Inte nöjd med mitt chassi+custom water loop, hjälp mig med alternativ.

Permalänk
Medlem

Inte nöjd med mitt chassi+custom water loop, hjälp mig med alternativ.

Hej!

Detta är min utrustning

CPU 5800x, EK Vattenblock
GPU 3080 suprime MSI, EK vattenblock
Chassi Fractal Design S2 Vision RGB
D5 pump med vatten resvoir.
360 "std tjocklecks radiator från EK" placerad i toppen
360 "slim" placerad i fronten

Fläktar Lian-li SL 120 (daisy-chain RGB eländet) på samtliga platser.

Temperaturer ligger kring 80-85°C på CPU:n under spelande.
Lade nyligen till 360 radiatorn i fronten i hopp att få ned temperaturerna men fronten blockar luftflödet ganska mycket så det hjälper inte mycket...
Så jag tittar på nytt chassi med bättre luftflöde
Jag gillar RGB (inte rainbow puke dock )
Detta är mitt första custom water loop bygge....väldigt oerfaren av detta.

Jag har funderat på ett Lian-Li 011 eller Hyte 60 (dock får jag gå ned på 360+240/280 radiatorer)
Fläktkurvorna är anpassade för kyla och tystnad...inget är direkt överklockat dock kör jag med PBO...borde jag inte kunna få ned temperaturerna till iaf 75°C?...kanske önsketänkande....

Men är jag rätt ute i att titta efter nytt chassi (det är ett gäng år gammal just nu), eller ska jag fokusera på något annat som kan leda till bättre temperaturer med nuvarade chassi?
Jag är väl medveten om fläktarna kan bytas ut och vinna lite, men att de är daisy chainable gör dem oslagbara enligt mig och vill gärna inte byta ut dem...

Jag lutar åt ett Hyte 60 då jag kanske kan tex ta noctua fläktar i botten gömda och förbättre luftflödet...

Hur som helst, beklagar för rörig trådstart! Skriver detta medans jag sitter på ett otroligt långdraget möte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Hej!

Detta är min utrustning

CPU 5800x, EK Vattenblock
GPU 3080 suprime MSI, EK vattenblock
Chassi Fractal Design S2 Vision RGB
D5 pump med vatten resvoir.
360 "std tjocklecks radiator från EK" placerad i toppen
360 "slim" placerad i fronten

Fläktar Lian-li SL 120 (daisy-chain RGB eländet) på samtliga platser.

Temperaturer ligger kring 80-85°C på CPU:n under spelande.
Lade nyligen till 360 radiatorn i fronten i hopp att få ned temperaturerna men fronten blockar luftflödet ganska mycket så det hjälper inte mycket...
Så jag tittar på nytt chassi med bättre luftflöde
Jag gillar RGB (inte rainbow puke dock )
Detta är mitt första custom water loop bygge....väldigt oerfaren av detta.

Jag har funderat på ett Lian-Li 011 eller Hyte 60 (dock får jag gå ned på 360+240/280 radiatorer)
Fläktkurvorna är anpassade för kyla och tystnad...inget är direkt överklockat dock kör jag med PBO...borde jag inte kunna få ned temperaturerna till iaf 75°C?...kanske önsketänkande....

Men är jag rätt ute i att titta efter nytt chassi (det är ett gäng år gammal just nu), eller ska jag fokusera på något annat som kan leda till bättre temperaturer med nuvarade chassi?
Jag är väl medveten om fläktarna kan bytas ut och vinna lite, men att de är daisy chainable gör dem oslagbara enligt mig och vill gärna inte byta ut dem...

Jag lutar åt ett Hyte 60 då jag kanske kan tex ta noctua fläktar i botten gömda och förbättre luftflödet...

Hur som helst, beklagar för rörig trådstart! Skriver detta medans jag sitter på ett otroligt långdraget möte

Med custom loop behöver du väl inte så mycket flöde? Allt skall försvinna via radiatorn.
Annars är väl lian Li dyanmic evo ganska vänlig/snygg

Du trycker in luft genom radiatorn och sedan ut i bak

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inte ut efter flöde faktiskt. Men radiatorer som trycker ut värmen ifrån vattnet, förlåt om jag formulerade mig dåligt.
Men om man kikar på nuvarande fractal chassi jag har, i fronten, en 360 radiator där med en verkningsgrad som max en 120 radiator pga strypt luftflöde.

Så jag är ute efter ett alternativ som är effektiv.

För stt kyla en 5800x cpu och ett 3080 med en effektiv radiator fungerar inte bra...