Priskoll: Geforce RTX 4080 vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Lite märklig jämförelse, det är ju inte så att priset på två veckor till Maldiverna ökat från 60000 till 120000. Det är inte det faktum att folk köper grafikkort som är kritiken, det är att priset blivit orimligt.

Oavsett om man har råd eller inte vill jag också påpeka att vi är på väg in i en lågkonjunktur, så det är rätt allmänt smart att hålla i sin plånbok, mvh ekonomiskt tänkande 😉

Jämför en resa i slutet av november mot samma resa över julhelgen. Långt över dubbla priset över jul. För exakt samma resa!

Tillgång... Och efterfrågan. Så enkelt är marknadsekonomi.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det positiva är att det ser ut som 4080 inte sålt lika bra som 4090 gjort? Har egentligen 4 spel som jag ser fram emot att köra, klarar mitt 3060 ti det så kommer jag skippa denna generation och invänta Blackwell eller RDNA 4 (såvida det inte kommer en galet bra deal på något 3080 eller 6800 xt under BF). Då kanske kronan har stabiliserat sig igen. Men ja, jag skulle inte vara förvånad om Nvidia kommer försöka ta ut överpriser även nästa gång också och skylla på det ena eller det andra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jämför en resa i slutet av november mot samma resa över julhelgen. Långt över dubbla priset över jul. För exakt samma resa!

Tillgång... Och efterfrågan. Så enkelt är marknadsekonomi.

En korrekt jämförelse skulle ju då vara att resan över julhelgen blivit dubbelt så dyr mot resan julhelgen 2021 (rensat för covid då). Vi använder ju relativa tal.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det positiva är att det ser ut som 4080 inte sålt lika bra som 4090 gjort?

Inte på långa vägar. Det som framför allt sålt är de billigaste korten butikerna haft samt plus en del strix. Komplett drunknar t.ex fortfarande i kort. Säljer dom i samma takt som igår kommer det ta veckor att bli av med korten man har i lager utan fler leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och jag finner förmodligen dina skeva! Så är livet, vi är är alla olika!

Eller menar du att du nedprioriterar allt som inte är nödvändigt i livet och bara spenderar minimum för allt? Gör du det i så fall för att minimera tiden du arbetar genom livet? I så fall, fair, men själv arbetar jag lite mer och köper något jag får ut glädje av under tiden. Blir väldigt tråkigt om man aldrig unnar sig själv något. Men vissa värderar kontroll över sin egen tid högre, och det kan jag respektera.

Eller jobbar du ändå fullt och bara lägger pengarna på hög? Har du i så fall något vettigt slutmål? Du vet att du inte kan ta med dig pengarna när du dör va?

Han kanske vill slå "high score" när game over blinkar över skärmen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det tråkiga är prestanda per krona som inte går framåt alls. Finns många bra anledningar till varför såklart, men tråkigt är det. Förr fick man kanske 30-40% mer prestanda och betalande liknande summa. Nu får du betala mycket mer för denna prestandaökning

Ja, prestanda per krona har varit segt. Vilket blev tydligt även med "return of 2060".

Skrivet av medbor:

Hade de fortfarande haft 4080 som presterade över 3090 och kostade liknande som förra generationen hade ingen klagat. De kan absolut släppa kort för 20k, eller 40k för den delen, men prestandan finns inte riktigt där, då skulle den helst vara dubbla 4090 om man ska gå efter tidigare generationer.

Hoppet som 4080 och 4090 gör är enormt i prestanda och detta direkt efter 3000-serien som också gjorde tydliga hopp i prestanda. Jag vet inte om det hänt historiskt alls.

Men med dyrare tillverkningstekniker och större kretsar så syns det tyvärr tydligt i priset. Det är nog bara att acceptera att 4080 är ett väldigt exklusivt kort. Hade dollarn varit bättre hade det kanske kunnat leta sig ner mot 12-13k med tiden. Vilket känns som rimliga priser för exklusiva gamingkomponenter idag tyvärr.

Skrivet av medbor:

De som köpte 1080ti för under 8000kr nya kan knappt idag köpa något bättre i samma prisklass. Och dessutom kostar motsvarande kort två gånger mer idag (och presterar också bättre såklart). Transistorernas gyllene era är förbi vad det verkar, de blir inte längre billigare alls (bara på gamla noder möjligen)

Jag håller med om att de som köpt 1080 ti länge haft svårt att uppgradera med känslan av att man måste lägga mycket pengar för att få en märkbar effekt. Jag minns själv att jag tyckte 1080 ti var lite dyr när den kostade 6500 kr och hoppade över köpet. Sen kom 2000-serien och crypto förstörde priserna totalt.

3080 hade dock kostat under 8 000 kr om dollarn legat kvar runt 8kr och det hade varit mer än dubbel prestanda mot 1080ti.

Skrivet av medbor:

Jag hade inga problem med gamla titan-serien, den presterade ju bättre än allt som fanns och de som hade galna resurser kunde leka, men denna generation kostar bara som en titan och presterar inte alls på den nivån

Nu är det såklart kronkursen som skevar hela ekvationen och gör den 50% värre än det borde vara, men vi lever ju här tyvärr… kanske blir bättre nästa generation?

Titan var ett annat typ av kort också. Det byggde väl initialt på en helt annan krets och gav mycket lite extra för sitt höga pris.

Men det kanske hade varit lättare för konsumenter att acceptera läget om 4070/4080/4090 hade varit 3 kort i Titan generation istället.

Jag tror tyvärr inte det blir bättre. Kanske att prestanda per krona blir bättre under svagare ekonomi. Men detta är nog nya normen. För många har för bra ställt helt enkelt. Vi hade kunnat ha grafikkort för 8000 kr där vi skänkte 8000 kr till behövande men nu kan vi istället skita i det och lägga alla 16 000 kr på grafikkort

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men med dyrare tillverkningstekniker och större kretsar så syns det tyvärr tydligt i priset. Det är nog bara att acceptera att 4080 är ett väldigt exklusivt kort.

Tycker det har upprepats flera gånger att 4080 är en stor krets. Men...
4080 är 379 mm² och 2080 var 545 mm².

Den är väl inte alls så stor?

3080 är 628 mm²

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

En korrekt jämförelse skulle ju då vara att resan över julhelgen blivit dubbelt så dyr mot resan julhelgen 2021 (rensat för covid då). Vi använder ju relativa tal.

Varför? Tillgången på resa är konstant (hotellrummen står där de står) men efterfrågan varierar beroende på om folk är lediga eller inte. Samma med priset på grafikkort. Efterfrågan är hög o tillgången låg.

Varför ska du försöka konstruera fiktiva relativa tal? Vad tillför det? Då kan vi ju jämföra pris per transistor den här generationen mot förra, om du nu ska vara så petig. Då skänker ju plötsligt Nvidia bort sina saker o folket borde jubla.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför? Tillgången på resa är konstant (hotellrummen står där de står) men efterfrågan varierar beroende på om folk är lediga eller inte. Samma med priset på grafikkort. Efterfrågan är hög o tillgången låg.

Varför ska du försöka konstruera fiktiva relativa tal? Vad tillför det? Då kan vi ju jämföra pris per transistor den här generationen mot förra, om du nu ska vara så petig. Då skänker ju plötsligt Nvidia bort sina saker o folket borde jubla.

Det är även marknads ekonomi och vägra köpa för dessa priser . Finns en orsak till varför Nvidia vinst varnade förra kvartalet . Finns en orsak till att det finns drivor med 3000 serien i lager överallt . Finns en orsak till varför 4090 fanns i lager 2 dar efter släpp och finns en orsak till varför 4080 inte är slut ( Vilket aldrig har hänt brukar ta 3-8 veckor innan släpp innan det ständigt finns i lager .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det har upprepats flera gånger att 4080 är en stor krets. Men...
4080 är 379 mm² och 2080 var 545 mm².

Den är väl inte alls så stor?

3080 är 628 mm²

TSMC 5nm wafers kostar nästan 2x mer än deras 7nm. TSMC 7nm är dyrare än Samsung 8nm. Samsung 8nm är förmodligen dyrare än TSMC 12/16nm.

Går inte direkt överföra die size mellan noder utan att ta wafer kostnaderna i beaktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är även marknads ekonomi och vägra köpa för dessa priser . Finns en orsak till varför Nvidia vinst varnade förra kvartalet . Finns en orsak till att det finns drivor med 3000 serien i lager överallt . Finns en orsak till varför 4090 fanns i lager 2 dar efter släpp och finns en orsak till varför 4080 inte är slut ( Vilket aldrig har hänt brukar ta 3-8 veckor innan släpp innan det ständigt finns i lager .

Scalpers är försiktiga nu, och köper inte på sig större volymer. Vilket kan vara klokt av dem, dels för att marknaden för grafikkort är osäker till och med vid säljstart, men också för att USD står extremt högt och om den skulle sjunka tillbaka relativt andra valutor så följer priserna med. Dåligt läge för både butiker och scalpers att köpa på sig för mycket.

Man kan notera att 4090 korten är tillgängliga på enay för ungefär MSRP så konsumentsuget verkar måttligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

TSMC 5nm wafers kostar nästan 2x mer än deras 7nm. TSMC 7nm är dyrare än Samsung 8nm. Samsung 8nm är förmodligen dyrare än TSMC 12/16nm.

Går inte direkt överföra die size mellan noder utan att ta wafer kostnaderna i beaktande.

Att dom är dyra vet jag. Men nu säger folk att dom är dyrare OCH stora, när bara en av sakerna stämmer.

Sen är ju kostnaden för kretsen bara en del av ett helt grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är även marknads ekonomi och vägra köpa för dessa priser . Finns en orsak till varför Nvidia vinst varnade förra kvartalet . Finns en orsak till att det finns drivor med 3000 serien i lager överallt . Finns en orsak till varför 4090 fanns i lager 2 dar efter släpp och finns en orsak till varför 4080 inte är slut ( Vilket aldrig har hänt brukar ta 3-8 veckor innan släpp innan det ständigt finns i lager .

Ja precis? Så om folk inte köper så kommer priset sänkas. Tar marginalen slut så slutar det tillverkas. Vad är det vi ens diskuterar? Har svarat på många trådar samtidigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men nu säger folk att dom är dyrare OCH stora

Dom är stora. Du måste ha i åtanke vart i tidslinjen vi befinner oss. 5nm är fortfarande leading edge. Det var inte 8nm när Ampere släpptes och inte heller Turing på 12nm, eller Maxwell för den delen. Jämfört istället storleken med GTX 680 och GTX 1080 som var de två senaste generationerna när Nvidia släppte kort på en nod som fortfarande var leading edge.

Senast Nvidia lanserade sin största konsument-die först, var för övrigt GTX 480. 600 serien fick inte ens big kepler och 1080 Ti kom bra mycket senare än 1080. Ada är på många sätt unik, finns ingen tidigare generation från de senaste 10 åren att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Att dom är dyra vet jag. Men nu säger folk att dom är dyrare OCH stora, när bara en av sakerna stämmer.

Sen är ju kostnaden för kretsen bara en del av ett helt grafikkort också.

De är väl "stora" som i fler antal transistorer, inte nödvändigtvis större rent fysiskt iom krympt nod?

Därav dyrare att tillverka. Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Gick förbi Inets butik vid Sveavägen vid lunch. De har fortfarande "några" TUF kort kvar för 16,5k. Kan inte förneka att jag blev skadeglad åt Nvidias vägnar. Kom igen tekniknördar, våga vägra 4080!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

De är väl "stora" som i dyrare för att de har fler antal transistorer, inte nödvändigtvis större rent fysiskt iom krympt nod?

De är ungefär lika stora fysiskt på en nod med högre packningstäthet. Men den noden är inte bleeding edge i den bemärkelsen att den har yield-problem i uppstarten. TSMC 5nm har varit i high volume manufacturing i över två och ett halvt år, och hade låg defect density redan när den började tas i bruk. (Tim Cook vill ha ordning och reda i planeringen.)

Kostnaden för 5nm relativt 7nm är oklar. Inte nog med att TSMC inte är en butik med offentliga prislistor, de sluter individuella kontrakt med villkor (som påverkar priserna) som heller inte är offentliga. När noderna så småningom tas i anspråk av små aktörer börjar priser läcka - men då har de stora beställarna hittills flyttat till nya noder och antagandet att de ekonomiska villkoren skall utveckla sig helt enligt tidigare mönster är inte nödvändigtvis helt sant.

Och naturligtvis påverkas TSMCs priser av efterfrågan. Det finns all anledning för ett fab att köra nära 100% beläggning eftersom marginalkostnaderna är relativt låga. TSMC har haft stora vinster de senaste åren, men det finns all anledning att tro att deras marginaler kommer att bli lite tunnare framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

TSMC 5nm wafers kostar nästan 2x mer än deras 7nm. TSMC 7nm är dyrare än Samsung 8nm. Samsung 8nm är förmodligen dyrare än TSMC 12/16nm.

Går inte direkt överföra die size mellan noder utan att ta wafer kostnaderna i beaktande.

Såg någon analys och priserna per chip är långt under 100$ fortfarande även för 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

TSMC 5nm har varit i high volume manufacturing i över två och ett halvt år

Och 28nm hade varit det i över ett år när Kepler lanserades. TSMC 16nm är i princip bara 20nm med FinFET. Dessa noder hade inte heller direkta problem med yields. Det har mer med kostnaden för wafers att göra. 5nm till att börja med extremt dyr, men priserna kommer successivt att gå ner med tiden.

Du kan helt enkelt inte jämföra en gamal/ej leading edge mot leading edge. Oavsett om yields blir bättre eller inte med tiden så kommer kostnaden per kvadratmilimeter att gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Såg någon analys och priserna per chip är långt under 100$ fortfarande även för 4080

Då är det en BS analys. För att varje 5nm wafer går loss på 16-17k USD. och du får ut 150~ AD103 dies med en orealistisk 100% yield ur en wafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk kommer säkert köpa upp flera och sedan sälja dem dyrt på blocket för 50 000kr eller liknande. Det blir en perfekt julklapp till barnens dator

Vaf-n jag förstår mig vare sig på dagens priser eller folk som köper så dyra grafikkort för rent nöje, de som köper så dyra för arbetsuppgifter förstår jag mig på, men de är nog försumbara,

Beror väl på vad man har för hobbies. Finns billigare och även andra som är extremt mycket dyrare än datorer.
Jag köpte mitt RTX 3080Ti för 19990kr, mitt under pandemin då jag inte hade spenderat många hundralappar på nöjen/resor.
Åh andra sidan hade jag inte lagt en enda krona på dator hårdvara sedan 2016. Så utslaget på den tiden så är den "billig"
Min andra hobby (hembio/film/musik) är bra mycket dyrare än min dator hobby.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det har upprepats flera gånger att 4080 är en stor krets. Men...
4080 är 379 mm² och 2080 var 545 mm².

Den är väl inte alls så stor?

3080 är 628 mm²

Som jag skrev i tidigare inlägg, hälften av 80-korten sen 680 har varit under 400mm2, och hälften över, kretsens storlek för ett 80-kort bör alltså anses vara ganska normal, speciellt för en krets vid en större die shrink.

Skrivet av Bizzro:

Då är det en BS analys. För att varje 5nm wafer går loss på 16-17k USD. och du får ut 150~ AD103 dies med en orealistisk 100% yield ur en wafer.

Utöver det så är det ju inte bara wafer-kostnaden som man måste ta med i beräkningen, man måste även ta med kostanden för att göra en design redo för tillverkning, en kostnad som minst sagt blivit rätt dyrt för avancerade noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

speciellt för en krets vid en större die shrink.

Snarare så att den är onormalt stor. AD103 ligger närmare GM104 (maxwell, late node) än GP104 (leading edge) i storlek. GK104 var sedan mindre än tom GP104. Det är faktiskt så att AD104 är näst intil identisk i storlek med GK104.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och jag finner förmodligen dina skeva! Så är livet, vi är är alla olika!

Eller menar du att du nedprioriterar allt som inte är nödvändigt i livet och bara spenderar minimum för allt? Gör du det i så fall för att minimera tiden du arbetar genom livet? I så fall, fair, men själv arbetar jag lite mer och köper något jag får ut glädje av under tiden. Blir väldigt tråkigt om man aldrig unnar sig själv något. Men vissa värderar kontroll över sin egen tid högre, och det kan jag respektera.

Eller jobbar du ändå fullt och bara lägger pengarna på hög? Har du i så fall något vettigt slutmål? Du vet att du inte kan ta med dig pengarna när du dör va?

Nej jag behöver inte nedprioritera, gillar tanken på att mina barn färdas från punkt A till B på bästa och tryggaste sätt, lägga pengar på hög naah, slutmål definitivt men du lär inte ha det! Troligen ligger vi lite på olika nivåer när det gäller inkomst och erfarenhet, jag skippar kortet för att det ligger fel i pris av ren princip!

Visa signatur

----------------------------------------
Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför? Tillgången på resa är konstant (hotellrummen står där de står) men efterfrågan varierar beroende på om folk är lediga eller inte. Samma med priset på grafikkort. Efterfrågan är hög o tillgången låg.

Varför ska du försöka konstruera fiktiva relativa tal? Vad tillför det? Då kan vi ju jämföra pris per transistor den här generationen mot förra, om du nu ska vara så petig. Då skänker ju plötsligt Nvidia bort sina saker o folket borde jubla.

Jag menar bara att saken är att en produkt har höjt sitt pris från en generation till nästa med runt 80 % (utan en proportionerlig ökning av prestanda) vilket är en problematisk prisökning. Julhelgspriserna från år till år har inte gått upp med 80 %.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myth:

Nej jag behöver inte nedprioritera, gillar tanken på att mina barn färdas från punkt A till B på bästa och tryggaste sätt, lägga pengar på hög naah

Du ju dock gjort dina egna prioriteringar om du har valt att skaffa barn. Det är en stor kostnad som vissa av oss har valt bort. Har man inte den utgiftsposten lämnas betydligt mer utrymme för annat på en vanlig "Svenssonlön". Barn är ingen självklarhet och något som alla vill ha, det är ett val som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du ju dock gjort dina egna prioriteringar om du har valt att skaffa barn. Det är en stor kostnad som vissa av oss har valt bort. Har man inte den utgiftsposten lämnas betydligt mer utrymme för annat på en vanlig "Svenssonlön". Barn är ingen självklarhet och något som alla vill ha, det är ett val som alla andra.

Återigen väljer bort kortet av ren princip, rätt övertygad om att jag har mer över än du varje månad fastän jag har valt barn i livet. och håller med om att barn är inte en självklarhet! Om du har mer än jag lyllo dig!

Visa signatur

----------------------------------------
Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Jesus fuckin Christ att folk betalar 20k för ett grafikkort
Sved att betala 9k för mitt 3080
Badar folk i pengar?

Låter på dig som att 20.000 gör dig till Joakim Von Anka.
Handlar ofta om intäkter - prioriteringar - utgifter = disponibla medel sen SPARA

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se kort till MSRP, jag trodde att de skulle försvinna efter lanseringsdagen, men jag kanske är något av en pessimist när det gäller Nvidia. 16 st kort är där nu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?