Snabbkoll: Äger du ett VR-headset?

Permalänk
Medlem

Nej, men jag har ägt. Först Oculus DK2 och sedan HP Reverb G2.

Upplevde att Oculus DK2 blev väldigt begränsad av sin låga upplösning.
HP Reverb G2 hade betydligt bättre upplösning, men då blev optiken begränsande istället.

Funderar på att ska skaffa något utan VR-funktionalitet nästa gång, typ Nreal Air.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Musikälskare

Har velat köpa ganska länge men det finns inget direkt som lockar i spelväg, kanske Half-Life: Alyx och Euro Truck Simulator 2

Som jag förstår det fungerar VR "bäst" till bil och flygspel men det spelar jag minst

Marknaden får nog mogna några år till

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande mitt gamla HTC Vive från 2016.

Har nog 40-50 vr spel men dom enda två som riktig imponerade mig var The Lab (Xortex 26xx) och Halflife ALYX.

Då jag köpte ett 3090 kort som bara har 1 HDMI utgång och 3 Displayport så går det inte riktig att använda den längre, så den har stått och dammat sen dess.

Permalänk
Medlem

Köpte Quest 2 i julas när Beat Saber och Resident Evil 4 ingick. Häftigt, men bäst av allt var HL Alyx.
Kör trådlöst och det flyter på kanon (PC'n i sign). Har blivit en del VR-chat, Bigscreen och film.
Längtar dock efter en framtid då vi har betydligt högre PPI, OLED och lägre vikt på headset'en.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har fortfarande mitt gamla HTC Vive från 2016.

Har nog 40-50 vr spel men dom enda två som riktig imponerade mig var The Lab (Xortex 26xx) och Halflife ALYX.

Då jag köpte ett 3090 kort som bara har 1 HDMI utgång och 3 Displayport så går det inte riktig att använda den längre, så den har stått och dammat sen dess.

Om man får fråga, varför behöver du mer än 1 hdmi port?

Permalänk
Medlem

Har en google-cardboard-klon från någon billighetsbutik för några tior, en sån man stoppar mobilen i

Permalänk
Medlem

Över 700 timmar med HP G2 i Digital Combat Flightsimulator sen två år tillbaka. Fantastiskt Headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om man får fråga, varför behöver du mer än 1 hdmi port?

För att VIVE headsettet kräver en HDMI port, och för att sätta upp (uppställning och annars användande före VIVE startas) en skärm extra (den du använder när du inte använder VIVE'n).

Min 75" 4K teve har bara HDMI och inte Displayport, så därför måste jag byta mellan Skärmen och VIVE's HDMI - och det är extremt opraktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

För att VIVE headsettet kräver en HDMI port, och för att sätta upp (uppställning och annars användande före VIVE startas) en skärm extra (den du använder när du inte använder VIVE'n).

Min 75" 4K teve har bara HDMI och inte Displayport, så därför måste jag byta mellan Skärmen och VIVE's HDMI - och det är extremt opraktisk.

Du har väl denna emellan om du menar original Vive?

https://www.vive.com/us/support/vive/category_howto/about-the...

Den går att mata med en DP-signal.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

37% äger VR headset men VR-nyheter ser man sälllan här på Sweclockers - Förutom nu efter CES 2023 av någon anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Den går att mata med en DP-signal.

Det var jag inte klar över att den hade, bra tips tack!
Då får jag bara skaffa mig en Displayport till mini-displayport sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

För att VIVE headsettet kräver en HDMI port, och för att sätta upp (uppställning och annars användande före VIVE startas) en skärm extra (den du använder när du inte använder VIVE'n).

Min 75" 4K teve har bara HDMI och inte Displayport, så därför måste jag byta mellan Skärmen och VIVE's HDMI - och det är extremt opraktisk.

Ahhh, ok. Var det jag undrade, om det inte gick att använda DP till skärmen.

Permalänk
Medlem

VR-entusiast här så självklart hoppade jag på VR tåget när det drog igång (igen) runt 2014. Har varit en grym resa! Speciellt som småbarnsförälder och under pandemin har det varit oslagbart.

Äger Oculus DK2, Rift CV1, Quest 2 och ett gäng cardboards och mobilvarianter.

Quest 2 köpte jag samma dag den släpptes och använder fortfarande flitigt när jag får tid. Bästa ”tech”-prylen jag någonsin köpt. Har stationär dator med schysst grafikkort men kör ändå till 99% standalone med Q2:an. Så otroligt smidigt att bara plocka upp och vara igång.

Permalänk
Medlem

Har varit sugen länge, men jag har inte tyckt att det är ekonomiskt försvarbart och jag tror inte jag kommer använda det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

Jag äger Oculus Rift DK1 sedan 2013, blev sedan ett HTC Vive 2016 (som uppgraderades med Wireless kit 2020) som nyligen byttes ut mot Meta Quest 2 som jag är mycket nöjd med, särskilt då den efter lite meck nu väldigt enkelt kan anslutas trådlöst till datorn där jag har de mesta spelen.

Permalänk
Medlem

Kör Assetto Corsa Competizione enbart i VR. Annars blir det Halvleif, Onward, Moss, Hotdogs, lite VTOL VR och Derail Valley.

Äger Vive Cosmos Elite med tracking lasers. Hade önskat nån form av kontroller som spårar fingrarna eftersom Vive wandsen suger.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Ja. Ett. Används aldrig.

Permalänk
Medlem

Har ett valve index men var ett tag sen jag använde det.

Permalänk
Medlem

Nope, kan inte motivera det för att ersätta en skärm för programmering och TV för att kolla film. Spelar inget spel där VR skulle bidra speciellt mycket (tredje person MMO). Gillar konceptet dock, bring on the minority report UX

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag köpte Pico 4 under julhelgen fick 6 spel på köpet men har inte spelat dom så mycket. Mesta av min tid har jag spenderat på HL- Alyx och Beat Saber fungerar hur bra som helst via Virtual Desktop 90 fps high settings inget lag.

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk

Om det är någon som har tröttnat på sitt HP Reverb G2 är jag spekulant.

Permalänk
Medlem

Har ett DK2 som användes en gång för snart 10 år sedan. (Pengar i sjön)

Har också ett Gear VR som jag använde lite. Sen uppdaterade samsung så den inte funkar mer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Japp, Iracing/AC, riktigt jäkla bra måste jag säga. Ett helvete om man vill ha allt sittandes på rätt ställe i olika bilar dock. Börjar bli less att flytta alla delar på riggen för att jag byter bil men, riktigt bra "vr-demo" om någon vill testa etc.
Half Life: Alyx, bästa spelet för VR än så länge imo.
Finns annars rätt många bra titlar för att bara lulla runt med i någon timme nu för tiden.

Sambon är rätt galen i Kayak VR och Beat Saber.

Ska inhandla ett till Index och köra Phasmophobia nån gång framöver. Lär ju gå bra med tanke på att jag blir rädd av att bara se huvudmenyn av Alien Isolation..... ajja. "yolo lulz."

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Ja då!
Kör inte så mkt längre, men jag vill, det är kul!
Äger just nu:
Quest 1
Quest 2
PSVR
Microsoft VR Valeo

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Har en Oculus DK1. Funkar iaf att spela Star Trek Bridge Crew med gamepad. Eventuellt blir det väl en uppgradering fram igenom.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en Oculus rift cv1, men ser fram emot en bra ersättare.
Ångar att jag inte köpte Quest2 tidigare, får väl se när Quest3 kommer.

Permalänk
Medlem

Har ett DK1 & 2 hemma för nostalgins skull.
Har ägt en Quest 1 som såldes men vill ha ett nytt men vill vänta tills något riktigt bra kommer ut på markanden.
Första gången man testade så var WOW känslan helt sjuk.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Har inget än men funderar på att skaffa. Har inte jättebra kul Trådlöst vore ju att föredra men jag antar att trådat är bättre för spel. Hur pass bra GPU behöver man? Räcker RTX 2080s har inte så bra koll på VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag var på väg att säga raka motsatsen. När Index och Vive Pro kom så var den generella uppfattningen att det inte var någon riktig generation 2, och det är inte förrän nu som det börjar dyka upp ordentliga förbättringar som pannkakslinser, högupplösta OLED-skärmar och ögonspårning, men samtidigt finns det inget headset som kombinerar de mest emotsedda generation 2-förbättringarna i ett PCVR-headset till vettigt pris.

2019 skulle jag ha rekommenderat folk med pengar att köpa ett Index, och 2020 hade jag rekommenderat folk med mindre pengar att köpa ett Quest 2, men nu har det gått några år och det verkar inte finnas några klockrena förbättrade headsets att rekommendera förutom PSVR2, men det fungerar ju inte för PC.

Jo så kan man också se det, det ligger nått i det du skriver. I vilket fall så kan vi vara överens om att det är en färdig konsumentprodukt som är klar att användas och om man väntar på någon annat så missar man mycket kul som redan finns och fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Nej, för jag blir åksjuk. Provade en oculus rift på en animemässa och var inget för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt