Permalänk
Medlem

Rekommendation Laddstation

Jag har tröttnat på att saker ligger och laddar på osmidiga ställen. Tyvärr har jag inte många bra förvaringsplatser i samband med vägguttag så ofta ligger saker och laddar i köket, i soffan eller middagsbordet. Pga att det är osmidigt betyder det också att jag ofta glömmer att ladda!

Därför tänkte jag bygga mig en samlingsplats för alla uppladdningsbar teknik i hemmet. Det lutar nog åt någon form av snygg vägghylla där jag kan dra sladdarna lite snyggt och var sak kan ha sin plats. Hjärtat i lösningen är ju dock någon form av laddningsstation och jag söker lite råd om vad som skulle passa.

Det som hade varit optimalt för mig hade varit ifall allt hade kunnat vara inkopplat konstant och på så sätt vara 100% laddat varje gång. Finns det bra smarta laddningsstationer som inte sliter onödigt mycket på batteri om enheterna alltid är konstant inkopplade? Finns ju massor med no-name märken på Amazon men kan man verkligen lita på dessa? Jag gillar min bostad och har den gärna kvar i framtiden utan att den brinner ner.

Jag tänker att om saker alltid sitter i laddaren så finns heller ingen behov av snabbladdning på samma sätt. Antal kablar behöver inte vara så farligt. 2st USB-C med bra hastighet, en lightning och 1 USB-mikro B eller vad den heter. Kan ju vara bra ifall det finns upp till 6st uttag dock.

Prylar:
- Quest 2
- Steam Deck
- Kindle
- Ipad
- Hörlurar
- Säkerligen mer i framtiden.

Har ni förslag på hur man kan lösa en snygg förvarning samtidigt så kör på med det med!

Permalänk
Medlem

Det är inte laddningsstationerna som avgör hur enheterna laddas, de levererar bara efterfrågad elektricitet. Hur många watt behöver du?

Jag har några laddare från Anker, typ den här, och de funkar väldigt bra. Finns på Amazon under annat namn. Men den kanske inte uppfyller dina krav, i dagsläget har de inga med fler portar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Köp en färdig, Satechi dock5 4 uttag plus qi

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Chrisism8:

Jag har tröttnat på att saker ligger och laddar på osmidiga ställen. Tyvärr har jag inte många bra förvaringsplatser i samband med vägguttag så ofta ligger saker och laddar i köket, i soffan eller middagsbordet. Pga att det är osmidigt betyder det också att jag ofta glömmer att ladda!

Därför tänkte jag bygga mig en samlingsplats för alla uppladdningsbar teknik i hemmet. Det lutar nog åt någon form av snygg vägghylla där jag kan dra sladdarna lite snyggt och var sak kan ha sin plats. Hjärtat i lösningen är ju dock någon form av laddningsstation och jag söker lite råd om vad som skulle passa.

Det som hade varit optimalt för mig hade varit ifall allt hade kunnat vara inkopplat konstant och på så sätt vara 100% laddat varje gång. Finns det bra smarta laddningsstationer som inte sliter onödigt mycket på batteri om enheterna alltid är konstant inkopplade? Finns ju massor med no-name märken på Amazon men kan man verkligen lita på dessa? Jag gillar min bostad och har den gärna kvar i framtiden utan att den brinner ner.

Jag tänker att om saker alltid sitter i laddaren så finns heller ingen behov av snabbladdning på samma sätt. Antal kablar behöver inte vara så farligt. 2st USB-C med bra hastighet, en lightning och 1 USB-mikro B eller vad den heter. Kan ju vara bra ifall det finns upp till 6st uttag dock.

Prylar:
- Quest 2
- Steam Deck
- Kindle
- Ipad
- Hörlurar
- Säkerligen mer i framtiden.

Har ni förslag på hur man kan lösa en snygg förvarning samtidigt så kör på med det med!

https://genso.tech/products/charging-kit en kompis till mig som har hand om, kan varmt rekommendera magnetiska kablar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är inte laddningsstationerna som avgör hur enheterna laddas, de levererar bara efterfrågad elektricitet. Hur många watt behöver du?

Jag har några laddare från Anker, typ den här, och de funkar väldigt bra. Finns på Amazon under annat namn. Men den kanske inte uppfyller dina krav, i dagsläget har de inga med fler portar.

Okej, så enheten säger till "Jag klarar upp till 65W" och så skickar laddaren 65W ifall den kan? Jag vet att det var en del problem med USB-C kablar där tillverkarna skippade skydds chippen och annat i dem vilket t.om. kunde bricka vissa enheter. Antar att det kanske inte är ett problem om man inte köper no-brand märken man aldrig hört talas om dock.

Så från strömförsörjningens sida är det egentligen ingen skillnad på att köpa en "bra" eller "dålig" laddare? Den matar bara ström oavsett? Har ju kikat en del på anker då jag vet att det är bra saker men i så fall kanske det inte är värt pengarna?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nöjer dig med att långsamladda funkar det med i princip vilken usb hub med egen nätdel som helst.

Skrivet av Chrisism8:

Så från strömförsörjningens sida är det egentligen ingen skillnad på att köpa en "bra" eller "dålig" laddare? Den matar bara ström oavsett?

Nej den ska hålla konstant rätt spänning, strömmen bestäms av lasten enligt Ohms lag, minskar lastens resistans så ökar strömmen och är spänningen samtidigt stabil så ökar effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har en laddstation som ser ut som en USB-hub men som inte är det. Köpte på Inet men de verkar inte ha den kvar, däremot har de denna som är lite mer otymplig men å andra sidan har den ju plats för enheterna också. Men denna ser ju bra ut annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Okej, så enheten säger till "Jag klarar upp till 65W" och så skickar laddaren 65W ifall den kan? Jag vet att det var en del problem med USB-C kablar där tillverkarna skippade skydds chippen och annat i dem vilket t.om. kunde bricka vissa enheter. Antar att det kanske inte är ett problem om man inte köper no-brand märken man aldrig hört talas om dock.

Det känns som att typ alla märken har haft problem med felaktiga implementationer av USB-C-kablar på ett eller annat sätt, men köper man "brand"-kablar så brukar det vara lugnt idag. Det har även funnits kablar med chip som fungerat fel, så att efter du laddat en laptop och bytt enhet så har de fortsatt leverera lika många watt till nästa enhet, och liknande lustigheter.

Fördelen med kända märken är också att man kan köpa kablar som håller. Jag investerade i bra laddare, powerbanks och kablar för ett par år sedan och det är jag jättenöjd med.

Men som sagt, hur många watt behöver du kunna leverera till dina enheter?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag har en laddstation som ser ut som en USB-hub men som inte är det. Köpte på Inet men de verkar inte ha den kvar, däremot har de denna som är lite mer otymplig men å andra sidan har den ju plats för enheterna också. Men denna ser ju bra ut annars.

Jag har en liknande den på inet från deltaco, fast med lite fler USB-portar.
De transparenta plastbitarna på toppen är löstagbara och helt valfria att använda, jag använder dem inte och då är den mycket smidigare och mer lättplacerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Jag har en liknande den på inet från deltaco, fast med lite fler USB-portar.
De transparenta plastbitarna på toppen är löstagbara och helt valfria att använda, jag använder dem inte och då är den mycket smidigare och mer lättplacerad.

Jag misstänkte det, men de satt ju på plats på alla bilder så jag ville inte anta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nöjer dig med att långsamladda funkar det med i princip vilken usb hub med egen nätdel som helst.

Nej den ska hålla konstant rätt spänning, strömmen bestäms av lasten enligt Ohms lag, minskar lastens resistans så ökar strömmen och är spänningen samtidigt stabil så ökar effekten.

Det optimala för mig hade ju varit att ha laddningen inkopplad konstant för att på så sätt alltid ha fullt batteri, och då spelar det egentligen ingen roll ifall en full laddning tar 1h eller 12h. Det jag försöker klura ut är väl egentligen dessa frågor.

- Kan laddaren sitta i enheten konstant utan att det negativt påverkar livslängden på batteriet?

- Är det ett problem att ladda ett "stort" batteri väldigt långsamt? Finns det liksom en under gräns för vilken Watt man måste ladda ett batteri för att det inte ska ta skada?

- Vad behöver man tänka på i form av kvalitet på sladdar? Räcker det med lite vad som helst ifall man inte satsar på fast charging? Jag lägger gärna 100kr/sladd ifall det finns en anledning, annars köper jag gärna Deltaco för en 20:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har en laddstation som ser ut som en USB-hub men som inte är det. Köpte på Inet men de verkar inte ha den kvar, däremot har de denna som är lite mer otymplig men å andra sidan har den ju plats för enheterna också. Men denna ser ju bra ut annars.

Deltacon är ju väldigt bra för dem som har många enheter och vill bara ladda. För mig så funderar jag på att göra lite av en "Nörd hylla" av det samtidigt där det liksom blir mina intressen som hamnar på display. För det tror jag Ankern är perfekt faktiskt, helt okej storlek och går nog gömma på något snyggt vis. Sen kan man ju dra ut sladdar så att varje "plats" har sin laddare där man kan koppla in och "visa upp" sina prylar när de inte används.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men som sagt, hur många watt behöver du kunna leverera till dina enheter?

Det mest är saker som inte kräver mycket kräm alls faktiskt. Quest 2 maxar på 15W tror jag. Det som är lite special är väl Steam Deck som verkar vara lite kinkig. Den laddar upp till 45W vid 15V men det verkar som att den accepterar 9V och 5V, bara att det laddar väldigt sakta. Utöver det är det nog inte mycket att tänka på faktiskt. Annars är det bara lite lurar, kindle, ipad etc så inget som drar någon större mängd ström.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Det optimala för mig hade ju varit att ha laddningen inkopplad konstant för att på så sätt alltid ha fullt batteri, och då spelar det egentligen ingen roll ifall en full laddning tar 1h eller 12h. Det jag försöker klura ut är väl egentligen dessa frågor.

- Kan laddaren sitta i enheten konstant utan att det negativt påverkar livslängden på batteriet?

- Är det ett problem att ladda ett "stort" batteri väldigt långsamt? Finns det liksom en under gräns för vilken Watt man måste ladda ett batteri för att det inte ska ta skada?

- Vad behöver man tänka på i form av kvalitet på sladdar? Räcker det med lite vad som helst ifall man inte satsar på fast charging? Jag lägger gärna 100kr/sladd ifall det finns en anledning, annars köper jag gärna Deltaco för en 20:a

Laddregleringen sitter i enheten som laddas och inte i laddaren åtminstone gäller det för usbladdning, en usbladdare ska i princip bara hålla konstant utspänning så det är upp till det du laddar att reglera när laddningen ska stoppas. Däremot kanske det finns nån apparat som kräver högre spänning för att den inte kan regleras upp internt, usb c tillåter ju upp till 48V.

Att ladda långsamt är ofta att föredra och om du inte gör nån total missmatch typ truckbatteri via usb eller vill ladda en laptop medans du spelar på den eller liknade så laddas det även om det tar lång tid, man behöver bara ha en laddkapacitet som är högre än enhetens förluster och är apparaten avstängd är de väldigt små.

Jag vet inte om det finns nån apparat som har nån artificiellt begränsning så att den inte funkar med för liten laddare så länge den kan ge kompatibel spänning, Apple hade tidigare en del trick för sig som gjorde att de inte laddade med en standardladdare men EU har ju börjat piska tillverkarna att standardisera sig för att slippa laddarkaoset så numera borde det mesta vara kompatibelt nog att ladda även om man inte kan både ladda och driva apparaten samtidigt utan att dra ur batteriet om man har en klen laddare.

Sladden ska ha så stor area och kort längd som möjligt, PD kablar har elektronik i sig som kommunicerar med det som ansluts och talar om vad kabeln tål och om det inte finns chip i den så ska man följa usb data-standard, 5V-900mA, förutsatt att det är en pryl som har usb PD laddingång, om prylen inte stödjer PD så kan den väl i princip dra vad som helst men spänningen är då alltid 5V. Många hubar/laddare med usb a ger 5V och kring 2,5A men det finns en del usb 5V drivna saker som ibland vill ha lite mer ström typ en RPI som kan behöva maximalt 3A även om den för det mesta aldrig kommer upp i det så kan ju nån ansluta tex en hdd till den som tar ström via RPIn i stället för att ha egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

- Kan laddaren sitta i enheten konstant utan att det negativt påverkar livslängden på batteriet?

För några år sedan, innan pandemin, så hade jag eget rum på jobbet. Hade bärbar dator som nästan alltid satt i dockan och jag stängde aldrig av den (av princip så var den påslagen dygnet runt). Det dödade det batteri som var i datorn. Eller, det dödade inte batteriet, men batteriet fick extremt dålig kapacitet efter ett tag. Var tvungen att byta batteri för att det var så pass dåligt.