Permalänk

Strömsnål CPU

Det har blivit dags att uppgradera min gamla setup.

Har idag en Mac Mini (Mid 2011, i5-2415M CPU @ 2.30GHz) samt en QNAP TS219+ (över 10 år gammal).

Dessa används till Plex (inkl. Sonarr, Radarr, osv) samt lite Home Lab (Kubernetes) samt Home Automation.

Största nackdelen med dessa är att de drar något fruktansvärt med ström (runt 70W idle).

Tanken är därför att konsolidera NAS:en och "servern" till en strömsnål (och gärna tyst) maskin.

När det gäller Plex kommer jag troligen gå över till Jellyfin, då jag inte gillar Plex nya inriktning.

Jag streamar väldigt sällan utanför hemmet och har kapacitet för direct stream/play. Sällan mer än 1 stream åt gången.

Behärskar *nix fullt ut och det blir eventuellt Unraid, Proxmox eller dylikt.

Så, vad bör jag satsa på för CPU?

Permalänk
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Det har blivit dags att uppgradera min gamla setup.

Har idag en Mac Mini (Mid 2011, i5-2415M CPU @ 2.30GHz) samt en QNAP TS219+ (över 10 år gammal).

Dessa används till Plex (inkl. Sonarr, Radarr, osv) samt lite Home Lab (Kubernetes) samt Home Automation.

Största nackdelen med dessa är att de drar något fruktansvärt med ström (runt 70W idle).

Tanken är därför att konsolidera NAS:en och "servern" till en strömsnål (och gärna tyst) maskin.

När det gäller Plex kommer jag troligen gå över till Jellyfin, då jag inte gillar Plex nya inriktning.

Jag streamar väldigt sällan utanför hemmet och har kapacitet för direct stream/play. Sällan mer än 1 stream åt gången.

Behärskar *nix fullt ut och det blir eventuellt Unraid, Proxmox eller dylikt.

Så, vad bör jag satsa på för CPU?

ska du komma under ~50-70W idle från väggen är det nog någon form av hårdvara för bärbara du söker typ hårdvaran i en nuc eller liknande.

min underklockade 4790k jag kör i min server är det lägsta jag kommit ner på 55W idle (mätt i väggen)

och då drar cpu´n endast 14-20W vid idle enligt ITU av dessa så ~17-24W av uppmätt vid väggen med ~80% verkningsgrad i nätagget eller nått.

sen är det väl en 5-10W per SSD/HDD eller nått

sen är jag skeptisk till att din mac verkligen ligger på idle.
Mac mini (Mid 2011)
2.3GHz dual-core Intel Core i5, 2GB 1333MHz DDR3 (2x1GB), 500GB 5400-rpm HDD, Intel HD Graphics 3000
Power Consumption Thermal Output
Idle___Max______idle_______Max
11 W__85 W____38 BTU/h___290 BTU/h

https://support.apple.com/en-us/HT201897

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En intel CPU med -T suffixet är väl lämpligt då, ligger på 35W TDP. Själv väntar jag på att nästa generation Xeons ska komma, vilket är i början av nästa år (förhoppningsvis).

Däremot är det svårare att få någon uppskattning på vad moderkort kan dra. Försök hålla det till få antal minnen (om än stora) då flera små drar mer än några få som är större. Å slutligen välj en PSU med bra 80+ rankning; ju högre desto bättre. Men samtidigt köp inte för stor PSU; en säg 1200W PSU är kanske som mest optimal/effektiv när den behöver leverera 600-800W, men om du då bara har en rigg som totalt drar 100-200W inkl hdd så kommer den inte vara lika bra, som då kanske en 600-700W PSU. Så gäller att kolla på dess effektivitskurva och estimera ungefär hur mycket allt kommer dra med.

Permalänk
Medlem

Har pysslat med detta ett tag nu:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600388-mini-review-as...

De olika strömsnåla alternativen som finns (Intel) påverkar inte Idle förbrukning nämnbart.
Vad S och T modellerna oftast justerar är typ hur länge dom håller turbo och hur högt dom tillåts boosta.
Intel har sedan Broadwell/Skylake varite väldigt bra med Idle förbrukning, även i toppmodeller.
Det är sällan dom drar mer än enstaka watt.
Vad som gör stor skillnad dock är "gaming" moderkort som via diverse ibland odokumenterade funktioner försöker att lura lite per prestanda ur systemet.
"XMP" är en sådan sak som borde betyda att man kör minnet så snabbt det kan, men i verkligheten justeras ofta även massor av olika CPU inställningar.

Permalänk
Medlem

Bytte min hemmaserver, en svingammal rack-Dell som idlade på 200W, mot en gammal laptop som är tre gånger så snabb och drar typ 7W. Inbyggd UPS!

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Min i5 7400 med 3HDDs(4Tb styck) och en boot SSD drar runt 35W vanligtvis, kanske hoppas till 45W när jag tittar på plex.
Inte haft nått problem med typ 2 1080 streams.

Permalänk
Medlem

wow, ja det var rätt mycket vid IDLE för det där. Hur har du mätt förbrukningen?
En begagnad HP microserver kanske vore något?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska du komma under ~50-70W idle från väggen är det nog någon form av hårdvara för bärbara du söker typ hårdvaran i en nuc eller liknande.

min underklockade 4790k jag kör i min server är det lägsta jag kommit ner på 55W idle (mätt i väggen)

och då drar cpu´n endast 14-20W vid idle enligt ITU av dessa så ~17-24W av uppmätt vid väggen med ~80% verkningsgrad i nätagget eller nått.

sen är det väl en 5-10W per SSD/HDD eller nått

sen är jag skeptisk till att din mac verkligen ligger på idle.
Mac mini (Mid 2011)
2.3GHz dual-core Intel Core i5, 2GB 1333MHz DDR3 (2x1GB), 500GB 5400-rpm HDD, Intel HD Graphics 3000
Power Consumption Thermal Output
Idle___Max______idle_______Max
11 W__85 W____38 BTU/h___290 BTU/h

https://support.apple.com/en-us/HT201897

Helt ärligt så är förbrukningen en uppskattning. Mätt i väggen med en Shelly Plug S, men det sitter en massa saker på samma kontakt:

- APC 3000SMT UPS med extra batteri
- Synology DS220+ (host:ar åt en kompis) den har även en extern USB disk ansluten till sig.
- Ubiquiti Unifi Switch 24 PoE (som i sin tur driver en AC AP Pro via PoE)
- Mac Minin
- QNAP:en

Detta drar ca: 140W. Så min estimering av 70W är både Mac Minin och QNAP:en.

Är ju heller inte helt omöjligt att jag gjort dumma inställningar på Mac Minin så att den drar onödigt mycket...

Permalänk
Skrivet av billyskate:

wow, ja det var rätt mycket vid IDLE för det där. Hur har du mätt förbrukningen?
En begagnad HP microserver kanske vore något?

Med en Shelly Plug S, se även mitt svar ovan.

Permalänk
Skrivet av Moneyquack:

Min i5 7400 med 3HDDs(4Tb styck) och en boot SSD drar runt 35W vanligtvis, kanske hoppas till 45W när jag tittar på plex.
Inte haft nått problem med typ 2 1080 streams.

70W är uppskattad förbrukning på både Mac Minin och QNAP:en, se mitt svar ovan till Rogue of Darkness.

Permalänk
Medlem

ah, jag har en likadan plug, fin grej!

Jag skulle börja med att koppla in minin ensam på pluggen och försöka se om du kan optimera strömförbrukningen.
Den där POE-switchen lär ju dra en hel del, jag har en unifi med 16 portar som drar mer än vad jag önskar haha

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Pi4 med OMV6 och 2 st externa USB3-chassin med vardera 2 st 6TB i (24TB), den drar inte mycket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av billyskate:

ah, jag har en likadan plug, fin grej!

Jag skulle börja med att koppla in minin ensam på pluggen och försöka se om du kan optimera strömförbrukningen.
Den där POE-switchen lär ju dra en hel del, jag har en unifi med 16 portar som drar mer än vad jag önskar haha

Ja, jag får göra det och även kolla vad QNAP:en drar.

Switchen borde ju inte dra mer än vad som är inkopplat på den sas, i dagsläget bara en AP.

Skrivet av MatteN:

Jag kör en Pi4 med OMV6 och 2 st externa USB3-chassin med vardera 2 st 6TB i (24TB), den drar inte mycket.

Ja, varit inne på ett Pi4-kluster och en ny NAS. Verkar dock tyvärr helt omöjligt att få tag i dom.