Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn krashar innan boot (bilder). Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Datorn krashar innan boot (bilder). Vad är problemet?

Hej!

För att ge lite backstory så har min dator alltid varit lite småstrulig med screentearing och krashar osv. Mitt grafikkort är ett 5700xt som jag förstår ofta har dessa problem, det har dock gått att tolerera då det blev bättre med tiden. På senare tid har datorn börjat krasha oftare (generellt bara en black screen utan att datorn i sig faktiskt krashar), och jag behöver då starta om genom ON/OFF knappen. Idag så har det gått ett steg längre och datorn lyckas inte boota hårddisken. Jag har lyckats ta mig in i BIOS och återställt fabriksinställningarna, har även testat att köra på integrerad grafik, men fick bara "no signal" på skärmen då. Har tänkt att testa annan hårddisk, samt CMOS-återställning(?) men inte kommit dit än.

Dator:
Ryzen 5 3600
5700 xt
MSI b450 gaming plus max
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen
Kingston A2000 M.2 1TB
650W nätagg (oklart exakt vilket men är guldmärkt iaf)

Bilder:

Permalänk
Medlem

Din CPU stödjer inte integrerad grafik.

Läser man innantill så har du inte en enhet som är bootbar inkopplad / identifierad av moderkortet.

Trasig disk / bootsektor / virus glapp.

Prova annan disk som har operativsystem eller boota från USB minne.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kika om du hittar disken i BIOS (M.2 SSD kan råka vara avstängt som default), den kan behöver köra en Windows reparation, kommer du in i Windows så uppdatera firmware på disken.
Om det är ett Asus 5700XT så kan det vara kylkuddarna som inte får kontakt riktigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Din windows disk är fel inställd på bios eller så är windows trasigt men då borde du få blåskärm istället.
Kan vara så att du har en trasig hdd/ssd/nvme och därför fått dessa kraschar.
Om du får igång den, be din grafikkorts tillverkare om en ny bios till ditt grafikkort.
Vet jag fick grå ränder på skärmen av ett grafikkort för många år sedan. Jag uppdaterade bios med hjälp av tillverkaren.
Lycka till.