Värdeminskning på grafikkort inom garantitid?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta det där till ARN. Lagen pratar om nyttoavdrag, inte värdeminskning, som Inet försöker få det till.

Permalänk
Medlem

Vilken bullshit från både @Inet och från branchornagisationen.

Det skrivelsen hänvisar till är livslängd och avskrivningstider, och man hänvisar även till försäkringsbolagens ersättningsregler.

Uppenbarligen har man inte förstått skillnaden mellan nyttoavdrag och värdeminskning/åldersavdrag. @PeCe visar tydligt tanken bakom lagen.

@Inet försöker som vanligt hitta sätt att slippa ta ansvar. Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Hoppas detta tas hela vägen till ARN

Permalänk
Medlem

Oj vad fel Inet har här. Här är de helt ute och cyklar. Skamligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag skulle ta det där till ARN. Lagen pratar om nyttoavdrag, inte värdeminskning, som Inet försöker få det till.

Skrivet av pucko:

Vilken bullshit från både @Inet och från branchornagisationen.

Det skrivelsen hänvisar till är livslängd och avskrivningstider, och man hänvisar även till försäkringsbolagens ersättningsregler.

Uppenbarligen har man inte förstått skillnaden mellan nyttoavdrag och värdeminskning/åldersavdrag. @PeCe visar tydligt tanken bakom lagen.

@Inet försöker som vanligt hitta sätt att slippa ta ansvar. Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Hoppas detta tas hela vägen till ARN

Varför ta det vidare till ARN? Inet skrev ju att dom fixade ett nytt 3090 efter att OP inte accepterat deras första lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inet:

Tjenare alla,

Är verkligen svårt med denna typ av ärende och vi försöker alltid att hitta den bästa balansen där det är hållbart för oss som återförsäljare samt den bästa lösningen för er.

Ja för ni går ju på knäna om en av 10000 kunder behöver pengarna tillbaka tillfullo iom att ni inte kunde erbjuda en lämplig produkt som motsvarar det kunden köpt.

Något man ser här på sweclockers är att onlinebutiker alltid använder offerkoftan som att det går hur dåligt som helst för de rent ekonomiskt.

Onlinebutiker tjänar redan stora pengar och ni har höga vinstmarginaler oavsett inflation/svag krona. För ni har mjölkat sedan 2020.

Ju mer man läser om vissa butiker här på Sweclockers ju mindre lust har man att ens stödja de ekonomiskt med tanke på hur dåligt de hanterar ärenden som inte går inom öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Varför ta det vidare till ARN? Inet skrev ju att dom fixade ett nytt 3090 efter att OP inte accepterat deras första lösning.

Nej de skrev ju inte uttryckligen det. Det inet skriver är inte direkt tydligt.

Det står att man letade efter ett 3090 med ljus och lykta, och att man till slut fick tag i ett kort som kundens trasig byttes mot.

Om det var just ett 3090 eller ej framgår inte. Det framgår inte heller om TS accepterade det kort man hittade och föreslog.

Så tills TS bekräftat att detta är löst så föredrar jag att lita på vad som faktist skrivits här, och inte gissas att det någon skrivit innebär något annat än det faktiskt står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare alla,

Är verkligen svårt med denna typ av ärende och vi försöker alltid att hitta den bästa balansen där det är hållbart för oss som återförsäljare samt den bästa lösningen för er.
Förstår ju samtidigt hur det verkar som att vi inte tar action förrän det dyker upp en tråd här på forumet och jag skulle vilja påstå att det sällan är fallet utan snarare att vi försöker lösa det och svara på eventuella frågor efter vi har löst eventuella bekymmer med kunden då det i slutändan är viktigare.

Har grävt lite i våra rutiner och vi har nyligen satt rutiner som ska gälla för respektive avdelning så det blir tydligare hur vi ska göra i dessa fall. Det är svårt då man i praktiken hade kunnat köpa en dator lämna tillbaka 2 år och 11 månader in. Här följer vi praxis enligt vår branschorganisation Elektronikbranschen (som ni kan läsa mer om nedanför)

Vi tillämpar nyttoavdrag idag på dyrare produkter såsom datorer, skärmar och grafikkort. Detta i enlighet med konsumentköplagen (2022:260, kap.8, 3 §). Enligt samma paragraf har även konsumenten rätt att få ränta från köpdatumet, vilket vi beräknar på en månadsbasis från det datumet med hjälp av Riksbankens styrränta plus två procentenheter.

Nyttoavdraget på elektronik har ingen praxis hos ARN, utan vi baserar det på en skrivelse från vår branschorganisation Elektronikbranschen. Vi är en bransch som är i ständig utveckling, och många baserar en beräknad livslängd/avskrivningstid för elektronik på 3 år.

Vi har valt att räkna på 5 år, vilket ger ett årligt nyttoavdrag på 20%. Produkter som är 1 år eller yngre tar vi inte ett nyttoavdrag på, utan detta börjar först att gälla den 13:e månaden efter köp.

I det aktuella fallet så sökte vi med ljus och lykta efter ett annat 3090 att ersätta kunden med efter att vi inte kom överens om de andra lösningarna vi föreslagit, där vi tillslut fick tag på ett kort som kundens trasig byttes mot.

Vi tar gärna emot feedback på hur vi kan göra detta bättre. Har ni konkreta förslag så skriv gärna så får vi se över dom rutiner som vi har i dagsläget.

Trevlig helg på er!

Samtidigt så finns det 6 kap. 4 § där det står följande:

"Om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. Om köpet har hävts utan att ett sådant täckningsköp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen."

Med andra ord hade TS haft rätt att köpa ett 3090 i annan butik. Och om kortet då hade kostat mer, så hade ni varit tvungna att betala mellanskillnaden. Detta även om kortet hade kostat mer, än vad TS först betalade för kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare alla,

Är verkligen svårt med denna typ av ärende och vi försöker alltid att hitta den bästa balansen där det är hållbart för oss som återförsäljare samt den bästa lösningen för er.
Förstår ju samtidigt hur det verkar som att vi inte tar action förrän det dyker upp en tråd här på forumet och jag skulle vilja påstå att det sällan är fallet utan snarare att vi försöker lösa det och svara på eventuella frågor efter vi har löst eventuella bekymmer med kunden då det i slutändan är viktigare.

Har grävt lite i våra rutiner och vi har nyligen satt rutiner som ska gälla för respektive avdelning så det blir tydligare hur vi ska göra i dessa fall. Det är svårt då man i praktiken hade kunnat köpa en dator lämna tillbaka 2 år och 11 månader in. Här följer vi praxis enligt vår branschorganisation Elektronikbranschen (som ni kan läsa mer om nedanför)

Vi tillämpar nyttoavdrag idag på dyrare produkter såsom datorer, skärmar och grafikkort. Detta i enlighet med konsumentköplagen (2022:260, kap.8, 3 §). Enligt samma paragraf har även konsumenten rätt att få ränta från köpdatumet, vilket vi beräknar på en månadsbasis från det datumet med hjälp av Riksbankens styrränta plus två procentenheter.

Nyttoavdraget på elektronik har ingen praxis hos ARN, utan vi baserar det på en skrivelse från vår branschorganisation Elektronikbranschen. Vi är en bransch som är i ständig utveckling, och många baserar en beräknad livslängd/avskrivningstid för elektronik på 3 år.

Vi har valt att räkna på 5 år, vilket ger ett årligt nyttoavdrag på 20%. Produkter som är 1 år eller yngre tar vi inte ett nyttoavdrag på, utan detta börjar först att gälla den 13:e månaden efter köp.

I det aktuella fallet så sökte vi med ljus och lykta efter ett annat 3090 att ersätta kunden med efter att vi inte kom överens om de andra lösningarna vi föreslagit, där vi tillslut fick tag på ett kort som kundens trasig byttes mot.

Vi tar gärna emot feedback på hur vi kan göra detta bättre. Har ni konkreta förslag så skriv gärna så får vi se över dom rutiner som vi har i dagsläget.

Trevlig helg på er!

Jag håller med tidigare skribenter och @PeCe formulerar det särskilt bra. Skrivelsen från Elektronikbranschen innehåller ju bara massor av referenser till olika sätt att beräkna värdeminskning, avskrivningstid, försäkringsersättningar etc. Varken ett försäkringsbolags ersättningsmodeller eller en produkts avskrivningstid används för att beräkna nytta, utan endast för att beräkna värdeminskning.

Man måste ha i åtanke att en branschorganisation i första hand företräder sin bransch, inte konsumenterna. I mitt tidigare inlägg i denna tråd refererar jag till motorbranschen (där det alltså existerar olika typer av rättsliga vägledningar för nyttoavdrag), där deras motsvarande branschorganisation, MRF, hade en modell för att beräkna nyttoavdrag baserat på en kombination av antalet mil samt antalet månader köparen har haft bilen. ARN har dock i avgörande ARN 2017-00552 valt att gå på en annan linje, där endast antalet mil ska användas för att avgöra nyttoavdraget. ARN skriver uttryckligen:

Citat:

Bedömningen ska vidare utgå från den faktiska nytta som köparen haft av bilen, inte den möjliga nyttan. Det är alltså normalt inte den tid som köparen innehaft bilen som är av betydelse utan i stället i vilken omfattning som bilen använts.

Likt ett grafikkort så drabbas även en bil av en värdeminskning, även om den inte används. Så det förefaller väldigt sannolikt att ARN skulle komma fram till samma slutsats gällande beräkning av nyttoavdrag för grafikkort som de gjort för ett motorfordon. Schablonberäkningen från Elektronikbranschen gör ju det raka motsatta, fokuserar endast på den potentiella nyttan (alltså tiden man haft grafikkortet), och ingenting alls på den faktiska nyttan. Om man har haft grafikkortet i en låda i två år för att sedan öppna den och upptäcka att det finns ett köprättsligt fel, så skulle ovan schablon innebära att nyttoavdraget skulle sättas till 40%, även om det bevisligen inte finns någon faktiskt nytta alls. Denna schablonberäkning står sannolikt alltså i strid med Konsumentköplagen och bör därmed inte appliceras.

Jag har personligen ingen aning om hur man skulle göra för att beräkna ett vettigt nyttoavdrag i detta fall, om det nu ens föreligger något sådant - eventuellt ska det som sagt bara kvittas rakt av mot den ränta köparen har rätt till. Det enda jag i övrigt kan föreslå är att ni som stor aktör tar kontakt med branschorganistionen för att få till en diskussion med denna samt berörda myndigheter och försöka att ta fram en ny, korrekt schablon som kan appliceras i fall som detta.

Permalänk
Medlem

Hej allihop jag ber om ursäkt för att inte följt upp min egen tråd

Jag har varit mitt i en flytt medan jag startade denna tråd och därför varit klantig nog att inte svara i den.

Inet hittade senare (efter tråden skapats) ett 3090 som jag erbjöds, jag valde då att ta pengar istället. Jag har blivit överkänslig mot dofter och eftersom kortet var begagnat ville inte jag chansa vilket är helt mitt val och Inet har fullgjort sin del till fullo.

Men 2 saker får mig att inte helt gilla butikens rutiner.

1: värdeminskningen.

2: Att man från dag 1 förklarade för mig som kund att det inte spelade någon roll att jag köpt kortet uteslutande för 24gb vram (används i 3d skapande), utan ersättningskortet
jag skulle bli erbjudet behövde bara ha samma spelprestanda. Detta stämmer inte alls enligt hallå konsument utan ersättningskortet skall ha samma funktioner, och samma mängd vram var en självklarhet enligt hallå konsument.

Jag skall nu jaga rätt på ett 4090 nu då det har 24gb vram. Men jag kommer tyvärr att behöva välja bort Inet med tanke på risken med värdeminskning om det skulle hända det nya kortet något lite längre fram.

Inet är en toppenbutik på massor av sätt men jag håller inte med dem när det kommer till värdeminskning.

Tusen tack till alla som engeagerar sig och tar fram information i trådar som denna👍👍👍, det hjälper åtminstone mig att förstå mer om mina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Hej allihop jag ber om ursäkt för att inte följt upp min egen tråd

Jag har varit mitt i en flytt..........

Bra att det löste sig till slut! Att du fick pengarna tillbaka antar jag betyder hela köpesumman och inte de 6000 de erbjöd först?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mats1976:

Hej allihop jag ber om ursäkt för att inte följt upp min egen tråd

Jag har varit mitt i en flytt medan jag startade denna tråd och därför varit klantig nog att inte svara i den.

Inet hittade senare (efter tråden skapats) ett 3090 som jag erbjöds, jag valde då att ta pengar istället. Jag har blivit överkänslig mot dofter och eftersom kortet var begagnat ville inte jag chansa vilket är helt mitt val och Inet har fullgjort sin del till fullo.

Men 2 saker får mig att inte helt gilla butikens rutiner.

1: värdeminskningen.

2: Att man från dag 1 förklarade för mig som kund att det inte spelade någon roll att jag köpt kortet uteslutande för 24gb vram (används i 3d skapande), utan ersättningskortet
jag skulle bli erbjudet behövde bara ha samma spelprestanda. Detta stämmer inte alls enligt hallå konsument utan ersättningskortet skall ha samma funktioner, och samma mängd vram var en självklarhet enligt hallå konsument.

Jag skall nu jaga rätt på ett 4090 nu då det har 24gb vram. Men jag kommer tyvärr att behöva välja bort Inet med tanke på risken med värdeminskning om det skulle hända det nya kortet något lite längre fram.

Inet är en toppenbutik på massor av sätt men jag håller inte med dem när det kommer till värdeminskning.

Tusen tack till alla som engeagerar sig och tar fram information i trådar som denna👍👍👍, det hjälper åtminstone mig att förstå mer om mina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Hur tänkte du dig att detta skulle sluta?
Jag tycker att det är ett högst märkligt beteende att riva upp himmel och jord över att man inte kan få ett kort med 24GB VRAM och när Inet får fram ett så tackar man nej. Risken är att det förstör för andra som har problem med sina kort. Varför som säljare göra det lilla extra när kunden ändå inte blir nöjd. Bara en massa merarbete.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur tänkte du dig att detta skulle sluta?
Jag tycker att det är ett högst märkligt beteende att riva upp himmel och jord över att man inte kan få ett kort med 24GB VRAM och när Inet får fram ett så tackar man nej. Risken är att det förstör för andra som har problem med sina kort. Varför som säljare göra det lilla extra när kunden ändå inte blir nöjd. Bara en massa merarbete.

Problemet från hela början var ju att dem hävdade att han inte kunde få ett kort med 24gb VRAM. Sen skulle jag nog heller inte godkänna ett begagnat kort i utbyte, då skulle jag hellre ta pengar och köpa ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Partyprime:

Problemet från hela början var ju att dem hävdade att han inte kunde få ett kort med 24gb VRAM. Sen skulle jag nog heller inte godkänna ett begagnat kort i utbyte, då skulle jag hellre ta pengar och köpa ett nytt.

Nu är det kanske TS som skulle svara på hur han tänkte. Det är ju ingen hemlighet vilka kort som går att få tag på. Inet har inga 3090 till salu. Förväntade TS sig att få ett 4090 istället?

Du kan egentligen inte välja bort det begagnade kortet. Ditt kort är använt och säljaren kan ersätta det med ett motsvarande refurbished, begagnat whatever så länge det fungerar och är motsvarande. När Inet väl erbjudit detta begagnade kort som ersättning och du nekar det så är alla bets off. De har uppfyllt sin plikt enligt KKL. Så det är viktigt att gå in med en plan om vad man kan tänka sig för lösningar. Då slipper även säljaren lägga ner en massa tid på en lösning som du inte vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu är det kanske TS som skulle svara på hur han tänkte. Det är ju ingen hemlighet vilka kort som går att få tag på. Inet har inga 3090 till salu. Förväntade TS sig att få ett 4090 istället?

Du kan egentligen inte välja bort det begagnade kortet. Ditt kort är använt och säljaren kan ersätta det med ett motsvarande refurbished, begagnat whatever så länge det fungerar och är motsvarande. När Inet väl erbjudit detta begagnade kort som ersättning och du nekar det så är alla bets off. De har uppfyllt sin plikt enligt KKL. Så det är viktigt att gå in med en plan om vad man kan tänka sig för lösningar. Då slipper även säljaren lägga ner en massa tid på en lösning som du inte vill ha.

Nu kanske TS missförstod om han skulle få ett returex eller en refurbished 3090 men jag ser refurbished och begagnat som olika. Om något är "begagnat" t.ex ett returex så kanske det har hiskeligt högljutt coilwhine.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Partyprime:

Nu kanske TS missförstod om han skulle få ett returex eller en refurbished 3090 men jag ser refurbished och begagnat som olika. Om något är "begagnat" t.ex ett returex så kanske det har hiskeligt högljutt coilwhine.

Ur KKL's synvinkel spelar det ingen roll. Läs gärna vad jag skrev igen.
Sedan var som sagt min fråga till TS. Det hjälper ju inte att en annan användare sitter och gissar hur TS tänkte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur tänkte du dig att detta skulle sluta?
Jag tycker att det är ett högst märkligt beteende att riva upp himmel och jord över att man inte kan få ett kort med 24GB VRAM och när Inet får fram ett så tackar man nej. Risken är att det förstör för andra som har problem med sina kort. Varför som säljare göra det lilla extra när kunden ändå inte blir nöjd. Bara en massa merarbete.

Om du läser tråden från början så kan du se att den startades i syfte att få information om nyttoavdrag på grafikkort inom garantitid var korrekt eller inte.

När det gäller att tacka nej till kortet så har det med att göra att jag har blivit otroligt överkänslig mot dofter och det gör det jobbigt med begagnande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu är det kanske TS som skulle svara på hur han tänkte. Det är ju ingen hemlighet vilka kort som går att få tag på. Inet har inga 3090 till salu. Förväntade TS sig att få ett 4090 istället?

Du kan egentligen inte välja bort det begagnade kortet. Ditt kort är använt och säljaren kan ersätta det med ett motsvarande refurbished, begagnat whatever så länge det fungerar och är motsvarande. När Inet väl erbjudit detta begagnade kort som ersättning och du nekar det så är alla bets off. De har uppfyllt sin plikt enligt KKL. Så det är viktigt att gå in med en plan om vad man kan tänka sig för lösningar. Då slipper även säljaren lägga ner en massa tid på en lösning som du inte vill ha.

När jag lämnade in kortet till inet så hade jag redan varit i kontakt med Asus först. Av den informationen jag fick av Asus så trodde jag att kortet skulle gå att reparera.

Den första lösningen jag vart presenterad av inet var pengarna tillbaka minus ett nyttoavdrag på 6000kr eller ett 4070ti (tror det var den modellen). Problemet för mig är att kortet inte är köpta för spel där ett 4070ti säkert är jättebra utan att jag använder det i ett 3dprogram som använder mycket vram.

Efter jag skapat tråden hittade inet ett 3090
vilket helt löser problemet då jag fick ett likvärdigt kort. Jag frågade om det var ok att ta pengar tillbaka minus 6000kr i avdrag eftersom att jag undviker begagnade saker pga doftlverkänslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu är det kanske TS som skulle svara på hur han tänkte. Det är ju ingen hemlighet vilka kort som går att få tag på. Inet har inga 3090 till salu. Förväntade TS sig att få ett 4090 istället?

Du kan egentligen inte välja bort det begagnade kortet. Ditt kort är använt och säljaren kan ersätta det med ett motsvarande refurbished, begagnat whatever så länge det fungerar och är motsvarande. När Inet väl erbjudit detta begagnade kort som ersättning och du nekar det så är alla bets off. De har uppfyllt sin plikt enligt KKL. Så det är viktigt att gå in med en plan om vad man kan tänka sig för lösningar. Då slipper även säljaren lägga ner en massa tid på en lösning som du inte vill ha.

Jag förväntade mig att kortet skulle gå att laga eller att Asus skulle skicka ett nytt , i andra hand pengarna tillbaka. Från början var det aldrig ett alternativ då inet erbjöd ett 4070ti eller pengarna tillbaka minus 6000kr i avdrag.

När inet hittade ett 3090 så anser jag också att de har presenterat en fullgod lösning. Problemet kvarstår dock i framtiden för alla gånger då de inte hittar ett likvärdigt kort och då gör ett ganska stort avdrag på kundens återbetalning.

Permalänk
Medlem

Jag handlar mycket på Inet och gillar deras fan-service i form av live-streams, events etc men händelser som detta tycker jag är ett skämt. Om kortet går sönder efter 11 månader är det fullt rimligt att du får ett nytt, likvärdigt kort (i alla hänseenden) utan någon form av kostnad för dig. Tillverkaren har ju också garantier, ex. XFX som jag köpte mitt senaste kort av lämnar tre år.

Det innebär en kostnad för dem men i helheten så tjänar de på det då kunden kommer handla hos dem igen i flera år, kanske tom rekommendera dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Jag förväntade mig att kortet skulle gå att laga eller att Asus skulle skicka ett nytt , i andra hand pengarna tillbaka. Från början var det aldrig ett alternativ då inet erbjöd ett 4070ti eller pengarna tillbaka minus 6000kr i avdrag.

När inet hittade ett 3090 så anser jag också att de har presenterat en fullgod lösning. Problemet kvarstår dock i framtiden för alla gånger då de inte hittar ett likvärdigt kort och då gör ett ganska stort avdrag på kundens återbetalning.

Hur lång tid tog hela processen innan de kunde hittade ett 3090?

Tycker att 6000 i avdrag är en extremt dålig deal om jag ska vara ärligt. Dessutom ger det dem vatten på kvarnen för att fortsätta
med dessa värdeminskningsmetoder som jag tycker är helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur tänkte du dig att detta skulle sluta?
Jag tycker att det är ett högst märkligt beteende att riva upp himmel och jord över att man inte kan få ett kort med 24GB VRAM och när Inet får fram ett så tackar man nej. Risken är att det förstör för andra som har problem med sina kort. Varför som säljare göra det lilla extra när kunden ändå inte blir nöjd. Bara en massa merarbete.

Det var lite av en antiklimax, ja. Men till syvende och sist gör det ingen skillnad i frågan om prisavdrag, det som tråden handlar om.
"Det lilla extra" var ju egentligen bara det Inet skulle ha gjort från första början - att följa KKL.

Inet skulle från första början gjort något av följande:

  1. Lagat kortet, eller bekostat lagning av det.

  2. Ersätta kortet med ett likvärdigt.

  3. Häva köpet.

Och det snavade på punkt 3. För här börjar Inet svamla om värdeminskning. Nyttoavdrag kan möjligen vara aktuellt, men det är två helt olika saker. Då ska kunden också få ränta för pengarna han legat ute med. Dessutom har ju kunden rätten att göra ett täckningsköp - d.v.s. om TS skulle hittat en motsvarande 3090 i någon annan butik, skulle han kunnat köpa den och kräva Inet på mellanskillnaden.

Återigen visar det sig att det är först vid reklamationer man märker hur bra en butik egentligen är. Snabba leveranser och pingvinstänger i paketen kanske räcker för att gemene sweclockare tycker att Inet är "Sveriges bästa", men denna soppa visar på en helt annan verklighet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är tråkigt, men känns samtidigt lite mysko att om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader så ska butiken alltså:
1. Bara få betalt för gamla kortet (för två år sedan)
2. Ta emot ett trasigt kort
3. Skicka ut ett helt nytt dubbelt så dyrt kort (4090)

Såklart är det bäst om tillverkaren av kortet får stå för det, men tror inte så är fallet här

Känns inte hållbart att det skulle gå rent ekonomiskt i längden om alla gjorde det

Jag tycker nog att Inets förslag inte är helt orimligt ändå, speciellt när 3090 inte längre tillverkas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att det är tråkigt, men känns samtidigt lite mysko att om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader så ska butiken alltså:
1. Bara få betalt för gamla kortet (för två år sedan)
2. Ta emot ett trasigt kort
3. Skicka ut ett helt nytt dubbelt så dyrt kort (4090)

Såklart är det bäst om tillverkaren av kortet får stå för det, men tror inte så är fallet här

Känns inte hållbart att det skulle gå rent ekonomiskt i längden om alla gjorde det

Jag tycker nog att Inets förslag inte är helt orimligt ändå, speciellt när 3090 inte längre tillverkas

Spelar ingen roll hur det "känns", lagen är ju tydlig i detta.

Sen är det inte kundens problem att stå med extra kort för RMA, det är tillverkarens och ÅFs ansvar, beroende på hur deras avtal ser ut. Ex så säljer inte EVGA grafikkort längre, men de har ett lager av nya oanvända kort som är redo att skickas ut som ersättning för den andel som kan tänkas fallera inom garantitiden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att det är tråkigt, men känns samtidigt lite mysko att om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader så ska butiken alltså:
1. Bara få betalt för gamla kortet (för två år sedan)
2. Ta emot ett trasigt kort
3. Skicka ut ett helt nytt dubbelt så dyrt kort (4090)

Såklart är det bäst om tillverkaren av kortet får stå för det, men tror inte så är fallet här

Känns inte hållbart att det skulle gå rent ekonomiskt i längden om alla gjorde det

Jag tycker nog att Inets förslag inte är helt orimligt ändå, speciellt när 3090 inte längre tillverkas

Trams, om en verksamhet fallerar p.g.a. garanti eller reklamationer så har man inte tagit bredd för detta i exempelvis sin prissättning. Alternativt säljer man saker av väldigt låg kvalitet.

Självklart ska man få tillbaka (alla) pengarna om man inte kan få en likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem

Hade exakt detta problem med Komplett för många år sedan, när min mors grafikkort gick sönder inom garantiperiod, och de ville ersätta den med ett nyare kort med mindre VRAM och påstod att den var likvärdigt, alternativt pengar tillbaka med saftigt nyttjandeavdrag. Jag fick faktiskt vara otrevlig och skälla ut kundtjänst för att få dem att ge mig ett grafikkort med likvärdigt VRAM I ersättning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att det är tråkigt, men känns samtidigt lite mysko att om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader så ska butiken alltså:
1. Bara få betalt för gamla kortet (för två år sedan)
2. Ta emot ett trasigt kort
3. Skicka ut ett helt nytt dubbelt så dyrt kort (4090)

Såklart är det bäst om tillverkaren av kortet får stå för det, men tror inte så är fallet här

Känns inte hållbart att det skulle gå rent ekonomiskt i längden om alla gjorde det

Jag tycker nog att Inets förslag inte är helt orimligt ändå, speciellt när 3090 inte längre tillverkas

Nu är ju detta iochförsig de regler som finns, och funnits ganska länge, uppenbarligen kan ett företag agera och gå med vinst även med dessa premisser.
Punkt 3 är inte helt relevant i sammanhanget då den skulle vara ett specialfall; då kunden har rätt till "likvärdig produkt" enligt kkl så kan Inet komma överens med kunden om att häva köpet istället för att behöva skicka ut ett kort med förlust. En skulle också kunna vända på det (om Inet och branshen får som de vill), om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader, ska konsumenten alltså:

1. Bara få delvis tillbaka den summa de betalat för en produkt de räknat med ska hålla mycket längre (garantin)
2. ---
3. Få ett billigare kort tillbaka, med vissa sämre aspekter, som kan göra det obrukbart till det en köpt det.

Inets förslag med 3090 är i mina ögon helt ok, och de har inte i mina ögon någon skyldighet att gå med på att häva köpet eftersom de erbjöd ett ersättningskort, schysst att de gjorde det (även om TS tog det med avdraget).
En får inte glömma att de flesta av dessa lagar har uppkommit som en motvikt till de fulheter som säljare annars hade kunnat använda mot konsumenter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur tänkte du dig att detta skulle sluta?
Jag tycker att det är ett högst märkligt beteende att riva upp himmel och jord över att man inte kan få ett kort med 24GB VRAM och när Inet får fram ett så tackar man nej. Risken är att det förstör för andra som har problem med sina kort. Varför som säljare göra det lilla extra när kunden ändå inte blir nöjd. Bara en massa merarbete.

Det lilla extra? Hur menar du nu? Är att följa konsumentköplagen att göra det lilla extra? Ehhh....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att det är tråkigt, men känns samtidigt lite mysko att om ett kort fallerar efter 1 år och 11 månader så ska butiken alltså:
1. Bara få betalt för gamla kortet (för två år sedan)
2. Ta emot ett trasigt kort
3. Skicka ut ett helt nytt dubbelt så dyrt kort (4090)

Såklart är det bäst om tillverkaren av kortet får stå för det, men tror inte så är fallet här

Känns inte hållbart att det skulle gå rent ekonomiskt i längden om alla gjorde det

Jag tycker nog att Inets förslag inte är helt orimligt ändå, speciellt när 3090 inte längre tillverkas

Som tidigare nämnts så är det främsta orsaken till dessa hårda regler att man inte ska kunna sälja skit, och sedan låta konsumenten stå med Svarte Petter. En återförsäljare måste alltså försäkra sig om att man jobbar med vettiga leverantörer som tillhandahåller produkter med adekvat kvalité. Sen kommer det ändå uppstå situationer där produkter med god kvalité fallerar, men även här är det alltså säljaren som "sitter med risken", inte konsumenten. Konsumenten ska veta att om man betalat för en TV på 65" så ska man kunna förvänta sig en fungerande TV på 65" under i vart fall de 3 år som Konsumentköplagen reglerar, även om TVn går sönder och omvärldsläget skulle ha renderat i en markant prishöjning för just TV-apparater.

Har man som återförsäljare inte råd att ombesörja dessa konsumenträttigheter så har man tagit ett för lågt pris, alternativt gett sig in på en marknad man inte kan bemästra. Om ett kort av tusen fallerar så bör alltså Inet ta tillräckligt med marginal i sin prissättning för att ha råd att åtgärda det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Jag förväntade mig att kortet skulle gå att laga eller att Asus skulle skicka ett nytt , i andra hand pengarna tillbaka. Från början var det aldrig ett alternativ då inet erbjöd ett 4070ti eller pengarna tillbaka minus 6000kr i avdrag.

När inet hittade ett 3090 så anser jag också att de har presenterat en fullgod lösning. Problemet kvarstår dock i framtiden för alla gånger då de inte hittar ett likvärdigt kort och då gör ett ganska stort avdrag på kundens återbetalning.

Hur pass lång tid tog det sen du startade ditt ärendet från första början, alltså första kontakten med Inet, och att Inet till sist ville erbjuda dig ett begagnat 3090?
Eftersom det dröjde tills efter du hade behövt starta den här tråden, för Inet att ordna fram ett kort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har själv en egen skräckhistoria om Inet med ungefär liknande scenario som TS.

Mitt Grafikkort gick sönder ungefär en månad efter garanti hade löpt ut, Inet hävdade att garanti bara gällde två år. Då ville jag istället åberopa min lagstadgade reklamationsrätt på 3 år.

Efter mycket om och men under några veckors tid, så kunde Inet tänka sig att erbjuda mig ett begagnat grafikkort, MEN dom ville att jag skulle köpa loss det av dom för 500 kr. Självklart tackade jag nej till den "dealen" och valde att vända mig till ARN.

När ärendet hamnade hos ARN så ljög Inet dom rätt upp i ansiktet, och sa till ARN att kortet endast var värt under 500 kr eftersom mitt trasiga kort var begagnat, och hade förlorat i värde. Inet ville att ARN skulle ogilla ärendet. ARN gick helt på Inets linje, och jag blev utan grafikkort, som hade kostat mig 3000 kr ungefär.

Efter det har jag undvikit Inet som pesten, så ofta det gått. När man läser den här tråden så är man glad att Inet alltid är ens sista val, när det kommer till svenska återförsäljare, eftersom dom fortfarande kör med lika fula metoder.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233