Värdeminskning på grafikkort inom garantitid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur pass lång tid tog det sen du startade ditt ärendet från första början, alltså första kontakten med Inet, och att Inet till sist ville erbjuda dig ett begagnat 3090?
Eftersom det dröjde tills efter du hade behövt starta den här tråden, för Inet att ordna fram ett kort.

Hej

Jag lämnade in kortet och fick efter ungefär 5 dagar bekräftat att det var defekt. Jag fick då alternativen ett 4070ti eller pengarna tillbaka -6000kr.
Samma dag startade jag tråden med tanke på att jag hade aldrig hört talas om prisavdrag i ett garantiärende och ville se om det var något som någon annan kände till. Jag har för mig att de hittat ett kort dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Hej

Jag lämnade in kortet och fick efter ungefär 5 dagar bekräftat att det var defekt. Jag fick då alternativen ett 4070ti eller pengarna tillbaka -6000kr.
Samma dag startade jag tråden med tanke på att jag hade aldrig hört talas om prisavdrag i ett garantiärende och ville se om det var något som någon annan kände till. Jag har för mig att de hittat ett kort dagen efter.

Okej, då var det iaf snabbt hanterat av Inet i just ditt ärende! Men som många sagt, så skulle du självklart fått hela summan tillbaka, och inget avdrag.

Sen undrar man vad för form av garanti du hade fått på det begagnade 3090-kortet, som dom senare ville erbjuda.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inet

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Varför ta det vidare till ARN? Inet skrev ju att dom fixade ett nytt 3090 efter att OP inte accepterat deras första lösning.

Varför det skall tas vidare till ARN? För att de behövs ett beslut gällande Elektronikbranschens praxis, vilket är vad inet och andra företag lutar sig mot.

Edit: Lösningen på problemet är inte man startar en tråd på sweclockers och på så sätt får företaget (inte specefikt företaget i tråden) att ändra sig.
Bråkar någon tillräckligt mycket eller vet vad som gäller så gör företaget rätt? Företaget skall ju göra rätt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Jag gissar på att ni ställt ledande frågor till dom som ni varit i kontakt med. Jag tror att som konsument, så hade man fått ett helt annat svar av "en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet".

Och vem ska veta eller avgöra hur stor nytta konsumenten har haft av produkten? Produkten kan lika gärna ha legat i sin låda, och inte blivit till användning under 2 år, eller suttit i en avstängd dator 99% av tiden.

Vad jag vet, så brukar man säga att nyttoavdraget och den ränta på pengarna som konsumenten har rätt till, tar ut varandra, och då blir det ändå att man får tillbaka hela summan, om nu en butik verkligen måste börja tjafsa om nyttoavdrag så som Inet gör..

Tycker bara det blir pinsamt, att en så stor återförsäljare som Inet, måste tjafsa om detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag gissar på att ni ställt ledande frågor till dom som ni varit i kontakt med. Jag tror att som konsument, så hade man fått ett helt annat svar av "en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet".

Eftersom det handlar om en frågeställning från ena parten så kommer situationen givetvis beskrivas utifrån den partens perspektiv, jag är dock övertygad om att Inet försöker vara mer objektiva i sina beskrivningar är vad den genomsnittlige konsumenten brukar vara i samma situation.

"Ledande fråga" innebär för övrigt att svaret på frågan impliceras redan i frågeställningen, inte att det är en fråga ställd av den ena parten.

"Så här ser situationen ut ur vårt perspektiv, visst har vi rätt?" vore en ledande fråga. "Så här ser situationen ut ur vårt perspektiv, vem tycker du har rätt?" är inte en ledande fråga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Jag uppskattar verkligen ovan ansträngning, då det indikerar en genuin vilja från er sida att det ska bli så rätt som möjligt.

Gällande citaten så säger visserligen några av dem mer eller mindre bara vad lagtexten stipulerar, alltså ingen som helst vägledning kring hur man ska tänka kring nyttoavdraget. De som däremot nämner lite om tid och procentsatser ställer jag mig dock lite skeptiskt till. I min värld finns det nämligen ett antal avgörande från ARN gällande nyttoavdrag som jag kunnat hitta som inte gör samma tolkning (och då givetvis inget som gör just den tolkningen). Visserligen rör de inte hemelektronik, men resonemangen av ARN där har alltså inget med "tid" att göra, vilket några av ovan uttalanden verkar göra gällande ska vara en avgörande faktor. I de båda avgörandena jag läst från ARN (rörande en bil samt en husbil), så har alltså tiden noll och ingenting med storleken på nyttoavdraget att göra. För "bilen" så är det bara sträckan den gått (för det menar man är nyttan kunden fått).

För "husbilen" (ARN 2019-01105) så resonerar ARN kring det faktum att varan i fråga är såväl ett transportmedel som enklare logi. Då det saknas någon uppgift kring hur mycket husbilen använts, förutom att den varit vinter-förvarad, gjorde ARN egna generella antaganden och resonerade då fram till någon genomsnittlig användning under ett antal helger och semestern under sommaren multiplicerat med kostnaden för simpel logi, som ett vandrarhem. Man tog alltså avsiktligt hänsyn till det faktum att husbilen varit vinter-förvarad och att konsumenten därmed inte åtnjutit någon nytta av produkten under vintersäsongen.

Så länge man inte kan påvisa andra avgöranden från ARN (eller domstol givetvis) där tiden i sig ska vara en faktor vid beräkning av nyttoavdrag (exempelvis för hemelektronik eller dylika produkter) så får man i min mening anse ovan avgöranden vara vägledande.

Jag förstår själv att det är betydligt enklare att resonera om saker som dels har mätarställningar, men också där man kan göra direkta jämförelser med vad exempelvis ett motsvarande hotell eller vandrarhem kostar. Något dylikt finns ju inte för grafikkort eller andra hemelektronikvaror. Jag antar att det mest korrekta nyttoavdraget för ett grafikkort hade varit att resonera sig fram till hur mycket grafikkortet använts (om nu inte en sådan specifik uppgift finns dokumenterad), multiplicerat med vad man anser den nyttan vara värd per tidsenhet (här har jag dock ingen aning om vad eller hur man skulle komma fram till något dylikt).

Jag håller med om att det hade varit bra för alla parter om detta hade prövats av ARN eller en domstol. Dessvärre innebär det att någon först måste vara så pass missnöjd med "lösningsförslaget" att man driver detta vidare till en sådan instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom det handlar om en frågeställning från ena parten så kommer situationen givetvis beskrivas utifrån den partens perspektiv, jag är dock övertygad om att Inet försöker vara mer objektiva i sina beskrivningar är vad den genomsnittlige konsumenten brukar vara i samma situation.

"Ledande fråga" innebär för övrigt att svaret på frågan impliceras redan i frågeställningen, inte att det är en fråga ställd av den ena parten.

"Så här ser situationen ut ur vårt perspektiv, visst har vi rätt?" vore en ledande fråga. "Så här ser situationen ut ur vårt perspektiv, vem tycker du har rätt?" är inte en ledande fråga.

Jag tycker att problemet främst ligger i att frågan sannolikt har ställts som "Har säljaren rätt att göra nyttoavdrag vid hävning?", vilket säljaren enligt lagtexten (samt praxis) har rätt till. Den tryckande frågan är ju hur stort detta nyttoavdrag ska vara och hur det ska beräknas.

När man säger att räntan konsumenten har rätt till kan kvittas mot nyttoavdraget så implicerar det ju att det finns ett nyttoavdrag. I detta fall pratar man dock om ett nyttoavdrag som ska uppgå till 20-30% per år, helt oaktat hur produkten använts. Så jag tror att om man formulerade frågan så, "Har säljaren rätt att dra 20% nyttoavdrag per år produkten har funnits i min ägo?", så hade man sannolikt fått ett annat svar från i vart fall några av dessa (undantaget kanske den som verkade resonera på just det sättet då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker att problemet främst ligger i att frågan sannolikt har ställts som "Har säljaren rätt att göra nyttoavdrag vid hävning?", vilket säljaren enligt lagtexten (samt praxis) har rätt till. Den tryckande frågan är ju hur stort detta nyttoavdrag ska vara och hur det ska beräknas.

Jag tror ärligt talat inte de flesta konsumentvägledare är tillräckligt insatta för att bedöma storleken på ett sådant avdrag om det inte redan finns en etablerad praxis eller annars uttalad mall att följa. Vid mina kontakter med konsumentvägledare har jag frekvent haft bättre koll på vad som gäller i detaljfrågor än vad de har eller fått korrigera deras påståenden. Det är jättebra att de finns till för personer som hamnar i kläm, men som vi redan konstaterat behöver man vända sig till annan part (såsom ARN eller domstol) när det blir mer finlir i frågorna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Imponerande vilken kunskap det finns här på sweclockers. Läst igenom tråden och lärt mig massor om allt från ARN till reklamationsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad jag vet, så brukar man säga att nyttoavdraget och den ränta på pengarna som konsumenten har rätt till

Vad menas med ränta på pengarna i detta fallet? Generellt nyfiken bara vad det innebär.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Nyttoavdrag bör baseras på faktisk nytta, inte möjlig nytta (se citatet nedan). Om man skall basera det på faktisk nytta så är inte kortets inköpspris något som bör beaktas vid bestämningen av nyttoavdragets storlek.

"När det ska avgöras vilken nytta som konsumenten haft av bilen är det den faktiska nyttan som ska beaktas, inte den nytta som konsumenten kunde ha haft av bilen men rent faktiskt inte haft. Det innebär bl.a. att det i varje individuellt fall måste undersökas om konsumenten verkligen haft någon faktisk nytta av varan. Avdrag för nytta ska således göras för den faktiska nyttan, inte för den nytta som konsumenten kunde ha haft men rent faktiskt inte haft (se Eriksson, Nordling, Palm, a.a., s. 282 ff)." - ARN 2011-4856

Det behövas alltså ett sätt att definiera nyttan av ett grafikkort som också är mätbart...måhända något i stil med antal genererade bildrutor sedan inköp!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ghaan:

Hade liknande bekymmer för flera år sedan då jag hade ett 780ti som gick sönder, då de som fanns tillgängligt då var 900-serien så ville dom ge mig ett 970 istället. Då det presterade likvärdigt/precis under 780ti ansåg dom det rimligt, vilket var i deras rätt visserligen enligt garanti-lagar osv.

Men jag kontaktade dom då igen och konstaterade att det är långt från vad jag faktiskt betalade för varan och att dom antingen fick ge mig 980 eller pengarna tillbaks (vilket var typ vad ett 980 kostade). Slutade med att personen "eskalerade" ärendet (antar att dom kollade med någon chef/högre upp) och att jag fick mitt 980.

Så att stå på sig kan vara till fördel, yrka som andra redan sagt att för DITT ändamål så är det inte same/same att få ett 4070ti även om gaming prestanda är bättre än 3090.

Jag hade ett vanligt 780 som slutade fungera och fick ett 970 istället. Va det en dålig deal menar du? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vad menas med ränta på pengarna i detta fallet? Generellt nyfiken bara vad det innebär.

Ponera att ett köp hävs efter två år. När ett köp hävs återgår prestationerna. För att säljaren inte skall dra nytta av att ha haft köparens pengar i två år, så skall ränta (referensränta + 2% om jag minns rätt) lämnas. Analogt (för att köparen inte skall dra nytta av att ha haft säljarens vara i två år) så kan ett nyttoavdrag komma ifråga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Full respekt att ni kommer hit och svarar trots samtalsklimatet i tråden. Jag tycker det känns rimligt att kompromissa lite, och har man använt en produkt en ansenlig del av dess förväntade livslängd kan man räkna med att inte få tillbaka full ersättning efter så långt tid. Detta är ju dessutom ett extremfall av utfall när ingen annan lösning hittas. Full respekt från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Full respekt att ni kommer hit och svarar trots samtalsklimatet i tråden. Jag tycker det känns rimligt att kompromissa lite, och har man använt en produkt en ansenlig del av dess förväntade livslängd kan man räkna med att inte få tillbaka full ersättning efter så långt tid. Detta är ju dessutom ett extremfall av utfall när ingen annan lösning hittas. Full respekt från min sida

Förväntade livslängden på ett grafikkort är vadå? Tre år? Tre år är reklamationstiden för ursprungsfel inte produktens förväntade livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förväntade livslängden på ett grafikkort är vadå? Tre år? Tre år är reklamationstiden för ursprungsfel inte produktens förväntade livslängd.

Har jag pratat om tre år? Tror inte det

Jag sa bara att något avdrag kan vara rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har jag pratat om tre år? Tror inte det

Jag sa bara att något avdrag kan vara rimligt

Jag förstår inte varför kunden ska straffas för att ha köpt en vara som ej håller. Det är dyra grejer vi pratar om nu och inte några hundralappar.

Om det är fel på kortet inom garanti/reklamationstid så tycker jag personligen att kunden ska få ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka. Det bör inte vara svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag förstår inte varför kunden ska straffas för att ha köpt en vara som ej håller. Det är dyra grejer vi pratar om nu och inte några hundralappar.

Om det är fel på kortet inom garanti/reklamationstid så tycker jag personligen att kunden ska få ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka. Det bör inte vara svårare än så.

Att få bibehållen funktion och produkt är rimligt. Men alla pengar tillbaka, det förstår jag verkligen inte. Säg att det är en bil som under dessa år gått tusentals mil, eller som i det här fallet ett grafikkort som kunden utnyttjat under denna tid

Skulle man få tillbaka allt är det ju som att köpet aldrig skett, att ingen använt produkten, ingen fått någon valuta för tiden det fungerat

För mig känns det lite överdrivet. Datorkomponenter är liksom inte bra investeringar, förr har de ju halverats i värde typ varje år eller så, man köper dem för att använda dem och sen uppgradera. Ofta är de då inte ens värda att ge bort gratis eller iaf en bråkdel av värdet

Borde ganska enkelt kunna sättas i system att få tillbaka fullpris på sin dator vart annat år och köpa en ny för pengarna och låta det rulla på, byta butik varje gång så det inte blir för uppenbart, kanske man kommer på ett sätt att bränna en vrm, eller kortsluta något så det är svårt att visa att kunden gjort det

Självklart ska man ha konsumentskydd, och jag gillar att jag kan vara trygg med mina köp, men någonstans känns det som att det går en gräns. Ganska stor skillnad på tre år jämfört med nytt tycker jag

Jag säger inte att jag har någon magisk kalkyl som löser allt, men tyckte spontant det lät rimligt om man inte accepterade likvärdig produkt sett till både pris och prestanda eller andra lösningar

Om produkten aldrig fungerat eller strulat många gånger är det en helt annan sak såklart, men det verkar inte vara fallet här

Köper man ett hus där det efter två år börjar regna in så kan man ju inte kräva reparation av gamla ägaren (finns säkert vissa fall, men typ så)

Permalänk
Avstängd

Om det sker inom garantitid bör det inte vara några avdrag och motsvarande produkt ska erbjudas. Alla som har 3090 spelar kanske inte öht. Och behöver därmed kanske >20gb vram. Och amd har fortfarande sugigt stöd i applikationer där cuda kör över amd. Så amd är heller inte alltid ett alternativ för en.

Och 3090/ti poppar ju upp titt som tätt i svenska butiker så knte är de en bristvara utan handlar väl om vad butikerna prioriterar.

Sedan röker vissa butiker på rätt hårt. Bara kika webhallens fyndvaror knom grafikkort... priserna jo tjena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Får ursäkta det något sena svaret, vi har varit i kontakt med konsumentvägledare samt hallå konsument för att få en så objektiv bild utav det som möjligt. Har även haft en och annan diskussion internt där vi inser att det är ett väldigt specifikt fall då vi av nästan alla gånger kan lösa det med att antingen reparera eller ersätta varan. I detta fallet så lyckades vi tyvärr inte med det.
Vi är inte ute efter att bråka om detta, utan vi uppskattar verkligen er feedback och att konsumenträtt diskuteras.
Samtidigt känner vi ändå att vi vill ge er ett mer utförligt svar utifrån hur diskussionen går. Vår rutin för nyttoavdrag (ej värdeminskning) är enligt en överhängande majoritet av konsumentvägledare ute i landet rimlig, men varje fall måste bedömas individuellt då varje fall är unikt och konsumenten kan ha skadeståndskrav på oss som också ska tas med i bedömningen. Men det avdraget för nytta vi beräknar enligt förra svaret utgör basen vi utgår ifrån. Några svar från olika konsumentvägledare om just nyttoavdrag:

”Om näringsidkaren inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att näringsidkaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. För att konsumenten inte ska ha rätt att häva köpet krävs det att näringsidkaren visar att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som näringsidkaren återbetalar. I vissa fall har näringsidkaren rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsum... ska spegla den nyttan du har haft tex är livslängden 10 år och du har haft varan 2 år så bör ju ett skäligt avdrag var 20-30 %. En tvist om detta kan prövas i ARN www.arn.se”

”Att häva köpet innebär att konsumenten får pengarna tillbaka. Eftersom ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i flera månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt varan är därmed tillåtet. Hur stort detta avdrag blir beror på tiden varan var felfri och kunde användas utan begränsning.”

”Ja, det stämmer att företaget får göra ett nyttoavdrag om köpet hävs. Det är alltså inte säkert att du får tillbaka hela summan om du har haft nytta av din vara under dessa år. Företaget får enbart göra nyttoavdrag för den tid som du har haft nytta av varan, inte för tiden som den har varit på reparation.”

”Ja det stämmer, företaget har rätt att göra ett sk nyttoavdrag när du haft varan under en längre tid (ibland även under en kortare tid), för den användning som du haft av varan. En vara minskar alltid i värde och skulle man få tillbaka samma pengar man gav för varan som för 1.2 eller 3 år sedan skulle det innebära att man som konsument gör en ekonomisk vinst.”

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer, och kommer det ett beslut som visar på en annan tolkning än den vi och många andra gjort så kommer vi rätta oss efter den. Det skulle vi även välkomna då det gör det enklare för oss att följa lagen, då det utan vägledande beslut blir tolkningar.
Med det sagt så kommer vi alltid att jobba för en lösning där bägge parter blir nöjda, och i de flesta fallen är det via avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (likvärdig vara). I exemplet med grafikkort så är det spelprestanda som är standard att gå efter när man kollar efter en likvärdig vara, men i vissa fall finns andra användningsområden och då får vi såklart gå utifrån den specifika kundens behov och användningsområde.

Hoppas ni är med på hur vi tänker och att vi verkligen inte är ute efter att skapa en osund relation till denna typ av problematik.

Trevlig helg igen

Om ni vill att detta ska vara rätt gjort, oavsett lagliga möjligheter, så måste ni presentera hur många år ni uppskattar livslängden på era produkter att vara.

Det är inget som borde komma som en överraskning när konsumenten försöker utnyttja den reklamationsrätten de har rätt till.

Ni anger inte någon policy på produktsidorna och nämner inte ens att ni planerar att göra avdrag på https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor.

Även om ni skulle ha laglig rätt att utnyttja undantaget från vanlig reklamationsrätt i detta fallet så är det inte snyggt att dölja det beslutet från kunderna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att få bibehållen funktion och produkt är rimligt. Men alla pengar tillbaka, det förstår jag verkligen inte. Säg att det är en bil som under dessa år gått tusentals mil, eller som i det här fallet ett grafikkort som kunden utnyttjat under denna tid

Skulle man få tillbaka allt är det ju som att köpet aldrig skett, att ingen använt produkten, ingen fått någon valuta för tiden det fungerat

För mig känns det lite överdrivet. Datorkomponenter är liksom inte bra investeringar, förr har de ju halverats i värde typ varje år eller så, man köper dem för att använda dem och sen uppgradera. Ofta är de då inte ens värda att ge bort gratis eller iaf en bråkdel av värdet

Borde ganska enkelt kunna sättas i system att få tillbaka fullpris på sin dator vart annat år och köpa en ny för pengarna och låta det rulla på, byta butik varje gång så det inte blir för uppenbart, kanske man kommer på ett sätt att bränna en vrm, eller kortsluta något så det är svårt att visa att kunden gjort det

Självklart ska man ha konsumentskydd, och jag gillar att jag kan vara trygg med mina köp, men någonstans känns det som att det går en gräns. Ganska stor skillnad på tre år jämfört med nytt tycker jag

Jag säger inte att jag har någon magisk kalkyl som löser allt, men tyckte spontant det lät rimligt om man inte accepterade likvärdig produkt sett till både pris och prestanda eller andra lösningar

Om produkten aldrig fungerat eller strulat många gånger är det en helt annan sak såklart, men det verkar inte vara fallet här

Köper man ett hus där det efter två år börjar regna in så kan man ju inte kräva reparation av gamla ägaren (finns säkert vissa fall, men typ så)

Det är upp till företaget att ersätta produkten i första hand. Det är inte ett beslut som kunden gör.

Om företaget nu istället väljer att häva köpet så är det, i min åsikt, rimligt att de inte också får besluta om ett nyttoavdrag. Det är företagets lösning, och inget kunder kan kräva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om ni vill att detta ska vara rätt gjort, oavsett lagliga möjligheter, så måste ni presentera hur många år ni uppskattar livslängden på era produkter att vara.

Det är inget som borde komma som en överraskning när konsumenten försöker utnyttja den reklamationsrätten de har rätt till.

Ni anger inte någon policy på produktsidorna och nämner inte ens att ni planerar att göra avdrag på https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor.

Även om ni skulle ha laglig rätt att utnyttja undantaget från vanlig reklamationsrätt i detta fallet så är det inte snyggt att dölja det beslutet från kunderna.

Jag håller med.
Inet borde uppdatera sina villkor angående att de kan komma att använda nyttoavdrag vid tillfällen då de inte kan reparera eller ersätta med likvärdig produkt under garantitid eller reklamationsrätt.

Angående användande av nyttoavdrag verkar det främst användas vid återköp av bilar. Jag har inte sett något annat fall.

Hittade även denna tråd på Sweclockers om ett annat fall där Inet är inblandad:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1378876-fragor-galland...

Personligen tror jag det har med värdet på kortet att göra. Grafikkort har ju sålts för helt orimliga priser på upp mot 30000 kr i vissa fall. Då vill man kanske mildra detta genom att använda nyttoavdrag. Svider ju inte lika mycket med ett grafikkort som kostar 5000. Sen borde väl ÅF få ersättning från tillverkarna om det är inom garantitiden.
Rykte och goodwill kan ju också vara något att tänka på.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Nyttoavdraget är att en kund kan bli ersättningsskyldig till företaget om varan har använts på ett sådant sätt att den har minskat i värde. Alltså används detta främst vid bilköp när bilen visar sig ha stora fel och kunden vill häva köpet - då är det rimligt att nyttoavdraget finns - bilar är mycket utsatta för "förslitning" som minskar värdet. Enligt praxis tar man då BARA hänsyn till antalet mil som bilen har åkt sedan den köptes.

  • "I senare praxis från Allmänna reklamationsnämnden har nyttoavdraget dock beräknats enligt en annan beräkningsgrund som endast bygger på antalet körda mil. Denna beräkningsmodell är mer kompatibel med lagtexten och skulle därför med största sannolikhet användas i domstol, framför MRF-schablonen [1]"

  • "Att ett milavdrag är mer ändamålsenligt än ett milavdrag + ett åldersavdrag följer av att det enligt lagen inte finns någon koppling till minskning i marknadsvärde, utan det är endast konsumentens faktiska nytta som ska beaktas, inte den potentiella nytta som själva innehavet innebär [1]"

Praxis finns inte för elektronik, men @inet borde förstå utifrån ovan nämnda praxis att ARN bedömer att det är inte den "potentiella" nyttan som innehavet innebär, utan snarare enbart den "faktiska nyttan". Det finns enligt lagen alltså inte någon koppling mellan ålder och marknadsvärde (läs ovan).

När det gäller bilar är det enkelt - titta på mätarställningen. Men hur ska Inet bevisa hur mycket kunden har använt sitt grafikkort? Antalet genererade bilder eller? Och hur ska detta bestämmas empiriskt och objektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag håller med.
Inet borde uppdatera sina villkor angående att de kan komma att använda nyttoavdrag vid tillfällen då de inte kan reparera eller ersätta med likvärdig produkt under garantitid eller reklamationsrätt.

Tänkte lite på det du sa där. Det är ju faktiskt skillnad mellan garanti och reklamation.

Trådskaparen hade ju nyttjat sin garanti. Villkoren för garantin är ju något helt annat än vad som står i konsumentköplagen gällande reklamation. Varför hänvisar @inet till konsumentköplagen när kunden använder sin garanti? Garantin är ett kontrakt mellan köpare och säljare som går utanför konsumentköplagen.
Och som du säger så står ju inget om nyttoavdrag i deras garantivillkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har jag pratat om tre år? Tror inte det

Jag sa bara att något avdrag kan vara rimligt

Det var det här jag reagerade på

Citat:

använt en produkt en ansenlig del av dess förväntade livslängd

En ansenlig del är ju inte precis en liten del. Det är ju en rätt så stor del. Och kortet hade ju använts i nästan två år.

----

Elektronikbranschen tycker ju att ett grafikkort skall skrivas av på tre år. Så enligt dem så skulle ett grafikkort köpt för 24000 som kunden kan visa gick sönder pga ett ursprungsfel efter 2 år och 11 månader innebära att kunden fick tillbaka 3000kr, plus då lite för räntan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Imponerande vilken kunskap det finns här på sweclockers. Läst igenom tråden och lärt mig massor om allt från ARN till reklamationsrätt

Håller med! Tyder det på att vi Sweclockers köper alldeles för mycket saker? xD

Jag tycker personligen att Inet har svarat fint och utförligt hur de har tänkt i processen. Hoppas att det löste sig fint för dig OP! Förstår din frustation när du är i behov av grafikkortet!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Tänkte lite på det du sa där. Det är ju faktiskt skillnad mellan garanti och reklamation.

Trådskaparen hade ju nyttjat sin garanti. Villkoren för garantin är ju något helt annat än vad som står i konsumentköplagen gällande reklamation. Varför hänvisar @inet till konsumentköplagen när kunden använder sin garanti? Garantin är ett kontrakt mellan köpare och säljare som går utanför konsumentköplagen.
Och som du säger så står ju inget om nyttoavdrag i deras garantivillkor?

Det här har stötts och blötts många gånger. Att påtala för återförsäljaren att produkten är defekt är en reklamation, helt oberoende av om just det ordet används eller inte.

Garantivillkoren ger i detta sammanhang ytterst sällan bättre skydd än reklamationsrätten, och tillverkaren använder därtill ofta samma verkstäder så de lösningar som kan presenteras är desamma. Skulle garantivillkoren erbjuda bättre lösningar än reklamationsrätten bör också återförsäljaren vara medveten om detta - det ligger trots allt i deras intresse att lösa kunden så väl som möjligt.

Asus garantivillkor innebär i det aktuella fallet ett utbyte eller en reparation av kortet, vilket i praktiken antagligen innebär ett kort som blivit "refurbished" alltså ett begagnat kort (som kan vara ett ihopplock av komponenter från olika kort) som rengjorts och testats. Garantivillkoren lämnar inget utrymme för kund att välja lösning. TS har redan tackat nej till ett andrahandskort (oklart i vilket skick det kortet var) och det är oklart om TS doftkänslighet skulle hindra en sådan lösning från Asus, men garantivillkoren skulle isåfall inte erbjuda pengar tillbaka utan TS får sitt reparerade kort och får sedan sälja det på egen hand.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här har stötts och blötts många gånger. Att påtala för återförsäljaren att produkten är defekt är en reklamation, helt oberoende av om just det ordet används eller inte.

Garantivillkoren ger i detta sammanhang ytterst sällan bättre skydd än reklamationsrätten, och tillverkaren använder därtill ofta samma verkstäder så de lösningar som kan presenteras är desamma. Skulle garantivillkoren erbjuda bättre lösningar än reklamationsrätten bör också återförsäljaren vara medveten om detta - det ligger trots allt i deras intresse att lösa kunden så väl som möjligt.

Asus garantivillkor innebär i det aktuella fallet ett utbyte eller en reparation av kortet, vilket i praktiken antagligen innebär ett kort som blivit "refurbished" alltså ett begagnat kort (som kan vara ett ihopplock av komponenter från olika kort) som rengjorts och testats. Garantivillkoren lämnar inget utrymme för kund att välja lösning. TS har redan tackat nej till ett andrahandskort (oklart i vilket skick det kortet var) och det är oklart om TS doftkänslighet skulle hindra en sådan lösning från Asus, men garantivillkoren skulle isåfall inte erbjuda pengar tillbaka utan TS får sitt reparerade kort och får sedan sälja det på egen hand.

1. Självklart kan man hävda att garantin ska gälla än reklamationsrätten.
2. Garantin ger alltid bättre villkor än reklamationsrätten
3. Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen [2]. Exempelvis välja att häva ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

1. Självklart kan man hävda att garantin ska gälla än reklamationsrätten.

Garanti och reklamationsrätt är inte "antingen-eller", båda gäller parallellt. D.v.s. bara för att du nyttjar garantin sätts inte KKöpL ur spel och vice versa.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD