Sätta upp Minecraft server på datorn - port forwarding problem?

Permalänk

Sätta upp Minecraft server på datorn - port forwarding problem?

Hej,

Jag och en kompis skulle sätta upp en minecraftserver för att tillsammans få lite nostalgi.

Jag följde denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=6Z83x_AsFNw

Allt var ganska frid och fröjd när jag testade igår, hade lite problem med att få mods att fungera (han tipsade om Fantasy Realm vilket var typ 200mods i ett modpack) men i övrigt så kunde jag ansluta fint till servern via localhost eller min publika IP.

Det var lugnt fram till att han skulle ansluta idag och det helt enkelt inte gick.
Använder https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ och ser då att 25565 är stängd.

Jag har Telia och har kollat deras guide kring port forwarding, det ser rätt ut.
Jag har testat att stänga av brandväggen på datorn och även beviljat porten på brandväggen via Telias portal.

Ingen specifik server IP är vald under server.properties i Minecraft-mappen.

Har ni någon bra idé på vad som kan vara fel ?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Avstängd

Har du vidarebefordrat porten i din router?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Har du vidarebefordrat porten i din router?

Ja, precis, det är det jag menar med Telias portal!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Ja, precis, det är det jag menar med Telias portal!

Du kan behöva öppna port i brandväggen på datorn som servern körs på. Körs den på samma dator du ansluter från kommer det alltid funka.

Ser iofs att du prövat med att stänga av den, valde du för rätt profil?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan behöva öppna port i brandväggen på datorn som servern körs på. Körs den på samma dator du ansluter från kommer det alltid funka.

Ser iofs att du prövat med att stänga av den, valde du för rätt profil?

Det kanske jag ska titta närmre på!

Men precis som du säger så testade jag att stänga av den helt och då stängde jag av alla tre varianter av brandvägg jag hittade.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det kanske jag ska titta närmre på!

Men precis som du säger så testade jag att stänga av den helt och då stängde jag av alla tre varianter av brandvägg jag hittade.

Är portfwarding:en aktiv?
Kan x pinga servern?
Felmeddelande?
Kan du ansluta till den utanför ditt nätverk (mha typ hotspot från telefon)
Vad har du för IP? (Specifikt vet du om du sitter bakom ett CG-NAT, jämför med WAN IP i router och whatsmyip)