Lenovo P52s - Konstig fördröjning vid boot, kan ta 30-40 sekunder från lösenord till skrivbord

Permalänk
Medlem

Lenovo P52s - Konstig fördröjning vid boot, kan ta 30-40 sekunder från lösenord till skrivbord

God morgon kamrater!

Vis och erfaren skriver jag här för så många är så duktiga och svarar så bra på frågor.

Köpte en bättre begagnad Lenovo P52s laptop för några månader sedan. Sjukt nöjd med den, lagom stor för mig och bra prestanda och batteritid när det behövs. Har uppgraderat RAM och NVME och dragit in en ren W11 Pro, inte Lenovos bild.

När jag sitter på andra nätverk, som arbetet eller föreningens, så tar inloggningen extra 30-40 sekunder på sig. Jag blir inte klok på vad det kan bero på. Har kikat på nätverkskortets strömbesparing och avaktiverat den. Den finns inget jag kan hitta som borde orsaka denna fördröjning. Händer nästan aldrig i mitt hemmanätverk.

Har försökt analysera vad som händer i burken från att jag knackar in lösenordet i Windows till att Skrivbordet dyker upp, men det är inte lätt. Grävde i hjärnan och kom att tänka på det gamla verktyget Bootracer för W7 där man analyserade bootsect men nu finns det annat, som till exempel detta, ADK: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/get-starte... som verkar milt sagt overkill.

Har rensat i autostart och services i flera omgångar. Finns ju vissa programvaror som Adobe och Microsoft som gärna lägger grejor där, men jag har ungefär samma installerat på denna laptop som jag har på min T480s och den senare har inte denna fördröjning.

Någon som har några ideér om vad som kan orsaka detta?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

För att ge en uppdatering till alla som hjälpt till med svar, samt andra som möjligen kan tänkas hamna i en liknande situation så verkar jag ha löst detta.

Dock vet jag fortfarande inte riktigt varför det skedde.

Lösningen var att dra ner återställningsmeda från Lenovos site och köra in Lenovo's egen W10 build, inte "ms vanilla" då alltså.
Dock kan jag inte påstå att den var särskilt "bloatad" så det verkar helt ok. I alla fall, efter det, och diverse uppdateringar då det var W10 1903, om inte en ännu tidigare version, till senaste W10 22H2, så har den mystiska fördröjningen inte kommit tillbaka.

Återstår att dra upp den till W11, men avvaktar lite med detta i test syfte.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!