Värdeminskning på grafikkort inom garantitid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

2. Garantin ger alltid bättre villkor än reklamationsrätten

Nej det gör den inte. Garantin kan ha precis vilka skäliga villkor som helst och gäller ofta avsevärt kortare tid än de tre år reklamationsrätten gäller. Någon garanti behöver över huvud taget inte finnas då det är en frivillig utfästelse.

Citat:

3. Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen [2]. Exempelvis välja att häva ett köp.

Nej det har du inte. De rättigheter garantin ger dig följer av garantivillkoren. De rättigheter reklamationsrätten ger dig följer av Konsumentköplagen (KKöpL). Även om tillverkaren inte lämnar någon som helst garanti har du fortfarande din reklamationsrätt. Garantitiden kan löpa längre än reklamationsrätten och under den överskjutande tiden är det enbart garantivillkoren som gäller, du har inga ytterligare rättigheter som de KKöpL gav de första tre åren.

För att citera från din egen länk (min fetstil):
"Reklamationsrätten gäller minst i tre år och har ingen koppling till garanti."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej det har du inte. De rättigheter garantin ger dig följer av garantivillkoren. De rättigheter reklamationsrätten ger dig följer av Konsumentköplagen (KKöpL). Även om tillverkaren inte lämnar någon som helst garanti har du fortfarande din reklamationsrätt. Garantitiden kan löpa längre än reklamationsrätten och under den överskjutande tiden är det enbart garantivillkoren som gäller, du har inga ytterligare rättigheter som de KKöpL gav de första tre åren.

Det är inget jag själv har hittat på. Det står uttryckligen på länken jag refererade till följande: "Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen".

Men du menar alltså att det inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Garanti och reklamationsrätt är inte "antingen-eller", båda gäller parallellt. D.v.s. bara för att du nyttjar garantin sätts inte KKöpL ur spel och vice versa.

Det säger ingen emot. Det är dock två helt olika avtal, och man får som kund välja vilken man vill använda i sitt ärende? Det är ju väl självklart? Eller vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det är inget jag själv har hittat på. Det står uttryckligen på länken jag refererade till följande: "Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen".

Men du menar alltså att det inte stämmer?

Det är felaktigt.

Det gäller om garantin gäller upp till tre år. Inte om garantin tex är tioårig.

Det gäller för att reklamationsrätten fortfarande gäller under de upp till tre åren, det gäller inte för att det skulle finnas något lagligt krav på om man utfäster en garanti under x år så skall reklamationsrätten gäller under alla de år den gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är felaktigt.

Det gäller om garantin gäller upp till tre år. Inte om garantin tex är tioårig.

Det gäller för att reklamationsrätten fortfarande gäller under de upp till tre åren, det gäller inte för att det skulle finnas något lagligt krav på om man utfäster en garanti under x år så skall reklamationsrätten gäller under alla de år den gäller.

Har du en källa som kan stärka ditt påstående? Det är starkt att hävda att konsumentverkets egna upplysningstjänst är felaktig. Jag har även läst samma sak på olika jurist-hemsidor. Mycket tyckande i denna tråd, börjar bli trött på det. Är du jurist? Lämna källor tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har du en källa som kan stärka ditt påstående? Det är starkt att hävda att konsumentverkets egna upplysningstjänst är felaktig. Jag har även läst samma sak på olika jurist-hemsidor. Mycket tyckande i denna tråd, börjar bli trött på det. Är du jurist? Lämna källor tack.

Ett av de första styckena i din länk:

"En garanti är ett löfte att det du köper ska fungera under en viss tid. Garantin kan lämnas av företaget du köpt varan eller tjänsten av eller av någon annan part, till exempel tillverkaren. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti och företaget bestämmer självt reglerna för garantin."

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ett av de första styckena i din länk:

"En garanti är ett löfte att det du köper ska fungera under en viss tid. Garantin kan lämnas av företaget du köpt varan eller tjänsten av eller av någon annan part, till exempel tillverkaren. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti och företaget bestämmer självt reglerna för garantin."

Okej, och vad försöker du säga här? Jag vet att det är frivilligt. Garanti ges sällan av företag, för att det anses vara ett starkare skydd än reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant med en konsumentundersökning angående hur olika ÅF använder nyttoavdrag.
Jag tänker på de fall där en produkt går sönder inom garantitiden och ÅF ej kan ersätta varan fullt ut.

Kan ju vara bra att veta vad olika ÅF har som policy i dessa frågor och det kanske gör att man väljer att handla från en viss ÅF beroende på hur de hanterar dessa frågor.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Okej, och vad försöker du säga här? Jag vet att det är frivilligt. Garanti ges sällan av företag, för att det anses vara ett starkare skydd än reklamationsrätten.

sista biten, garantin behöver inte alls vara starkare än reklamationsrätten.
Titta på pixelgarantin som de flesta tillverkare ger på skärmar; den gäller sällan om det är färre än ett flertal pixlar i grupp som är felande, där är det istället reklamationsrätten som en skulle kunna nyttja om man har färre felande pixlar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det låter som jag har råkat ut för på Inet. De är riktigt fula när de gäller garantier.
Köpte en dator i fyndhörnan som visade sig va trasig, de ville bara göra ett återköp istället för göra ett garantiärende . Men jag ville ha den lagad eller en ny likadan dator. Efter lite tjafs så fick jag en ny likadan dator.
Finns inget åldersavdrag på en produkt som är innom garanti / reklamationstiden , de skall reparera eller ge ett likvärdigt kort . På elgiganten är det aldrig tjafs om sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

sista biten, garantin behöver inte alls vara starkare än reklamationsrätten.
Titta på pixelgarantin som de flesta tillverkare ger på skärmar; den gäller sällan om det är färre än ett flertal pixlar i grupp som är felande, där är det istället reklamationsrätten som en skulle kunna nyttja om man har färre felande pixlar.

Om vi säger att du har nått antalet döda pixlar för att nyttja din pixelgaranti efter 5 år. Menar du då att du inte har rätt att kräva samma åtgärder som reklamationsrätten innebär? T.ex. häva köpet eller kräva en ny produkt?
För det är ju precis det som frågeställningen är, om man har rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen.

Konsumentverket hävdar att man har det, diverse juristsidor säger att man har det, ni säger att man INTE har det.

Edit: måste tillägga att jag syftar på div. garantier som ges direkt av återförsäljaren. Om det nu spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Om vi säger att du har nått antalet döda pixlar för att nyttja din pixelgaranti efter 5 år. Menar du då att du inte har rätt att kräva samma åtgärder som reklamationsrätten innebär? T.ex. häva köpet eller kräva en ny produkt?
För det är ju precis det som frågeställningen är, om man har rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen.

Konsumentverket hävdar att man har det, diverse juristsidor säger att man har det, ni säger att man INTE har det.

Det beror ju på utformningen av garantireglerna, precis som det skrivs i din länk, det kan ju vara så att garantivillkoren säger att "pixelgarantin gäller i 5 år så länge produkten fortfarande har reservdelar."
Eller om en tillverkare ger dig 10års motorgaranti på din tvättmaskin, så kan du inte åberopa att häva köptet efter 4 år för att dörrens lås har havererat. Ej relevant i sammanhanget.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det beror ju på utformningen av garantireglerna, precis som det skrivs i din länk, det kan ju vara så att garantivillkoren säger att "pixelgarantin gäller i 5 år så länge produkten fortfarande har reservdelar."
Eller om en tillverkare ger dig 10års motorgaranti på din tvättmaskin, så kan du inte åberopa att häva köptet efter 4 år för att dörrens lås har havererat

Om återförsäljaren ger dig 10års motorgaranti på din tvättmaskin, och motorn havererar efter 8 år. Har du inte rätt att häva köpet då? Om återförsäljaren inte har reservdelar för att reparera är det ju deras problem, de får häva köpet isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Om återförsäljaren ger dig 10års motorgaranti på din tvättmaskin, och motorn havererar efter 8 år. Har du inte rätt att häva köpet då? Om återförsäljaren inte har reservdelar för att reparera är det ju deras problem, de får häva köpet isåfall?

Jag insåg att det var ett dumt exempel, så har tagit bort det, det är bättre för att belysa att det är kan vara skillnader i vad som täcks av garanti/reklamation.
Kort har du rätt att uppfylls garantivillkoren så ska du givetvis rätt till någon av de åtgärder som ges av reklamationsrätten (utom då om det finns villkor som gör att reparation är det enda som är att tillgå).
Dock ska en vara medveten om att du som konsument inte har rätt att kräva vilken lösning det blir; det är företaget som själva avgör om de vill avhjälpa genom byte/reparation eller att häva köpet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Om återförsäljaren ger dig 10års motorgaranti på din tvättmaskin, och motorn havererar efter 8 år. Har du inte rätt att häva köpet då? Om återförsäljaren inte har reservdelar för att reparera är det ju deras problem, de får häva köpet isåfall?

Detta gäller lgs produkter där garanti är 2-20år. Garantin täcker enbart material och inte arbetstid.
Vid reklamation så täcks arbetstiden samt transporter.
Jag gissar att häva köp blir med kraftigt avdrag då livslängd är ca 10år

LG:s garanti täcker inte:
a) Underhåll, reparation eller byte av delar på grund av normalt slitage
n) Kostnader för transport, bortforsling eller installation av produkten
c) Felaktig installation
d) Felaktig användning av produkten eller använd i strid med LG:s instruktioner
e) Skador orsakade av blixtnedslag, vatten, brand, felaktig nätspänning, felaktig eller otillräcklig ventilation eller någon annan orsak som ligger utanför LGs rimliga kontroll
f) Produkter med saknat, skadat eller oläsbart serienummer
g) Kommersiellt bruk

https://www.lg.com/se/support/garanti#:~:text=LG%3As%20garant...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Okej, och vad försöker du säga här? Jag vet att det är frivilligt. Garanti ges sällan av företag, för att det anses vara ett starkare skydd än reklamationsrätten.

Kan inte minnas senast jag köpte en produkt som inte kom med en utfäst garanti, även om den bara var ettårig, given av antingen säljaren eller tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta gäller lgs produkter där garanti är 2-20år. Garantin täcker enbart material och inte arbetstid.
Vid reklamation så täcks arbetstiden samt transporter.
Jag gissar att häva köp blir med kraftigt avdrag då livslängd är ca 10år

LG:s garanti täcker inte:
a) Underhåll, reparation eller byte av delar på grund av normalt slitage
n) Kostnader för transport, bortforsling eller installation av produkten
c) Felaktig installation
d) Felaktig användning av produkten eller använd i strid med LG:s instruktioner
e) Skador orsakade av blixtnedslag, vatten, brand, felaktig nätspänning, felaktig eller otillräcklig ventilation eller någon annan orsak som ligger utanför LGs rimliga kontroll
f) Produkter med saknat, skadat eller oläsbart serienummer
g) Kommersiellt bruk

https://www.lg.com/se/support/garanti#:~:text=LG%3As%20garant...

Okej, men om vi håller oss till garantier mellan företag (återförsäljare) och kund. På hallåkonsument står det "Omfattas felet på varan eller tjänsten av garantin ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Du har även rätt att få ersättning för merkostnader du har fått på grund av felet. Det kan till exempel vara kostnader för att resa till företaget. Om ett företag tar betalt för en garantiåtgärd kan du anmäla företaget till Konsumentverket."

Med andra ord verkar det vara olagligt att ta betalt för att åtgärda problemet, t.ex. ta betalt för arbetstid?
Att LG kan ta betalt kanske har att göra med att samma regler inte gäller för dem eftersom de är tillverkaren och du har inte ingått köpekontraktet med dem, så de får göra lite som de vill. Men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag insåg att det var ett dumt exempel, så har tagit bort det, det är bättre för att belysa att det är kan vara skillnader i vad som täcks av garanti/reklamation.
Kort har du rätt att uppfylls garantivillkoren så ska du givetvis rätt till någon av de åtgärder som ges av reklamationsrätten (utom då om det finns villkor som gör att reparation är det enda som är att tillgå).
Dock ska en vara medveten om att du som konsument inte har rätt att kräva vilken lösning det blir; det är företaget som själva avgör om de vill avhjälpa genom byte/reparation eller att häva köpet.

Men då är vi då slutligen överens. Om garantivillkoren uppfylls så har man rätt till någon av de åtgärder som ges av reklamationsrätten.
Inet har i detta fall inte kunnat avhjälpa problemet med byte/reparation. Då återstår hävning av köpet, under garantin.

Min fråga initialt var lite spontan och var ifall inet överhuvudtaget fick ta ut ett "nyttoavdrag" i garantiärenden. Jag förstår att de kanske får göra det när det kommer till reklamationärenden, men var i garantivillkoren står det att de får göra nyttoavdrag? Jag tolkar det snarare som olagligt under garantiärenden då följande citat gäller "Om ett företag tar betalt för en garantiåtgärd kan du anmäla företaget till Konsumentverket."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det låter som jag har råkat ut för på Inet. De är riktigt fula när de gäller garantier.
Köpte en dator i fyndhörnan som visade sig va trasig, de ville bara göra ett återköp istället för göra ett garantiärende . Men jag ville ha den lagad eller en ny likadan dator. Efter lite tjafs så fick jag en ny likadan dator.
Finns inget åldersavdrag på en produkt som är innom garanti / reklamationstiden , de skall reparera eller ge ett likvärdigt kort . På elgiganten är det aldrig tjafs om sådant.

När det gäller reavaror är ju många affärer som inte gör rätt för sig, och det finns ju mängder med medlemmar här som blir förbannade över vad som faktiskt gäller. Har butiken inne en tillräckligt liknande reavara så är det ok för dem att byta ut den felaktiga mot den, finns inte det så skall kunden ha rätt till vad hen hade rätt till om hen köpt den för fullt pris (vilket då gör vissa medlemmar förbannade som sagt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det står uttryckligen på länken jag refererade till följande: "Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen".

Men du menar alltså att det inte stämmer?

Texten på Hallå Konsument är en väldigt förenklad sammanfattning av de mest grundläggande rättigheterna riktad mot de som inte har så bra koll. Den täcker in vanliga situationer och kan rimligtvis inte vara utförlig nog att gå in på undantag eller specialfall. Reklamationsrätten är treårig, efter tre år har du inga rättigheter som följer av KKöpL. Är garantin exempelvis fem år har du under det fjärde och femte året alltså samma rättigheter som reklamationsrätten ger dig, det vill säga inga. Det är enbart garantivillkoren som gäller i det fallet.

Skrivet av AGI:

Det är dock två helt olika avtal, och man får som kund välja vilken man vill använda i sitt ärende? Det är ju väl självklart?

Återigen, reklamationsrätten är lagstadgad - den är inte ett avtal. Varken du eller återförsäljaren har rätt att välja bort KKöpL. Finns ett garantiavtal som ger dig som kund ytterligare rättigheter skall även det följas, men då är det främst Avtalslagen som är relevant.

Skrivet av AGI:

Har du en källa som kan stärka ditt påstående? Det är starkt att hävda att konsumentverkets egna upplysningstjänst är felaktig. Jag har även läst samma sak på olika jurist-hemsidor. Mycket tyckande i denna tråd, börjar bli trött på det. Är du jurist? Lämna källor tack.

Juridik handlar i stort om tyckande, hela vägen upp till och inklusive Högsta Domstolen och de lagstiftande organen. Lagar är ofta skrivna som ett ramverk som ger anvisningar om vad som gäller men sällan går närmare in på specifika situationer (Brottsbalken är i mycket ett undantag). Hur en situation skall avgöras baseras därmed på tyckande, vi har till och med byggt vårt rättssystem med detta som grund då flera personer (såsom nämndemän och domare) måste vara med och tycka när en tvist skall avgöras.
Vi är ett flertal som brukar vara med och tycka här i Konsumenträtt, vissa har ingen erfarenhet men gillar ändå att tycka, andra har ganska gedigen erfarenhet men brukar sällan till aldrig hänvisa till denna för att tränga undan de mindre erfarna. Att du då beklagar dig över att andra tycker till när du själv återkommande gör precis samma sak, och dra till med det smått löjliga "källor tack" när du själv inte bryr dig om det utan lite svepande hänvisar till vad du läst och tolkat utifrån din egna erfarenheter blir lite underligt.

Skrivet av AGI:

Garanti ges sällan av företag, för att det anses vara ett starkare skydd än reklamationsrätten.

Då har du har säkert en finfin referens till alla de som anser detta. Med tanke (återigen) på att garanti är någonting helt frivilligt och reklamationsrätten är lagstadgad blir det ett väldigt egendomligt påstående. En lagstadgad rättighet måste ju per definition vara ett starkare skydd än ett frivilligt avtal där innehållet dessutom saknar formkrav.

Skrivet av AGI:

Edit: måste tillägga att jag syftar på div. garantier som ges direkt av återförsäljaren. Om det nu spelar roll.

Skrivet av AGI:

Okej, men om vi håller oss till garantier mellan företag (återförsäljare) och kund.

Så du du talar egentligen bara om en speciell sorts garanti, som du dessutom menar sällan ges, och du förväntar dig att en vettig diskussion skall kunna hållas när de flesta andra rimligen avser de vanliga garantier tillverkaren ger och återförsäljaren generellt svarar för? Det bör ju då ligga i ditt intresse att vara övertydlig med vad du egentligen avser.
Vad är det för garantier som bara ges av återförsäljaren? Du får hemskt gärna exemplifiera, jag tror aldrig jag stött på det i den aktuella branschen. Det verkar mer rimligt att det är tillverkarens garanti du egentligen menar, men du försöker göra någon distinktion här som rent praktiskt inte existerar.

Skrivet av AGI:

Men då är vi då slutligen överens. Om garantivillkoren uppfylls så har man rätt till någon av de åtgärder som ges av reklamationsrätten.
Inet har i detta fall inte kunnat avhjälpa problemet med byte/reparation. Då återstår hävning av köpet, under garantin.

Nu blandar du återigen ihop garantivillkoren och reklamationsrätten. Vill man helt undvika reklamationsrätten måste man vända sig till tillverkaren istället, och denne kommer då följa sina garantivillkor.

Inet har kunnat lösa ärendet med en omleverans, detta har påpekats ett flertal gånger. TS har då tackat nej till den lösningen och istället valt att acceptera en återbetalning med avdrag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Texten på Hallå Konsument är en väldigt förenklad sammanfattning av de mest grundläggande rättigheterna riktad mot de som inte har så bra koll. Den täcker in vanliga situationer och kan rimligtvis inte vara utförlig nog att gå in på undantag eller specialfall. Reklamationsrätten är treårig, efter tre år har du inga rättigheter som följer av KKöpL. Är garantin exempelvis fem år har du under det fjärde och femte året alltså samma rättigheter som reklamationsrätten ger dig, det vill säga inga. Det är enbart garantivillkoren som gäller i det fallet.

Jag tycker det är ytterst märkligt att du fortfarande förnekar vad som gäller vid en garanti.

För mig är det både självklart och väldigt uppenbart vad som menas med följande citat:

"Om konsumenten vill använda garantin
Om varan försämras under garantitiden är du skyldig att göra något av följande:

  • att reparera varan

  • att erbjuda konsumenten en annan vara

  • att göra avdrag på priset

  • att ta tillbaka varan och ge pengarna tillbaka"

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Dessa saker verkar inte kunna förhandlas bort under några "garantivillkor", utan när garantiförutsättningarna är uppfyllda ska ovan gälla.

Vad är det du tjafsar om egentligen?

Edit, fler referenser:

Källa nr 2: https://www.if-sakerhet.se/hjalpcenter/vad-ar-skillnaden-mell...
"Om en produkt inte lever upp det som angivits i garanti har du som köpare rätt att kräva ett av följande alternativ:

att varan repareras
att du får en annan vara i stället
att du får avdrag på priset
att köpet går tillbaka"

Källa nr 3: https://www.primusjuridik.se/2021/04/12/vad-ar-skillnaden-mel...
" (...) det framkommer att fel i varan föreligger ansvarar näringsidkaren för felet enligt reglerna beskrivna i konsumentköplagen"

"Behåller inte varan egenskaperna alternativt användbarheten som utlovas i garantin inom garantitiden ska varan anses som felaktig. Vid ett bekräftat fel i varan är det köplagens felpåföljder som kan tillämpas."

Källa nr 4: https://lagen.nu/1990:931#P30S1
30 § Köplag (KöpL)
"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."