samt bara 200 spänn rabatt på "gamla" Nvidia TNT jämfört med nya TNT2. Var faktiskt grafikkortsbrist redan på den tiden, tro det eller ej. Var inne i affären för att köpa ett TNT2. "Vi har inga". Men gick hem med ett TNT med 16MB VRAM, då jag suktade efter nya TNT2 med 32MB VRAM... Dock var TNT (1) ett lyft från min tidigare GPU, som var någon sorts S3. Har förträngt det kortet, för det var så kasst.. Forsaken fick jag bra bild och framerate på!

Pentium 2 skulle de ha orimliga pengar för. 2x mer än K6-III. Och då skulle det också tillkomma ett moderkortsbyte.
Nåja. för att återgå till trådens egentliga ämne, så är det nog "på tiden" att intel slopar sina gamla varumärken celeron och pentium.

Någon mycket klok person i tråden vi har, sa/föreslog liknande:
Celeron döps om till "i-1", Pentium till "i2" så blir allt bra för intels line-up av procssornamn.
Något som folk också fattar. Lite som BMWs bilar. 1-serien är den minsta och slöaste etc..

Kom på en del extra
Permalänk
Skrivet av Networker:

Man kanske ska klargöra "femte generationen" sedan 80186. Dvs. femte generationen x86-CPU.
Egentligen sjätte generationen om man räknar 8088 och 8086.
Tror inte intel räknar generationerna 4004, 8008 etc, då dessa inte var x86.

Just "Pentium" infördes för att inte Intel kunde varumärkesskydda 80586. De ville spärra AMD, Cyrix etc. att tillverka och sälja CPU som hette snarlikt/samma.

Rätt bra att "Pentium" försvann, många äldre (lite dåligt insatta i CPU-svängen) tror att Pentium fortfarande är en "bra" CPU.
Min gamle far beställde i somras en desktop med Pentium. Fick honom att returnera den, och han skaffade en 12700 i stället.
Han trodde att "Pentium" fortfarande var top of the line. Datorn han skrotade var en Haswell i5 4400-någonting. Hade blivit tråkigt för honom om han ersatt en Haswell-i5 med en Pentium... Så det är jättebra att namnet Pentium blir skrotat!
Celeron kunde fått "leva kvar", för den vet "alla" att den är dålig. Farsan skulle aldrig köpa en Celeron exempelvis.

Du är ung padawan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Minns jag inte helgalet så var den svenska skoldatorn Compis baserad på 80186. Den kunde köra en variant på DOS, så det var en riktig CPU, inte någon embedded/mikrokontroller från början. Har för mig att Compis mest körde COMAL. Just på grund av kompatibilitetsproblemen. Den fick leva vidare som "mikrokontroller/embedded" då den visade sig inte vara 100% IBM-kompatibel. Den var ett sidospår/ett misslyckande från Intel. Så kanske därför de vill glömma den?

Du har alldeles rätt i att den satt i Compis. Mycket möjligt att det är just så att de hade mer storslagna planer för 186, har inte koll på vad som var tänkt men den blev ju något slags parentes i slutänden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man hade ju Pentium och Pentium MMX sedan Celeron 300A (nån mer som haft den ? ) och Pentium 2, 3 och 4 och Pentium M innan jag kom på bättre tankar och gick över till den ljusa sidan (AMD) förutom i nån laptop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Namngivningen där gör ju knappast saker lättare el tydligare.
Är som att kalla något för "Volvo Bil" eller "Apple Mobil", låter ju inte klokt.

I1 och I2 vore väl inte helt fel, sen fortsätter de enligt tidigare. El börja på I0 med Celeron.

Men det som också vore bra skulle vara att minska antalet olika modeller och varianter som i sig bara skapar förvirring. Kan de inte bara ha några få prestandakategorier som bara innehåller någon modell i varje?

Varför ens ha så många olika modeller med minimala skillnader?
Att ha en frekvensskillnad på 100-200 MHz gör ingen praktisk skillnad, varken för prestandan el tillverkningskostnaden.

Däremot bra att nya modeller inte längre verkar vara 2C/2T alls, 2C/4T är klart bättre och betydligt mer användbart även om det också ibland är på gränsen. Nu när jag tänker efter så kör jag visst fortfarande 2C/4T på 4 av de 5 datorer jag främst använder, fyra i5 (varav en 4C/4T) och en Pentium Gold.

Har haft diverse olika Pentium-generationer, dessutom samlat på processorer så jag har nästan alla Pentium upp till P4.
Celeron har man främst stött på hos folk som snålat rejält på datorn, minns bl a när jag provade en Celeron 667 och hur extremt slö den var jämfört med alla PIII:or.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Pentium 200MMX nånting, med 32MByte RAM, som min första PC. Den hade sjunkit i pris från ca 15000 om jag minns rätt (exklusive skärm, tangentbord etc) till 800kr på tre år. Helt normal värdeminskning då, den var ju helt sopig och klarade knappt Windows 98 i vettig fart, än mindre Windows 2000 och senare XP (som jag körde på den).
Efter det hade jag en hoper andra Pentium (75, 90), PII, PIII 933MHz klockat till 1000 (nätt och jämt), 486dx2, Pentium Pro, osv. Har dock aldrig ägt en Celeron vad jag minns, mycket märkligt egentligen. Har väl alltid haft en aversion mot dem, trots att de klockat bra ibland osv.

Under nästan 10 år köpte jag mestadels begagnade PCs för spottstyvrar, prisrasen var massiva då 2-3 generationer gamla CPU / GPU var helt vansinnigt efter. Märkligt nog blev det ingen Pentium4. Jag tror visserligen jag slängde en på tippen, men jag köpte den nog mest för chassit eller nåt.

Tycker hur som helst det var enklare att hålla koll på processorerna förr, namnen och vad de innebar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

It's all about the Pentiums, baby!
/"Weird Al" Yankovic

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Måste varit en riktigt häftig rigg för sin tid.

Den blev föråldrad snabbt, eftersom bara något år senare ersatted av en Pentium II på 233 Mhz ..Det fanns inte så många os vid den tidpunkten som klarade av SMP, det typ Linux och Windows NT 4 ( OS/2 Warp kom jag inte ihåg om den klarade SMP)

Så att köra Dual Pentium 90 var nog lite förre sin tid...:-)

Permalänk
Medlem

Har kvar min Pentium MMX 166MHz som senare överklockades till 200MHz! Fin processor på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Namngivningen där gör ju knappast saker lättare el tydligare.
Är som att kalla något för "Volvo Bil" eller "Apple Mobil", låter ju inte klokt.

Apple iTelefon låter alltså klokt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Apple iTelefon låter alltså klokt?

Något mer ja.
Dessutom har de ofta även något nummer eller tillägg efter, men här vill de skippa den biten.